otatteko 0-2-vuotiaat mukaan isompien lasten koulun ja harrastusten joulujuhliin?
vai jätättekö menemättä, jos toinen vanhemmista ei saa töistä vapaata?
Kommentit (8)
Vaikka onkin tärkeää oppia käymään erilaisissa juhlissa, niin lasten esityksissä epämääräinen älämölö sotkee pahasti. Jos pystyy pitämään lapsensa suht hiljaa, eikä anna juosta pitkin juhlasalia, on ihan ok tuoda pieniä sinne. Mutta jos tietää, ettei lapset osaa käyttäytyä, niin mieluummin toivoisi, etteivät tulisi ollenkaan. Tämä ihan esiintyvien lasten takia. Lapsia jännittää esiintyminen aivan valtavasti ja siksi toivoisi lapsen kokevan näyttämöllä, että katsomo todella keskittyy esitykseen, eikä möykkäämiseen.
mutta kun vaihtoehtona on sitten se, että kukaan ei mene katsomaan meidän perheen kenenkään lapsen mitään esitystä mihinkään juhlaan, niin lapsesta se tuntuu toi kurjalta. ap
5-vuotiaan isoveljen juhla on tulossa ja pikkuveikka jää isän kans kotiin. Kaikkien kannalta paras ratkaisu
varmaankin voi poistua eteisen puolelle, jos itkuraivari yllättää tai taapero kiipeää lavalle aloittaakseen oman esityksen.
toinen ope
(Sen sijaan toivon, että pienemmät sisarukset eivät osallistuisi arviointikeskusteluihin)
enkä ole sitä edes koskaan tajunnut. Mulla on lapset aina mukana melkeinpä paikassa kuin paikassa. Olemme menossa isompien lasten koulun juhliin parin pienen kanssa. En menisi, jos olisivat raivoavia ja kiukuttelevia, mutta kun eivät ole. Hädän tullen voi poistua takavasempaan.
Jäämme aina istumaan oven viereen josta pääsee ulos helposti. En jää saliin jos pienin alkaa pitää älämölöä. Olen myös ottanut aina lelun tai kirjan nuorimmalle mukaan ja se on auttanut paljon hiljaa pitämisessä. Viimeksi hän tosin seurasi esitystä niin tiiviisti ettei tarvinnut mitään muuta ajanvietettä.
enkä ymmärrä niitä jotka raahaavat pienet mukaan joka paikkaan vaikkei olisi pakko. Itse haluan että isompi lapsi kokee että äiti tuli nyt katsomaan hänen esitystään ja keskittyy myös siihen. Pienet monesti vain häiritsevät ja sitten saakin äiti viettää aikaa eteisen puolella...