***TOUKOJEN VIIKKOPINOA TÄNNE***
Kirjoitan pinon aloituksen vaan nopsaan; meidän J on kipeänä ja mies vielä töissä päivystämässä torstaihin asti eli olen yksin kotona pojan kanssa. Reppanalla viikon verran ollut pieni yskä muuttui lauantai-iltana tosi pahaksi rohinaksi ja yskä kivuliaaksi ja voimakkaaksi. Ei auttanut sipulilautanen sängyn alla, sunnuntai-aamuna J oksensi ja yski ja itki käheällä äänellään. Kuumettakin oli. Lääkäri kirjoitti antibioottia ja keuhkoputkia avaavaa lääkettä ja lisäksi olemme laittaneet pari kertaa eilen supon jotta poika saisi nukuttua.
Viime yö meni onneksi rauhallisesti, J ei oikeastaan herännyt kertaakaan. Onneksi kyllä söi kerran. Aamulla nukuimme ekan kerran ikinä kahdeksaan asti. Puuro ei kelvannut (terveenä ahmii) eikä tissi. Vasta äsken söi rintaa. Eilen söi vain kaksi kertaa tissiä, kiinteät onneksi kelpasivat. Elikkä nesteen saamisesta lähinnä olen huolissani, kun ei J juo tuttipullosta eikä nokkamukistakaan mene kuin pari tippaa kerrallan.
Perjantain tapaaminen oli oikein mukava! Kiitos vain teille Crobin, Toukokuu20 ja Siirin äiti (pahoittelen että muistini on kuin kanan lento enkä muista nicciäsi!). Ja anteeksi jo etukäteen jos J tartutti teidän pienikaisille tän taudin... (ainakin Crobinin Yaya on vaaravyöhykkeessä kun J lainasi purulelua)
Nyt pitää äkkiä ottaa tän äidinkin aamupalaa ja sitten kipikapi kauppaan ennen kuin täks päiväks povattu myräkkä osuu kohdalle!
Leppoisampaa viikkoa kaikille toivotellen
sannael ja J
Kommentit (59)
Eli viime yö oli sitten toka unikouluyö.
Täytyy sanoa, että se mikä eniten rasittaa, on keskimmäinen lapsemme, joka on kesästä asti valvottanut meitä. Mustasukkaisuutta??? Itse olen sitä mieltä, että johtuu tytön uhmasta, on aika paha ja mun mielestä sama temppuilu jatkuu öihin. Nyt päätin, että unikoulu aloitetaan taas myös hänelle (ikää 2,5v). Eli ei enää mennä ekasta huudosta (huutaa sängyssä isiii äitiii ja jos ei mennä niin kurkku suorana, nukkuu siskon kanssa samassa huoneessa eli ei ole edes yksin) viereen vaan saa itse tulla meidän luoksemme jos on jotain asiaa.
Joka tapauksessa,viime yönä keskimmäisemme valvoti meitä huutamalla 20 minuutin välein klo 1.30-4. Tämä ei ole mikään poikkeusyö, tekee tätä huutoa vähintään joka toinen yö. Ilman siis mitään sairastamista tai muuta. Tai allergiaa (on allerginen mutta ei ole syönyt mitään sellaista pitkiin aikoihin).
Sisu sen sijaan nukahti sänkyyn nätisti, puoli kaksi inahti, nukahti pian taas tuttiin ja sitten neljältä kun sisko alkoi nukkua niin hän alkoi itkeä. Siinä menikin sitten tunti, kun kävin rauhoittelemassa häntä ja itki taas ja taas menin, mutta sitten nukkui viidestä kahdeksaan asti aamulla. Eikä taaskaan ollut kova nälkä, vaikka ei yöllä syötykään. En sinänsä ihmettele sitä, kun tosiaan syö kaksi lihasoseateriaa päivässä sekä lisäksi aamupuuroa, velliä kahdesti ja iltapalaakin vielä. Julmuriäiti lopetti yösyötöt... No, jos ja kun paino pysyy plussalla niin ei todellakaan tarvitse yösyöttöjä!
Että kun saisimme unikoulutettua myös keskimmäisen niin ihanaa olisi! Esikoinen nukkuu yöt kuin tukki, vaikka sisko vieressä huutaa kurkku suorana puolet yöstä. En tajua. No, onneksi meillä näyttää olevan kaksi hyväunista lasta (esikoinen ja kuopus) niin jaksetaan tämän yhden huonounisen kanssa paremmin... Voisi olla toisinpäin (2 huonosti nukkuvaa) tai niin että kaikki kolme olisivat huonoja nukkujia...
