Kokemuksia: odottavat opiskelijat ja sairasloma???!!!
Miten teillä, jotka odottaessa olette joutuneet sairaslomalle? Mikä syy sairaslomaan on ollut ja miten pitkä se on ollut?
Tuntuu, eetä lääkärit eivät jotenkin reagoi, kun kuulevat, että olen opiskelija. Olisivat kirjoittaneet saikkua, jos kävisin töissä, mutta kun vaan opiskelen niin jotenin heidän mielestään se joustaa itsestään. Joustaahan se, kun jää hommat tekemättä, mutta ei kulje silloin se hikinen opintotukikaan. Ei tätä nyt ihan omasta pussistakaan voi rahoittaa loputtomiin. Kyllä siihen oikeus on, mutta jotenkin lääkärit menevät ihan puihin, kun kuulevat opiskelusta.
Makoilen tällä supistusten vuoksi odottaessani ens viikon ensimmäistä polikontrollia, jossa varmaan saan ohjeet, mutta tämä kuu on mennyt tässä omin neuvoin pärjäillessä. Ovat käskeneet vaan mahdollisimman paljon huilimaan...ärsyttää tässä ristitulessa pyöriminen...Virallisesti en ole saikulla, mutta kuitenkin...
Kommentit (5)
... mutta isäni yllättävän kuoleman vuoksi kävin lääkärissä, kun epäilin etten jaksa kovin innosta opinnoista ja vauva oli silloin vasta 5kk. Kysyin sairaslomaa ja lääkäri sanoi ettei se luonnollisesti oli huonoajatus lainkaan, mutta mietti sitten tätä opintotukiasiaa. Käsittääkseni se, ettei sitä sairaslomaa tullut johtui siitä, että silloin pitää opintotuet palauttaa sairausloman ajalta ja sitten hakea erikseen sairauspäivärahaa. Olisi mennyt monimutkaiseksi minun tapaksessani, kun olisi ollut kyse ehkä kahdesta viikosta, kun en sentään ihan syvimmässä kuopassa ollut. Sanoi, että kun KELA ottaa yhteyttä puuttuvista opintoviikoista käyn hakemassa lääkärintodistuksen, jolla asiaa autetaan.
No ainakaan minulla ei ole tukia takaisin karhuttu ja tukea olen saanut edelleen, joten jotain apua todistuksesta oli. Sitä en tiedä miten sinun tapauksessa olisi parasta toimia. Niin ja minä kavin YTHSn lääkärillä.
Jamesiina rv. 15+5
Vuodelepoon lekuri minut laittoin. En hakenu mitään sairaslomarahoja enkä muutenkaan ilmoittanut kelalle koska tiesin saavani tarpeeksi opintoviikkoja muutenkin eikä mua nuo paperisotkut ja rahan siirto paikasta toiseen kiinnostanu. Muutenkin kun olin vaan 2vkoa saikulla niin en katsonu edes velvollisuudekseni alkaa asioita hoitelemaan.
Olinkin kuullut jotain, että se olisi kk kerrallaan ja siksi kai sitä kierretään. Itse en nyt jaksa murehtia, onko ov:ja tarpeeksi tullut. Raskaus kun niitä on jo tähänkin asti verottanut...
Jouduin saikulle jostain rv 28 eteenpäin. Olen opiskelija ja kävin kelassa kysymässä sairauspäivärahoista. Ylläri ylläri, opiskelija ei saa rahaa saikulta, vaikka käykin töissä opintojen ohella! Tai saa, jos palauttaa opintotuet saikkuajalta ja siinä ei ole paljoakaan järkeä, koska saikkuraha ja opintotuki on jokseenkin saman suuruiset, ottaen huomioon opiskelijoiden tulorajat. Eli multa hävisi saikun ajaksi (olin saikulla siihen asti, kunnes äitiyspäiväraha alkoi juosta) töistä normaalisti saamani raha, eikä sitä " korvattu" mulle mitenkään.
V.....i kyllä niin maan perusteellisesti!
Noema ja Onni-poika tasan 3 vk
joten todellista sairaslomaa siis todennäköisesti vielä tulossa, paitsi jos tapahtuu sellainen ihme, että jokapäiväiset ja jokatuntiset supistukset 7 viikon jälkeen loppuisivat seinään.