Mistä voin tietää, olenko oikeasti burnoutin partaalla vai laiskottelenko vain?
Töissä on vaikeaa, enkä haluaisi mennä sinne. Minulla on sydämen tykytystä ja heräilen aamuyöstä pyörimään sängyssä ja murehtimaan. Perjantaina tuntui, että ns. hajoan ja pää räjähtää. Kotona itkin (en itke ikinä), vedin kännit ja kävin halailemassa puita.
Mutta koska oikeasti ei voi hajota eikä pää räjähtää, niin eihän sitä tapahdu. Mietin, että pitäisikö mennä työterveyteen ja kertoa, että tarvin hermolepoa koska luulen sekoavani kohta. Vai olenko vain laiska ja yritän vältellä epämiellyttäviä asioita töissä kuvittelemalla, että olen sekoamassa.
Kommentit (36)
Luulet siis, ettei lääkäri erota loppuunpalamista luulosairaudesta? Ei työnantajasi varmaan mitään menetä, jos todella lopetat. Minä en ainakaan haluaisi palkata noin yksinkertaista ihmistä. Tekijöitä työllesi löytyy, aivan varmasti.
työterveyslääkäriltä tai -psykologiltä löytyy kyselylomake, jossa voidaan tehdä erotusdiagnoosia: onko kyseessä lainkaan sairaus, masennus, ahdistus tai burn out. Näiden kolmen oireet on aika lähellä toisiaan, mutta kaikille on omat mittarit.TV:psykologi
Luulet siis, ettei lääkäri erota loppuunpalamista luulosairaudesta? Ei työnantajasi varmaan mitään menetä, jos todella lopetat. Minä en ainakaan haluaisi palkata noin yksinkertaista ihmistä. Tekijöitä työllesi löytyy, aivan varmasti.
Olen keskivertoa älykkäämpi, monellakin mittarilla mitattuna. Olen kuitenkin kohdannut elämässäni ihmisiä, jotka pitävät minua yksinkertaisena - ovat jopa sanoneet sen minulle päin naamaa. Kiinnostavaa sinänsä, sillä moni muu taas ei näe minua ollenkaan noin. ap
Onko sulla vapaaehtoista sairauskuuvakuutusta jo tai oletko sellaisen hankkimista joskus harkinnut? Nimittäin jos ole harkinnut muttet ole vielä hakenut, niin hae ensin ja vasta sitten käy mielenterveyssyistä lääkärillä. Nimittäin ahdistus tai burnout diagnoosi evää sulta sairauskuluvakuutuksen ikiajoiksi
Oireet: Ahdistus, työ tuli uniin, heräsin sydämen tykytykseen, työ pyöri mielessä kokoajan, itkuherkkyys, hermostuin todella helposti kotona lapsille...
Diagnoosi vaikea työuupumus
Olen keskivertoa älykkäämpi, monellakin mittarilla mitattuna. Olen kuitenkin kohdannut elämässäni ihmisiä, jotka pitävät minua yksinkertaisena - ovat jopa sanoneet sen minulle päin naamaa. Kiinnostavaa sinänsä, sillä moni muu taas ei näe minua ollenkaan noin. ap
2.esimerkki: Et ymmärrä yksinkertaisia asioita sairausten diagnosoinnista.
3. - Mahdollisesti et ymmärrä psykologin ja lääkärin eroa.
4.- Mahdollisesti et ymmärrä tunteen ja sairauden eroa.
Jos olet älykäs, olet joko erittäin nuori ja kokematon tai sitten sinulla on erittäin epätasainen kykyprofiiili.
Tilaa lääkäri, ota lääkkeet, mene nukkumaan.
Olen saanut käsityksen että taudinkuvaan kuuluu normaalin liiallisesta työnteosta johtuvan väsymyksen ja v***tuksen sijaan myös sitä ettei enää pysty erottamaan oikeasti isoja ja vaikeita asioita pienistä ja merkityksettömistä, vaan KAIKKI tuntuu musertavan hirveän raskaalta, eikä tulevaisuus tunnu yhtään lupaavalta vaikka siinä joku lomantapainen välissä olisikin. Ei tunnu tarpeelliselta hakea sairauslomaa, koska mikään ei kuitenkaan siitä mihinkään muuttuisi, tai korkeintaan pahempaan suuntaan.
Ei siinä nyt täysin "järkeään" menetä. Mittasuhteet saattaa hämärtyä
Minä ajattelin samoin. Sitten vaihdoin työpaikkaa, kun tuntui,etten kestänyt enää stressiä. Siellä sitten purkautui se edellisen työpaikan stressi... ensimmäiset kuukaudet itkeskelin töissä (onneksi teen hommani yksin!), en meinannut saada mitään aikaan, väsytti, ahdisti lähteä töihin, tuntui, että elämä menee hukkaan jne. Mietin, että olenko laiska.
Tajusin, miten kovilla olin edellisessä työssä ollut. Se purkautui, kun pääsin tekemään vähän helpompia hommia. Nyt olen menossa terapiaan, sillä haluan päästä "kuiville" kokonaan.
Sinuna lepäisin, ettei mene pahemmaksi.
kyllä sinne psykologille silti kannattaa mennä- jos psykologi on ammattitaitoinen niin kyllä se näkee selitystesi ja järkeilyjesi läpi, siis että vaikka menisit sinne ja selittäisit asiasi parhain päin, niin kyllä se psykologi silti tajuaisi, että esität itsellesikin. Ja kyllä minusta kuulostat loman tarpeessa olevalta, itse en myöskään tuntenut itseäni enkä tunnistanut tunteitani ja ajattelin olevani vain laiska, sain sitten hermoromahduksen joka ei mennyt ohi muutamassakaan vuodessa. Että ei kannata loputtomiin pakottaa itseään, koska voi olla, että jos nyt et pidä taukoa, niin joudut pitämään sitä väkisin huomattavasti pitempään kuin jos pysähdyt ajoissa.
Miksi sinulle on niin tärkeää olla olematta laiska?
24 kuvasit melko tarkkaan sen, miltä minusta nyt tuntuu. Ja sekin on samaa, että ei tämä minunkaan ahdistukseni pelkästään tähän työhön liity, vaan on useamman asian ja useamman vuoden summa. Nyt on ollut muutama erittäin epämiellyttävä tilanne töissä ja tuntuu, etten vain enää millään pysty venyttämään itseäni näiden yli. Minulla on ollut jo pitempään olo, että olen venytetty kuminauha, välillä sinkeämmällä, välillä vähän vähemmän, muttei koskaan löysällä. Jos olisin lähtökohtaisesti löysemmällä, venyisin kyllä, mutta juuri nyt tuntuu, että pienikin lisävenyttäminen murtaa kuminauhan.
Miksi ei saa olla laiska... Jotta minut hyväksyttäisiin, jotta minua pidettäisiin tarpeellisena. Muiden pitää hyväksyä minut ja pitää minua tarpeellisena, jotta voisin itse pitää itsestäni. Siis klassinen esimerkki huonoitsetuntoisesta kympin tytöstä, vai mitä.
ap
24 kuvasit melko tarkkaan sen, miltä minusta nyt tuntuu. Ja sekin on samaa, että ei tämä minunkaan ahdistukseni pelkästään tähän työhön liity, vaan on useamman asian ja useamman vuoden summa. Nyt on ollut muutama erittäin epämiellyttävä tilanne töissä ja tuntuu, etten vain enää millään pysty venyttämään itseäni näiden yli. Minulla on ollut jo pitempään olo, että olen venytetty kuminauha, välillä sinkeämmällä, välillä vähän vähemmän, muttei koskaan löysällä. Jos olisin lähtökohtaisesti löysemmällä, venyisin kyllä, mutta juuri nyt tuntuu, että pienikin lisävenyttäminen murtaa kuminauhan. Miksi ei saa olla laiska... Jotta minut hyväksyttäisiin, jotta minua pidettäisiin tarpeellisena. Muiden pitää hyväksyä minut ja pitää minua tarpeellisena, jotta voisin itse pitää itsestäni. Siis klassinen esimerkki huonoitsetuntoisesta kympin tytöstä, vai mitä. ap
Luulet siis, että olet lahjakas, koska pärjäsit peruskoulussa? :D Pidän sinua yksinkertaisena, vai mitä?
ap
"Mutta töitä ei voi väistää, hne on tehtävä"
Tykkäät jostain syystä käydä kimppuuni. Sinua ärsyttää minussa jokin. Luuletko, että pidän itseäni sinua parempana? En ole koskaan sanonut sellaista. Jos koet noin, se ajatus on sinusta lähtöisin, ei minusta.
En ole sanonut, että pärjäsin peruskoulussa. "Kympin tyttö" on ilmaisu, jota käytetään yleistyksenä tietynlaisista ihmisistä, jotka ovat täydellisyydentavoittelijoita, tunnollisia, rima omalle tekemiselle on korkealle.
ap
Tykkäät jostain syystä käydä kimppuuni. Sinua ärsyttää minussa jokin. Luuletko, että pidän itseäni sinua parempana? En ole koskaan sanonut sellaista. Jos koet noin, se ajatus on sinusta lähtöisin, ei minusta. En ole sanonut, että pärjäsin peruskoulussa. "Kympin tyttö" on ilmaisu, jota käytetään yleistyksenä tietynlaisista ihmisistä, jotka ovat täydellisyydentavoittelijoita, tunnollisia, rima omalle tekemiselle on korkealle. ap
Vaikka sinulla on huono itsetunto ja olet ulkoaohjautuva, kaikki eivät ole kaltaisiasi.
Kyllä, tein kirjoitusvirheen. Voi ei. Jos sen sijaan et ymmärrä lauseen sisältöä, niin kerro, voin avata sitä.
Miksi arvelet, etten ymmärrä sairausten diagnosointia tai psykologien ja lääkärien eroa? En ole edes puhunut niistä mitään.
4.- Mahdollisesti et ymmärrä tunteen ja sairauden eroa.
Näin, nyt ollaan asian ytimessä. Tämänhän totesin jo avausviestissäni: en ymmärrä eroa ja kysyin neuvoa, miten voisin sen erottaa. Olen saanut ihan hyviä vastauksia tässä ketjussa, esim. 24 ja 25.
"Jos olet älykäs, olet joko erittäin nuori ja kokematon tai sitten sinulla on erittäin epätasainen kykyprofiiili."
Ajatteletko, että minussa olisi autistisia piirteitä? Noin yleisesti olen parempi asioiden kuin ihmisten kanssa, mutta en usko, että täyttäisin edes lievän aspergerin tunnusmerkit.
"Tilaa lääkäri, ota lääkkeet, mene nukkumaan. "
Lääkärin taidan tilata, lääkkeitä en käytä. Nukkumaan menen vasta paljon myöhemmin, jotta olisin tarpeeksi väsynyt, etten heräisi aamuyöllä.
ap
Ajatteletko, että minussa olisi autistisia piirteitä?
En. Ajattelen, että olet täysin kajahtanut, autisti tai asperger. Loppuun palaneelta et ainakaan vaikuta; hyvin jaksat trollata tunti kaupallla.
Ajatteletko, että minussa olisi autistisia piirteitä?
En. Ajattelen, että olet täysin kajahtanut, autisti tai asperger. Loppuun palaneelta et ainakaan vaikuta; hyvin jaksat trollata tunti kaupallla.
Koska autisti, asperger tai trolli en ole. Tai no jos trollauksena pitää sitä, että kaivaa verta nenästään tällä palstalla, niin ehkä sitten. Olisin voinut jo lopettaa ja säästää itseni näiltäkin haukuilta. Toisaalta vastauksesi vahvistaa sitä ajatustani, että ehkei minua mikään vaivaa, yritän vain keksiä keinon paeta vaikeaa tilannetta töissä.
ap
hyvä että olet itse huomannut että asiat eivät ole niin kuin jonkun mielestä ehkä pitäisi. Älä lähde näiden trollaajien ja härnääjien mukaan vaan kuuntele itseäsi. Hyvin olet tunnistanut itselläsi oireet ja nyt yrität tehdä itsestäsi mielessäsi laiskaa vaikka kyseessä selkeästi on burn out, masennus tai muu henkiseen jaksamiseen ja terveyteen liittyvä tekijä. En ole lääkäri en lähihoitaja enkä kotiäiti vaan melkein samassa tilanteessa oleva ammattikouluopiskelija. Minulla tämän tilani, joka vastaa melko hyvin sinun tilaasi ja jolle en ole vielä nimeä saanut, laukesi poikaystäväni isän minuun kohdistamasta seksuaalisesta häirinnästä, joka minun omassa jo horjuneessa mielessäni (masennusdiagnoosi, perheväkivalta kotona, lastensuojelu ilmoitukset yms taustani asiat) muuttui syväksi ahdistukseksi ja henkiseksi epätoivoksi ja lopulta opiskeluun vaikuttavaksi tekijäksi joka on Kai työuupumusta vastaavaa onhan minun elämästäni 36 tuntia viikossa koulua ja kotona tehtävät koulutehtävät siihen päälle. Olen itse juuri hakenut apua omaan tilanteeseeni ja tiistaina menen keskustelemaan lääkärin kanssa asiasta. Toivotan ap sinulle voimia ja jaksamista, minusta olet juuri samanlainen ihminen kuin minäkin, syyllistin itsekin itseäni laiskaksi, sosiaalisesti ahdasmieliseksi yms. Tee ap niin miten itse parhaimmaksi näet ja yritä jaksaa arkeasi. En osaa enempää sanoa avuksi muuta kuin sen, että kuuntele itseäsi. (:
Ystävällinen neuvo: mene sinne lääkäriin, älä mieti enää lisää.