Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä luettavaa 5-7 vuotiaalle tytölle?

Vierailija
11.02.2013 |

Hei,

haluaisin suosituksia juuri lukemaan oppineelle tytölle, löytyykö siis tuon ikäisille jotain suosikkisarjoja tai yksittäisiä kirjoja joista saattaisivat tykätä? Haluaisin tilata netistä, siksi en pääse itse selaamaan kirjoja kaupassa.

Kiitos avusta! :)

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko väliä onko isot vai pienet kirjaimet? Tavuviivoilla vai ilman?

Jos on just oppinut ja lukeminen on vielä hidasta, niin ihan tosi selkokielisiä, 1-2 lausetta per sivu.

Meillä sama tilanne 5v tytön kanssa, on just oppinut lukemaan hitaasti. Itse halusi lainata kirjastosta "lapsellisia" Puppe-kirjoja, kun niissä on niin vähän tekstiä että jaksaa lukea itse. Lauseet on tyyliä: Puppe menee tänään mummolaan.

Kysy kirjaston virkailijalta neuvoja, me saatiin tosi hyviä vinkkejä, kun kyselin mistä itse lukeminen kannattaa aloittaa.

Perinteistä tavaamistahan ei enää käytetä (tee aa TA, äl oo LO = talo)

Vierailija
2/8 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELLA kirjoista, mutta niissä paljon dialogia ja vaikeita lauseita, joten luetaan vielä ääneen. Tyttö osaa myös lukea, mutta on vielä vähän hidas, joten noi Ellat siihen vielä vähän turhan monimutkaisia... Mutta tuskin enää kauan. Nyt valitsi itse kaupasta Aku ankan taskukirjan, totesi, että näissä kuplissa on vain vähän tekstiä;) Ellat siis naurattaa kovasti tuon ikäisiä, mutta ovat lukemaan opettelevalle vielä haasteellisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai en tiedä tykkääkö noista enää nykylapset, mutta itse ainakin luin niitä 6-7-vuotiaana ekaluokkalaisena.

Vierailija
4/8 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. Aku Ankkaa. Kirjastossa on myös runsaasti tarjontaa juuri lukemaan oppineille.

Ellat ja Räppääjät on ehkä turhan tekstipitoisia heti alkuun.

Vierailija
5/8 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yhtään tykkää hevosista :)

Niissä on isoa tekstiä ja ovat helppolukuisia.

Ellat on kanssa kivoja, samoin Jesse -koirakirjat, mutta ajattelisin ettei ole niin hyviä ihan just lukemaan oppineelle 5-vuotiaalle. Nuo ovat kuitenkin jo ihan kunnon kirjoja ilman kuvia (???en ole ihan varma muistanko oikein ettei niissä ole kuvia).

Pienelle voisi olla motivoivampaa lukea jotain, jossa on vähemmän tekstiä ja enemmän kuvia.

Risto Räppääjät on tosiaan aika kivoja.

7 v ja 5 v maailmat eroavat aika paljon toisistaan kuitenkin. Edellämainitut ehkä jo vähän isommille.

Millä juuri lukemaan oppinut 5 v on tykännyt klassikoista Hanhiemon Satuaarre ja Hanhiemon runoaarre (vai loruaarre? Tarkoitan sitä jossa jutut on loruina: "kenkätalossa asui eukko, jolla oli sata lasta ja elämä puuhakasta. Ensin hän lapsensa syötti ja siisti, piiskasi pesi ja niisti...tai jotain sinnepäin).

Vierailija
6/8 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnakset, Tatut ja Patut

Vierailija
7/8 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneli ja Anneli kirjat, myös Maria Vuorion kirjat ovat kivoja. Myös perinteisiä Janssoneita ja Astrid Lindgreneitä (Pepistä myös nykyaikaistettu versio) kannattanee etsiskellä. Mimmi lehmä kirjat samoin kuin Uppo-Nalletkin saattaisivat kiinnostaa. Desperon taru ja Kätkijät saattaisivat myös kiinnostaa. Jotkuthan tuossa iässä jo Pottereitakin lukevat.

Vierailija
8/8 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai en tiedä tykkääkö noista enää nykylapset, mutta itse ainakin luin niitä 6-7-vuotiaana ekaluokkalaisena.

On meillä alkaneet maistua vasta tyyliin 3. luokalla. Kai noissa vanhoissa kirjoissa on niin pientä tekstiä tms.

Kysyin muuten lapsilta Viisikoista heidän luettuaan muutaman, mikä niissä oikein korostuu yli muun ja hauskaa oli, että syöminen heidänkin mielestään :) Sivutolkulla kerrotaan eväistä joita syövät nummella, aina tuli nälkä kun niitä luki.