Miten Hönttä teidän lapset nukkuvat? Siis hyvin vai huonosti ja miten hoidatte yöheräilyjä? Nukkuvatko lapset eri huoneissa vai samoissa?
Koska olette siirtäneet vauvan eri huoneeseen kuin vanhemmat?
Ihan mielenkiinnosta kyselen, muutkin joilla on isompia lapsia (yli 1v siis) saavat mielellään kertoa!!
LiiniLii ja katras tytöt 4v4kk, 2v5kk ja poika 6kk
Olen kyllä käynyt lukemassa tätä pinoa , mut nyt on pakko kirjoittaa.. on siis muitakin huonosti nukkuvia vaaveja. meillä heräillään myös parin tunnin välein öisin ja välillä vielä tiheemmin.. päivisinkin nukkuu aika tarkalleen 45min päikkärit yhdesti ja torkkuu 30min alkuillasta. Meidän neiti ei siis pidä nukkumisesta, nukkuu vain pahimman väsymyksen yli. Nyt on yksi hammaskin saatu alas, liikkuminen tapahtuu käsillä pukkaamalla siis takaperin menee.. Unikoulua ajateltiin pitää joulun ja uudenvuoden välissä, kun miehellä vapaa viikko. siirretään Noora omaan huoneeseen kun heräilee tosi herkästi (minun kyljen kääntöön esim.) et jospa ne yöt siitä helpottuisi! mutta jaksamista kaikille tasapuolisesti!
mehiz ja Noora kirppu 6,5kk (19.5)
Kukapa meistä ei olisi joskus ollut stressaantunut, tai ainakin hulluuden partaalla. Tunne ei ole kovin miellyttävä, mutta siitä on hyvinkin helppo päästä eroon. Tässä muutamia keinoja:
1. Tuijota ihmisiä lounaalla haarukan läpi ja kuvittele, että he ovat vankilassa.
2. Laita liikkeelle ilkeä juoru ja yritä tunnistaa se, kun se tulee uudelleen kohdallesi.
3. Maksa sähkölaskusi kymmenpennisillä.
4. Teippaa pomosi kuvia vesimeloneihin ja tiputa melonit alas parvekkeelta.
5. Täytä veroilmoituksesi käyttämällä roomalaisia numeroita.
Niinpä, stressistä eroon pääseminen on yksinkertainen juttu. Mutta vaikka stressi on inhottavaa omalla kohdalla, on silti mukavaa aiheuttaa sitä muille (vahingonilo on sittenkin aidoin ilo). Tässä muutamia keinoja:
1. Mene juttelemaan tyhjänpäiväisiä ventovieraille ihmisille.
2. Älä koskaan katso ihmisiä silmiin.
3. Kiinnitä vaatteisiisi kulkusia.
4. Hyräile jatkuvasti Batman-elokuvan tunnusmusiikkia.
5. Opettele morseaakkoset ja puhu ihmisille niitä käyttäen: " Piiip pip pip piiip pip" .
6. Jätä teknokasetti työtoverisi kasettisoittimeen ja säädä volyymi täysille.
7. Pidä jouluvaloja ikkunoissasi syyskuuhun asti.
8. Lähetä ihmisten sähköpostiosoitteisiin ketjukirjeitä.
Kaisu
ehkä itsekin annan liian helposti sitä tissiä, mut ei viitsisi huuattaa kun miehen pitäs antaa nukkua..
mehiz ja noora kirppu..
Kiitti kaisu hauskasta piristyksestä! Taidankin hankkia vaatteisiini kulkusia ;))
Liinilii: Meillä taitaa olla oikeen oppikirjojen painajainen tää nukkumissysteemi,joten älkää nyt hyvät ystävät ottako vaan meistä mallia :D
Meidän vanhempien makuuhuoneessa nukkuu edelleen kohta 2v typykkä pinnasängyssä ja Eetu nukkuu edelleen vaunuissa siinä sängyn vieressä. Ja just eilen neuvolantäti ilmoitti päättäväisesti,ettei Eetu todellakaan tarvitse enää maitoa öisin, no,enhän toki siitä aio hänelle enää sitten kertoakaan,mutta kun maidolla olen saanut pojan tyytyväiseksi,niin miksi en antaisi. Siis kaksi kertaa vielä. ja tätä ette todellakaan mene neuvolantädille kertomaan,että annan myös 2-vuotiaalle toisinaan pullosta maitoa ;D ja siis yöllä. Tytöllä kun on vaihteeksi semmoinen kausi,ettei nukahda sitten millään yksin,kun yöllä herää. Tosi rikkonaisia öitä ja jos ei mies olis niin hyväuninen,ettei herää vaikka talo kaatuis,niin en kyllä jaksaisikaan. Nyt voin mennä vierashuoneeseen nukkumaan,jos en saa muuten kunnon yöunia. Ja mies herää antamaan maitoa,jos herää. Yleensä meen nukkumaan jo yheksän kieppeis ja mies tulee sitten joskus myöhemmin ja hoitaa sen ekan " yösyötön" siinä tullessaan.
Kolme vanhempaa nukkuu viereisessä huoneessa,toisinaan hipsivät sieltä meidän makkariin,milloin minkäkin syyn vuoksi. Mutta pääsääntöisesti kyllä nukkuvat hyvin yönsä. Ehkäpä joululomalla saisimme aikaseksi siirtää pikkuneitikin sinne jatkoksi,nyt emme ole viitsineet,ettei eskarilaisen yöunet häiriinny.
Toki tiedän,että unikoulu vois olla kova sana täälläkin,mutta siinä suhteessa olenkin varsinainen laiskamato :D
Mitäs muuta,no uusille tulokkaille tervetuloa joukkoon. Nyt on lähdettävä ruoanlaittoon.
Kirjoitin juuri pitkän viestin ja tietenkin se katosi johonkin tietokoneavaruuteen.. Hiphei!!
Ensiksi jaksamisia etenkin kaikille niille äideille, joiden pienet mussukat valvottavat yön. Tiedän tunteen. Meillä meinaan valvottiin muutama viikko sitten. Kuukauden ajan poitsu heräsi tunnin-kahden välein joka yö itkemään. Tissiä annoin vasta aamuyöstä eikä silloinkaan ollut kova nälkä. Olin silloin aivan rikki, poikki ja puhki. Aika teki meillä ehkä tehtävänsä. Nyt poitsu nukkuu 11-12 tuntia syömättä, kerran saattaa herätä, mutta rauhoittuu nopsaan tutilla tai unirätillä. Toivottavasti näin jatkuisi.. saisi äitee nukuttua taannoisia univelkoja pienemmiksi ennen kuin uudet heräilyt tulevat kuvaan mukaan.. oletan niitä vielä tulevan joitakin kertoja :D Meillä unirätti=minun käytetty t-paita on ollut oiva apu nukahtamiseen ja nukkumiseen. Se on helpommin saatavilla kuin kadonnut, lattialle pudonnut tutti jos ja kun poitsu yöllä havahtuu hereille. Hetken sitä tuoksuteltuaan ja pyöriteltyään jatkaa unia ilman äidin apua.
Ruokailut sujuu kohtuullisesti ja sotkuisasti -ruoka kyllä maistuu, mutta kun sitä ei malttaisi millään syödä. Kädet heiluu ja huitoo kuin tuulimylly..Tänään aamupuuron ja lounaan syönti sujuivat mukavasti, kun poitsu sai samalla puuhastella teippirullan kanssa :) Ruoka päätyi useammin suuhun kuin vaikkapa äidin housuille..
Hiljalleen poitsu rupee hoksaamaan miten pääsee lattialla eteenpäin. Pieniä matkoja ryömii mielenkiintoisen lelun perässä. Enemmän kuitenkin liikkuu vielä pyörien ympyrää massullaan ollessa. Hampaita ei vielä ole. Äidin mielestä ihan kiva näin, sillä aikas napakasti jyrsii ikenilläänkin äidin rintaa.
Tällä viikolla meidät on pojan kanssa kahdet pikkujoulut; muskarissa ja perhekerhossa. Koti odottaa joulusiivousta.. ja voipi joutua pitkäänkin odottelemaan, sillä olen laiska siivoamaan. Tosin en jaksa joulusiivouksesta ottaa stressiä, koska olemme valtaosan joulunajasta isovanhempien luona. Jospa lähtisin nyt joulukortteja kirjoittamaan kun näyttää pojalle vielä unet maistuvan.
