Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko poikanne ympärileikattu?

09.12.2005 |

Poikamme on nyt vasta puoli vuotta , mutta olemme mieheni kanssa miettineet minkä ikäisenä poikamme ympärileikattaisiin. Olin aluksi itse leikkausta vastaan, mutta kun olen saanut tarpeeksi tietoa on mielipiteeni muuttunut. Turkissa ympärileikkaus tehdään tavallisesti noin 4-6 vuotialle pojille, sairaalassa rutiinitoimenpiteenä. Kyseisenä päivänä poikaa kohdellaan kuin sulttaania ja pidetään suuret juhlat. Onko aiheesta kokemuksia? :)

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin poika on ympärileikattu vaikka varsinaisestihan juutalaisuus periytyy vain äidin kautta, eli poika ei ole juutalainen.

Ympärileikattiin synnytyssairaalassa 3 päivän ikäisenä.

Vierailija
2/26 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poika vähän yli vuosi sitten. oli silloin 2,5 wee ja juuri turkissa tehtiin se. lekuri oli todella asiansa tunteva ja osasi käsitellä lasta hyvin. tehtiin se istanbulissa yksityisessä sairaalassa.koska poika oli noin pieni parantu se nopeemmin koska sitä oli helpompi pitää paikoillaan eli siis makuulla ja jalat auki.kolme päivää siitä kaikki oli normaalia. jos meille vielä luoja lisää lapsia suo niinhaluan että ympärileikataan vähän vielä nuorempana. siis poikalapset vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylläpä kalliisti maksatte ympärileikkauksesta. me maksettin pojan ympärileikkauksesta noi 150 euroa joka sisälsi myös 2 jälki tarkastusta. poiak siis leikattiin istanbulissa yksityisessä sairaalassa.lekuri puudutti pojan kuta kuinkin niin navasta polviin oli tunto poissa.tiesitkö myös sen että se joka lasta pitelee operation aikana niin hänestä tulee ns.' kirve' eli suomessa se olis kummisetä.poika kyllä muistaa tapahtuneen mutta ei jäänyt mitään lääkäri pelkoa asian johdosta. mutta se kyllä totta että mitä pienempi niin sen parempi ihan kaikkien kannalta.

Vierailija
4/26 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tais mennä eurot ja markat sekaisin...vanhassa rahassa siis 1000 mk eli oisko se sen noin 150 euroa. Joo, olen mieheltäni kuullut, että lapsen päätä silittelevä ja rauhoitteleva henkilö on kirve eli " kummisetä" .Miten poikanne leikkaus sujui muuten? Entä olitko tyytyväinen käyttämäänne sairaalaan?abyk:

kylläpä kalliisti maksatte ympärileikkauksesta. me maksettin pojan ympärileikkauksesta noi 150 euroa joka sisälsi myös 2 jälki tarkastusta. poiak siis leikattiin istanbulissa yksityisessä sairaalassa.lekuri puudutti pojan kuta kuinkin niin navasta polviin oli tunto poissa.tiesitkö myös sen että se joka lasta pitelee operation aikana niin hänestä tulee ns.' kirve' eli suomessa se olis kummisetä.poika kyllä muistaa tapahtuneen mutta ei jäänyt mitään lääkäri pelkoa asian johdosta. mutta se kyllä totta että mitä pienempi niin sen parempi ihan kaikkien kannalta.

Vierailija
5/26 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oon torvelo..olitkin kirjoitellut jo ylempänä eli sainkin jo vastaukset kysymyksiini :)

Vierailija
6/26 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalan nimi oli hayru nisa istanbulissa. tosta oikein kirjotuksesta en mene takuuseen.kaupunginosa tais olla yenibosna.

Vierailija
7/26 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on kanssa Turkin Kurdi ja meillä mies haluaa leikkauksen, mutta minä en ole innostunut asiasta. Minä olen sanonut myös että en vastusta jos poika itse haluaa isompana. Nyt on 10.v Meillä ei tosin ole ollut vuosikausiin enään puhetta koko asiasta. Joten en vaivaa päätäni nyt koko asialla.

Vierailija
8/26 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tulla leikkaamaankaan ennenkuin isompana, jos poika niin itse haluaa. Minulla ei ole mitään leikkausta vastaan, haluan vain että poikamme saa itse päättää asiasta kun on tarpeeksi vanha. Minun mieheni on kurdi, Turkista päin. :)

Vierailija
9/26 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidan poika oli 5 vee, kun leikattiin (nyt 7). Emme edes ehtinneet miehen kanssa leikkauksesta pahemmin keskustella, kun laakari pitkan tulehduskierteen lopettamiseksi suositteli ylimaaraisen nahan poistoa.

