Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***PERJANTAIHIN HELMENKANTAJAT***

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnossa ollaan vaikka olo ei olekaan parantunut, oikeastaan päinvastoin. Raskausmyrkytyksestä ei ollut kyse sillä arvot olivat oikein hyvät. Jokin uupuminen nyt taitaa olla vaan kyseessä ja pääkipu ihan lihasperäistä. Lääkäri ultrasi ja havaitsi, että vauva on perätilassa :( Esikkohan syntyi perätilassa ja alakautta, ei ollut mitään helppoa hommaa vaikka hyvin menikin. Lääkäri teki myös painoarvion joka oli 1800kg!!!! Totesi vaan siihen, että ompas iso eikä sitten muuta. Minä olen valvonut koko yön ja miettinyt tätä asiaa. Seuraava aika TAYSiin on vasta Tammikuun lopulla (olikohan 26.1 tai jotain). Silloin katotaan vauvan koko ja tila sekä niiden mukaan tehdään synnytystapa-arvio. Pityääkö mun todella odotella sinne saakka??? Jos vauva jo nyt ton kokonen niin eikö sitä pitäs jo nyt seurata? Onko kellään kokemusta?

Koitan kömpiä vielä sänkyyn jos vaikka sais unen päästä kiinni....

Birdy

Vierailija
2/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs rv sulla, Birdy, on? Luin tuolta liberovaippojen sivuilta arvioiduista (keskimääräisistä) vauvan painoista per viikko:

rv 27 800g

rv28 1kg

rv29 1,1kg

rv30 1,2kg

rv31 1,35kg

rv32 1,5kg

rv33 1,8-2kg

Ja kaikkihan on niin yksilöllistä. Vauvat kasvavat yksilöinä kuten me kaikki. Joilllakin on kasvuspurtteja eri aikoina, jotkut syntyvät pieninä, jotkut isompina. Jos jotain olisi ollut lääkärin mielestä epänormaalia, hän olisi varmasti sanonut siitä. Eli älä huoli, vaan nauti raskaudestasi.

En olekaan ehtinyt tänne pitkään aikaan, tai en ole ainakaan ehtinyt kirjoitella. Muutettiin viikonloppuna enkä pääse koneelle kotoa, vain täältä töistä (nettiyhteys ei vielä toimi uudessa kodissa). Sitten ollaan varattu tontti täältä kotikunnastamme, alamme raken(nut)tamaan ensi kesänä omaa taloa. Kaikkea tapahtumaan on siis piisannut.

Vointi on ollut hyvä, tosin olen tosi väsynyt työmatkoihin (40min bussilla + ½ tuntia kävelyä per suunta). On kylmää ja liukasta ja väsyttää, joten tuo kävely on ihan tuskaa! Aloitan äitiysloman pari viikkoa varhennettuna (töissä ei " suostuttu" että aloittaisin 50pv ennen laskettua aikaa, kuulemma kaikkia käsiä tarvitaan tammikuun kiireessä...). VIELÄ siis 18 herätystä töihin. Äitiysloma alkaa 9.1.

Vauva kääntyi 2vk sitten ilmeisesti raivotarjontaan. Potkut tuntuu nyt ylävatsalla (eilen vauva oikoili itseään ja jalat työntyi palleaan), sekä pään painaessa rakkoon on koko ajan juostava pissalla. Hmm, mitäs vielä.. Niin, painoa on tullut n.5kg (en ole nyt muuton takia päässyt vaa' alle viikkoon) alusta, eli mukavan vähän. Ylipainoa on, joten ihan hyvä näin.

Eipä tässä muuta kummempaa kai ollut. Jatkan töitäni ja toivottelen kaikille Helmiksille mukavaa viikonloppua ja iloista joulunodotusta! Minä odottelen jo vesi kielellä joulukalkkunaa ja itsetekemiä laatikoita!

t. Mikaela rv28+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" En olekaan ehtinyt tänne pitkään aikaan, tai en ole ainakaan ehtinyt kirjoitella" :D

Ota tästä nyt sitten selvää... :D

Vierailija
4/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rv mulla nyt tasan 29. Esikon painoarvio oli näillä viikoilla huomattavasti pienempi eli 1200kg ja oli syntyessäänkin vain 2910kg.

Birdy

Vierailija
5/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan kirpakka pakkasaamu tänään, on mukavaa koirankin kanssa ulkoilla, kun ei tarvitse suurempia puhdisteluita suorittaa sisälle tullessa. Tulis vaan vielä luntakin tänne " etelään" , niin alkais päästä joulu tunnelmiin. Meillä on kaikki lahjat jo hankittu/mietitty, muutama juttu pitää vielä käydä ostamassa ja sitten saa vaan rentoutua. Mennään joulun viettoon vanhempien luo, joten kotona ei tarvitse suuremmin joulua valmistella.

Nonnu78: Mulla oli vauvelin painoarvio viikolla 26+5 782 grammaa, viikolla 28+5 1004 grammaa ja viimeisin kontrolli tehtiin viikolla 31+5, jolloin painoarvio oli 1610 grammaa. Koko ajan on ollut pää alaspäin. Tuossa viimeisen kolmen viikon aikana olikin tapahtunut iso kasvupyrähdys, painoa oli tullut 600 grammaa lisää. Tuolla 1610 gramman painolla päästiin jo " normaalien käyrien" sisäpuolelle. Seuraava kontrolli onkin sitten vasta uuden vuoden jälkeen, kun vauveli oli lähtenyt noin hurjasti kirimään kasvuaan. Esikoinen oli myös pienikokoinen, painoa oli syntyessään 2980 grammaa. Esikoisen raskauden aikana tuota kasvua ei mitenkään erityisesti seurattu. Se voi olla niin, että minun elimistö ei vaan kasvata kovin suuria vauvoja. Kaikkein harmittavinta tässä seurannassa on se, että ei saa mitään varmuutta mistä pienikokoisuus johtuu. Lääkärit ei osaa sanoa, joten jää semmoinen pieni epävarmuuden poikanen aina kytemään...

Pirteää päivänjatkoa kaikille ja tunnelmallista joulun odotusta =0)

Kanelinenä rv 32+2

Vierailija
6/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomenna ei tarvii herätä aamulla klo 7 vaikka miten huonosti nukkuis tai ei nukkuis ollenkaan,tyttö on niin aamu-uninen et on pakko vahdata aamulla kouluun lähtöä.

unet taas oli katkonaisia ja levottomia,eikä se neuvolan muija soitellut eilen vaikka niin lupasi,no eipä tietenkään,ois vielä joutunut tekemään töitä...

mä vaan edelleen ihmettelen missä te noita painoarvioita teetätätte, no ehkä teillä on käyntiä äitipolilla tai jotain.eilen nimittäin kysyin neuvolasta et millon se tehdään niin kuulemma vasta rv 36 lääkäri sen tekee. ja jos kuulemma sattuu syntymään ennen sitä niin voin itse ilmoittaa kuinka paljon lapsi painoi...

no mulla on kyllä naikkarille meno 19.12 verijuttujen takia, joten pitää sieltä joku kätilö etsiä, joka osais vastailla mun kysymyksiin.

nyt on juostava...tuskin...junaan,että ehtii hoitaa asioita vielä kun on virkeä.

mukavaa ja kirpakkaa perjantaita,kuumetta ja vauva tasan 32

Vierailija
7/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo ollut ollenkaan kamalaa, etukäteen pelkäsin vaan että rakko halkeaa kun ei aamulla saa käydä vessassa...ei ongelmaa. Eikä se litkukaan niin pahaa ollut, eipä tuota nyt tietenkään janoonsa joisi.

Vaavi on ollut tänään tosi aktiivinen koko aamun, on varmaan ihmetellyt missä aamiainen viipyy. Labrasta tullessa söin yhden jugurtin, koko vahingon aion ottaa takaisin kun puolen päivän aikaan menen yhden asiakkaan tarjoamalle joululounaalle =)

Mäkin olen miettinyt noita painoarvioita, tehdäänkö niitä ihan neuvolassa vai missä? Edellisessä raskaudessa tehtiin tasan kaksi, äippäpolilla ya-kontrolleissa rv 41+5 ja 42. Tosin nekin meni ihan pieleen, joten ehkäpä en luottaisi aiemmin tehtäviin senkään vertaa.

Eilen jo miehelle puoliksi leikilläni ehdotin, että jokohan kannetaan kehto makkariin. Taitaisi vaan käydä niin, että taapero kiikkuisi sen rikki alta aika yksikön. Pikku vaatteita voisi alkaa pikkuhiljaa peseskellä.

Huomenna ajattelin väkästellä joulukortit, ei tosin ole vielä tietoa minkälaisia tekis.

Eipä kai sitten muuta, yrittäisköhän tehdä vähän töitä sitä lounasta odotellessa. Mukavaa viikonloppua!

Manna ja eekuli 29 tasan

Vierailija
8/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poika on siis 2 v 2kk ja nukkuu nyt siskonsa 11v kanssa samassa huoneessa. Ei mikään ideaaliratkaisu, mutta uutta huonetta päästään todennäköisesti remppaamaan vasta joulun jälkeen, toivottavasti valmistuu ennen vauvelin syntymää. Poika on kyllä ihan innoissaan saadessaan nukkua siskon kanssa, mutta nuo yökiljumiset on koululaiselle aika ikäviä.

Vierailija
9/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on perjantai, ihanaa saa huomenna nukkua aamulla pitkään (jos sattuu unta piisaamaan). Tosin taitavat lapset herätellä aamulla, heillä tämä arki rytmi on niin luissa ja ytimissä et ei eroa viikolla ja viikonlopulla siinä mielessä.

Väsymys painaa päälle. Väsyttää mutta yöllä ei saa hyvin nukuttua, meillä heräillään tasaiseen tahtiin milloin mihinkin kolotukseen ja jomotukseen. Onneks työt loppuu kohta, vielä 4 aamua ja ensi perjantaina eka lomapäivä, ihanaaaa! Sitten voi nukkua kun nukuttaa ja uni tulee.

Painoarvioista on ollut keskustelua tänä aamuna. Meillä oli painoarvio rv:lla 29+3 n. 1500g ja lääkäri sanoi et ihan ok, ei ole ' liikakasvua' . Vauvan kasvua seurataan kun mulla on toi raskausajandiabetes. Seuraavan arvion asukin koosta saankin jo tiistaina. Toivottavasti ei kovin jättiläiseksi kasva, nyt tosin näyttää vielä hyvältä. Meillä siis 4 lasta aiemmin. Heidän syntymäpainot vaihdellut 3100-4360g. Toivottavasti tämä tulokas on enemmän tuolla puolivälissä. Meillä ensimmäinen lapsi ollut kaikkein suurin ja silloin ei mitään häikkää sokereissa ollut.

Tuleva synnytys on alkanut jännittämään. Asukki edelleen vaan viihtyy perätilassa. Se tuo oman jännityksensä, kääntyykö vai pitääkö kääntää ja kääntyykö sittenkään. Mulla synnytykset olleet nopeita niin se tuo myös oman jännityksensä tähän touhuun. Eka synnytys oli 6t 40 min ja toinen vaivaiset 58 min, kolmas 3t ja neljäs jotain 2t. Meillä synnytysos. kyllä omalla paikkakunnalla on, mut se on viikonloput kiinni. Silloin pitäis matkustaa reilut 200km ja voi kyllä tehdä tiukkaa et ehtii sairaalaan synnyttämään. Apua!

Mutta nyt työt kutsuu. Hyvää ja tunnelmallista viikonloppua=)

iituaatu 31+0

Vierailija
10/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaapäivä, niin jaksaa oikeesti tehdä muutakin kuin maata tuolla sohvalla(niinku esim. kirjoitella tänne pitkästä aikaa). On sen verta raskas meikäläisen duuni, että kun kotiin pääsee 8 tunnin jälkeen niin evääkään ei viitsisi enää liikauttaa. Ja kyllä se kroppa muistuttelee noin tunnin välein töissäkin(=supistelee), että slow down please! Mutkun se on vaan tosi mahdotonta meillä kiireisen lentoliikenteen keskellä. Pitäis vissii harkita lyhyttä sirasloman pätkää taas...

