Onko menkkaoireet ja raskausoireet samanlaisia?
Mulla on aina tosi selkeet menkkaoireet: selkäkivut, rintojen arkuus, itkemiset yms. Mites, kun tulee raskaaksi, onko oireet samanlaisia vai poikkeavatko jotenkin tai ovatko lievempiä? Esikoista ennen menkkaoireet ei olleet läheskään näin selkeitä kuin nyt, joten ei oikein pysty vertaileenkaan. Mikä on teidän kokemus?
Kommentit (3)
Sen verran voin ainakin sanoa, että vähän voivat muistuttaa samaa. Niinä päivinä kun menkkojen pitäisi alkaa, voi tuntua aivan täysin siltä, kuin ne olisivat alkamassa (kivut ja " supistukset" alavatsassa). Ja jos on rinnoilla tapana kipeytyä, niin kyllähän nekin sitten kipeytyvät ennen kierron päättymistä. Itkeskelyistä ja muista hysterioista en osaa sanoa, kun eivät kovin säännöllisesti mun oireisiin kuulu, tai niitä on muutenkin milloin sattuu :) Eikä niitä ole nyt raskauden ekoilla viikoilla ainakaan ilmaantunut.
Mulla nuo menkkamaiset oireet loppuivat siihen päivään, kun menkkojen olisi pitänyt alkaa. Seuraavina päivinä ei ollut enää sellainen olo, vaan nipisteli aivan eri tavalla.
Seurasin muuten aika vähän lämpöjä, mutta mittasin tosi alhaisiakin lämpöjä (35,4 useita kertoja) aamuisin tuossa kierron loppuvaiheilla. Eli omalta osaltani en voinut lämmöistäkään mitään päätellä.
kuin silloin, kun odotin muka menkkoja, mutta olinkin raskaana (sekä kuopuksella että esikoisella sama juttu). Jatkuvasti juoksin vessassa katsomassa, kun tuntui siltä, että täti on tullut kylään. Samoin menkkamaisia vatsanipistelyjä oli tosi paljon, myös sen jälkeen, kun raskaudet olivat varmistuneet.
Juuri plussanneena on helppo kertoa tämänhetkiset oireet: rinnat on tosi kipeät varsinkin sivuilta, alavatsaa on jomotellut miltei ovulaatiosta lähtien ja iltaisin on vilu. Samat oireet muistan esikoisestakin, tosin silloin plussasin myöhemmin (kp34/28, kun nyt on menossa vasta kp27/28).
Sain kesällä keskenmenon ja siinä oli alusta lähtien mitättömät raskausoireet, ei tainnut olla yhtään vatsakipuja, paha olo loppui alkuunsa, rinnat ei tuntuneet kipeiltä jne.
Toisaalta taas ennen menkkoja on hyvin samantyyppisiä oireita, mutta ei ne kyllä näin selkeitä ole (esim. rintojen kipeytyminen) ja ei menkkoja edellä useita päiviä jatkuva alavatsan jomottelu. Silti esim. pahaa oloa saattaa olla myös ennen menkkoja ja vilunväristyksiäkin tulee (luonnollisesti, kun lämpö on koholla menkkojen alkamiseen saakka).