Tämän palstan myötä olen päättänyt jäädä lapsettomaksi
Kommentit (20)
Olen tullut tälle palstalle orastavan vauvakuumeen vuoksi. Ja olen todella hämmästynyt sitä agressiivisuutta mitä täällä on. Onko tämä palsta todella vain joillekin agressiivisille öykkäreille joilla ei ole käytöstapoja? Vai onko elämä lasten kanssa niin rankkaa, että tavallisistakin ihmisistä tulee noin agressiivia palstailijoita?
Olen ollut muilla palstoilla ennen (mm. lemmikkipalstat) ja meno on todella erilaista, vaikka toki provoilua ja ilkeilyä löytyy sieltäkin. Mutta täällä haukutaan esim. Idols-finalisteja sellaisin sanankääntein, että en olisi uskonut aikuisten ihmisten niin puhuvan. Ei ihme jos koulukiusaus on Suomessa ongelma, kun yhdestäkin viestistä sain sen kuvan, että äiti haukkuu finalisteja yhdessä 6-vuotiaan tyttärensä kanssa. Toivottavasti kielenkäyttö on siistimpää edes kotona. En kuitenkaan ymmärrä miksi pitää haukkua täällä ihmisiä ja vielä niin vähäpätöisessä asiassa kuin Idols ja laulutaito, ketä haittaa jos joku ei osaa laulaa? Niin paljon, että pitää käyttää alatyylisiä ilmaisuja.
Ihmettelen todella. Luulin, että äidit ovat lapsirakkaita ja ymmärtäväisiä ihmisiä ja tämän palstan perusteella suurin osa äideistä vaikuttaa joltain ihan muulta. Ja joltain sellaiselta joksi itse en halua, vaikka lapsen olisin halunnutkin. Vaan uskallanko? Tuskin kukaan omasta halustaan noin pahaa oloa huokuva on.
Vierailija:
Ihmettelen todella. Luulin, että äidit ovat lapsirakkaita ja ymmärtäväisiä ihmisiä ja tämän palstan perusteella suurin osa äideistä vaikuttaa joltain ihan muulta. Ja joltain sellaiselta joksi itse en halua, vaikka lapsen olisin halunnutkin. Vaan uskallanko? Tuskin kukaan omasta halustaan noin pahaa oloa huokuva on.
Naulan kantaan! Olen suuresti hämmästellyt, mitä on se " ihmisenä kasvaminen" ja " aikuistuminen" , jota mammat väittävät äitiyden tuoneen mukanaan. Anteeksi vaan, mutta se ei juurikaan äideistä näy. Toki ymmärrän, että on eroa nettimaailman ja todellisen elämän välillä, mutta ei kai ole sattumaa, että tämä vauva-palsta on todellakin ainoa palsta, jossa juuri mistään aiheesta ei voi keskustella asiallisesti, vaan loka lentää välittömästi ja nämä ihmisenä kasvaneet, empaattiset äitiliinit käyttävät alatyylisiä sanoja, joista me kamalat lapsettomat itsekkään bilettäjät emme ole kuulleetkaan. Voin kertoa, että kaikenmaailman tosimies-palstatkin hakkaavat av:n empaattisuudellaan.
Hämmästyttävää on myös se, että äidit valittavat elämänsä kurjuutta ja kamaluutta, mutta annas olla jos mukaan ilmestyy onnellinen lapseton. Sehän on pahinta myrkkyä, mitä äiti voi tietää, ja häntä täytyy oitis " oikaista" ja kehottaa palaamaan oikealle tielle, siis tähän äitiyden onnelaan. Hmmm, mitähän näistä reaktioista voi päätellä?
No, jätän teidän äidit edelleen osoittamaan sitä henkistä kasvuanne ja haukkumaan kotiäidit, työssäkäyvät äidit, pitkään imettävät ja ei-niin-pitkään-imettävät, yhden lapsen äidit, kahden lapsen äidit, suurperheen äidit, lapsettomat, aviovaimot, toiset naiset, avoliitossa elävät, opiskelleet ja ei-opiskelleet...
Hyvää jatkoa teille!
Vierailija:
Vierailija:Ihmettelen todella. Luulin, että äidit ovat lapsirakkaita ja ymmärtäväisiä ihmisiä ja tämän palstan perusteella suurin osa äideistä vaikuttaa joltain ihan muulta. Ja joltain sellaiselta joksi itse en halua, vaikka lapsen olisin halunnutkin. Vaan uskallanko? Tuskin kukaan omasta halustaan noin pahaa oloa huokuva on.
Naulan kantaan! Olen suuresti hämmästellyt, mitä on se " ihmisenä kasvaminen" ja " aikuistuminen" , jota mammat väittävät äitiyden tuoneen mukanaan. Anteeksi vaan, mutta se ei juurikaan äideistä näy. Toki ymmärrän, että on eroa nettimaailman ja todellisen elämän välillä, mutta ei kai ole sattumaa, että tämä vauva-palsta on todellakin ainoa palsta, jossa juuri mistään aiheesta ei voi keskustella asiallisesti, vaan loka lentää välittömästi ja nämä ihmisenä kasvaneet, empaattiset äitiliinit käyttävät alatyylisiä sanoja, joista me kamalat lapsettomat itsekkään bilettäjät emme ole kuulleetkaan. Voin kertoa, että kaikenmaailman tosimies-palstatkin hakkaavat av:n empaattisuudellaan.
Hämmästyttävää on myös se, että äidit valittavat elämänsä kurjuutta ja kamaluutta, mutta annas olla jos mukaan ilmestyy onnellinen lapseton. Sehän on pahinta myrkkyä, mitä äiti voi tietää, ja häntä täytyy oitis " oikaista" ja kehottaa palaamaan oikealle tielle, siis tähän äitiyden onnelaan. Hmmm, mitähän näistä reaktioista voi päätellä?
No, jätän teidän äidit edelleen osoittamaan sitä henkistä kasvuanne ja haukkumaan kotiäidit, työssäkäyvät äidit, pitkään imettävät ja ei-niin-pitkään-imettävät, yhden lapsen äidit, kahden lapsen äidit, suurperheen äidit, lapsettomat, aviovaimot, toiset naiset, avoliitossa elävät, opiskelleet ja ei-opiskelleet...
Hyvää jatkoa teille!
Itse en ainakaan en jonkun palstan antaisi vaikuttaa haluanko lapsia vai en vaan seuraisin ihan oikeaa elämää minkäläistä ihan oikeasti on lasten kanssa. Toki onhan elämä välillä vähän hankalaa mutta kyllä se aurinkokin paistaa risukasaan.
ä. Sen pitää vain osata antaa mennä ja joskushan teräväkielisiä tekstejä on hyvin hauskaa lukea. Miksi Hytönen kirjoittaa Iltalehteen? Arvatenkin lukijat viihtyvät usein hyvinkin ilkeiden juttujen parissa.
Ei se ihmisestä vielä hirviötä tee, jos haukkuu nettipalstalla muita. Pitää vaan tajuta, että IRL se tyyppi on paljon mukavampi ja päästelee kaunaiset höyrynsä täällä ja vielä kärjistää niitä lisää.
Provoilukin on hauskaa.
Vierailija:
Itse en ainakaan en jonkun palstan antaisi vaikuttaa haluanko lapsia vai en vaan seuraisin ihan oikeaa elämää minkäläistä ihan oikeasti on lasten kanssa. Toki onhan elämä välillä vähän hankalaa mutta kyllä se aurinkokin paistaa risukasaan.
No, minä en halua että elämäni on risukasa, johon odottelen epätoivoisesti valonpilkahdusta. Olen nyt 100% onnellinen, miksi siis tyytyisin siihen että olen 50% onnellinen?
Netin perusteella tuskin kukaan tekee näitä valintoja. Aihe vapaa toimii oivallisena sinettinä päätökselle, joka on hautunut jo pitkään jo joka perustuu ennen kaikkea elävälle elävälle, ei vähiten äitien omiin valituksiin ja kauhukertomuksiin.
Vierailija:
Ei tuo ole äitiydestä kiinni. Haluaisin uskoa ainakin etten itse ole muuttunut huonompaan suuntaan lapsen saatuani. Tämä palstakulttuuri täällä on vaan sellainen, että tänne pitää tulla pätemään ja että se tehdään panettelemalla ja haukkumalla muita. Kaikki oman arjen stressi on helppo purkaa tänne haukkumalla muita huonoksi äideiksi, laulajiksi ja ties miksi. Samalla oma itsetunto näennäisesti paranee.
Stressinsietokykyä äitiys kyllä koettelee ja naamatusten myös av-äidit ovat ihan mukavia mutta joukossa tyhmyys tiivistyy ja vierailijana voi laukoa ihan mitä vaan.
Koita ihmeessä saada lapsi. Sinusta tulee ihan varmasti hyvä äiti.
Vierailija:
Vierailija:
Itse en ainakaan en jonkun palstan antaisi vaikuttaa haluanko lapsia vai en vaan seuraisin ihan oikeaa elämää minkäläistä ihan oikeasti on lasten kanssa. Toki onhan elämä välillä vähän hankalaa mutta kyllä se aurinkokin paistaa risukasaan.No, minä en halua että elämäni on risukasa, johon odottelen epätoivoisesti valonpilkahdusta. Olen nyt 100% onnellinen, miksi siis tyytyisin siihen että olen 50% onnellinen?
Netin perusteella tuskin kukaan tekee näitä valintoja. Aihe vapaa toimii oivallisena sinettinä päätökselle, joka on hautunut jo pitkään jo joka perustuu ennen kaikkea elävälle elävälle, ei vähiten äitien omiin valituksiin ja kauhukertomuksiin.
Varsinkin siellä kissaosastolla tuntuu siltä, että mikään ei maailmassa ole tärkeämpi kuin kissa ja jos jonkun väärän sanan sanot sinut leimataan eläinrääkkääjäksi etkä takuulla osaa kissaasi hoitaa niinkuin kuuluu. Kyllä siellä on ihan yhtä hysteeristä porukkaa kuin täälläkin.
Vierailija:
Varsinkin siellä kissaosastolla tuntuu siltä, että mikään ei maailmassa ole tärkeämpi kuin kissa ja jos jonkun väärän sanan sanot sinut leimataan eläinrääkkääjäksi etkä takuulla osaa kissaasi hoitaa niinkuin kuuluu. Kyllä siellä on ihan yhtä hysteeristä porukkaa kuin täälläkin.
Uskon itsekin, että minusta tulisi hyvä äiti. Ja toivon.
Toivottavasti se on vaan tosiaan tämä netti, jossa äidit ovat näin agressiivisia ja kasvotusten ovat mukavia tavallisia ihmisiä.
Ilmiö on kuitenkin erikoinen, sillä en pysty ymmärtämään mitä tyydytystä ihminen voi saada jatkuvasta toisten mollaamisesta täysin alatyylisiä ilmaisuja käyttäen. Stressin täytyy olla kova, jos sen purkamiseen tarvitaan noin kovia keinoja.
Tai ehkä olen vain tavallista herkempi, koska minulle ei tule yhtään hyvä mieli noista jutuista eikä ne naurata minua. Päinvastoin.
t.6
P.S. Huumorintajusia tällä palstalla ainakin kai ollaan! 17 oli kai vitsi...? Otan sen ainakin vitsinä ja haluan pitää teitä huumorinaisina! : )
Jos oikeasti haluaisit lapsen, tämä palsta ei mielipiteeseesi vaikuttaisi pätkän vertaa. Sinulla on ihan muut syyt olla haluamatta perhettä, ja yrität vain kehittää tekosyytä. Eikö se alkuperäinen kelpaisi ihan yhtä hyvin?
Ennen kuin ap alkaa tekemään lapsia, hänen kannattaa ehkä tarkistaa ajatuksiaan äitiydestä. Ei äitiys tee kenestäkään parempaa ihmistä, ja ehkä odotat omaltakin äidiksitulemiseltasi liikaa, jos kuvittelet, että lapsen saanut henkilö muuttuu kuin taikaiskusta viisaaksi, pullantuoksuiseksi kotijumalattareksi. Kehoitan tarkistamaan käsityksiäsi ihan vaan sen takia, ettet sitten synnytyksen jälkeisissä hormonihöyryissä odota itseltäsikään liikoja ja masennu, kun et muuttunutkaan ihmisenä mihinkään.
Toiseksi, luulen tämän palstan ilmapiirin olevan siksi tällainen kuin se on, koska raskas työ vaatii raskaat huvit. Äitiyden vaatimukset ovat aika rankat (kuten sinunkin aloituksestasi läpi kuultaa), ja sen vastapainoksi moni haluaa heittää aivot narikkaan. Sen lisäksi täällä ON paljon provoilijoita (eikä välttämättä äiti-ihmisiä), mutta useimmat usein palstailevat tietävät pelin hengen ja joko lähtevät provoon mukaan tai sitten ei.
Parhaaseen tulokseen täällä palstaillessa pääsee, kun A) ei kuvittelekaan, että täällä palstailevat ovat prikulleen samanlaisia oikeassa elämässä, ja B) jättää sellaiset aiheet lukematta, joista tietää saavansa päänsärkyä. Mulla tällaisia ovat mm. rasistiset ketjut, haalariketjut, imetysketjut jne.
Kehottaisin myös tutustumaan legendaarisiin av-ketjuihin kuten 2,2 neliömetrin taloon ja Miten kertoisin miehelleni, että hänellä on liian pieni vehje -runoketjuun. :) Jos löydät ne, en jaksa nyt itse etsiä linkkejä. Mieletöntä huumoria.
Jos sinulla ei ole parempia perusteita elämäsi ehkä isoimmalle päätökselle, niin mahtaa olla parempi kaikille, että jäät lapsettomaksi. Tämä ei ole mikään läpileikkaus suomalaisesta lapsiperheen elämästä vaan melko lailla kontrolloimaton mellastuskenttä, jossa kuka tahansa voi nimettömänä kirjoittaa mitä mieleen juolahtaa. Myös ihan muut kuin lapsiperheen arjesta mitään tietävät. Ja tekeytyä ihan millaisiksi tahtovat. Ihan hyvin vaikkapa 50% täällä kirjoitetusta voi olla potaskaa. Että siitä vaan sitten tekemään päätelmiään sen perusteella.
Päätöstä lasten hankkimisesta ei kannata tällaiseen perustaa. Elävässä elämässäkin mammapiireissä törmää sekopäihin, mutta kyllä ne ovat marginaaliryhmä, jolle voi naureskella rauhassa.
P.S. Jos päädyt hankkimaan lapsia, joudut uudenlaisen mainosterrorin kohteeksi. Kaikenlaista roinaa ja lehteä tyrkytetään joka tuutista. Kun Vauvan lehtimyyjä soittaa, vakiovastaukseni on ollut tiedustella, vieläkö lehti pyörittää tätä pervoilupalstaa, ja koska näin on, olen ilmoittanut, etten voi periaatteellisista syistä tilata lehteä. Siihen on tuputus loppunut.
Lehtimyyjiä lainatakseni, hyvää päivänjatkoa!
Minä en ainakaan tämän palstan takia jätä lapsia tekemättä (tai yrittämättä saada). Eikä AP:kaan yksin tämän palstan takia, se vain viimeisteli hänen päätöksensä.
Itse edelleen toivon tulevani äidiksi jonain päivänä. MUTTA minua pelottaa, että äitiys on todella niin rankkaa, että minä muutun ihmisenä huonompaan suuntaan! Ja siis vain omasta mielestäni huonompaan. En kuvittele, että äidit olisivat parempia ihmisinä kuin muut ja että äitiyden myötä olisin joten empaattisempi ja parempi kuin ennen, mutta en toivo sen menevän päinvastoinkaan ja että muutun äitiyden myötä agressiiviseksi ja ilkeäksi. Jotain se kai kertoo, että juuri vain vauva-palsta on näin agressiivinen?
t. 6
sehän vaan on yksi jesse ja jenna vähemmän tässä maailmassa!