Hirveetä, kävin just neuvolassa ja paino oli noussu 900g/viikko(yhteensä koko aikana semmosen 13kg). En ymmärrä miksi se noin hurjasti nousee välillä, kun kuitenkin liikun aika paljon ja oon syönytkin ihan normaalisti. Ja sillon edellisellä käynnillä oli tullu vaan 400g/viikko. Henkimaailman asioita... Hemo taas ei ollu noussu vaan laskenu 4 yksikköä, nyt siis 114. Käski syödä rautaa 2 viikkoa 2krt/pv sen yhden sijasta. Sf-mitta oli 29cm, yläkäyrällä edelleen. Sit se sano, et mun ei pitäis nukkua enää selällään, kun valitin siitä kauheasta kuorsaamisvaivasta. Mitenköhän sen pystys estää, ettei nuku selällään? Se kun on mun normaalein nukkumisasento...

Pitäis lähtee jouluostoksille, mut sit tää mun koko vapaapäivä menee siihen enkä ehdi levätä taas yhtään. Ehkä mä nyt jätän sitten vielä ensi viikolle kun silloin on kaksi vapaata putkeen.

h.h. rv 29+1

Vierailija
11/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti on taas pinkkoja luettu mutta mitenkä tuo kirjoittaminen tahtoo aina jäädä....

Ihanan luminen ilma, taidetaan sittenkin saada Suomeen kaunis joulu! Kyllä se olis kenkku jos olis lumetonta...

Tasan vuosi sitten oli jännät paikat kun oli poitsun la ja viikon päästä onkin jo ne yksvuotiset!! Meidän vauva on jo taapero!! :) Ens viikon lauantaina on juhlat, aika hulinaa tulossa kun aikuisia on yhteensä varmaan vaille parisenkymmentä ja yksvuosikkaita poitsun lisäks neljä kappaletta... Pitäis vaan leipoo ja siivota kovasti...

Mies on vielä koko perjantaipäivän poissa[lähtee koettamaan onneaan jos pääsis tv-visailuun->arvatkaa kuka on jo nyt hermoraunio... :D].

Noi painoarviot on jännä juttu kun jos ei ole minkäännäköistä hajua niin ei kyllä välttämättä sano onko esim. 1,5kg paljon vai ei... Pitäis vaan luottaa että lääkäri kyllä kertoo ja huolehtii mutta kun niin ei valitettavasti aina ole. Itse pitää stressata kaikki :)

Me ollaan miehen kanssa ravattu nyt päälle kymmenisen viikkoa pelkopoli asioissa. On tavattu lääkäriä, kätilöä ja nyt ollaan psykiatrisella puolella säännöllisesti käyty erikoissairaanhoitajan juttusilla. On muuten ensimmäinen ihminen joka tuntuu oikeasti kuuntelevan mitä me sanotaan. Viime synnytyksestä jäi vaan niin pahat kiputraumat[olen todella kipuherkkä!] ja kätilö oli rumasti sanottuna täys persläpi...

Olen siis saanut itseni uskomaan siihen että kyllä mä tuon seuraavankin selvitän koska hengissähän tässä ollaan edelleen.

Toissapäivänä iski kuitenkin ihan järjetön ummetus. [alakerta on vieläkin arka...] Mulle iski vaan ihan mieletön kipupaniikki. Itkin ja tärisin ikuisuuden vessassa kun en yhtä ummetusta kestänyt. Siinä vaan hoin shokissa miehelle että en pysty synnyttämään... :(

Olikin eilinen keskustelutuokio aika tunnepitoinen.

Tosi pettynyt olo itseensä ja ajatukset myllää yhtenä sekasortona...

Tuntuu että mistään " opetelluista" [mielikuva-, ja hengitysharjoitukset, ym.] ei ollut edes tuossa tilanteessa apua, oli vaan järjetön kipu ja paniikki...

Mietityttääkö muita synnytys kovasti kun viikot kasvaa?

Mutta näihin sekasortoisiin tunnelmiin, mukavat viikonloput!