Piparintuoksuista joulunodotusta kaikille!
Äiti ja poika 6 kk 3 vko
Psst.. olehan hetki aloillasi.. huomaatkos tuon pienen valon joka pyörii ympärilläsi? Minä, minä vain keijuna katselen puuhiasi ja varmistan että sinulla on kaikki hyvin. :) hymyile hieman.. noin juuri. Nyt pitää jatkaa matkaa, on paljon katseltavaa.
Ajattelin pitkästä aikaa kirjoittaa muutaman rivin minäkin. Meilläkin yöt ovat tätä nykyä ihan käsittämättömän rikkinäisiä. Tyttö ei syö tuttia ja uni pupustakaan ei ole apua. Ainut mikä auttaa on viereen/rinnalle nostaminen ja siihen tyttö yleensä saman tien nukahtaa uudelleen, mutta kyllä on rasittavaa ja väsyttävää. Tyttö ei edes vasta syntyneenäkään herännyt, kun max 2 kertaa/yössä ja nukkui jo useamman kuukauden ilman yö syöttöjä, mutta nytten herää 1-2 tunnin välein itkien. Toivottavasti tää olis joku ohi menevä vaihe ja menis nopeasti ohi.
Muuten kuuluu hyvää ja kaikki menee mallikkaasti.
Täytynee tulla joku toinen päivä paremmalla aikaa kirjoittelemaan enempi, mutta nyt täytyy rientää.
Voimia ja jaksamista kaikille sekä ihanaa joulun odotusta!
Äitykkä ja tyttö (6.5)
No ei oteta, mies ei kyllä edes suostuisi. Ei suostu lapsia ottamaan samaan huoneeseen edes yhdeksi yöksi sitten kun ovat omaan huoneeseen siirtyneet. Sairaana jos ovat niin sitten kyllä mutta eivät oikein osaa nukkua meidän välissä tms. enää.
Ajattelin vain että olis kiva saada vertaistukea: taitaa tuolllaisen 2-3 vuotiaan yöheräily olla tavallista??? Meidän esikoinen kun on niin outo lapsi (persoona) ettei hänellä koskaan mikään vaikuta yöuniin. Hän on aina nukkunut hyvin, oli päivällä tapahtunut mitä tahansa. Tai elämässä yleensä. Sairaanakin nukkuu hyvin, kunhan annetaan särkylääkkeet illalla ettei satu mihinkään.
Mutta tämä toinen on sitten toista maata.
....ja taas netissä, ihan kuin ei muuta elämää olisi... Mutta tämä Suomen talvi on kyllä välillä vähän masentavan harmaa, ei jaksettu ulkoillakaan tänään kuin aamulla...siksi nettiaikaa riittääkin...myös äidillä (tytöt 4,5v ja 2,5v tekevät jo hienosti teletappisivuja ja muita vastaavia....ja joo, isä on insinööri kun lapsetkin pitää jo pienestä asti opettaa tietokoneelle....)
L
ja kun asiaa tarkemmin mietin, tulen siihen lopputulokseen että meidän lapset ovat kaikki alkaneet nukkua huonommin kiinteiden aloituksen jälkeen!!! Eli 3 vanhempaa saivat kiinteitä 4 kk ikäisenä (vanhin jo 3 kk ikäisenä kun 11 vuotta sitten se oli suositus) ja nyt nuorin 6 kk ikäisenä. Eli kyllä se vaan vaikuttaa, mutta ei positiivisesti kuten monet luulevat. Nyt ollaan riehuttu öisin 1½- 2 tunnein välein 3 viikkoa, siitä asti kun kiinteät aloitettiin, yhden " kokonaisen yön" (mikä vitsi) on nukkunut 6½ kk aikana, senkin 00.00-06.00 eli ei kovin pitkiä yöunia...
Viime yö menikin sit hyvin, ihan sattumalta, nukahti 23.30, eka syöttö 05.30 ja heräsi 09.30. Syöttökin meni niin hyvin että itse päästi tissistä irti ja nukkui ilman tuttia kun laitoin sänkyyn, yleensä on hereillä syötön jälkeen ja joskus jopa tuntikausia putkeen, keskellä yötä. Nukahtaa aina omaan sänkyyn, mutta herää koko ajan.
Mutta todella lohdullista huomata että muillakin saman ikäisillä on samoja ilonaiheita öisin =)
Jatketaan ensi viikolla nyt pitää mennä jätskiautolle!!
voi muna¿ kirjoitin äsken pitkästi ja sit se hävis.
Lyhykäisesti nyt sitten¿ Hilla on kipeä, tai on ollut jo sunnuntaista asti lievästi flunssainen, mutta nyt tauti yltyy. Viime yönä meistä kolmesta ei kukaan nukkunut, eikä varmaan naapuritkaan, kun tyttö itki niin paljon. Raukka on ihan täynnä räkää. Sen rään oikein kuulee, mutta nenän kautta en saa mitään ulos. Olen laittanut nenään suolaliuosta ja imenyt räkähärvelillä (kaksi letkua+säiliö). Onko vinkkejä miten helpottaa kipeää lasta? Hilla on nukkunut tänään lyhyitä päikkäreitä sitterissä, että ei tukehdu limaan. Nyt se leikkii tuossa lattialla ihan reippaana. Ja ryömii tuolien alla. Kuumetta ei ole, joten mikään paha tauti ei ole. Ruokakin maistuu, onneksi.
Meidän pitäis viikonloppuna tapetoida molemmista makkareista yhdet seinät, silleen tehosteseinämeiningillä, jotain retroa. Saas nähdä jaksaako, jos unet jää väliin. Meidän keittiöremonttikin siirtyy ja siirtyy¿ Minä ja mun mies, me ollaan aika (lue: tosi) saamaton parivaljakko. Remontti ei varmaan ikinä lopu. Olis niin ihanaa, jos koti ei olis niin rempallaan.
Meillä haisee kemikaalille, kun rappukäytävä supersiivottiin tänään. Haju on kauhee, mutta kyllä kiiltää. :D Aamulla, kun olin just saanut Hillan nukkumaan, rappukäytävästä kuului kauhea pauke. Menin tietty tiiraamaan ovisilmästä ja siellä afrikkalainen mies tamppas meidän ovimattoa seinään¿ Olin ihan tuohtunut ja meinasin sanoa sille, että kuules, mutta sit se alkoi laulamaan iloisena siinä siivotessaan. En voinut kun nauraa vaan, oli sen verran absurdi tilanne. :D
Päivällä mies tuli työkavereineen yllärikäynnille. Olin yöpaidassa (¿olen edelleen) räjähtäneenä, tosi hehkeenä. Hävetti, kun en tunne sitä tyyppiä kauheen hyvin. No, ihan sama¿
Meillä on sellainen vanha kaasukeskus-kyltti vessan ovessa.
Nanna: nuo anoppien jutut menee välillä aikamoisiksi¿ :D
Nyt menen suihkuun ja laitan yöpaidan päälle, puhtaan sellaisen. :)
Niin, varmaan kuukausi taas vierähtänyt siitä kun viimeks kirjoittelin... Nyt oli pakko, kun huomasin etten olekaan ainut jota pikkukirppu valvottaa... Viimeinen kuukausi on vietetty suurinpiirtein neljän seinän sisällä kun tuntuu et ei jaksa mitään ylimääräistä. Asiat jää hoitamatta mut jääkööt. Oon aatellut et tärkeintä koittaa ees joskus päivällä nukkua jos tytölle sattuu pidempi unijakso tulemaan. Vähintään joka toinen päivä tyttö nukkuu kuitenkin vaan puolen tunnin pätkiä :(. Ja yöt on pari kuukautta olleet ihan mahdottomia, noin triljoona tutinnostoa. No nyt se heräs jo eka kerran tänä yönä.......................................
Helpottavaa on et tisuttelut on jääneet 0-1 kertaan yössä. Ja helpottavaa tosiaan et muillakin on tällaista..
Väsymyksen keskellä on ollut ihanaa seurata tytön kehitystä. Ekat 2 hammasta tulivat 5 kk:n iässä ja ryömimään opittiin heti sen jälkeen. 6 kk:n iässä typyliini nousi seisomaan ja sitä harjoitellaankin ahkerasti. Istuminenkin luonnistuu jo mukavasti. Nyt 7 kk:n iässä kontataan jo vähän matkaa =).
Meillä syödään 3 kiinteää ateriaa päivässä, 2 isoa puuro-hedelmäsoseannosta ja yksi kasvis-liha-ateria. Ja tisutellaan vähän väliä. Nämä ruokailut tuntuu hyvin riittävän kun tyttö on aika pienikokoinen edelleen..
Hyvää loppuvuotta kaikille masennuksesta ja yövalvomisista kärsiville ja toki muillekin toukoille! Ehkä kevät parantaa vauveleiden yöunetkin =)!
Äipykkä80 + Minttu (10.5.)
.. Täällä nauroin hassulle jutulle tippa linssissä:) Meillä oli ennen kissa ja lääkkeiden antaminen sille oli juuri tuollaista!!
Eipä kestä,vaavi 0505 :D Meillä on myös aina ollut kissoja ja voi että on saanut taistella noiden lääkkeiden annon kanssa...
Joululahjoja koitan saada paketoitua ja tässä tuli mieleen,että laitanpa sellasen GALLUPIN että mikä on kaikkien aikojen huonoin/kamalin lahja,jonka olet saanut?
Itse olin 4-vuotias ja ootin synttärilahjaksi barbieta,sellaista pitkähiuksista,jolle voisi sitten tehdä ihania kampauksia...Ja mitäkö sain? Siis niin hirveän mollamaijan. Se oli pidempi,kuin itse silloin olin. Ja sen pää oli varmaan kolme kertaa isompi kuin oma pääni. Voitte kuvitella miten hirveän pettynyt ja loukkaantunut olin. Ja sitten tää nuken antaja halusi vielä että otetaan kuva,minusta ja tästä hirveästä mollamaijasta. Seison siinä kuvassa pää alaspäin,huulet mutrussa ja roikotan sitä mollamaijaa kuin hirttotuomiolle menevää rikollista :D
Tuli varmasti lahjan antajalle sellainen mieli,että ei ollut ihan nappiin osunut lahja :DDD
melkein yhtä loistava pohjanoteeraus oli,kun täytin 30 vee ja sisarukseni järkkäsivät mulle ylläribileet. Ja sain anopilta lahjaksi 10 EURON SETELIN. Että saan itse ostaa itselleni lahjan. Voitte uskoa,kuinka olin tästä lahjasta imarreltu :D
Mutta nyt mentävä syöttämään Eetulle aamupuuroa. Jatketaan lahjoista tuonnempana :D
..Ja toistaiseksi kaikki sujuu hyvin!! Illalla Dani nukahti puolen tunnin taistelun jälkeen, mutta itsekseen sänkyynsä ennen kymmentä.
Jippii, heräsi ekan kerran 1.40! Sellaisen 10 minuutin äkäiset raivarihuudot päästi, raukka, ennen kuin nukahti sänkyynsä. Minä kääntelin vaavin kylkeä ja heijasin pepusta, välillä nostin syliinkin.
Seuraavan kerran heräsi neljältä ja annoin tisutella. Siitä nukkui puoli kahdeksaan ja sit tisuteltiin. Enää ei nukahtanut. Äsken nukahti sit itsekseen sänkyynsä ekoille päikkäreille. Myös eilen nukahti ilman tissiä joka unille.
On tuntunut tosi helpolta tää " koulutus" . Tuntuu, et Danilla on nyt menossa sellainen herkkyyskausi, et kaikki sujuu helposti. Toivottavasti vaan pysyy terveenä, et ei luisuta entiseen.
Meillä Dani muuten on nukkunut vastasyntyneenä kaikista parhaiten!! Jo toisena yönä ku tultiin kotiin nukkui 6 tuntia peräkkäin. Nää rikkonaiset yöt ovat alkaneet vasta myöhemmin. Tuntuu, et lähes kaikilla vauvoilla on tässä iässä rikkonaiset yöt. Vai onko jollakin sellainen vauva, joka nukkuu 9-10 tuntia putkeen??
Tähän loppuu raportointi viime yön tunneista; ehkäpä huomenna lisää tätä puuduttavaa tekstiä tai sitten ei..
Keskimmäiselle alkoi siis myös unikoulu. Todella helpottavaa hänen kohdallaan, kun ei sinänsä tarvitse huudosta stressata: tyttö osaa ja voi lastensängystään tulla meidän luoksemme, jos tulee todella hätä. Vaan eipä tullut. Huusi ja itki viime yönä reilun puoli tuntia, mutta kun huomasi, että palvelua ei tulekaan kuten ennen (äitii, isii, tänne!!) niin alkoi sitten nukkua. Kunhan huvikseen on meitä pompottanut, kuten ikään kuuluu. Ei vain itse viitsi sängystä nousta eli ei todellista hätää ole. Silloin kyllä kipittää salamana makkariin, se on nähty!
