Miksi kärsin pidätysongelmista vaikka en ole synnyttänyt alateitse?
Voiko se johtua siitä, että sektiot eivät ole olleet etukäteen suunniteltuja eli avautumisvaihe on päässyt hyvin pitkälle?
Vai onko tämä taas jotain ylipainoon liittyvä ongelma?
Kommentit (11)
Tämä ei ole riippuvainen vauvan koosta tai synnytystavasta eli nämä jutut, että tehdään sektio jotta ei löystyisi tms. on puppua.
No ei ole puppua. Tai on kyllä hölmöä vaatia tuon takia sektiota, sillä normaalitilanteissa alatiesynnytys on vauvalle parempi vaihtoehto. Ja varsinkin tulevia raskauksia ajatellen parempi vaihtoehto, kun kohtua ei tarvitse leikata auki.
Mutta tottakai alatiesynnytys on yksi inkontinenssia aiheuttava asia. Kyllähän se alan tutkimuksissa/kirjallisuudessakin on todettu.
Nyt kun sen sanoit, niin kuulostaa ihan järkeen käyvältä.
että ei se itse synnytys niitä paikkoja löystytä vaan koko raskaus. Loppujen lopuksi se ponnistus kun vauva tulee ulos on hyvin lyhyt tapahtuma ja se ei vaurioita alapäätä enää siitä lisää mitä se on jo raskausaikana kärsinyt.
Voit kärsiä pidätysongelmosta, vaikka et olisi synnyttänyt lainkaan.
että ei se itse synnytys niitä paikkoja löystytä vaan koko raskaus. Loppujen lopuksi se ponnistus kun vauva tulee ulos on hyvin lyhyt tapahtuma ja se ei vaurioita alapäätä enää siitä lisää mitä se on jo raskausaikana kärsinyt.
t. hoikka, monen lapsen äiti, joka lenkkeilee ja hyppii trampoliinilla ja käy aerobicissä- ei minkäänlaisia pidätysongelmia :)
Ylipaino ehkä vaikuttaa? Tai huonot lantionpohjalihakset t. hoikka, monen lapsen äiti, joka lenkkeilee ja hyppii trampoliinilla ja käy aerobicissä- ei minkäänlaisia pidätysongelmia :)
Läski 4:n lapsen laiska äiti, joka liikkuu just sen verran kun on pakko. Ikänä en oo tehny lantionpohjalihaksilla jumppaa. eikä mitään pidätysvaikeuksia.
Voiko se johtua siitä, että sektiot eivät ole olleet etukäteen suunniteltuja eli avautumisvaihe on päässyt hyvin pitkälle?
Vai onko tämä taas jotain ylipainoon liittyvä ongelma?
pidätysongelmista, ei ole vain raskauteen/synnytyksiin liittyvä vaiva.
Huonosti tuetut lantionpohjan lihakset ja siihen päälle vääränlainen liikunta on tosi hyviä aiheuttamaan pidätysvaivoja. Samoin hormoonit vaikuttaa siihen. Infektiot myös.
Minulla aivan varmasti johtui synnytyksen jälkeiset pidätysongelmat alatiesynnytyksestä. Raskausaikana ei ongelmia ollut (eikä koskaan sitä ennenkään). Ponnistusvaihe kesti tunnin, vauva päänympärys oli 38 cm ja episiotomia tehtiin.
Synnytyksen jälkeen kesti todella pitkään ennen kuin aloin edes tuntea vessahätää. Sen huomasi vasta kun pissa jo valui reisillä. Onneksi nyt 1,5 vuotta synnytyksen jälkeen ei ole enää mitään ongelmaa.
Elimistö valmistautuu alatiesynnytykseen ja hormoonituotanto edesauttaa sitä ja näin ollen "paikat löystyy" yhtäkaikki.
Tämä ei ole riippuvainen vauvan koosta tai synnytystavasta eli nämä jutut, että tehdään sektio jotta ei löystyisi tms. on puppua.
Minulla on ollut lieviä inkontinenssivaivoja jo ennen ensimmäistäkään raskautta ja tottakai ne paheni ? jokaisen raskauden aikana ja jälkeen. Vasta sitten kun opin lantionpohjalihasten jumpan - että missä ne lihakset on ja mitä jumppaan ja miten - tilanne alkoi korjaantumaan.
Eli aloita lantionpohjalihasten jumppa, joka päivä vähän aikaa. Opettele pidättelemään ja kiristämään lantionpohjalihaksia aina kun aivastat ja naurat.
vaikka et alakautta sitä puskiskaan.