En ole koskaan ollut tuon ymparileikkauksen " kannalla" , ja tavallaan selvisimme " kriisin" - paikasta. Terveydelliset syyt hyvaksyn taysin tietenkin.

Emme pitaneet juhlaa, koska asiaa ei ehditty juhlia. Sukulaiset kysyvat vielakin, koska pippalot pidetaan....ja aina sanotaan miehen kanssa etta " ensi kevaana..." Poika on ylpea pippelistaan :) ja " sünnet" oli hanelle itselleen tarkea juttu. Itse silloin tallöin kysyy koska juhla on....

Leikkaus tehtiin taalla yksityissairaalassa narkoosissa, ja paraneminen oli kesakuun helteissa " vahan niin sun nain" .

Vierailija
10/26 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia " sovimme" että meidän lapset kastetaan, mutta myös mahdollinen poika ympärileikataan.

Esikoinen oli tyttö, joten asia ei olut akuutii silloin kun sitä oli valmiiksi mietitty. Kuopus poika ja eipä tullut leikkausta organisoitua, en sitä olisi henkeen ja vereen vastustanutkaan, mutta kun mies ei sitä itse alkanut puuhata (hän on yleensäkin vähän saamaton jos joutuisi jotain itse organisoimaan), en mitenkään yllyttänyt. Ja en toisaalta halunnut että lasta satutetaan. Satunnaisesti mies siitä muistuttelee, mutta nyt en sitäkään enempää halua että lapsi joutuu kokemaan kipua, kun jo ymmärtää kivun (tuttavien vauva leikattiin alle kuukauden vanhana kotona ja silloin se oli tosi yksinkertainen juttu, lääkäri teki toimenpiteen). Esim Turkissa kulttuuriympäristö luo leikkaukselle ihan eri ympäristön, pojat itsekin " odottavat" leikkausta ja juhlaa, se on kasvamiseen liittyvä riitti. Täällä Suomessa leikkaukselle ei ole sellaisia perusteita ja lapsi ei saa sellaista kulttuurista tukea.

Meillä leikkaus on siis vaan jäänyt ja jää varmaan vastaisuudessakin...

Vierailija
11/26 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotamme esikoistamme, joka on kuulemma poika ( kahden lääkärin mukaan. ) ja hänet ympärileikataan. itse toivoin, että se tapahtuisi mahd. pienenä. toipuisi kuulemma nopeammin...

Vierailija
12/26 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sellaisen saamme, niin ilman muuta hänet ympärileikataan ja mahdollisimman pienenä alle kuukauden ikäisenä. Meille ympärileikkaus on uskonnollisesti tärkeää, mutta olen aina ollut ympärileikkauksen kannattaja muutenkin. Hygienian hoito on esim. paljon helpompaa ilman esinahkaa. Olen hoitajana hoitanut miespotilaita (vanhuksia) ja voi luoja, mikä bakteerikanta esinahan alla jyllää, jos yksikin hoitaja jättää omalla vuorollaan pippelin pesemättä!

Vierailija
13/26 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika leikattiin 8 kk:n ikäisenä Suomessa keskussairaalassa. Pyysin lähetettä neuvolalääkärin kautta ja lähetteeseen laitettiin syyksi " kulttuurilliset syyt" , sillä mieheni on kristitty, mutta hänen kulttuurissaan pojat ymp.leikataan. Leikkaus ei maksanut muuta kuin sen päivämaksun, mikä oli 22 euroa. Minusta tuo oli hyvä ikä, olisi voitu toki ehkä pari kuukautta aikaisemminkin tehdä. Parani nopeasti, 3:ssa päivässä kun laitettiin aina vaipan vaihdon yhteydessä parafiiniöljyä (ei tarttunut pippeli vaippaan). Meillä ei kuitenkaan mitään juhlaseremonioita asian tähden vietetty.

Vierailija
14/26 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän kohta täyttää kaksi vuotta,itse olen ympärileikkausta vastaan joten en koskaan siihen suostuisi.Eri asia olisikin jos olisi jokin muu terveydellinen syy.Mies ei ole edes koskaan ehdottanut koko asiaa.

Vierailija
15/26 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on ympärileikattu vajaa 2-vuotiaana, myös neuvolan lähetteellä julkisen terveydenhoidon puolella. Paranemisessa ei ollut mitään ongelmia, eikä lapsi ollut millänsäkään edes ekana päivänä leikkauksen jälkeen.

Ei käynyt ikinä edes mielessä, ettei ympärileikattaisi. Yhtenä perusteena minulla oli tuo sama, minkä Maj jo mainitsikin: esinahan alusta saattaa olla todellinen törkypesä! Esinahan ympärileikkaus vähentää esinahan alueen tulehduksia ja sitä kautta vähentää riskiä sairastua siittimen syöpäkasvaimeen ja partnerin riskiä sairastua kohdunkaulaosan syöpään + erilaisiin tulehduksiin.