Sisu pari kertaa itki myös yöllä. Ekalla kerralla kesti niin vähän aikaa ettei edes ehditty luokse. Löysi varmaan itse tutin sängystä (niitä on siellä nyt kuusi) ja laittoi suuhun. Toisen kerran isänsä kävi sitten rauhoittelemassa ja nukkui nätisti siitä aamuun. Heräsi seitsemältä ja nyt oli kyllä kunnolla nälissään ja puuro kelpasi. Pitää ottaa puuro iltaankin vellin ja hedelmäsoseen lisäksi niin pitää paremmin nälkää. Ei ole kovin puurosta pitänyt, muuta nälissään syö näköjään... Jos alkaa vaikuttaa kovin nälkäiseltä niin otan yhden yösyötön takaisin, mutta katsotaan nyt...
Itse olen flunssassa, mutta kyllä se tästä...
Kiva pikku pakkanen tänään!
Meillä oli eilen neuvola Viivillä. Uudet mitat olivat 7055g ja 66,5cm. Eli ihan kivasti tulllut pituutta ja painoa lisää. Eipä siellä paljon kummempia, oli sijainen, kun vakitäti oli lomalla. Oli ihan kiva, kun puhuttiin yösyöttämisestä, niin terkka kysyi minulta miten minä jaksan, kun pitää öisin herätä. Ei ole kukaan ennen kysynyt, miten minä voin, aina vaan vauvan kuulumisia. Tuli ihan hyvä mieli pienestä asiasta. Taysistahan tuli viime käynnillä määräys, että yöllä pitää syöttää, kun korviketta menee muuten päivässä niin vähän...
Tsemppiä kaikille yökukkujien äideille! Täällä myös valvotaan. Yhden yön tyttö nukkui viiteen asti, mutta viime yönäkin siirryin nukkumaan tyttö vieressä ennen kahtatoista. Maanantai aamuna herättiin viideltä hirveään huutoon, nukahti aina syliin, mutta kun laskin sänkyyn, huuto alkoi taas. Siinä sitten valvottiin pari tuntia, mutta nukutiin vielä vähän aikaa ennenkuin herättiin taas huutoon. Vika oli ilmeisesti sipulissa, jota oli valmisruuassa, sillä tyttö röyhtäili hirveästi koko yön ja pierujakin rupsahteli tasaiseen tahtiin. Raukkaa varmaan närästi kamalasti! Päiväunia ei yökukkumisesta huolimatta nukuta vieläkään kuin 2-3x30min. päivässä.
Kaisu: ymmärrän hyvin sinua. Joskus olen itsekin ajatellut, että useimmat kirjoituksesi ovat kuin omasta elämästäni. Minulla oli joku masennuskausi syksyllä. Tuntui, että seinät kaatuu päälle. Tyttö kun ei nuku päivällä, valvoo öisin... Meillä kun on tuollainen vauhdikas likka, niin pitää koko ajan vahtia. Nousee seisomaan mihin sattuu ja aina päästää kädet irti, ja sitten kolahtaa.. En ehdi päivisin syömään, kun neiti kaatuilee sen aikaa ja huutaa sitten. Pitäisi varmaan joku kypärä hankkia... Ainoa rauhallinen hetki on, kun istutan syöttötuoliin ja annan maissinaksun pureskeltavaksi. Niin saan usein edes aamukahvin juotua. No, hyvä valittaa ruuanpuutetta, kun ehtii täälläkin kirjoittelemaan, mutta koen itse tärkeäksi käydä täällä vertaistukea hakemassa. Jos kiinnostaa,niin voit laittaa myös mulle sähköpostia. saija.m@luukku.com Jos aikaa ja kiinnostusta on... Elämä on välillä yksinäistä, kun ei edes ystävät asu samalla paikkakunnalla. Voimia sinullekin!
Ei nyt tule muuta mieleen. Kaikille voimia pikkuisten hoitamiseen.
