Sf-mitta viimeisillä viikoilla vs. syntymäpaino? galluppia, please:)
Voisitteko jo synnyttäneinä hieman raottaa äitiysneuvolakorttejanne, please! Minua nimittäin kiinnostaisi miten hyvin viimeisten viikkojen sf-mitta on korreloinut vauvanne syntymäpainoihin? Itseäni nimittäin pelottaa onko iso vauva tulossa, puolesta puhuu suuri Sf.
Kommentit (33)
 rv 38+2 mitattiin sf 34
 Aamu syntyi seuraavana aamuna, 3250 g ja 51 cm.
 viimeinen sf oli 41(ei riittänyt kortissa käyrä) ja tyttö syntyi rv41+3. painoa oli 4590g ja pituus 55cm.toisella oli viimeinen sf39 ja tyttö syntyi rv 40+2. painoa oli 4130g ja pituutta 53.5cm.

1. Sf-mitta rv39+3 37cm (poika 3900g)
 2. Sf-mitta rv 40 33cm (tyttö 3340g)
 3. Sf-mitta rv 40 37cm (poika 3800g)
 Olen itse hoikka 174cm pitkä.
 Meillä kolmen lapsen kanssa mitat näin:
 1. Sf-mitta rv39+3 37cm (poika 3900g pituus 51cm)
 2. Sf-mitta rv 40 33cm (tyttö 3340g pituus 50cm)
 3. Sf-mitta rv 40 37cm (poika 3800g pituus 52cm)
 Olen itse hoikka 174cm pitkä.

Minulla sf mitta rv 37+4 37 cm
 Poika syntyi rv 38+1 ja painoi 3280g
toiselta lapselta mittaus rv 40 + 0 oli 28 (syntymäpaino 3535). Kuten huomaat tolla mittauksella ei kovin suurta merkitystä. Toiselta lapselta sf mitta oli koko raskauden ajan tosi alhainen, meni alakäyrällä ja jopa sen alla mutta syntymäpaino oli kuitenkin enemmän kuin esikoisella.
 Meni koko ajan yksiin raskausviikkojen kanssa ja rv39+2 syntyi tyttö (2460 g) ja poika (3385g).
 Sf-mitta riippuu lantion tilavuudesta, vauvan asennosta (meillä vauvojen) ja äidin koosta muutenkin. Jos vauvan koko arveluttaa, niin kannattaa käydä ultrassa mittauttamassa. Suuntaa-antavahan sekin mittaustulos vain on, mutta kuitenkin luotettavampi kuin sf-mitasta päättely.
 En tiedä, saatko tuolla perusteella neuvolasta lähetteen ultraan, mutta jos asia kovasti mietityttää, niin kannattaa varmaan käydä vaikka yksityisellä. Mielenrauhasta voi vaikka maksaakin jonkun verran.
 Dummy + termiittikaksikko (7,5 kk)
vk 40+0 sf-mitta 38 ja vauva syntyi vk 40+2 3770 g ja 42 cm. Mulle sanottiin, että mulla oli paljon lapsivettä, joka osaksi nosti sf-mittaa...
 esikoinen vk38+5, 37cm------syntyessään 48cm 3120g
 kuopus vk38+6, 34cm---------syntyessään 49,5cm 3785g
 Molemmat syntyivät neljä päivää ennen laskettua aikaa. Vaikka tuo mitta on tuollaiset, niin kuopuksesta maha oli PAALJON isompi, ja synnytys paljon rankempi kokemus kuin esikoisesta...
 Eipä mun mitoista ole pääteltävissä mitään, raskauskilojakin tuli yhtä monta.
 sen verran tuohon aikaisempaan viestiini, että mulle viimeisessä lääkärintarkastuksessa povattiin ahdasta lantiota, josta ei iso vauva olisi pihalle mahtunut. Rupesin tietysti panikoimaan, kuinka synnytyksessä käy ja kun marisin asiasta neuvolassa kätilölle, sain ylimääräisen ultran, jossa lapsi mitattiin ja syntymäpaino arvioitiin. Lisäksi kätilö teki mulle vielä kerran alapääntutkimuksen ja vannotti, että kyllä se mahtuu tulemaan. Ja niinhän se mahtui :)
 Jos lapsi laskeutuu kunnolla, merkkaa se yleensä, että synnytys onnistuu alateitse. Näin mulle sanoivat.
 Synnytyksessä oli hieman ongelmia; ponnistusvaihe kesti tunnin, pojan sykkeet laskivat loppumetreillä (napanuora pään vieressä) ja autettiin imukupilla. Taysissa synnytin ja ihan ok-maku jäi suuhun kaiken kaikkiaan. Ei se lapsen saaminen tähän jää :D
 Ekalla vimppavk:lla 31cm, syntyi 3410g ja 50 cm
 Tokalla -" - 30cm, syntyi 3750g ja 51cm
 Kolmannella -" - 33cm, syntyi 4630g ja 54,5cm
 Että silleen.. Eipä mitat mitään kerro..
 Kiitti kaikille vastauksista!
 Vaikutais siltä ettei sf-mitta kaikkien kohdalla ole kertonut totuutta vauvan koosta. Harkitsen yksityistä ultraa painon arvioimiseksi siis:)
36+3 sf oli 31
37+3 samoin 31
38+3 samoin 31
poika syntyi 39+3 ja painoi 3220g ja pituutta oli 51 cm