Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sappivaivojako vai mitä ihmettä?!

Vierailija
10.12.2005 |

Osaako joku kertoa, miten sappi oireilee?

Mulla on jo useamman kuukauden ajan sattunut tuohon oikean kylkiluurivin alapuolelle aika terävästikin ajoittain. Voiko se johtua sapesta? Kipu on pistävä, mutta ei mikään tajunnan vievä sentään. Kipu alkaa usein heti ruokailun jälkeen.

Kokemuksia? Lääkärillekö tästä on lähdettävä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just äsken etsin tietoa ylävatsakivuista ja voihan tuo sappivaivaakin olla. Minulla oli vuosia sitten samanlaista, mutta mistään ei mitään vikaa löytynyt. Sisuskalutkin ultrattiin ja kaikki oli kunnossa. Nyt kipu on ollut kovempaa, mutta ihan sietokyvyn rajoissa.

Vierailija
2/6 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ihmeessä, jos löydät jotain tietoa. Itse en ole vielä mitään tietoa etsinyt, sen verran vain kurkkasin lääkärikirjasta, että joo, sappi näyttäisi kipukohdassani olevan.

Kahvinjuonnin vähentäminen on ainakin minulla hellittänyt kipua. Pitäisi varmaan kokeilla uudemman kerran minimikahvimäärällä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

:DDD

Vierailija
4/6 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ilmaantuu kahvin, omenan, kaalin, kananmunan, rasvaisen ruuan, suklaan syönnin jälkeen.

Jos nauttii erittäin runsaasti em. ruokia, voi kipu yltyä ns. sappikohtaukseksi. Siinä kipu on niin voimakasta, että tod.näk. hakeutuu päivystykseen, voi myös alkaa oksentaa.

Yleensä ensiapu löytyy pakkasesta. Itselläni huomasin, että kylmä auttaa. Käärii pakkasesta jotain pyyhkeen sisään ja painaa sillä kipukohtaa.

Minulla todettiin 19v sappikivet, nyt 33v edelleen ne minulla on. Ovat kuitenkin olleet oireettomat, kun tarkkailee syömisiä.

Sappioireet voivat olla laajemmallakin alalla kuin vain sapen kohdalla.

Vierailija
5/6 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä sitten tutkia asiaa vähän tarkemmin.

Ja neloselle: Ihan kuule kotikirjahyllyssämme olevasta lääkärikirjasta löysin kuvan, jossa selitetään ihmisen ruoansulatusta. Siinä se sappi on, heti oikeanpuoleisten kylkiluiden alapuolella.

ap

Vierailija
6/6 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ItseKIN kielitieteilijänä pakko todeta, että useat meistä käyttävät arkikieltä, joka ei läheskään aina seuraa kielen normeja, ei semanttisesti eikä kieliopillisesti. Minusta homma toimii mitä ilmeisimmin ihan mukavasti, kun kaikki tässäkin tapauksessa ymmärsivät, mitä tarkoitan.

ap