-Saibu ja Viivi-
p.s. Hyvä juttu se kissajuttu. Meillä koira ja kaikki niin helppoa. Kerran annettiin matolääkettä lihapullan päälllä ja koira hotkaisi lihapullan niin, että se tahna jäi miehen käteen. Koira paniikissa hotki sen lihapullan, että pääsee nuolemaan käsistä sen ihanan " kastikkeen" . Ei siis olisi tarvinnut edes sitä lihapullaa siihen hommaan..;D
Pitkästä aikaa pinoutuu tämäkin täysistä öistä haaveileva äiti täältä kaksosarjen keskeltä. Oon ollu todella huono kirjottelemaan, kun jotenkin monikkopuoli on tuntunut enemmän omalta, mutta välillä siis tännekin..:)
Mä tein kans päätöksen unikoulusta tänä aamuna. Meillä neiti nukkuu hienosti yöt ja herää vain satunnaisesti, mutta poika on sitten tapaus sinänsä. Viime yönä pisin unijakso oli 1,5 tuntia ja kun viimeseen kolmeen kuukauteen on mahtunut ehkä 5 hyvää yötä, niin alkaa hieman väsyttää. Pojan kanssa aletaan sitten tassuttelu ens yönä ja todennäkösesti neidin joutuu siksi aikaa siirtämään matkasänkyyn ja meidän huoneeseen. Oon vetkuttanut tuota unikoulun pitämistä, kun oon odotellut, että yöt rauhottuisivat itsekseen. Pojalla on ollut mekastukseen ihan hyviä syitä, kun on tehnyt hampaita (niitä löytyy jo kuusi) ja ollut masutaudissa ja muuta hässäkkää, mutta nyt alkaa tuntua, että heräämisistä on vain tullut tapa. Eikä se pelkkä herääminen, mutta kun herra on sitä mieltä, että pitäisi keikkua tuntitolkulla. Eikä siis todellakaan pinnasängyssä ja äidin olisi tietysti oltava myös hereillä. Saapi nähdä. Toivottavasti tassuttelu pelaa meillä. Huudattamaan en kovin helpolla aio ruveta.
Mutta siis öitä lukuunottamatta meillä sujuu hienosti. Muksut ovat ihania ja kehittyvät hurjaa vauhtia äidin mielestä. Kasvu on myös aika miehekästä, sillä käytiin neuvolassa viimeksi 6,5 kuukautisina ja tytön mitat oli 70 cm ja 8870 g ja pojan 74 cm ja 9965 g. Tälläisiä nämä meidän pikkukaksoset..:D
Mutta nyt huudellaan jo välipalaa, joten täytyy lopettaa. Kiva lukea muiden kokemuksia unikouluista. Toivottavasti kaikilla tehoaa hyvin ja päästään jokainen nauttimaan täysistä yöunista!
Dummy + neiti aurinko ja herra känkkäränkkä (7,5kk)
Elä kiireellä ihtees
immeinen pilloo
hermos jos joulust männöö
onko siitä illoo
Elä pikajunan vaahtia
hyssytä aena
vuan joulupäevällä joskus piäs
penkkihin paina
Toppuuta joskus tuo
tulinen tahti
kokkeile mittee on
levon mahti
Kohta jo huomoot
kuinka on sommoo
katkaesta virta ja antoo
hermoille joululommoo!!!!
Touko-05 ja touko-poika
En ole ennen kirjoitellut, viime perjantaina piti kyllä tulla glögille, muttei päästykään. Meidän Siiri syntyi papereiden mukaan vihreästä puurosta helluntaina 15.5. Synnytys oli vähän vaikea, sektio tuli, mutta sen jälkeen on mennyt hyvin kunnes nämä yöheräilyt alkoivat !
Muutama viikko sitten oli ripuli ja imetin tosi paljon yölläkin kun heräili, ajattelin että nestettä tarvii saada. Siiri ei juo nimittäin pullosta ja mukista menee vähän. Ja siitähän se sitten alkoi yötisuttelu. Voi hemmetti kun ottaa päähän, tähän asti on nukuttu yhdellä syötöllä melkein alusta asti. Kun tuttiakaan ei ole niin se hyssyttely on vaikeaa.. Nyt on väsymys ja jonkinlainen unikoulu pitäisi aloittaa! Ninni-Pinni ja Dani teidän tilanne kuulostaa ihan samanlaiselta.
Muutenhan tyttö on ihana iloinen touhu-täti. Oppi konttaamaan puolivuotiaana ja kovasti tutkii paikkoja, eilen meni kynttelikkö.
Miten tuota sitten huudattaa..
Voimia väsyneille ja hyvää joulua kaikille !