Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arkaluonteinen aihe...

12.12.2005 |

Eskari-ikäiset tytöt leikkivät keskenään, yhtäkkiä äänet huoneesta hiljenivät, menin kuuntelemaan hetkeksi oven taakse supatusta, ja kun en saanut millään kiinni, mistä oli kyse, avasin oven ja toisella tytöllä oli housut nilkoissa ja toinen katseli kyykyssä toisen alapäätä.

Ääh, no puhuttelun siinä pidin molemmille tytöille, mitkä ovat 6-vuotiaiden ja mitkä aikuisten asioita/leikkejä. Kaverin äidille kerroin myös asiasta, ja hän pitää kotonaan keskustelun aiheesta oman tyttönsä kanssa. Itse keskustelin juuri oman tyttöni kanssa, siitä mikä on sopivaa ja mikä ei ole tuossa iässä.

Ensimmäinen kerta, kun tuosta asiasta on jäänyt tyttö kiinni. Kyllähän ne jutut jossain vaiheessa alkaa kiinnostaa, vartalon sopukat ym. ja aletaan tutkiskelemaan mitä sieltä löytyy, mutta pirskule, kun on kuitenkin niin vaikea aihe.

Olisiko muilla jakaa kokemuksia tästä arkaluonteisesta aiheesta, onko lapsenne " jäänyt kiinni" tuollaisista leikeistä, missä iässä ja kuinka asian selvititte?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kahden keskiset (äidin ja tyttären väliset) keskustelut meni niin, että kaveri oli sanonut äidilleen että " me vaan katsottiin pikkareita" siis niitä kuvia mitä niissä on.

Meidän tyttö taas sanoi, että kaveri oli kysynyt, että " ootko koskaan ollut " sitä" ? (tuon kuulin itsekin, kun oven takana kuuntelin ennen kuin menin huoneeseen). Tyttäreni sanoi, että en, ja sit ne oli alkaneet tuota touhua.

Meidän tyttö ei osaa valehdella, tietysti totuuden kertominen voi olla vaikeaa, mutta ns. hätävalheet paljastuu heti, ollaan aika tiukkoja kasvatuksessa, käyttäytymisessä ja oikean ja väärän erottamisessa. Kaverista en tiedä, kuinka hän käyttäytyy, osaako keksiä " valkoisia valheita" . Mutta joka tapauksessa, selitykset tuohon omituiseen leikkiin olivat erilaiset tytöillä.

Vierailija
2/9 |
15.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

... " Lääkärileikkejä" ym. lienee leikitty maailman sivu.

Älä nyt vaan tee asiasta liian suurta numeroa. Toki kannattaa jutella lempeästi että nämä ovat yksityisiä asioita, omaa itseään voi tutkiskella yksityisesti yms.

Omat lapseni eivät ole näistä leikeistä " jääneet kiinni" , mutta omasta lapsuudestani muistan varsin hyvin lääkärileikit, joissa piti ilman muuta leikisti rokottaa niin, että housut piti laskea kinttuihin.

Samon kävimme tyttökavereiden kanssa " kyykkypisulla" ulkona nimenomaan niin, että istuimme vastakkain ja tarjoutui tilaisuus kaverin paikkojen tarkasteluun. Ehkä tätä tapahtui juuri tuossa 6-vuotiaana, en ihan tarkkaan muista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei kannata tehdä alapäänasioista mitään tabuja! Juttele lempeästi lapsesi kanssa ja perustele hyvin käskysi. Mitä pienemmästä iästä alkaa " salailu" ja nolostelu kuitenkin " normaaleista" asioista, tulee kasvamisesta ja itsensä tutkimisesta huono juttu. Avoimuutta!

Nimimerkillä lääkärileikkejä paljonkin pienenä leikkinyt.. :)

Vierailija
4/9 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ei ihan vielä tuossa iässä ole, mutta ymmärtääkseni tuo on tosi luonnollista. ja liika tiukkuus voi johtaa häpeään ja ahdistukseen.

sanoisin että katsoa saa, mutta ei koskea- varmaankin.

Vierailija
5/9 |
21.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä veikkaan, että jos lapsesi jostain traumoja saa niin siitä, että sinä noin kovakouraisesti puutut leikkiin ja kiellät sen. Sinähän teet omalla käytökselläsi alastomuudesta, seksuaalisuudesta ym. kiellettyä ja tabun, josta ei saa puhua ja joka on likaista!

Lapselle pitää tottakai puhua siitä, että alastomuus yleisellä paikalla ei yleensä ole soveliasta. Myöskään vieraille aikuisille ei pidä esitellä paikkojaan ja jos vieras aikuinen ottaa nämä asiat puheeksi niin siitä pitää kertoa vanhemmille. Kellään ei myöskään ole oikeutta tehdä mitään, mitä lapsi ei halua tai minkä hän kokee epämiellyttäväksi.

Samanikäisten lasten pimppi-, pippeli- ja pyllyleikit ovat kuitenkin TÄYSIN NORMAALEJA, eikä niitä pidä mennä kieltämään! Lapset tutustuvat itseensä, toisiinsa ja myös toiseen sukupuoleen ja sillä tavalla he oppivat itsestään ja sukupuolisuudestaan. Ei lapsi pidä tuollaista käytöstä seksuaalisena touhuna, vaan se on nimenomaan tutkimusretki. Olisitko kieltänyt, jos he olisivat tutkineet vaikka toistensa korvia?

Kyllä minä muistan lapsuudessa leikkineeni " pimppileikkejä" kavereiden kanssa vaikka kuinka paljon ja osittain ehkä siitä syystä, että ne kiellettiin ja niitä paheksuttiin jolloin niiden leikkiminen salaa oli entistä jännittävämpää. Veikkaan, että touhu ei olisi ollut ollenkaan niin hauskaa, jos se olisi ollut sallittua.

Vierailija
6/9 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vapaaehtoisesti mukana. Muistan miten itse lapsena olin ujo ja hiljainen ja kaksi hiukan isonpaa tyttöä pitivät minua hyvänä uhrina. Leikittiin lääkäriä, minä oli aina se potilas ilman housuja ja vielä oikeasti tökittiin neuloilla, kun muka synnytin... Kukaan ei koskaan jäänyt kiinni, minä hiljaisen a en uskaltanut kenellekään kertoa, valitettavasti, kait pelkäsin niitä isonpia.

Vierailija
7/9 |
31.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te vauhkaatte tuommoisesta asiasta!So?Väitättekö ettette ikinä esim itse ole humalassa harrastaneet yhden illan juttuja?!?!Miksi sitten kielletään lapsilta?

Vierailija
8/9 |
05.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaalia.

Itselläni lapsi leikki naapurin lapsen kanssa lääkäri leikkejä,tämän lapsen äiti syytti pedofiliasta,ajattelin että eikö tuon vertaa tiedä että lapsilla itsellä tuossa iässä seksuaalisuus herää ja kiinnostaa.Itse olen lapsena tutkinut naapurin pojan housuja,ei siihen kukaan puuttunut.

Vierailija
9/9 |
07.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on pieni lapsi vasta ja tulin mielenkiinnosta katsomaaan muitakin pinoja. kaikki ovat varmaan kanssasi samaa mieltä että tutkia saa ja pitääkin. mutta omasta lapsuudesta muistan että päiväkodissa oli koululaiset samassa ryhmässä itseni ikäisten kanssa. olin varmaan n 4 v. yksi tälläinen isompi poika sitten pyysi minua ja ystävääni nukkumahuoneeseen jossa halusi olla kanssamme " sillai" . siinä maattiin päällekäin housut kintuissa ja poika laittoi sormensa sisäämme. se otti kipeää ja ystäväni lähtikin itkien pois jolloin lastenhoitaja tuli paikalle. en muista että siitä olisi mitään keskusteltu, kerrottiinko edes vanhemmillemme. no, jotenkin se on jäänyt mieleen pelottavana ja fyysisesti kipeänä asiana. tarkistetaan siis aina että lapset ovat mukana itse omasta tutkimushalusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi