Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2 kk:n äitiysloma? Sitäkö joku täällä haluaa?

Vierailija
14.12.2005 |

Ihmettelen suuresti kun joku täällä puolustelee noita 70-luvun lyhyitä äitiyslomia! Haluaisiko joku TODELLA palata takaisin siihen aikaan? Eikö teitä säälittäisi jättää sen ikäinen vauva päiväkotiin koko päiväksi?

Kyllä täytyy äiti-lapsisuhteessa olla jotain todella pielessä jos ei lapsestaan sen enempää välitä kuin että sen voisi hyvällä omallatunnolla kipata päiväkotiin noin pienenä. Jos on todellakin sitä mieltä, niin sitten kyllä luulen, että tämän äidin OMASTA aikaisesta päivähoidosta onkin ollut suurta haittaa! Taitaa olla oma äitiys hukassa kun ei sitä omaakaan suhdettaa omaan äitiin ole pystynyt kunnolla luomaan kun on itse joutunut aikaisin päivähoitoon.

Itse olin 70-luvulla kotihoidossa kouluun saakka. Ei sekään ollut mikään hyvä ratkaisu kannaltani. Ehkä jos minulla olisi ollut enemmän sisaruksia tai jos olisi ollut paljon naapurin lapsia leikkikavereina.

Sanonpa vaan että kohtuus kaikessa tässäkin. Lapsi kotihoidossa ekat vuodet ja sitten pikkuhiljaa hoitoon lyhyiksi päiviksi.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ihmettelen suuresti kun joku täällä puolustelee noita 70-luvun lyhyitä äitiyslomia! Haluaisiko joku TODELLA palata takaisin siihen aikaan? Eikö teitä säälittäisi jättää sen ikäinen vauva päiväkotiin koko päiväksi?

Kyllä täytyy äiti-lapsisuhteessa olla jotain todella pielessä jos ei lapsestaan sen enempää välitä kuin että sen voisi hyvällä omallatunnolla kipata päiväkotiin noin pienenä. Jos on todellakin sitä mieltä, niin sitten kyllä luulen, että tämän äidin OMASTA aikaisesta päivähoidosta onkin ollut suurta haittaa! Taitaa olla oma äitiys hukassa kun ei sitä omaakaan suhdettaa omaan äitiin ole pystynyt kunnolla luomaan kun on itse joutunut aikaisin päivähoitoon.

Itse olin 70-luvulla kotihoidossa kouluun saakka. Ei sekään ollut mikään hyvä ratkaisu kannaltani. Ehkä jos minulla olisi ollut enemmän sisaruksia tai jos olisi ollut paljon naapurin lapsia leikkikavereina.

Sanonpa vaan että kohtuus kaikessa tässäkin. Lapsi kotihoidossa ekat vuodet ja sitten pikkuhiljaa hoitoon lyhyiksi päiviksi.

Kommentoin vaan, että Suomen äitiyslomasysteemi on kyllä maailman parhaita ja jos joku haluaa tai joutuu (kuten täällä Euroopassa) viemään lapsensa hoitoon jo 2 kk äitiysloman jälkeen, se on jokaisen oma ratkaisu. Äiti-lapsi suhteessa ei tosiaankaan ole mitään pielessä. Pikemminkin näiden tuomitsijoiden ja " ainoaa oikeaa tapaa" julistavien korvien välissä taitaa olla vähän ahdasta...

Vai oletko itse valmis jäämään kotiin ilman minkäänlaista korvausta vaikka vuodeksi ja menettämään siis vuoden palkan (täällä Keski-Euroopassa ensimmäisestä lapsesta ei makseta lapsilisää, yksityisyrittäjä voi ottaa hoitovapaata 6kk ja saa siitä 300 - 500 euroa kuussa, joka ei tosiaankaan korvaa 2000 e kktuloja, muitakaan tukia ei tipu, koska edelisen vuoden tulot on olleet " liian korkeat" )?

Ja suoraan sanottuna nämä kotona hoidetut suomalaislapset vaikuttavat epäkohteliaammilta, itsekkäimmiltä ja oikukkaimmilta...

Vierailija
2/4 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää menen töihin kun lapsi täytää ens kesänä 9 kk.

Meijän talous ei kestä jos jään hoitovapaalle. Vuosi ehkä pari töitä ja sitten uutta vauvaa masuun. Sitten toivottavasti on kattoremppa tehty ja voisin jäädä pph.ksi. toivottavasti tollanen tiukkis tuo mulle lapsensa niin opetan lapsesi avarakatseisemmaksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh kun aina pitää sitten vetää nämä keskieuroopan maat tähän keskusteluun... Miksi??? Kateutta taitaa olla kun Suomessa (ja muissa Pohjoismaissa) on pidemmät äitiyslomat! Eikö se sitten ole hyvä asia? Vai onko 2 sun mielestä hyvä juttu, ettei siinä maassa missä sinä asut voi olla pidempään äitiyslomalla? Kuulostat todella katkeroituneelta ja kateelliselta ihmiseltä!!

Ap

PS. en itsekään voi olla nyt kolmannen lapseni kanssa pidempään vapaalla kuin pakollisen äitiyslomani ajan. Ei se yrittäjän arki Suomessakaan sen helpompaa ole. Mutta olen onnellinen että edes voin olla sen 9 kk kotona. Lapsi saa onneksi silti jatkaa kotihoidossa.

Vierailija
4/4 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on yksi lysti mikä se lakisääteinen äitiysloma täällä Euroopassa on, mä kun olen valitettavasti tottunut siihen suomalaiseen ja teen siis taloudellisia uhrauksia, että saan olla tulevan lapsen kanssa kotona sen aikaa kun haluan.

Kehotin sua viestissäni olemaan tuomitsematta MUITA ihmisiä, ajatusmalleja ja äitiyslomavalintoja, valotin mm. tilannetta, jossa jollakin äidillä ei ole valinanvaraa (voi tapahtua varmaan Suomessakin), siinä kaikki. Kukin tekee parhaaksi katsomallaan tavalla, eikä se tarkoita, että lastaan rakastaisi vähemmän...

Ja lopun letkautus oli vastaus siihen tyypilliseen suomalaisvastaukseen joko olisi tullut kuitenkin, että lapsesta tulee ongelmanuori, jos se viedään tarhaan jo 2 kk iässä, eikä sitä rintaruokita oikeaoppisesti eikä se saa äidinrakkautta kuin viikonloppuisin ja klo. 19 - 08...

Ihmeellistä tiukkapipoisuutta aina, jos joku uskaltaa tehdä vastoin vallitsevia periaatteita, ei imetä, vie lapsen pienenä hoitoon.

Nro 2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi