Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyhmä kysymys: Onko ristiäisissä pakko olla vauvalla se kastemekko?

Vierailija
10.02.2013 |

Mies haluaa ehdottomasti pojalle ristiäiset, ja se on mulle ihan ok, vaikken kirkkoon kuulukaan enkä jumalaan usko. Haluttais kuitenkin pojalle joku kiva "siisti" puku, siis tyyliin mustat housut, kauluspaita ja rusetti kaulaan, ei sitä mekkoa, mikä musta perinteisyydestään huolimatta on ihan typerä pojalla. Onko tämä siis mahdollista vai onko joku juttu että pitää olla nimenomaan se kastemekko?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostaa vanhan ketjun. Mietin itsekin mekkokysymysta, en haluaisi ostaa mekkoa. Lanaavatko srk:t yleisesti kastemekkoja? Kun vain kerran olisi kayttoa. Tietaako kukaan?

Vierailija
2/17 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä papilla on oikeus kieltäytyä kastamasta jos ei asianmukaista pukua ole. Esimerkiksi rippipappini kieltäytyi kastamasta lapsen, kun vanhemmat olivat hankkineet vihreän kastemekon. Kastemekolla on oma symboliikkansa, jonka osa papeista haluaa kastettaessa tulevan toteen. Korostan kuitenkin, että symboliikka vaatimus on varmasti yksilöllistä. Halusin vain tuoda tämän esimerkin tiedoksi, että sekin mahdollisuus todella on olemassa, että pappi voi kieltäytyä niin kauan kunnes oikeat asiat kastetilaisuudessa toteutuvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä, seurakunnilla pitäisi olla mekko lainalle jos omaa ei halua hankkia.

Vierailija
4/17 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysykää pailta varmuuden vuoksi, kun sovitte ristiäisistä, että pitääkö se poika pukea hameisiin, vai riittääkö joku muu siisti vaate. Tosin olen sitä mieltä, että mammat horisevat mekon pakollisuudesta.

Miten me vähän vanhemmat päästiin ripille ilman alboja?

Vierailija
5/17 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 korjaa: Kysykää siis papilta ...

Vierailija
6/17 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiän pojalla oli kauluspaitabody ja siistimmät housut koska en itse halunnut edes varsinaisia ristiäisiä vaan oli enemmän isälle ja suvulle tärkeä asia. Ei sanonut pappi eikä kukaan vieraista mitään ainakaan päin naamaa.

Vierailija
7/17 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kristillisessä kastamisessa kastemekko on pakollinen. Yleensä pappi ei siis suostu kastamaan ilman sitä. "Kastemekko muistuttaa anteeksiannosta ja armosta, joka ikään kuin puetaan päällemme. Olemme sen turvissa." Samoin ripille päästessäkin on se alba päällä. Onko uskonnoton nimijuhla pois suljettu?

Vierailija
8/17 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan sitä aina kysyä seurakunnasta/papilta, voi olla että löytyisi jokin vaihtoehtokin. Esim kokovalkoinen asu muuten tms

Vierailija
9/17 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mies on uskovainen ja lapsen kastaminen hälle kovin tärkeää.. Ei kai siinä muu auta ku pistää kolttu pojalle sitten...

ap

Vierailija
10/17 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kristillisessä kastamisessa kastemekko on pakollinen. Yleensä pappi ei siis suostu kastamaan ilman sitä. "Kastemekko muistuttaa anteeksiannosta ja armosta, joka ikään kuin puetaan päällemme. Olemme sen turvissa." Samoin ripille päästessäkin on se alba päällä. Onko uskonnoton nimijuhla pois suljettu?

