Miten jollain on aikaa kirjotella blogia?
Ihmettelen tätä, olen nyt vasta lähiaikoina löytänyt suomalaisen blogiskenen. Kotiäidit ymmärrän, mutta normaalit työssäkäyvät ihmiset käyttää aikaa käytännössä listatakseen mitä ovat päivän/viikon aikana ostaneet. Tietysti mitä enemmän/kalliimpaa, sen parempi.
Ottamatta kantaa sisustusblogeissa vallalla olevaan kohtuullisen yksitoikkoiseen tyyliin nämä samat ihmiset päivystävät kommentteja, vastailevat niihin ja lukevat toistensa juttuja.
MILLÄ AJALLA ? Itse tuntuu, että työpäivä matkoineen, tavalliset kodin työt, harrastukset ja ystävät vievät kaiken ajan ja enemmänkin menisi jos olisi.
Kommentit (12)
blogikirjoituksiaan niin eihän siihen nyt itse kirjoituksen tekemiseen mene välttämättä älyttömästi aikaa. Sitä voi myös luonnostella luppoaikoinaan. Jos kannat mukanasi läppäriä tai työskentelet sellaisella, voit ihan hyvin tehdä ainakin muistiinpanoja. Blogihan voi olla itselle myös henkireikä, on kiva jakaa sinne asioita, jotka ovat itselle tärkeitä. Silloin se ei tunnu siltä, että se veisi aikaa vaan yhdeltä asialta muiden joukossa.
Vähintään tunnin julkisissa. Mulla on laukussa muistikirja ja kirjoittelen sinne luonnoksia. Kerran viikossa istun alas koneelle ja puran tuotoksen, ei siinä varttia enempää aikaa mene. Mutta miettimiseen paljon enemmän . Kuvia otan alle 10 vkossa.
mä olen pari kertaa koittanut aloittaa blogia ja siihen koittamiseen se on jäänyt, kun ei vaan tahdo löytyä aikaa. Nyt olen enemmän pohtinut, että jos ottaisi itseään niskasta kiinni ja koittaisi saada jotain aikaiseksi, pääsisi purkamaan johonkin ajatuksia, kun kohta syntyvät kaksoset, jos jotakuta vaikka kiinnostaisikin lukea meidän perheen arjesta siinä vaiheessa, kun esikoinen on melkein 3v hulivili poika ja identtiset kaksoset ovat putkahtaneet maailmaan :)
miten ihmiset laittavat elämänsä kaiken kansan luettavaksi. Kun teksti on lähtenyt etteeriin, itsellä ei ole enää mitään kontrollia siitä, kuka sitä lukee ja miten sitä käytetään, ja takaisin sitä ei enää saa. Vedetään mukaan nekin ihmiset, jotka haluaisivat itse kontrolloida, kenelle heidän asioistaan puhutaan.
En jaksa käsittää.
Joillain voi olla aikaa ihan oman työnsä ohella päivittää. Toiset käyttävät työmatkojaan. Jotkut ovat iltavirkkuja ja valvovat normipäivän jälkeen vielä tuntikausia tai päinvastoin aamuihmisiä, jolloin on aikaa päivittää silloin kun joku muu nukkuu. Saattaa olla ihmisiä, joilla on pitkiä arkivapaita, silloin saa aikaiseksi montakin postausta luonnoksiin. Kaiken voi tehdä monella tapaa ja bloggaamisessa kuten muissakin harrastuksissa alku aina hankalampaa ja sitten se alkaa mennä melkein omalla painollaan.
Erityisesti ihmettelen muotiblogeja. Kuka kumma jaksaa viikosta toiseen joskus montakin kertaa viikossa ottaa itsestään ja vaatteistaan kuvia! Pakko sanoa, että alan epäillä, että sellaisilla ihmisillä ei ole paljon muuta elämää ja aika ja mielenkiinto pyörii vaain vaatteiden ja itsensä kuvaamisen ympärillä.
Myös sisustusblogit ihmetyttävät. Kenellä on rahaa jatkuvasti sisustaa ja sisustaa eli ostaa ja ostaa lisää kamaa kotiinsa. Sen nyt jotenkin ymmärrän, että jos aloittaa tyhjästä eli saa ekan oman kodin niin aika kauanhan sinne ostettavaa löytyy mutta ei enää sitten myöhemmin pitäisi olla tarvetta jatkuvalle tavaroiden ostamiselle.
mutta itse luen sisustus blogeja, joissa on kaiken kodinlaiton rinnalla ihan tavallistakin elämää. Itsellänikin on 350 lukijan blogi, jota olen päivittänyt vähintään 3 kertaa viikossa ja joskus päivittäin niin töissä käydessäni ja nyt kotiäitinä ollessani. Siihen menee aikaa, mutta en koe sitä mitenkään ongelmaksi. Ehdin toteuttaa itseäni muutenkin paljon. Kaikki on kiinni ajankäytöstä. Tiedän monia varsin hitaita tyyppejä, joilta bloggaaminen ei ehkä onnistuisi, koska he eivät saa aikaan muutoinkaan juuri mitään.
Miten joku ehtii hiihtää satoja kilsoja viikossa ja toinen ei yhtään?
Miten joku ennättää rempata vanhaa taloa töittensä ohella ja toinen ei saa edes koukkua seinään laitettua?
Miten joku ehtii tehdä kaikki ruuat alusta loppuun itse joka päivä ja yksi ei ehdi edes kunnolla eineksiä lämmittää?
Kuinka jollain on aikaa kutoa sukkaparin illassa ja minä en saa edes puikkoja ostettua?
Mitenkä ihmisellä on aikaa roikkua vauva-palstalla kun toiselle ihmisellä sekin aika menee johonkin muuhun?
MITEN PUUSILMÄ PITÄÄ OLLA ETTEI TAJUA ETTÄ OLEMME ERILAISIA JA ERILAISET INTRESSIT JA VOIMAVARAT OHJAAVAT MEITÄ?
Ehdit kuitenkin av:llä roikkua....?
Tämänkin ajan olisit voinut käyttää blogisi kirjoittamiseen.
Aikaa löytyy siihen, mitä tarpeeksi haluaa, eikö?
Kuten sinullakin niihin harrastuksiin ja ystäville.
Mun arki menee ihan täysin työntouhussa, en millään kerkeis tekemään mitään blogeja, en myöskään ehdi niitä lukemaan. Mutta sen verran kerennyt selaamaan, että aina mietin kuinka ihmeessä blogistit kerkeävät kaikkeen. Ihan hienoa. Kai se on joku ajankäytön optimoiminen , jota minä en osaa.
Blogin kirjoittaminen on harrastus siinä missä muutkin. Eli niiden harrastusten ajalla. Ja esim. minulla menee päivittäin paljon aikaa työmatkoihin julkisissa, laadin blogipostausia usein silloin.
Ei siinä sen ihmeellisempää. Toiset osaa organisoida ajankäyttöään.