Suomessa tehdään n. 2000 ympärileikkausta vuosittain. Yleisin syy ympärileikkaukseen on ahdas esinahka.

Vierailija
16/26 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika ympärileikattiin hänen olleessaan 2kk ikäinen. Mitä pienempi vauva on, sitä helpommin leikkaus hoituu, lapselle ei jää muistikuvaa tapahtuneesta ja paraneminen on hyvin nopeaa!

Kyseinen lääkäri, jonka luona käytiin (yksityinen) ei edes suostunut leikata yli 2kk ikäisiä...ja meidän pojankin nippa nappa, koska poikamme oli normaalia isokokoisempi... (kun vauva kasvaa eli samalla pulskistuu.. pippeli alkaa painua enemmän sisään, jolloin on vaikeampaa leikata)..

Mutta meillä kaikki sujui mallikkaasti, alhamdulillaah... 2 viikon kuluttua oli tikit sulaneet ja kaikki hyvin..:O)

Vierailija
17/26 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän oli 2kk kun hänet y-leikattii. Mitä nuorempana sen parempi. Toipuminen on nopeempaa ja vähemmän kivuliasta.

Eli kannattaa hoitaa asia nyt, ammattilaisen luona.

Vierailija
18/26 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä Turkissa pojat leikataan tavallisesti 5-6 vuoden iässä ja se on pojille itselleen ylpeyden ja juhlan aihe, kuten myös perheelle, joten lapsen oletetaankin ymmärtävän tapahtuma. Saamieni tietojen perusteella leikkaus ei satuta lasta ja parantuminenkin on useimmiten nopeaa. Meidän poika tullaan leikkaamaan Turkissa, sillä Suomessa emme voi tarvittavia juhlia järjestää, ainakaan samassa mittakaavassa ja , koska se on tärkeä tapahtuma juuri mieheni suvulle.

Vierailija
19/26 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Kyllä, poikani on ympärileikattu.

Olen samaa mieltä kuin Latifah85ja jenni_äiti siitä, että mitä nuorempana poika leikataan sen helpompi koko perheelle ja erityisesti pienelle pojalle. Myös siitä toipuminen on nopeampaa.

Olen ollut mukana parissa 5-6 vuotiaan pojan ympärileikkauksessa muslimimaassa enkä odottaisi niin pitkään. Pojat olivat suunniltaan kauhusta kun tajusivat mitä heille tehdään. Pelkästään puudutuspiikin laittaminen oli tuskallista kun pojat pelkäsivät niin ja yrittivät laittaa vastaan. Neljä raavasta miestä tarvittiin pitämään yhtä poikaa paikallaan. Kaksi istuivat hänen jalkojen päällä ja kaksi käsien päällä. Ja lääkäri touhusi jalkovälissä. Kymmenpäinen sukulais -ja naapurijoukkio seurasi ringissä ympärillä soittaen rumpuja ja naiset lauloivat ja " kiljuivat" ilosta. Puistattaa muistokin näistä ympärileikkauksista. En voinut kuin itkeä toimistusta seuratessani. Teki niin pahaa poikien puolesta kun olivat niin kauhuissaan. Tottakai he ymmärsivät kuinka tärkeästä asiasta oli kyse ja olivat jälkeen päin siitä ylpeitäkin. Mutta kyllä siitä aikamoiset traumatkin jäivät. Oma mieheni muistaa myös oman ympärleikkauksensa eikä todellakaan minään hyvänä muistona. Meidän mahdolliset tulvatkin pojat tullaan siis ympärileikkaamaan mieluiten heti alle 2kk-6kk mutta viimeistän alle vuoden ikäisenä. 5-6 vuotiaan leikkauttaisin nukutuksessa. Tai ainakin esilääkityksen turvin jossain poliklinikalla ilman sukulaislaumaa ympärillä.

Vierailija
20/26 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin mieheni on Turkista ja olen alustavasti miettinyt tätä ympärileikkausasiaa, koska meille on keväällä tulossa poika. En vielä tiedä, mitä asian suhteen päätämme, mutta mieheni sanoo, että psykologisista syistä ympärileikkausta ei tulisi tehdä n. 2-7-vuotiaille pojille (paitsi tietenkin jos on muita terveydellisiä syitä). Itse hän oli 9-vuotias, kun hänet ympärileikattiin. Voi olla, että meillä asia jää vielä hamaan tulevaisuuteen, ja silloin varmaan pojallakin on sanansa sanottavana...