KYSYMYKSIÄ NAISTENKYMPPIIN OSALLISTUNEILLE!
Ehtiikö vielä ensi vuoden naistenkymppiin treenata jos lähtökunto nyt on aika olematon?
Kuinka kauan 10 km juoksuun kuluu " kokemattomalta" !?
Mitä tarvikekassiin sisältyy?
Kommentit (13)
aloitin myös nollakunnosta.
etsin netistä jonkun harjoitusohjelman joka tähtäsi juuri 10 km:ään ja treenasin 2 kk. koko matka tuli juostua ja hauskaa oli!
suosittelen. ensi kesänä taidan tulla minäkin taas
Näin minä aloitin juoksu harrastuksen. Aloitin ihan nollasta ja ihan nolla kunnolla ylipainoa oli vähän reilu 10 kg.
Eka kertaa kun lähdin lenkille vauhti oli niin hidas että mummot meni rollaattorilla ohi ;o) Eli juokset sen suunnitellun matkan esim 5 km niin hitaasti että pääset perille asti. Ja kun ekaa kertaa lähdet lenkille huomaat miten lyhyt matka 5 km oikeasti on. 10 km ei ole mikään älyttömän pitkä matka juosta. Tätä kun jatkat niin jalat tottuvat siihen että juokset ja pikkuhiljaa kuntokin kasvaa. Ensimmäisen 15 minuutin aikana haluat monesti vaihtaa kävelyksi, mutta älä luovuta kun jalat lämpenee tukkoisuus jaloista häviää ja juoksu alkaa kulkea. Sitten jos tuntuu, että et jaksa, niin hidasta vauhtia ja juokse niin hitaasti ,että et hengitä kuin astmakohtauksen saanut. Se voi tuntua lähes paikallaan tarpomiselta, mutta oikeasti teet tosi tehokasta työtä kehollasi. Vauhti tappaa, ei matka.
Muutaman kerran kun olet lenkkeillyt, niin huomaat, että jaksat aina vain paremmin ja pitennä lenkkiä sen mukaan esim ensin 7 km ja sitten siiihen 10 km.
Toiset neuvovat/kehoittavat niihin " 5 minuuttia juoksua ja 2 minuuttia kävelyä" - ohjelmiin, mutta mä en ainakaan jaksais kytätä kelloa koko lenkin ajan, minä haluan juosta.
Olen linjalla vielä jos haluat tai joku haluaa kysellä jotain.
multa ja kaveriltani meni vähän reilu tunti. ehkä 1h7min.
ja alkumatka meni tooosi hitaasti kun jäätiin käveliöiden, ja sauvakävelijöiden taakse ja niitä piti ohitella muutama kilometri.
vinkinksi siis reippaasti vaan juoksioiden joukossa liikkeesseen, me lähdettiin hölkkääjissä ja todettiin olevamme kävelijäporukassa.
tarvikkeita ei mulla ollut mitään. vanhoilla lenkkareilla alotin, jossain vaiheessa ostin kuitenkin ihan juoksulenkkarit. muuten ei mitään erikoista.
toiset tykkää sykemittarin kanssa juoksennella, mutta mä kun koitin niin totesin etten jaksa sitä seurailla vaan juoksen mieluummin tuntemuksieni mukaan.
Juoksutekniikkani on surkea. Olen hoikka ja pitkäraajainen mutta en tiedä juoksusta mitään. KAIKKI neuvot ovat tervetulleita!
ap
pitääkö harjoittelun alkubvaiheessa juosta KOKO AJAN vai saako kävellä välillä? kuinka paljon pitää juosta matkasta? Vai onko alusta asti juostava niin kovaa kuin pääsee niin pitkälle kuin pääsee?
ap
tosi voimakkaasti ja siitä olen vaan masentunut että miksi en parempaan pysty. Milloin siitä pääsee eroon? Monen viikon vai monen kuukauden treenillä? Millä harjoittelutiheydellä? Onko juostava joka päivä?
ap
Kenkiin kannattaa panostaa, koska jos vanhoilla väsyneillä kengillä juokset saat jalat kipeäksi eikä se paljon lenkkihimoja lisää. Osta Asicset ne on ihan parhaat ja niitä saa välillä ihan hyvillä alennuksilla, joten kohtuu hinnalla saat hyvät kengät.
Jokainen tyylillään mutta minusta onhelpompaa aloittaa suoraan juoksu ja totuttaa jalat siihen kuin välillä kävellä, kannattaa vaan pitää vauhti sopivan hitaana alkuun. Koko ajan pitää pystyä puhua eikä suussa saa maistua veri. Hengästyä täytyy muttei tukehtua siihen hengästykseen.
Kysy mikä kiinnostaa, yritän vastata.
Vielä kysyn: onko yhtä tehokasta tai samanarvoista harjoitella juoksua juoksumatolla kuin maastossa?
ap
Vierailija:
tosi voimakkaasti ja siitä olen vaan masentunut että miksi en parempaan pysty. Milloin siitä pääsee eroon? Monen viikon vai monen kuukauden treenillä? Millä harjoittelutiheydellä? Onko juostava joka päivä?
ap
Se tulee kaikille, se on vaan sitä kun jalat luulee että nyt mennän täysillä ja se laittaa kaikki peliin heti, ja sit ne älyääkin että hei tämähän jatkuukin pitempää ja noin 15 minuutin päästä jalat tajuaa että ei tämä vielä lopukkaan. Siitä ei pääse eroon sitä vaan pitää taistella. Minä olen huomannut kohdan lenkistäni ja tiedän kun juoksen siihen asti niin sitten helpottaa. Se auttoi ainakin minulla. Minä en juokse säännöllisesti vaan noin 2-3 kertaa viikossa. Älä juokse joka päivä ihan hyvä on välillä pitää lepo päiviä. Juoksu on kuitenkin raskasta.
Vierailija:
Vielä kysyn: onko yhtä tehokasta tai samanarvoista harjoitella juoksua juoksumatolla kuin maastossa?
ap
minä harjottelin allaolevan ohjelman mukaan ja meni kivuttomasti. parit kävelylenkit tai jäädä alkuun väliin. mutta tuo välillä juoksua välillä kävelyä tuntui toimivan minulla.
http://www.verkkoklinikka.fi/kuntoverkko/artikkelit/vanhat/artikkeli1.h…
Juoksen pari kertaa viikkoon noin 10 km ja aikaa kuluu noin tunti. Voin antaa hyviä vinkkejä juoksun aloittamiseen jos niitä kaipaat. Ihan hyvin ehdit harjoitella, eikös se keväällä ole?