Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työttömän PAKOTTAA takaisin entiseen työpaikkaan?

Vierailija
08.02.2013 |

Olen (valitettavasti) töissä eräässä pienessä perheyrityksessä. Esimiestaso on totaalisesti päästänsä sekaisin; päivittäisiin rituaaleihin kuuluu alaisten kyttääminen, mollaamienen, haukkuminen, raivoaminen jne.

Eräs pitkään ko. puljussa töissä ollut iäkkäämpi nainen sai syksyllä tarpeekseen (tästä kaikesta paskasta) ja jäi työttömäksi. Hänet haukuttiin tuolloin täysin pataluhaksi, viimeisenä työpäivänä vielä oiken olan takaa, jotat tuli hänellekin selväksi "mistä kana pissii":

Nyt omistaja on kuullut, että tämä nainen on ilmoittautunut työvoimatoimistoon työttömäksi työnhakijaksi ja aikoo "lähteä hakemaan" hänet vaikka väkipakolla tänne takaisin töihin. Sosiopaattin omistajan mukaan tämän naisen saa pakottaa firmaan takaisin töihin, koska hän on ilmoittautunut työvoimatoimistoon.

Järkytyn harvoin, ja tämä on yksi niistä kerroista. Onko todella niin, että työttömän voi PAKOTTAA takaisin entiseen työpaikkaan??

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa.

Vierailija
2/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet voi mennä toki hetkeksi katkolle jos paikasta kieltäytyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikan epäkohdat niin luulisin että ei tarvitse.

Vierailija
4/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

työsuhteen päättymisen syynä. Jos työvoimaviranomainen jättää sen huomiotta, hän on osallinen ja voi tehdä työsuojelu ilmoituksen.

Vierailija
5/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

noilla perustein. Eli ammattiliittoon yhteys.

Vierailija
6/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ko. nainen on rangaistuksensa saanut jo siinä vaiheessa, kun on itse irtisanoutunut ja kärsinyt siihen liittyvän karenssin, eli ei ole saanut työttömyspäivärahaa sen ajalta lainkaan.

Ainoa, mitä omistaja voi tehdä, on laittaa työvoimatoimistoon ilmoituksen avoimesta paikasta, johon esittää toivomuksen siitä, että saisi työttömiltä työnhakijoilta hakemuksia, ja työkkäri sitten laittaa työhönosoituksia (jotka eivät siis ole työhönosoituksia, kuten luullaan, vaan hakemuksenlaitto-osoituksia ilman mitään takeita työpaikasta) niille työttömille, joiden katsoo soveltuvan työpaikkaan tai joiden avulla saadaan haluttu hakemusmäärä täyteen. Se on sitten tuurista kiinni, että osuuko arpa kyseisen henkilön kohdalle. Ja jos hän ei työpaikkaa hae, niin sitten vain tuet katkaistaan uudestaan.

Vierailija
7/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoin itseni tollaisesta paikasta, koeajalla. Noitten epäkohtien lisäksi mulle ei maksettu sitä palkkaakaan mikä oli sovittu, vaan lähes euroa pienempi tuntipalkka.

Työkkärin mukaan en olisi saanut irtisanoa siltikään itseäni, karenssia tuli vaikka pystyin todistamaan tuonkin, ettei palkkaa maksettu niinkuin oli sovittu. Eikä sitä maksettu myöskään ajallaan, vaan aina jopa viikon myöhässä.

Vierailija
8/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömälle pitäisi asettaa velvollisuus ottaa tarjottu työ vastaan, katsoo Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen ylijohtaja Juhana Vartiainen. Vartiainen kertoo näkemyksestään Välisuomen sanomalehtien Sunnuntaisuomalaisessa.

http://yle.fi/uutiset/vartiainen_lehdelle_tyottomille_tyovelvoite_enemm…

Tuon mukaan ei...

Vierailija
9/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, no ko. firma on jo työkkärin mustalla listalla :D Eli ne ei välitä tänne työntekijöitä. Tämä nainen on jo osallisena joukkokanteessa työnantajaa vastaam jne.

AP

Vierailija
10/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karenssia tulee aina varmasti, kun irtisanoo itsensä (poikkeuksia marginaalinen määrä).

Ei voi pakottaa työntekijää takaisin. Jos TT irtisanotaan taloudellisin- ja tuotannollisin syin, niin hänelle kuuluu lain mukaan TARJOTA paikkaa takaisin, jos tulee tarve palkata kuitenkin samaan tehtävään henkilö.

Tässä tapauksessahan nainen on sanonut itsensä irti, joten tästä ei todellakaan ole kysymys.

TA voi siis vain ilmoittaa työkkäriin halustaan palkata uusi TT. Jos työkkäri hänelle kuietnkin jostain syystä tuota tarjoaisi (niin voi siis käydä), niin sitten soitto liittoon ja lääkäriin. Lääkäriltä todistus työkyvyn alenemisesta kys. työpaikassa ja liitolta tuki työkkärin kanssa tappelemiseen karenssiasian tiimoilta.

Vierailija
11/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmen kuukauden ammattisuoja, jonka aikana ei ole velvollisuutta ottaa mitä tahansa työtä, mutta sen kolmen kuukauden jälkeen etuudet katkaistaan, jos työtä ei ota vastaan.

Näin on ollut jo kauan aikaa, joten tuo Vartiaisen kommentti on siinä suhteessa vähän omituinen. Kolme kuukautta pelkästään koulutuksen mukaisen työn haulle voi olla ihan hyväkin juttu, suurin piirtein siinä ajassa suurin osa työllistymiskelpoisista työllistyykin, ja loput jäävät sitten pitkäaikaistyöttömiksi pyörimään.

Vierailija
12/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, karenssi ei tässä tapauksessa ollut se asia, tämä irtisanoutunut oli varautunut siihen jo etukäteen.

Lähinnä mietin vaan, että oliko tuolle työnantajan "takaisinhaku-uhkaukselle" mitään laillista perustetta. Ei ilmeisesti. Tämä nainen on vielä kaikenlisäksi muuttanut toiselle puolelle Suomea...

AP

Vierailija
13/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmen kuukauden ammattisuoja, jonka aikana ei ole velvollisuutta ottaa mitä tahansa työtä, mutta sen kolmen kuukauden jälkeen etuudet katkaistaan, jos työtä ei ota vastaan.

Näin on ollut jo kauan aikaa, joten tuo Vartiaisen kommentti on siinä suhteessa vähän omituinen. Kolme kuukautta pelkästään koulutuksen mukaisen työn haulle voi olla ihan hyväkin juttu, suurin piirtein siinä ajassa suurin osa työllistymiskelpoisista työllistyykin, ja loput jäävät sitten pitkäaikaistyöttömiksi pyörimään.

Jännä juttu, itse olin juuri vuoden työttömänä (opiskellen samalla avoimessa) enkä tuollaiseen törmännyt... Kerran sain työkkäristä työtarjouksen (mikälieonkaan), muuten sain olla "rauhassa" kun kuitenkin aktiivisesti etsin oman alan töitä.

AP

Vierailija
14/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan on yllin kyllin avoimia työpaikkoja ja työttömiä. Jos tarjottuun työhön on pakko tuon kolmen kuukauden jälkeen mennä, niin miksi tilanne ont tämä? Eihän mollissa olisi yhtäkään avointa paikkaa, jos noin olisi :D

Plus, tarkoittaako tuo sitä, että minä (jos minulla olisi siis firma) voisin mennä kadulta kyselemään ihmisiltä, ovatko he työttömänä ja pakottaa ensimmäisen vastaantulevan vaikka ties mihin paskaduuniin?

AP

Vierailija
15/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

työstä, koska en kestänyt jatkuvaa ilkeilyä työnantajan ja työntekijöiden puolelta. Luulin, että kun olin irtisanoutunut, niin minun ei tarvisi tätä paikkaa enään ikinä nähdä. Meni 2 kk, ja täältä firmasta tuli kutsu työhaastatteluun. En ikipäivänä voinut mennä! Kerroin asiasta tyvoimavirkailijalle, mutta hän syytti selvästi minua kaikesta. Sanoi, että jos nyt toisella kertaa asiat sujuisivat, kun olen poissaollessani ajatellut asiaa. !!!! Seurasi tietenkin karenssi. Kalliiksi tuli. Miltei hajosin kokonaan. Kyllä raskasta oli jo ollut

Vierailija
16/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

työstä, koska en kestänyt jatkuvaa ilkeilyä työnantajan ja työntekijöiden puolelta. Luulin, että kun olin irtisanoutunut, niin minun ei tarvisi tätä paikkaa enään ikinä nähdä. Meni 2 kk, ja täältä firmasta tuli kutsu työhaastatteluun. En ikipäivänä voinut mennä! Kerroin asiasta tyvoimavirkailijalle, mutta hän syytti selvästi minua kaikesta. Sanoi, että jos nyt toisella kertaa asiat sujuisivat, kun olen poissaollessani ajatellut asiaa. !!!! Seurasi tietenkin karenssi. Kalliiksi tuli. Miltei hajosin kokonaan. Kyllä raskasta oli jo ollut

No on kyllä aika uskomatonta touhua, jos noin todellakin menee. Enkä siis epäile tarinaasi. Kuulostaa vaan todella, todella uskomattomalta, että noin menetellään.

Ja sitten vielä ihmetellään, että miksi ihmiset masentuu ja sairastelee... No ei ihme, jos pakotetaan työpaikkaan, missä kohdellaan henkisesti kaltoin!

AP

Vierailija
17/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutuu vaan hakeutumaan koulunpenkille jos ei muita töitä ole saatavissa tai olet yli-ikäinen. Hulluja työpaikoilla löytyy NIIN PALJON.

Vierailija
18/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

karenssin tulee saamaan.

Vierailija
19/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

karenssin tulee saamaan.

Työvoimatoimisto ei välitä tämän puljun työpaikkailmoituksia, tai osoita tätä työttömille mahdollisena työpaikkana. Tämä "entinen työntekijä pakosta takaisin" hanke on omistajan ihan oma idea.

Ja kuten sanottu, karenssiasia ei nyt ollut pointti, vaan se, että voiko ihmisen pakottaa sellaiseen työpaikkaan takaisin, jossa on kärsinyt 40 vuotta.

AP

Vierailija
20/28 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä aika uskomatonta touhua, jos noin todellakin menee. Enkä siis epäile tarinaasi. Kuulostaa vaan todella, todella uskomattomalta, että noin menetellään. Ja sitten vielä ihmetellään, että miksi ihmiset masentuu ja sairastelee... No ei ihme, jos pakotetaan työpaikkaan, missä kohdellaan henkisesti kaltoin! AP

Ja jopa osallistuu siihen. Joka ei ole kokenut, ei ymmärrä kuinka nöyryyttävää ja raskasta on tällainen, kun kohdalle osuu. Se joka irtisanoutuu, on kuitenkin useimmiten käynyt pitkällistä taistelua itsensä kanssa, että jaksaako vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän