Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausmyrkytys?

07.12.2005 |

Olisikohan kellään tietoa tai kokemusta omasta tai tuttavan...

Olen ihan puulla päähän lyöty ja peloissani. Mulla on kaikki raskausmyrkytyksen oireet, mutta neuvolasta vaan todetaan että seurataan, soita jos olo muuttuu jne...

Kerron vähän lisää...

Olen viikolla 32. Pari kuukautta sitten verenpaine alkoi olla koholla. Pian tuli kuvioihin myös päänsärky ja outo pahoinvointi etenkin iltaisin. Nyt näiden lisäksi alkanut olla ylävatsakipua sekä pissassa kaikki mahdolinen plussalla. Sain viime neuvola reissula lähetteen labraan sokerirasitukseen ja vein pissanäytteen viljelyyn. Tulokset olivat normaaleja siitäkin huolimatta että niitä pissassa näkyy reilusti. Neuvolan täti vaan tyynesti totetaa, että eihän sinulla ole näköhäiriöitä? No niitä ei ole,mutta kaikkea muuta. Turvotusta ei onneksi ihan älyttömästi, mutta vähän kuitenkin. Lähinnä olen huolissani voimattomuudestani, en jaksaisi tehdä oikein mitään. Pyykkikoneen täyttämisestä tulee hiki ja vilu yhtäaikaa, nukun hyvien yöunien lisäksi 2-3tuntia päivällä ja silti lopahdan ihan pienestä.

Vauva liikkuu hyvin ja sen syke on hyvä.

Niin ja kotona meillä on kaksi lasta 3v ja 1.5v. Lapset on kyllä tosi kilttejä, mutta pienetkin ponnistelut ja nostelut saa aikaan supistusrumban. Kaiken kertomani lisäksi pienikin tekeminen saa aikaan supisteluja...

Olen tavallaan tosi hyvin voiva...ainakin muutaman tunnin päivästä. Mieli on virkeä ja nautin lapsistani ja ihanasta miehestäni. Mutta että osaakin pelottaa!!!! Enkä ole ainoa. Mieheni pelkää varmaan minuakin enemmän.

Pelottavinta lienee se, että faktat mitä minulla raskausmyrkytyksestä on olen hakenut netistä. Eikä ne ole kovin lohdullisia. Neuvolasta ei juuri apua. Tuntuu turhalta edes soittaa sinne, että en voi kovin hyvin. Sanovat vaan, että lepää!

Niinkö se oikeasti on?

Lepään vaan ja kaikki menee hyvin?

Haluaisin tietää mitä ihan oikeasti tapahtuu? En halua sairaalaan makaamaan enkä synnyttää etuajassa,mutta tottakai teen mitä vaan säilyäkseni itse hengissä ja säilyttääkseni vauvan hengen ja terveyden. Haluaisin tietää minkälaiset oireeni pitäisi olla että joku ottaisi ihan oikeasti kantaa? Vai otetaanko kantaa siinä vaiheessa kun on liian myöhäistä?

Yksi äiti kehotti minua pitämään puoleni ja vaatimaan maksakokeita? Liittyykö maksakin jotenkin myrkytykseen?

Kertokaa hyvät ihmiset mitä minun pitäisi tehdä? En halua vaan pelätä ja miettiä koko hereillä olo ajan olotilaani.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni ei ole myrkytystä ollut.Ystävälläni oli ja hänen äitillään.Tuota...se äiti sai jotain lääkettä jolla meni ohi eikä jouduttu käynnistämään,mutta tämä ystäväni joutui käynnistykseen,mutta olikin jo yli lasketun ajan.Hänellä oli kanssa päänsärkyä ja pissassa valkuaista ja korkea verenpaine.kyllä sinuna kysyisin ensin neuvolasta että epäilet sitä ja antavat varmasti lähetteen sairaalaan mistä tietävät mitä tehdä.älä pelkää,nykyään ei oikeastaan tuohon voi kuolla kun niin hyvin neuvolas tarkkaillaan mutta kysy sieltä tosiaan.

Vierailija
2/10 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

se etenee nopeasti joten soita vaikka toiseen neuvolaan.sinuna en jäisi noitten oirettan kanssa vain odottamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla edellisessä raskaudessa oli lievä raskausmyrkytys kun odotin tyttöä. Pojat olivat silloin 4 v ja 11 kk vanhoja. Menin silloin normaaliin neuvola käynnille. Kerroin että minulla oli esiintynyt muutaman päivän ajan vihlovaa päänsärkyä. Neuvolassa sanoivat että verenpaine on noussut ja virtsakokeista löytyi valkuaista. Minun pitäisi mennä käymään sairaalassa. Kysyin kerkeenkö käydä töissä, kun ei silloin ollut alkanut vielä äitiysloma. Olin silloin rv. 33-34. Se sano eikun heti sairaalaan. Sairaalassa ne otti taas virtsakokeen ja mittasi verenpaineen. Kertoivat soittavansa minulle kotiin mikäli pitäisi palata sinne. No illalla ne soitti että sairaalaan takaisin lepäämään. Minut laitettiin sänkyyn ja ne sano että nyt lepäät ja juot paljon vettä. Lääkkeitä en saanut. Vietin sairaalassa 3 päivää jolloin arvot olivat taas normaalit. Nyt odotan neljättä ja taas huomattiin neuvolassa että minulla on hieman verenpaine koholla. Virtsa testeissä on taas esiintynut valkuaista. Joudun viikon päästä menemään uudelleen verenpaine mittaukseen. Mutta jos tulee päänsärkyä joka ei mene levolla ja särkylääkkeillä ohi, tai näköhäiriöitä, tulee huono-olo minun pitää mennä heti sinne uudelleen. Varsinaisia turvotuksia mulla ei ole. Mutta ihmettelen tätä että kutittaa mahaan ja käsiin vaikka niitä kuinka rasvais. Olen kuullut jostain että ne voivat olla myrkytyksen oireita Olen yrittänyt levätä ja juoda paljon vettä. Ja olen yrittänyt olla rasittamatta itseäni. Mutta joka päivä jännään että tuleekohan se taas. Sanoivat neuvollassa että se voi olla periytyvää ja sit se voi tulla.uudestaan jos sitä on aikaisemmin esiintynyt.

Raskausmyrkytys ei ole mikään ihan leikin asia. kehoittaisin ottamaan yhteyttä sairaalaan ja kertoa oireista jos vaikka ne suhtautuisi vähän paremmin ja tekisi myös testit. Kun kerran neuvolassa on välinpitämättömiä.

T: Taru.tt rv 33

Vierailija
4/10 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

taru.tt

Olen itsekin ihmetellyt tuota yht´äkkiä alkanutta kutinaa...Samoin luin jostain netissä, että veren hyytyminen häiriintyy ja en tiedä pelottelenko nyt taas vain tässä tunne mylläkässä itseäni, mutta perjantaina labrakokeiden jälkeen ei käsissä olleet reiät meinanneet illään umpeutua. Jouduin palaamaan huoneeseen viimeisten sokerimittausten jälkeen, kun vuoto vaan jatkui ja jatkui painamisest huolimatta.

Sovittiin viime yönä miehen kanssa, että soitan tänään neuvolaan. Jos se ei auta niin sitten vaikka äippäpolille tai yksityiselle.

Mietityttää vaan olenko ihan turhaan huolissani, kun ovat neuvolassa niin " välinpitämättömiä" .?

Vierailija
5/10 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse aamulla yhteyden neuvolaan ja menen huomenna maksakokeisiin. Jos olo pahenee(on siis tosi huono olo ja pääkipua) menen synnytysvastaanottoon.

Vierailija
6/10 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli rutiinineuvolakäynti 32+4 ja siellä oli verenpaine koholla (n.155/100 - 160/110) ja pissan valkuaiset neljällä plussalla. Terkkari kyseli muita oireita ja olihan niitä, välillä kovaa päänsärkyä ja lieviä näköhäiriöitä. Ei ylämahakipua ja kaikille _ei_ tule kaikkia oireita. Join paljon mutta pissaa tuli tosi vähän ja sekin lähes ruskeaa. Öisin turvotukset vähän laski ja kuljin vessassa!

Sain lähetteen suoraan äitipolille ja siellä ottivat sydänkäyrää, pissanäytteen, verenpaineen, ultrasivat ja vielä sisätutkimus. Ottivat osastolle ja peräti yhden hengen huoneeseen. Periaatteessa tunsin itseni ihan terveeksi! Pissasin kaiken purkkiin ja se otettiin talteen vuorokaudessa erittyvän valkuaisen selvittämiseksi. Seuraavana aamupäivänä oksensin ja sitten alkoi tapahtua... kortisonit reiteeni vauvan keuhkoja varten, minulle tippa ja siitä lääkettä kouristusten estoon, ei ruokaa seuraavilla aterioilla mahdollista sektiota varten... Olo parani mutta illalla tulin uudelleen huonovointiseksi ja lääkäri paikalle. Sain kuulla että kahden tunnin päästä leikataan. Ja niin meille syntyi terve keskostyttö 1635g. Oli aikansa sairaalassa mutta on nyt 8-kuinen pikku mönkijä :)

Minullakaan ei ollut mitään " syytä" myrkytykseen, en ollut ensisynnyttäjä tai erityisen vanha, ei perussairauksia jne. Ja muuta hoitoa ei sen levon lisäksi juuri ole, kuin synnytys.

Minun mielestä sinulla kuulostaa olevan oireita ihan siinä määrin kuin minullakin. Jos pääset niin ei varmaan haittaisi jos kävisit synnärillä. Äitipolille ei taida päästä ilman lähetettä mutta synnytysvastaanoton kautta. Enkä halua tällä lisää säikytellä mutta joskus voi käydä näinkin. Ilmoittele kuulumisia, minä pidän peukkuja että pääset vielä isommille viikoille! Mutta rv 32 on kuitenkin jo hyvät viikot, jos vauva syntyy.

Terveisin Annfrid

Vierailija
7/10 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhkesi vasta ihan lasketunajan korvilla. Verenpaineet oli noussu pikkuhiljaa ja ikinä ei ollu pissas valkuaista. Maanantaina oli neuvola ja la oli seuraavana päivänä. Sillon ma kaikki oli ihan kunnos, mutta sitten tiistai iltana oli vähän pää kipea ja turvoksissa olin ollut jo pidemmän aikaa, mutta ei neukus niihin huomioita kiinnitetty. Keskiviikkona synnytys käynnistyi supistuksilla ja koko päivän oli pää ollut aivan tajuttoman kipee!!

Sairaalaan kun päästiin paineet oli jo 180/90, mulle todella korkeet ku normaalisti 90/55 suunnilleen.. Pissahätää ei ollu olleskaan niin katetroivat ja otti kaiken pissan talteen ja valkuainen oli kolmella plussalla. Oli aivan tuskaa synnyttää siinä helvetillisessä päänsäryssä ja paineet nousi 200/100, mutta poika sit kuiteski syntyi aamuyöllä ja kätilötkin huokas jo helpotuksesta ku oli selvitty niin hyvin! =)

Sit parin tunnin kuluttua meitä vietiin osastolle ja siin sit aloin kouristelemaan ja tippaa oli laitettu jos minkälaista..kouristukset uusi hetken kuluttua ja mut vietiin takas saliin.

Olin sitten ihan pihalla kaikesta tapahtuneesta pari päivää ja muistikuvat on tosi heikkoja.. Aika inhottava fiilis tosta kaikesta jäi.. ja nyt oon uudelleen raskaana ja tehoseurannassa, joten toivottavasti ei uudelleen mitään tollasta pääse käymään!

Kannattaa siis oikeesti mennä heti lääkäriin jos itseä yhtään epäilyttää, mulle laitoksella sanoivat et oli onni matkassa et selvittiin noinkin hyvin tästä!! Ja mun tapauksessa neuvolan olis ehdottomasti pitäny puuttua paineiden nousuun ja turvotukseen, eli nyt osaan itsekkin vaatia niitä ottamaan huomioon muutoksia!

Toivottavasti sulla kuitenkin on kaikki hyvin ja väärä hälytys! =) Tuli muuten todella sekava sepustus..

Vierailija
8/10 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa huomattiin, että verenpaineet pikkuhiljaa alkoi nousemaan rv28 tienoilla. Sairaslomalle kirjoitettiin noin rv32, kun paineet oli luokkaa 95/140, normaalisti alle 80/125. Yhdellä kerralla illansuussa oli paineet jo 100/150 ja sitten th passitti päivystykseen. Siellä tutkittiin, mutta passitettiin kotiin. Masussa kaikki hyvin ja valkuaiset vaan 1 plussalla. Neuvolasta olin jo saanut aiemmin tikkuja valkuaisen mittaamiseen. Jos menisi +2 niin pitäisi lähteä neuvolaan/päivystykseen. Ehdin jo soittaakin kun yksi aamu oli tuon +2, mutta koska seuraavalle aamulle oli äitipoliaika (juuri noiden oireiden takia), niin olin kotona sinne asti. Tulloin rv 34+5 otettiin sisään osastolla ja siellä alapaineet oli järjestäin yli 100 ja lääkitystäkin tuohon sitten sain. Valkuaisaineet kohosi kanssa pikku hiljaa ja sitten rv35+4 oli jo 5 plussalla ja turvotustakin oli! Koska oltiin jo ihan hyvillä viikoilla, niin lääkäri päätti aloittaa käynnistystä vähitellen. No kivuttomia supistuksia oli jo käyrillä näkynyt tiheäänkin ja siten käynnistys lähti etenemään samana iltana ja tyttömme syntyi rv 35+5. Synnytyksessä oli vauvan päässä anturi ja mulla sykemittari koko ajan kädessä (yläpaineen muistan olleen uudella sataluvulla =200, alapaineetkin reilusti yli sadan!). Epiduraali auttoi noihin paineisiin ja synnytys sujui mukavasti. :D

Toivottavasti kaikki sujuu sinullakin hyvin.

Raskausmyrkytykseen ei ole vaan yhtä oiretta, vaan oireet on monien osatekijöiden summa. Ei minullekaan sairaalassa osattu etukäteen sanoa, koska synnytystä käynnistettäisiin. Ei ollut mitään tiettyä raja-arvoa (esim paineissa tai valkuisaisaineessa), joka olisi ollut hälyttävä. Tilanne katsottiin aina tapauskohtaisesta ottaen huomion arvot, äidin voinnin ja lapsen tilanteen (viikot). Muiden oireiden (mm. näköhäiriöt, ylävatsakipu) perään kyseltiin tiuhaan, mutta niitä minulle ei onneksi tullut. Myöskään istukan toimintaan ei tilani onneksi vaikuttanut.

Ja nyt odotellaan kaksosia, joten tehoseurantaan joudutaan/päästään jo ihan senkin takia rv 20 eteenpäin.

t.Marguerite sekä tyttö 2v2kk ja tuplamasu rv 13+4

Vierailija
9/10 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

..sokeria vai valkuaista? Mikäli valkuaista, silloin pitäisi päästä jo seurantaan. Raskausmyrkytys voi muuttua nopeastikin.

Vierailija
10/10 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" tiikeri"

Et ole turhaan huolissasi. Kyse on kuitenkin vauvan ja sinun terveydestä ja hyvinvoinnista. Kun olin rv.20 pelästyin että mulla vuotaa lapsivettä, soitin sairaalaan ja ne pyysivät käymään. Minut tutki lääkäri ja teki kaikki mahdolliset kokeet. Mutta se oli väärä hälyytys. Mua nolotti hiukan. Ne sano sairaalassa että parempi tutkia. Ajattelin itsekkin ottaa huomenna neuvolaan yhteyttä koska toi kutina jatkuu, olen yrittänyt kovin rasvata tänäänkin keskellä työpäivää. Kädet ja mahassa kivoja jälkiä.

Toivottavasti kaikki on sinulla hyvin. Olisi kiva kuulla kuulumisia.

Taru.tt, rv 33