"Uskaltaako" esimiehelle kertoa, jos töissä on jaksamisen kanssa ongelmia?
Vai onko parempi sinnitellä parhaansa tehden? Olen kyllä hakenut apua muualta, mutta en todellakaan haluaisi raportoida siitä töissä. Pelkään, että joudun silmätikuksi jos tunnustan heikkoteni. Voimien vähenemisen taustalla on raskas elämäntilanne.
Toisaalta mietin, helpottaisiko jos saisi kertoa suoraan, että jaksaminen on kortilla. Sairasloman tarvetta minulla ei ole, mutta en kyllä ole täystehossakaan. Kertomisen kynnys on kuitenkin korkea, sillä en usko että jaksamattomuus näkyy päälle päin. Teen työni normaalisti, mutta olen salaa ihan poikki.
Kommentit (4)
Sinä joko olet työkykyinen nyt tai sitten et. Jos olet, teet työsi ja yrität kestää, etkä pilaa mainettaisi työpaikalla kertomalla elämäntilanneasioitasi esimiehelle. Tai sitten sinä et ole työkykyinen, ja haet sairaslomaa. Niin yksinkertaista se.
Miten ihmeessä se muuten sinua helpottaisi, jos "saisit kertoa" että jaksamisesi on kortilla? Työsi sinun olisi silti tehtävä kuten ennenkin. Ja tosiaan on riski että sen jälkeen saat osakseni asenteita jotka ei ole pitkällä tähtäimellä sulle ollenkaan hyväksi, esim. sua aletaan pitää pitkällä tähtäimenä epäluotettavana luuserina jonka työkyky voi pettää helposti milloin vaan tai säälitellä mikä ei yhtään edistä jaksamistasi.
voit kyllä sanoa, että töitä on liikaa ja että et ehdi tehdä kaikkea ajoissa. Ja jätät suosiolla osan tekemättä vaan.. Ja jos joku alkaa valittaa niin sanot että ei vaan ehdi.
Mutta älä sano että olet loppu vaan sano että sinulla on hyvä motivaatio ja että pidät työstäsi kovasti.
Tarpeen vaatiessa haet saikkua ja huilaat, mutta et burn outista.
Teet vaan työsi ja jos tulee sairasloman tarve niin toimitat todistuksen. Henk. Kohtaisia asioita ei tarvitse kertoa.