Meillä on kaksi lasta kastettu ihan ev.lut. mukaan ilman mitään kastemekkoa. Tyttöjä molemmat, päällä valkoiset vaatteet. Mielipideasioita, mutta mun mielestä ne kastemekot on hirveitä ja kun ei ollut mitään "tämä mekko on kulkenut suvussa" velvoitettakaan, niin olin tyytyväinen, että ei tarvinnut käyttää

Ap: hanki joku vaaleasävyinen siisti potkupuku, esimerkiksi. Meillä se oli valkoinen kesämekko, koska molemmat on kastettu kesällä

Vierailija
11/17 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta kastettu ihan ev.lut. mukaan ilman mitään kastemekkoa. Tyttöjä molemmat, päällä valkoiset vaatteet. Mielipideasioita, mutta mun mielestä ne kastemekot on hirveitä ja kun ei ollut mitään "tämä mekko on kulkenut suvussa" velvoitettakaan, niin olin tyytyväinen, että ei tarvinnut käyttää

Ap: hanki joku vaaleasävyinen siisti potkupuku, esimerkiksi. Meillä se oli valkoinen kesämekko, koska molemmat on kastettu kesällä

Voi olla ikävä tilanne jos käykin niin että pappi kieltäytyy kastamasta ilman kastemekkoa. Tai ainakin kannattaa pitää se kastemekko saatavilla jos ei keksutele papin kanssa etukäteen. Papin kun ei tosiaan ole mikään pakko kastaa lasta potkupuvussa. Se kastemekko kun on kuitenkin aika olennainen osa sitä rituaalia.

Vierailija
12/17 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi haluaa sellaissta vauvallenne käyttää, niin yleensä seurakunnilta saa lainata.

Valkoinen vaate, erityisesti tuollainen ylipitkä kuvastaa armon suuruutta.

Ulkomaalainen (kristitty katolinen) ei hahmottanut aikoinaan kastemekkon pituutta. Kun esittelin hänelle kastemekkoa, niin hän ihmetteli, että miten mitä olen sellaisen hankkinut, kun eihän se minun päälleni mahdu :)

Eli tapoja on erilaisia myös lapsikastetta harjoittavien parissa.

Lapselle voi olla aikanaan tärkeää se, että on saanut pukeutua aikanaan samanlaiseen kauhtanaan kuin iso osa muista. Varsinkin pojista on hauskaa katsella kuvia, joissa ovat pukeutuneet mekkoon...

Vierailija
13/17 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ikävä tilanne jos käykin niin että pappi kieltäytyy kastamasta ilman kastemekkoa. Tai ainakin kannattaa pitää se kastemekko saatavilla jos ei keksutele papin kanssa etukäteen. Papin kun ei tosiaan ole mikään pakko kastaa lasta potkupuvussa. Se kastemekko kun on kuitenkin aika olennainen osa sitä rituaalia.

Vierailija
14/17 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei olisi kastemekkoa. Ja ne nauhat siinä mekossa, ei niitäkään ole pakko olla, ja jos haluaa, et on, ni voi olla minkäväriset vaan. Meillä on ruskeat, käytetään sekä tytöllä että pojalla. Olen nähnyt myös vihreitä ja valkoisia. Ilman varsinaista kastemekkoa on myös kastettu monia. Aikuisiakin kastetaan ilman sitä kaapua, ihan omissa arkisissa vaatteissaan. Miksi sitten vauvalla pitäisi olla kastemekko tai edes juhla-asu?? ei pidä olla. Eikä tarvi olla täytekakkua yms juhlajuttuja. Voi olla vaikka kaikki arkivaatteissa. Miten kukin itse haluaa.

Vierailija
15/17 |
10.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hölynpölyä sellainen väite. Pääasia on, että lapsella on päällään jotakin, ettei vahingossa ruiki mitään papin päälle :).

Vierailija
16/17 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kastemekolla on teologiset perusteet ja sen käyttö on suotavaa mutta en usko, että kukaan pappi jättää kastamatta tämän asian takia. Olen kastanut monta lasta "herrasmiehen" vaatteissa.

T.Pappi

Vierailija
17/17 |
11.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kuopuksella kastehaalari.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme