Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävelytuoli?

Vierailija
08.12.2005 |

Kertokaapa mulle miksi käytätte lapsellanne kävelytuolia? Minkälaisen hyödyn sen käytössä näette? Kuitenkin paljon on ollut puhetta siitä, että se saattaa viivästyttää liikkeelle lähtöä eikä muutenkaan olisi lapsen fyysiselle kehitykselle hyväksi. Miksi siis sellainen kapistus pitää olla, jolla ei käsittääkseni ole havaittu olevan mitään hyötyä lapsen kehitykselle? Mielestäni jo sana kävelytuoli kertoo sen olevan ihan huuhaata.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi kävelemään 10k päivänään. Että ei kyllä hidastanut kävelemäänlähtöä, tai jos hidasti niin luojan kiitos.

Toinen tyttö oli myös tuolin kanssa nuo pari kk (6kk-8kk) sitten oli jo liian voimakas tuoliin, rymisteli kovaa jne. Lähti 2 pvää ennen 1v synttäreitään kävelemään. Ja nyt menee jo liiankin kovaa :D

Tuolista on ollut suuri apu, on ollut pienellä omaa touhuamista, rullaillut siinä äidin tiskatessa eestaas valvonnassa... Jos lattialla olisi, niin huutoa olisi ollut, näin kumpikin tyytyväinen, äiti sekä lapsi.

Vierailija
2/13 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika lähti konttaan 5kk iässä ja kävelemään 8kk iässä, joten enpä nyt sanois että tuo niinkään hidasti liikkeelle lähtöä. Poika viihtyi siinä ja sain kotitöitä tehtyä kun poju rullaili imurin perässä yms. Oli siinä aina hetkisen pariin otteeseen päivän aikana. Onhan tietty olemassa vaara esim pudota rappusista tai jotain mutta meillä ei onneksi ollut rappusia...

Taitaapi olla aika yksilöllisiä asioita tällaiset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi viihtyi kun pysyi isonsiskon perässä ja lapset saivat jopa aikaan " leikkejä" . Minä sain tehdä joitakin kotitöitä ilman, että kuopus on sylissä. Ainut joka ei tykännyt kävelytuolista oli koiramme, joka tuppasi jäämään jalkoihin.

Poika oppi kävelemään vuoden ja 3 vko vanhana, en sitten tiedä olisiko oppinut jo aikaisemmin ilman tuolia. Esikoinen lähti kävelemään 1-vuotispäivänään eli en usko että kakkonenkaan paljona aikaisemmin.

Vierailija
4/13 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne, jotka sellaisen omistavat, ovat sen kannalla ja ne, joilla sitä ei ole, vastustavat yleensä jyrkästi.

Alunperin olin sitä mieltä, että meille ei kävelytuolia hankita.

Sitten kuitenkin saatiin sellainen käytettynä ja sen jälkeen en olisi siitä enää luopunut. Kävelytuoli oli näppärä, kun lapsi viihtyi siinä uskomattoman hyvin. Itse sai tehtyä kotihommia ja lapsi kruisaili samalla pitkin taloa. Pitkiä aikoja en kuitenkaan lasta tuolissa kerrallaan istuttanut, mutta kyllä sitten useampia kertoja päivässä oli tuoli suureksi avuksi. Ja lapsesta kyllä huomasi, että myös hän nautti suunnattomasti, kun sai olla korkeammalla ja pystyi liikkumaan helposti. Meillä lapsi alkoi ottaa ensimmäisiä askelia ilman tukea n. 10 kk iässä ja 1v3kk iässä juoksee jo kovaa vauhtia.

Myös tuttavilla on kävelytuoli ja heidän lapsensa on myös aivan innoissaan siitä. Eikä ole kävelemään oppiminen hidastunut heilläkään.

Eikä myöskään ole ilmennyt varvistamista, vaikka siitähän kävelytuolia usein syytetään.

Vierailija
5/13 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei tasan hidastanut liikkeelle lähtöä!!kävelemään oppi 8kk vanhana ja toinen tasan 10kk vanhana!!että silleen!

Vierailija
6/13 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli ehkä tunnin päivässä askeltuolissa ja kävelemään lähti 1-vuotis synttäreillä.

En muista minkä ikäinen oli kun tuoli hankittiin.Ryömi kuitenkin jo.

Vierailija
7/13 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika viihtyy siinä hetken aikaa isosiskon kanssa myös " leikkien" , ja saan tehdä kotitöitä. Koskaan lasta en ensimmäiseksi tuoliin pistä, vaan aina ensin lattialle.

Kovasti mietitytti varvastus ja selän asento, mutta neuvolassa sanoivat että kunhan ajat ovat lyhyitä, niin ei tuolista haittaa ole. Toki on varmasti niin, että jos on jotain ongelmia kävelytuoli saattaa vahvistaa niitä.

Vierailija
8/13 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppi kävelemään 10kk. Toisella lapsella ei ollut ja kävelemään oppi 1v2kk :))

Vierailija
9/13 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi kai... :S

Vierailija
10/13 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta usein näkee lasta jätettävän yksikseen vaikka pääsee etenemään kovaa vauhtia sekä ylettymään paikkoihin joihin ei samanikäinen itsekseen pääsis. Jenkeissä usein kuolee lapsia noissa... vauva kerkee vaikka rappusiin äitin perässä ja tuleekin klompsis alas sieltä...

2

Vierailija
11/13 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se on hemmetin hyvä syöttötuoli, myös mummolamatkoilla ;) Menee kasaan ja pyyhkimällä puhtaaksi ja tarjotin löytyy. Eikä tarvitse pelätä korkealta putoamista, niinkuin tavallisissa syöttötuoleissa.

Vierailija
12/13 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmannella oli taapero-kärry joka myös hidasti lähtöä.

Vierailija
13/13 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoisella oli koliikki ekat 3 kk. Senkin jälkeen on ollut hyvin itkuinen, ja koska itkun vuoksi pidettiin vauvana paljon sylissä, ei myöhemminkään (koliikin ohimentyä) viihtynyt lattialla edes äidin tai isän kanssa. Koko ajan olisi pitänyt lattialla leikittää, tai sitten pitää sylissä, muuten lapsi huusi suoraa huutoa koko ajan.

Mies oli viime kesänä reissutyössä, ja oli 2-3 kertaa kuukaudessa 2-3 päivää kotona.

Minä huudatin tyttöä vaikka miten paljon, koska pakkohan oli saada tiskattua, siivottua, ripustettua pyykit langalle ja täytettyä kone uudelleen, syötyä, laitettua joskus ruokaakin (ettei valmismössöillä tarvinnut itse elää) jne. Ja tyttö huusi ja huusi... Kantoliinan kanssa oli tosi vaikea tehdä kotitöitä siinä vaiheessa kun tyttö oli vähän isompi (7-8 kk).

Lopulta kaveri lainasi minulle kävelytuolin, sanoi että siinä on kaikki hänen lapset viihtyneet. Ja niin muuten viihtyi meidän 7,5 kk ikäinen itkupillimmekin. Pidin tyttöä kävelytuolissa noin 1-2 tuntia päivässä, alle puolen tunnin pätkissä. Niinä aikoina tiskasin, siivosin, pesin pyykkiä, söin, tein omat iltahommat, kävin suihkussa jne. Näitä hommia en voinut paljoa tehdä kun vauva nukkui, koska vauvani on aina ollut vähäuninen (yli vuoden ikäisenä vain 10h/vrk), ja nukkui viime kesänä 12 tuntia, siitä kymmenen yöllä (heräili paljon, joten nukuin itsekin 10 h yössä). Päivällä nukkui tunnin ja kaksi puolen tunnin pätkää, ja minun oli aina pakko nukkua myös tunnin päiväunet (muuten olin ihan sekaisin väsymyksestä).

Kyllä meillä kävelytuoli oli ihan korvaamaton apu sen aikaa, kun mies oli reissutyössä. Tytön ollessa alle 10 kk mies lopetti reissuhommat, ja me luovuttiin kävelytuolista kokonaan, vaikka lapsi siinä kyllä olisi viihtynyt.

Meillä tietyllä tavalla kyllä kävelytuoli haittasi liikkelle lähtöä, mutta luulen että enemmän haittasi se, että lapsi ei viihtynyt lattialla yhtään. Olimme kyllä paljon lattialla, mutta lapsi vain itki ja huusi ja kiukkusi, vaikka äiti istui koko ajan vieressä ja yritti leikittääkin. Lapsi kyllä oppi nousemaan konttausasentoon kävelytuolin käytön aikana. Heti kun jätimme kävelytuolin pois, lähti itse konttaamaan.

Kävelytuoli oli silti korvaamaton apu, koska muuten en yksin olisi selvinnyt. Lapsemme on hyvin temperamenttinen ja vauvana itkuinen, ja ennen kävelytuolin käyttöön ottoa huusi ja itki suoraa huutoa ne ajat, mitä en pitänyt sylissä. Yli kuukausi eleettiin niin, joten en usko että tyttö olisi ajan kanssa oppinut olemaan lattialla yksin sen aikaa kun minä tein kotitöitä.

Ja lopuksi tärkein:

Mitä haittaa siitä on, jos lapsella on kävelytuoli?? Totta kai se hidastaa liikkeelle lähtöä, jos lapsi on siinä koko ajan, tai haittaa selkää jos siihen laittaa liian pienen vauvan.

MUTTA! Jos kävelytuolia käytetään vain tunnin verran päivässä, sen aikaa kun äiti tekee kotitöitä (että saa rauhassa tehdä), niin missä on ongelma? Maltillinen käyttö ei varmasti viivästytä liikkelle lähtöä eikä hajota lapsen selkää / jalkoja, jos lasta ei kauaa pidetä päivässä kävelytuolissa, eikä pitkiä aikoja kerrallaan. Eri asia sitten näiden lasten kohdalla, jotka eivät muuta teekään kun ovat kävelytuolissa ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi