Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän perheessä " omat" vai " yhteiset" rahat?

Vierailija
10.12.2005 |

Meillä on omat, mielenkiinnosta kyselen miten muissa perheissä.

Meillä siis myös kohta 3 v lapsi.



Mieheni maksaa vuokran ja auton kulut (kun itse halusi kalliin uudemman auton) ja myin omani lähes maksetun vanhan pois. Ja lisäksi maksaa vakuutukset autoon ja sähkön. Ja ostelee mitä milloinkin (elektroniikkaa jne)



Minä taasen maksan lähes aina kaikki ruoat, vaatteet, kodintavarat, koti ja sairausvakuutukset, netin, puhelin laskun (omani, miehellä työsuhde puhelin), lehdet, pojan sairaus ja lääkekulut, ja lelut ja mitä poika tarviikin..



Ja jos jommalla kummalla jää joku lasku meillä maksamatta on tyyliin oma moka.



Mieheni ei ole innostunut yhteiset rahat asiaan ja en kyllä minäkään siinä mielessä että saattaisi olla ostettuna joku kallis auton osa ja ei jäisi yhtään elämiseen rahaa sitten.



Miten muilla?



Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

se maksaa kummalla rahaa. Nyt ukko maksaa kaiken, koska mulla ei ole rahaa, olen hoitovapaalla...

Vierailija
2/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen tili, ja kaikki laskut ym..ym hoidetaan sieltä. Sieltä myös saa käyttää rahaa ihan omiinkin menoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten lapsilisät menee eritilille, ja niillä hommataan lapsille kaikkea kivaa.

Vierailija
4/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne on niitä " yhteisiä rahoja" , kun niillä kerran maksetaan yhteistä asumista ja yhteiset ruoat, mutta siis en minä niitä voi vaikkapa miehen tililtä mennä nostamaan ja ruveta omiin käyttötarkoituksiini käyttämään, toisin kuin mies.

Vierailija
5/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuitenkin omat tilit eikä siis ole lupaa mennä toisten tileille esim. nettipankin kautta. Kuitenkin kotia pidetään yllä yhdessä eli ei väliä kuka maksaa, mutta kuitenkin on jaettu hieman vastuuta eli mies hoitaa vuokran, auton, omat harrastukset ja ruokakuluja. Minä maksan sähkön, kotivakuutuksen, ruokakuluja ja lasten menot. Pienituloisia ollaan eli mies työvoimakoulutuksessa ja minä kotiäiti.

Vierailija
6/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakin on omat palkkatilit, tosin molemmilla on tileihin käyttöoikeudet ja kortit. Laskuja maksellaan milloin mitenkin, tunnusluvut nettipankkeihin ovat molempien käytössä. Millään tavalla emme laske, kuinka paljon kummankin tililtä on maksettu lainoja, laskuja, ruokaa tms. Myönnän tämän johtuvan osittain siitä, että meillä molemmilla on hyvä palkka eikä normaalia elämistä tarvitse laskea.



Silloin kun olin äitiyslomalla ja hoitovapaalla siirsin miehen tililtä rahaa omalle tililleni tai sitten ostin kaupassa miehen tiliin liitetyllä pankkikortilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välillä ollut äitiyslomilla ja hoitovapailla ja aina olen saanut ostella itselleni ihan samalla tavalla kuin mieskin, tosin pakolliset menot ensin. Tässä suhteessa meillä on harvinaisen hyvin asiat... :)

Vierailija
8/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

puoliksi paitsi erikoistilanteissa, kuten nyt kun olen hoitovapaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla kortit tilille. Isoista hankinnoista neuvotellaan, pienistä ei.

Vierailija
10/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon kuin mieheni. Nyt olen kotona ja saan rahaa mieheltäni aina, kun on tarpeen. Keväällä lähden ystäväni kanssa matkalla ja mies on luvannut maksaa matkaani, ellen saa rahoja kasaan.



Toisaalta teen suurimman osan kotitöistä, joten saan kai myös ns. " taloudenhoitajan" palkkaa, heh. Työssä ollessani päiväni ovat aina lyhyemmät kuin miehelläni, joten ei tulisi mieleenikään pyytää miestä siivoamaan pitkän työpäivän jälkeen. Siivoan, laitan ruuat ja huollan pyykit käytännössä aina.



Voi kuulostaa vanhanaikaiselta, mutta tämä on meille yksinkertaista. Emme riitele koskaan rahasta emmekä kotitöistä, emmekä oikeastaan mistään muustakaan. Ihana mies!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Kummallakin on omat palkkatilit, tosin molemmilla on tileihin käyttöoikeudet ja kortit. Laskuja maksellaan milloin mitenkin, tunnusluvut nettipankkeihin ovat molempien käytössä. Millään tavalla emme laske, kuinka paljon kummankin tililtä on maksettu lainoja, laskuja, ruokaa tms. Myönnän tämän johtuvan osittain siitä, että meillä molemmilla on hyvä palkka eikä normaalia elämistä tarvitse laskea.

Silloin kun olin äitiyslomalla ja hoitovapaalla siirsin miehen tililtä rahaa omalle tililleni tai sitten ostin kaupassa miehen tiliin liitetyllä pankkikortilla.

Meillä ihan samalla tavalla!

Jo seurustelu aikan se maksoi kummalla oli rahaa. Yhdessä ollaan oltu 15v ja koskaan ei oikeastaan olla rahasta riidelty tai sen käytöstä, mietitään yhdessä milloin ostetaan jos jompi kumpi haluaa itselleen jotain kalliimpaa, pikku ostoksia 30-50 ¿ saa tehdä ihan oman mielen mukaan, kohtuudella kumminkin.

Vierailija
12/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lyhentää asuntolainaa, mä autolainaa. Muut laskut katellaan sen mukaan kummalla on enemmän rahaa, yritetään suunnilleen puokkiin maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloustililtä hoidetaan lainat, kaikki lapsiin liittyvät kulut, ruoat, vakuutukset, bensat jne.

Omilta tileiltä menee pääosin " huveihin" eli mulla vaateshoppailuun ja miehellä rautakauppaan. Ja kumpikin maksaa itse tilaamansa lehdet



Lisäksi on vielä yhteinen säästötili kodinkoneita ja lomia varten ja kummakin omat säästö/rahastotilinsä.



Hyvin toimii eikä ole ikinä tullut riitaa rahojen käytöstä (joskin sitä aina päivitellään että miten me aina meinataan ylitetää taloustili..)





Vierailija
14/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika monella siis yhteiset rahat.



Ajattelinkin että aika harvinaista tämä käytäntö kuin meillä on, että pidetään tiukasti kiinni omista rahoista.



Ehkäpä meillekin saadaan joku yhteinen säästötili tms aikaiseksi vielä =)



ap





Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset


Meillä on omat, mielenkiinnosta kyselen miten muissa perheissä.

Meillä siis myös kohta 3 v lapsi.



Mieheni maksaa vuokran ja auton kulut (kun itse halusi kalliin uudemman auton) ja myin omani lähes maksetun vanhan pois. Ja lisäksi maksaa vakuutukset autoon ja sähkön. Ja ostelee mitä milloinkin (elektroniikkaa jne)



Minä taasen maksan lähes aina kaikki ruoat, vaatteet, kodintavarat, koti ja sairausvakuutukset, netin, puhelin laskun (omani, miehellä työsuhde puhelin), lehdet, pojan sairaus ja lääkekulut, ja lelut ja mitä poika tarviikin..



Mielnkiintoinen asia ja aihe.



sain juuri " turpaan" kun katsoin viereistä seksikeskustelupaltaa.. Meillä avovaimon raha-asiat ovat olleet aina täysin kaaoksessa (ulosottoja, maksamattomia laskuja, maksamattomia lisäveroja yms.) vaikka opettajana on tienannut kohtuullisesti. Nyt saa hoitorahaa ja soviteltua ansiosidonaista kun on 1,5 vuotiaan lapsen kanssa kotona - hassulta voi tuntua mutta raha-asiat hänelä ovat nyt paremmin hallinnassa, kuin työssäollessa.



Käytännössä on hyvin pulmallista, että tuloerot meillä ovat huimat. Riitoja syntyy siitä, että avovaimo on käytännössä varaton, rahaton ja tuloton- ilman luottotietoja.



Maksan hieman enemän kuluja - vaikka niitä on yllättävän vähän tuloihin nähden. Arkisilla menoilla ei ole ollut erityistä merkitystä, suurin osa tuloista jää sukanvarteen (pörssiin ja sijoituksiin), kun en keksi kulutettavaa.



Tavallista ja oikeastaan aika vaatimatontakin elämää vietämme, syömme hyvin kyllä ja asunto on iso. Näihinkään ei montaa satasta kuussa saa kulumaan (s-kortilla on yleensä 700-900 euroa kk kulutusta)



" Ja jos jommalla kummalla jää joku lasku meillä maksamatta on tyyliin oma moka. "



Näistä vaimon maksamattomista laskuista olen kyllä piikitellyt vuosikaudet, lapsen tultua tilanne on korjaantunut.



Vierailija
16/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tuo jos maksamaton lasku koskee yleensä miestäni, hänellä kun tuppaa jäämään maksamatta suht useasti ja en ole lähtenyt niitä maksamaan, koska ovat yleensä aika isoja, kun tuo ostelee milloin mitäkin päätöntä. Tai sitten hänen visa laskunsa tämä toinen mikä maksamatta välillä. Hän kun ostellut kaikkea kovasti ajattelematta lainkaan riittääkö rahat enää lyhennyksiin. Valitettavasti..



Ap







Mielnkiintoinen asia ja aihe.



sain juuri " turpaan" kun katsoin viereistä seksikeskustelupaltaa.. Meillä avovaimon raha-asiat ovat olleet aina täysin kaaoksessa (ulosottoja, maksamattomia laskuja, maksamattomia lisäveroja yms.) vaikka opettajana on tienannut kohtuullisesti. Nyt saa hoitorahaa ja soviteltua ansiosidonaista kun on 1,5 vuotiaan lapsen kanssa kotona - hassulta voi tuntua mutta raha-asiat hänelä ovat nyt paremmin hallinnassa, kuin työssäollessa.



Käytännössä on hyvin pulmallista, että tuloerot meillä ovat huimat. Riitoja syntyy siitä, että avovaimo on käytännössä varaton, rahaton ja tuloton- ilman luottotietoja.



Maksan hieman enemän kuluja - vaikka niitä on yllättävän vähän tuloihin nähden. Arkisilla menoilla ei ole ollut erityistä merkitystä, suurin osa tuloista jää sukanvarteen (pörssiin ja sijoituksiin), kun en keksi kulutettavaa.



Tavallista ja oikeastaan aika vaatimatontakin elämää vietämme, syömme hyvin kyllä ja asunto on iso. Näihinkään ei montaa satasta kuussa saa kulumaan (s-kortilla on yleensä 700-900 euroa kk kulutusta)



" Ja jos jommalla kummalla jää joku lasku meillä maksamatta on tyyliin oma moka. "



Näistä vaimon maksamattomista laskuista olen kyllä piikitellyt vuosikaudet, lapsen tultua tilanne on korjaantunut.



[/quote]




Vierailija
17/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa, jolla rahaa on. Tällä hetkellä eletään puhtaasti miehen tuloilla, kun minä teen gradua ja lapsi puolipäivähoidossa. Mies siis siirtää rahaa mun tilille, kun on tarvetta. Eikä mulle tule mitään kerjäysoloa, kun on niin selvää, että yhteinen talous on, ja yhteisestä päätöksestä rahatilanne on nyt tämä, mikä on.

Vierailija
18/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kummallakaan ole mitään kallista harrastusta. Molemmilla on omat urheiluharrastuksensa, mutta ei niistä tiliä tehdä.



Meillä taisi olla yhteiset rahat jo suurinpiirtein ensitapaamisesta lähtien. Olemme olleet yhdessä 16 vuotta.



Ei meillä auto jää ostamatta sen vuoksi... ja kun se ostetaan, on se " yhteinen" , vaikka se olisikin vain toisen nimissä.

Vierailija
19/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa vuokran, sähkön ja viikonlopun kauppareissun. Mä maksan pienemmät laskut ja arkipäivien ruoat. Se jolta rahat loppuvat (yleensä minä), saa pyytäessä toiselta. Niin ja, lastenvaatteet käyn yleensä minä ostamassa.

Vierailija
20/20 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on monen mielestä aika monimutkainen systeemi taloudenpidolle, mutta toimiva:



Molemmillä on omat käyttötilit, joille jätetään palkasta pieniosa, jonka voi käyttää miten haluaa(200¿)



Meillä on yhteinen käyttötili, jolle palkat tulevat ja josta maksetaan laskut ja ohjataan rahaa muille tileille. Täältä maksetaan ruuat, yms. joita varten ei ole omaa tiliä.



Autoa ja moottoripyörää varten on yhteinen tili, josta hoidetaan näiden lainat + vakuutukset + muut näihin liittyvät kulut (bensa, huollot)



Asuntolainaa varten on oma tilinsä, jonne siirretään joka kuukausi lainanhoitoon + muihin asumiskuluihin tarvittava summa



Lisäksi molemmilla on omat säästötilit, jonne voi säästää omasta rahasta sen mitä haluaa/liikenee.



Yksi tili tarvittaisiin vielä " yhteistä" säästämistä varten, esim. matkoihin yms.



Tämä systeemi toimii ja takaa sen, että meillä on aina rahaa maksaa lainat, laskut yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi