Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Odotettavissa Asperger-diagnoosi lapselle :(

Vierailija
10.02.2013 |

Ollaan perheneuvolassa tutkimuksissa lapsen sosiaalisten ja mielialaa koskevien ongelmien vuoksi. Tein lapsen puolesta asperger-testin ja se näytti erittäin vahvoja asperger-piirteitä.

Onko diagnoosista mitään "hyötyä", tarkoitan sitä että voidaanko lasta auttaa paremmin jos on diagnosoitu oireyhtymä? Kaipaisin suuresti tukea lapsen sosiaalisten taitojen kehittämiseen, ja olen huolissani hänen tulevaisuudestaan. En oikein osaa vielä mennä tuonne as-foorumillekaan kirjoittamaan, kun olen ihan noviisi vielä tämän asian suhteen, ja luulen huoleni häviävän sinne tuhansien viestien joukkoon.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnoosin myötä ja kun tutustut enemmän asiaan: lue kirjoja, netistä, kokemuksia... Saatat huomata, että ei ole ollenkaan paha juttu, jos lapsellasi on asperger. Kun ymmärrät häntä paremmin, osaat suhtautua hänen juttuihinsa oikein ja osaat ohjata häntä. Tunnen pari aikuista ihmistä, joilla on asperger. Useimmiten he vaikuttavat ihan tavallisilta, mutta toisen sosiaaliset taidot ovat puutteelliset. Toinen on puolestaan selvinnyt elämässä helpolla, hän oli suosittu koulussa ja hänellä on paljon kavereita. Hän on todella mukava, reilu ja kohtelias. Itse en näe hänessä mitään erikoista. Silti pidän molempia erittäin lahjakkaina, ihanina ihmisinä ja olisi kauheaa, jos emme olisi koskaan tavanneet. Itse pidän heidän erityisominaisuuttaan rikkautena.

Vierailija
42/45 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 26v as-tyttö joka sai diagnoosinsa vasta 19-vuotiaana, sitä ennen mm. yritti itsemurhaa kun oli niin ahdistunut kaikista omista piirteistään ja kun kukaan, ei edes kotiväki, ymmärtänyt häntä.

sanoisin että diagnoosi pelasti hänen elämänsä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2013 tuli Amerikkaan uudet diagnostiset DSM-5 kriteerit, joiden mukaan Asperger poistui tautiluokituksesta. Aspregerin kriteerit ovat aina olleet kiistanalaiset yhtälailla kuin Autisminkin. Aspergeria on luokiteltu monella kriteeristöllä. Tässä on neljä kriteeristöä. Aspergerin käyttämä kriteeristö puuttuu. 

http://autisticjungle.blogspot.fi/2015/05/nelja-asperger-diagnoosia.html

http://herkules.oulu.fi/isbn9789526203386/isbn9789526203386.pdf

Vierailija
44/45 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 19:50"]

Vuonna 2013 tuli Amerikkaan uudet diagnostiset DSM-5 kriteerit, joiden mukaan Asperger poistui tautiluokituksesta. Aspregerin kriteerit ovat aina olleet kiistanalaiset yhtälailla kuin Autisminkin. Aspergeria on luokiteltu monella kriteeristöllä. Tässä on neljä kriteeristöä. Aspergerin käyttämä kriteeristö puuttuu. 

http://autisticjungle.blogspot.fi/2015/05/nelja-asperger-diagnoosia.html

http://herkules.oulu.fi/isbn9789526203386/isbn9789526203386.pdf

[/quote]

Olet ymmärtänyt asian väärin.

Kyse ei ole siitä, etteivätkö aspergerit olisi edelleen olemassa, mutta heidät diagnosoidaan nyt autisteiksi. Tämä on itse asiassa ollut käytäntönä jo pitkään Yhdysvalloissa - eroa HFA:n ja aspergerien välillä pidetään keinotekoisena ja vaikeana määrittää käytännössä.

Toisin sanoen jatkossa jenkeissä kaikki ovat autistisia. Tähän suhtaudutaan vähän toisin Euroopassa ja Suomessa.

Mutta mistään ei-olemassaolevasta ei aspergerissa siis ole edelleenkään kyse. Asseja on toki monenasteisia, mutta selvästi aspergerin syndroomainen on aika ongelmainen tapaus. Esim. omalla lapsellani on erityisopetus yhä yläkoulussakin tarpeen, oman toiminnan ohjaus on huonoa ja sosiaaliset taidot likipitäen olemattomat. Akateemisesti pärjää kyllä hyvin.

-19-

Vierailija
45/45 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elämäni olisi varmasti ollut helpompaa, jos olisin saanut diagnoosin lapsena, enkä vasta 30-vuotiaana. Niin monta hukkaan heitettyä vuotta ja monta paljon pahempaa leimaa otsassa, kuin mitä tuo diagnoosi olisi ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme