Miten te masentuneet saatte pitkiä sairaslomia??
Itse en koe saaneeni mitään apua!!
Vuosi sitten olin ihan loppu ja menin itkien lääkäriin. Se vain ihmetteli, että mikäs auttais ja kirjoitti viikon sairasloman.
Mies meni kans pari vuotta sitten työuupumuksen takia lääkäriin. Juttelivat tunnin niitä-näitä, mutta mitään ratkaisua tilanteeseen ei löytynyt eikä saanut edes sairaslomaa!!
Joten, kun täälläkin aina annetaan ohjeeksi mennä lääkäriin, niin mitä se auttaa??
Kommentit (15)
Ei mullekaan ehdotettu mitään sairauslomia - lääkkeet tyrkättiin kouraan ja sanottiin, että terapia auttais, jos haluat maksaa itsesi kipeäksi. Enpä kehdannut erikseen sairauslomaa pyytää, oletin, että sitä olisi ehdotettu, jos lääkäri olisi sen tarpeelliseksi nähnyt. Työuupumuksen vuoksi siis lääkäriin menin.
Töissä kitkutin ja hengissä selvisin. Nyt pari vuotta aikaa ja olo on entinen (siis hyvä :-). Tsemppiä sinulle!
paranna, mutta jos ei pysty olemaan töissä, niin silloinhan varmaan kirjoitetaan saikkua. Kannattaisi varmaan käydä psykiatrilla tai muuten masennusta tuntevalla lääkärillä.
Luulis niiden tietävän, miten auttaa :-(
Eipä kukaan ehdottanut psykiatria!
- ap
(oireeni olivat kestäneet lähes vuoden)
Mullakin on uupumusta ollut jo vuosia. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Mutta enää en halua lähteä lääkäriin! En ainakaan tuonne työterveyspuolelle!
- ap
psyk.sairaanhoitajan kanssa tai psykologin tai psykiatrin kanssa.
Jos työterveyslääkäri hirveästi kirjottaisi pitkiä työuupumussairaslomia, voisi asiakkaat (eli firmat) loppua aika äkkiä. Yrityksethän sen päättää mistä työterveyspalvelunsa ostavat. Raakaa nykypäivää..
mutta luulisi, että väsyneet työntekijät otettaisiin todesta tänä päivänä, milloin lehdestä saa lukea, kuka milloinkin on perheensä tappanut.
Ja jo asian sanominen ääneen helpotti. Sain ssri-lääke reseptin heti ekalla käynnillä ja ajan psykologille. En sairaslomaa pyytänyt eikä sitä tarjottu.
Sain työterveyshuollosta 10 kerran maksusitoumuksen psykologille. Koin että, käynneistä (kerran kuussa) oli apua. Noin neljännen tai viidennen käynnin jälkeen, psykologi ehdotti että minun kannattaisi varata aika psykiatrille. Johon suostuin, psykologi antoi suosituksensa oma lääkärille joka antoi lähetteen ja maksusitoumuksen 3 käyntiin.
Psykiatrilla käynnin seurauksena lääke annokseni tuplattiin ( ja vähän muutakin), mikä auttoi. Sain diagnoosikseni keskivaikean masennuksen ja ongelmia varhaisessa vuorovaikutuksessa. Elin lapsuuteni alkoholistiperheessä.
Hän oli myös ensimmäinen ihminen, joka kysyi jaksamistani töissä, että koenko tarvitsevani sairauslomaa. Päädyimme minun aloitteestani molemmat yhtämielisesti siihen että minun on parempi käydä uupuneenakin töissä kuin jäädä yksin 4 seinän sisälle. Normaaliolotilassani viihdyn erittäin hyvin työssäni.
Minulle psykiatri suositteli kognitiivista terapiaa, mutta rahaongelmani estivät sen käytännössä. Olen kyllä käynyt sen sijaan vertaistukiryhmässä.
2½ vuotta söin lääkkeitä, nyt ollut ½ vuotta jo ilman ja elämä menee ihan kohtuullisesti. On se välillä hymyillytkin.
Tänne on siis tultu ilman sairauslomaa. En näe miten ' sairasloma' olisi nopeuttanut tai tehostanut parantumistani. Jos ' ongelmani' juuret tai syyt olisivat olleet työpaikallani tai suhteissani työtovereihin , saattaisin nähdä asian eritavalla.
Hyvää Joulua Ja Parempaa Uutta Vuotta kaikille tämän ketjun lukijoille.
Ekalla lääkärikäynnillä tuskin montaa kuukautta kerralla saa, pari viikkoa pitäisi tulla " helpostikin" . Uskoisin pitkien sairaslomien olevan vuosien masennuksen seurausta, kun lääkkeet ja terapia eivät enään auta, kun vaihtoehtona on kokonaan töistä pois jääminen tai sairasloma.
minä tunsin olevani loman tarpeessa siksi, että en kerta kaikkiaan jaksanut enää mitään: töitä, lapsia, raskautta... olisin tarvinnut omaa aikaa. Aikaa omille ajatuksille, omille jutuille. Aikaa nukkumiseen ja lepoon. Aikaa olemiseen!
Onnellista joulun odotusta sinullekin :-)
- ap
Mene kuntasi mielenterveystoimistoon niin pääset oikealle lääkärille.
T: pitkään masentuneena ollut
Ei mitään vikaa, mutta ei rajun työpaikkakiusaamisen takia pysty töihinkään menemään. Ts. on terve, ellei tarvitse mennä nykyiseen työhön. Pystyy toimimaan, opiskelemaan jne. Ja on masentunut ainoastaan siitä, ettei nykyisessä työssä pysty olemaan, koska esimies ei halua enää työpaikalle. Työkykyä on ja taitoa.
Haluaisi vaihtaa töitä, mutta vaihtoehtoja ei ole enää 59-vuotiaana...
Vierailija:
Haluaisi vaihtaa töitä, mutta vaihtoehtoja ei ole enää 59-vuotiaana...
vero.fi sivuilla lisätietoa. olisikohan tästä apua uuden työpaikan löytämisessä?
ja sit lääkäriin. Saikkua en saanu koska olen lasten kanssa kotona. Mutta nyt kyllä elämä hymyilee! terapia ja lääkitys on kohdillaan!