Marju ja Minni 31+1

Vierailija
12/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Birdy - ei siitä tiheämmästä seurannasta sinällään ole hyötyä. Painoarvioista ei tarkkaan tiedä. Jos painosi ja sf-mittasi ovat paljonkin suuremmat tästä raskaudesta tässä vaiheessa kuin edellisestä, niin tuo painoarvioheitto voikin pitää paikkansa. Sinällään keskiarvomittoihin milläkin viikolla ei kannata tuijottaa. Ne ovat vain arvailuja. Jokaisen vauva on kuitenkin yksilö.

Meillä painoarvio vkolla 31 oli 2100 g. Edellisestä oli vkolla 32 arvio 3,2 ja silloin tulikin muhkea matami - 5780 g. Edellisestä kerrytin itselleni mässäilemällä yli 30 kg painoa lisää. Nyt sitä on tullut 8,5 kg. Jätin sokerin pois täysin noin kuukausi sitten ja painoni ei siitä ole noussut - itse asiassa laskenut 1 kg.

Sokeri se on, joka vauvaa kasvattaa ja nyt olen aivan vakuuttunut että tämä vauveli jää painossa ainakin kilo isosiskolleen.

Edellisestä vauvelista muuten veikattiin laskettuna pvänä 3,6 kiloista äitiyspolilla. Heittoa siis yli 2 kg eli ei niihin ultrapainoarvioihinkaan ihan ole luottamista.

Ole huoleti. Kenenkään ei ole pakko synnyttää perätilassa jos niin ei tahdo. Se päätös on sinun.

Manna - miksi ihmeessä piti olla pissaamatta ennen sokerirasitustestiä? Ei varmaan liittynyt mitenkään ko. testiin. Itse olen juossut noissa muutamaan otteeseen, eikä missään ohjeessa onneksi kielletty pissalla käyntiä.

Täällä kaikki hyvin. Potkuja satelee, mies kotiutui matkoilta (en enää päästäkään mihinkään), ja maa on valkoinen.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Vierailija
13/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli nimittäin rv22 sf-mitta 18cm. Rv26 mitta oli huimat 27cm! Eli 9 senttiä kasvua 4 viikossa. Terkka ja lääkäri sanoi, että ihan normaalia. Musta vain tuntui hassulta hypätä normaalikäyrältä suoraan yläkäyrän ylälaidoille! Mutta kyseessä voi kyllä olla mittausvirhekin edellisellä kerralla. Sillä mun terkalla on kuulemma usein " kireä mitta" eli mittaa tosi napakasti, eli voi hyvin olla, että on vähän heittänyt. Tuskin nyt useampaa senttiä kuitenkaan..

Onkos muilla vastaavaa? Tuntui niin hurjan suurelta tuo kasvu, vaikka olihan mulle ihmiset sanoneet että masu on yhtäkkiä kovasti kasvanut. Mä olen pitkä (177cm) joten ehkä vauva on vain ollut pitkään tuolla sisuksissa ja vasta silloin pulpahti ulommas. Lisäksi vauva oli tuolloin aina poikittaisessa tarjonnassa, eli ehkä on sitten ollut jotenkin kippuralla kun mitattiin tuo iso mitta. Noh, mutta enpä huolestunut kuitenkaan, ihmetyttää vain. On luotettava, että tutkitaan sitten enempi jos sama kasvu jatkuu. Rv30 on seuraava neuvola jo eli reilun viikon päästä.

Mutta juu, eipä tässä kummempia. Mutta pointtina siis se, että yksilöllisesti menee nuo mitatkin, samoin kuin vauvan koot.

t. minä taas

Vierailija
14/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

thumbs_up:

Manna - miksi ihmeessä piti olla pissaamatta ennen sokerirasitustestiä? Ei varmaan liittynyt mitenkään ko. testiin. Itse olen juossut noissa muutamaan otteeseen, eikä missään ohjeessa onneksi kielletty pissalla käyntiä.

Ensimmäiseksi kyllä otettiin pissanäyte ja se labrantäti sanoi, että jos siinä olis ollut sokereissa häikkää niin koko sokerirasitusta ei voi edes tehdä... Enhän mä kyllä ennen neuvolan pissakoettakaan ole ollut vessassa käymäti. No, ota noista nyt selvää.

Se joululounas oli muutes herkullinen =) Hyvät viikonloput uudelleen!

Vierailija
15/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, ettei Birdyllä ollut raskausmyrkytystä tms. Toivottavasti olo paranee pian, muista lepäillä!

Kanelinenälle taitaa olla aika samankokoinen vauveli tulossa kuin meillekin. Toivottavasti meidänkin poika olisi kasvanut yhtä hyvin seuraavaan ultraan mennessä.

Kuumetta kyseli missä näita painoarvioita on tehty. Minä olen käynyt pari kertaa äitipolilla koholla olevan verensokerin paastoarvon takia. Nyt sokerit on todettu oikein hyviksi ja voin lopetella mittaukset, mutta nyt joudun sitten käymään kokoarvioissa vauvan pienen koon vuoksi.

Täällä vauveli on ollut oikein supervilkkaalla päällä aamusta alkaen. Jalat muljahtelevat aivan ylämahalla ja samaan aikaan alamahalla tuntuu käsien liikkeet. Tulee niin hyvä mieli,kun vauva oikein myllää=)

Viikonloppuna pitää mennä vielä jouluostoksille, ettei jää aivan viime tippaan. Viikon päästä on se muutto, siinä ei ehdi sitten shoppailemaan.

Hyvää viikonloppua helmenkantajille=)

nonnu78 rv 30+5

Vierailija
16/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu taas se pakollinen käynti takana :) Meillä on kyllä ihana neuvolatäti :) Kyllä se taas mun marmatuksia kuunteli oikein mielellään ja puhui sitten nyt tästä ennenaikaisesta synnytyksestä. Painoa tullu alkupainosta huimat 10 kg. ja turvotusta oli jep minäkö iso no en sf mitta vaivaiset 26 ja rv kuitenki jo 29 eli pieni masu vaikka näyttää suurelta ;) Sydänäänet oli vähän kateissa mut saatiin kuitenki 132 Onko Poika ?? Ainakin kahdessa ultrassa on väitetty niin. Juu ja pää alaspäin ollaan sitten vihdoinki, ei tarvii sitä perätilaa miettiä.

Marju , meillä sama tilanne , mä meen kans ens viikolla käymään taas pelkopolilla keskiviikkona, pitäis pari kertaa ennen synnytystapa arvioo käydä kätilön juttusilla kun ei kuulemma tiedä et milloin tässä lähtö tulee ;) Mulle on valmiina jo kaikki mut tässä itse olen alkanu panikoimaan et jos kuitenkin leikattais. Mä haluun synnyttää mut toisaalta en. Mulla kans esikon syntymä oli kauhea, joten tiedän miltä susta tuntuu !!

Birdy hyvä että kaikki ok. Ettei ollu mitään.

painoarvioista sen verran et meillä arvioitiin ultrassa vko 26 vähän alta kiloinen ja seuraavan kerran meen sitten Tammikuun puolessa välissä siihen arvioon. Ei meillä ainakaan neuvolatäti tai kätilö niitä tee.

Mut nyt hiukan töiden pariin ...

minkki ja oskari 29+1

Vierailija
17/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

et tytöstä(10,5 v sitten),mulla semmonen painoarvio heitettiin vasta kun olin menossa synnyttämään kun kävi ilmi että mulla on luinen lantio,eli ei mahdu 4,5 kg sieltä tulemaan eikä varmaan 4 kg:kään. sillon joku kätilö/lekuri sano et joo kyllä nyt vauva painaa jo lähemmäs 4,5 kg...tyttö painoi syntyessään 3160g,että siinä se meni vähän metsään.

nyt maha on puolet pienempi...en tiiä missä mittaavat,tai olkoon mittaamatta kunhan vaan tajuuvat et jos on iso ni ei mahdu tulemaan alakautta.

ja ma joudunkin menemään akuuttiajalle lekuriin kutinan takia ja sitten otetaan maksa-arvot ja sappihapot verikokeina..toivottavasti vaan on jotain allergista kutinaa.

Vierailija
18/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin käyn ahkerasti lueskelemassa juttuja, mutta kirjoittaminen jää usein haaveeksi kun tuo meidän taapero roikkuu lahkeessa ja vaatii huomiota : )

Täälläkään ei varmasti tehdä kokoarviota. Itse kyselin lääkäriltä viimeeksi (3 viikkoa sitten) asiaa ja hän sanoi että sf mitan mukaan (on siis keskikäyrän alapuolella) tulokas ei olisi mikään kovin suuri, mutta että ei sen tarkempaa tutkimusta kai tehdäkkään. Vauva oli silloin ja oli eilen terkkarilla käydessä pää alaspäin ja se onkin ollut mulla isompi huolenaihe. Nyt on kai vatsanpeitteitä sen verran että en itse osaa sanoa miten vauva masussa potkii... Paljon se kuitenkin liikkuu!

Mulla ei ole onneksi kummemmin synnytyspelkoa. Kipulääkkeitä aion pyytää ja saada niin paljon kuin haluan ja on tarvis. Ummetuksesta en halua kärsiä tälläkertaa joten olen jo varannut kotiinkin duphalacia pullollisen! Suosittelen!!! Aattelin aloittaa " kuurin" kunhan ensioireet tulevat, ainakin ennen synnytystä vaikkei oireita oiskaan...

Meillä taaperoa on alettu valmistella vauvan tuloon. Tuttia syödään enää yöllä ja tarkoitus olisi jättää tutti pois ennen 1v synttäreitä joulukuun lopulla. Tuttipullo jätettiin pois jo jonkin aikaa sitten. Tyttö on kyllä tosi reipas ja aurinkoinen joten en usko että mitään suurenpia ongelmia tulee.

Onpa ihanaa että synnytys lähestyy. Odotan jo OYSiin menoa, siellä oli viimeeksi niin hyvä tunnelma ja hoito, jäi sellaset lämpimät muistot : )

Mymmeli ja myllertäjä rv 30+3

Vierailija
19/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaas mammat, kuinka te tiedätte mihin suuntaan vauvan pää osoittaa? meillä kyllä riekkuu ku mikäkin, mutta ei mitään havaintoo ruumiinosista... välillä ronkkii kohdunsuuta (sattuu) ja sitte huitoo kylkiin ja napaan. ei sentään kylkiluihin, ollaan semmosia " alavatsasia" ...

painoarvio? onko se jotain syötävää? =)

leenu ja pyry 29+1

Vierailija
20/23 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas pitkästä aikaa saa aikaiseksi kirjoittaa tännekin..

Ihmettelin myös tuota kokoarviota, kun mulla ei oo hajuakaan painoarviosta eikä ollu esikoisellakaan..

Esikoinen synty jo rv 36+2 ja mulla ois ollu seuraavana päivänä lääkäri, liekö tuo painoarvio sit tehty siellä.. Esikoinen meni koko raskauden ajan SF-mitan mukaan yläkäyrän yläpuolella ja sama tilanne nyt.

Viime neuvolassa SF-mitta oli 28 raskausviikkoja 27+1 ja lääkäri totesi vain, että varautua siihen että tämäkin voi tulla etuajassa. Pohdiskelinkin itsekseni, että onkohan nää mun lasketut ajat ihan ok.. Mulla on kuukautiskierto niin pitkä (40-45 vrk) ja lasketut ajat on molemmilla ekassa ultrassa siirtyneet. Tällä kakkosellakin ultra siirsi la:ta reilulla viikolla. Täytyy varmaan valmistautua siihen, että lähtö voi tulla taas aiemmin..

Onko muilla kokemuksia?

Esikoinen oli poikittain vielä viikolla 35 ja lääkärin pitikin tarkistaa tilanne silloin viikolla 36, mitä ei sit tapahtunutkaan. Oli kääntynyt synnytykseen mennessä. Oma veikkaukseni on, että edellisenä yönä kun " pyristeli" masussa oikein olan takaa.. Tämä kakkonen onkin ollut jo " lähtövalmiina" muutamia viikkoja. Johtuu varmaan siitäkin, että edellisestä synnytyksestä on niin vähän aikaa (aika tarkalleen vuosi).

Nyt tätä tekstiä tulikin sitten pitemmän kaavan mukaan, kun ei ole aikoihin kirjoitellut..

Leppoisaa viikonloppua kaikille!

heidi ja kakkonen 29+2