Poikani haukuttiin vanhempainillassa. Miten tämän nyt sitten ottaisi?
Poikani kolmasluokkalainen, on niin sanottu kahden kulttuurin lapsi. Äiti eli minä Suomesta ja isä läntisesetä Afrikasta.
Poikani on ainoa tummempi lapsi luokassaan. Koulussa on kyllä muitakin kahden kulttuurin lapsia ja myös maahanmuuttajia.
Vanhempainillassa rupesi eräs isä kyselemään opettajalta kovaan ääneen, että miksi mamuja hyysätään tässä luokassa ja miksi he saavat enemmän huomiota kuin muut. Vaahtosi myös, että luokan mamulapsi pitäisi saada luokalle, jossa opitaan suomen kieltä. Kertoi, että hänen lapsensa kertoo joka päivä, että tämä luokan mamulapsi saa opettajalta erityistehtäviä, jotka sopivat tämän mamulapsen kyvyille. Isän mielestä oli hävytöntä, koska suomalaiset veronmaksajat maksavat lukemaan kykenemättömienkin oppilaisen erityisopetuksen jne.
Opettaja meni hyvin vaikeaksi eikä kyennyt saamaan tuota isää hiljaiseksi yrityksistä huolimatta. Itsekin menin jotenkin lukkoon.
Totuus: poika saa kyllä erityistehtäviä. Erityistehtävät ovat esim. matematiikassa viidennen ja kuudennen luokan kirjat, joita poikani tekee opettajan mukaan itsenäisesti. (Ope tarkistaa tehtävät) Välillä poikani käy viidennen ja kuudennen luokan matikan tunneilla toisessa luokassa siis.)
Opettaja on itse sanonut, että poikani erityistehtävät vie keskimäärin vähemmän aikaa häneltä opettajana kuin kenen tahansa oppilaan huomiontarve. Opettaja vain kokee, että lahjakkaan oppilaan täytyy saada tehtäviä, jotka vastaavat hänen kykyjänsä.
Mitä mieltä, pitäisikö minun kysyä, että voisiko opettaja kertoa oikean asianlaidan noille "erityistehtäville" ainakin tuolle isälle? Olisiko siitä mielestäsi enemmän haittaa kuin hyötyä?
(Lapsen parhaan kaverin äidiltä sain kuulla, että tuon paasaajaisän tytör käy viikottain tukiopetuksessa, koska tarvitsee apua niin matematiikassa kuin äidinkielessäkin. Lukeminenkin on kuulemma hyvin hankalaa.)
Kommentit (31)
ole mikään mamu, jos sillä on suomalainen äiti eli sinä, ellet sitten itsekin ole ulkomailta.
kun olin kolmen tutun äidin ja yhden uuden äidin kanssa koulun myyjäisiä järjestelemässä.
Tää uusi äiti hihitteli siinä, kuinka kaikkihan sinne kouluun lapsensa laittavat siksi, että pääsisivät mamuja ja muunvärisiä pakoon.
Vähän kökkö tilanne vaan sikäli, että meistä oli kaksi adoptioäitiä ja yksi sellainen, jonka mies on Aasiasta...
Tilanne valkeni äidille sitten vähitellen, kun ne meidän lapset kerääntyi paikalle. Lievästi nolo avaus vuosien yhteiselolle.
Mulla on suhteita Iltasanomiin, annan tän jutun sinne.
Ja sitten Iltasanomat selvittää kirjoittajan henkilöllisyyden ja tapahtumien todenperäisyyden, lakeja rikkoen... Vai ihanko "keskustelupalstalla kirjoitettiin" -pohjainen uutinen on tulossa?
"Kylläpäs kaikilla tällä palstalla tuntuu olevan erityisen lahjakkaita lapsia"
Minä olin koulussa lahjakas, sain ylmepien luokkien oppikirjoja tehtäväksi. Molempien lapsieni luokalla on muutama todella etevä lapsi, saavat myös lisätehtäviä. "Lahjakkuus" tyhmimmän mukaan mitoitetussa peruskoulussa ei ole vaikea saavutettava ja siksi vähänkään fiksummat ja enemmän lukevat saavat todella usein lisätehtäviä. Minusta siinä ei ole mitään pahaa. Pitäisikö matikan tunnilla lapsen tuijottaa 20 min hiljaa seinää tuppisuuna, kun hitaat vielä laskevat ja mitään lisätehtäviä ei saisi?
viitsinyt kommentoida asiaa tuolle isälle suoraan siellä vanhempainillassa?
Meidän lasten koulussa kun ei meinaa saada edes tukiopetusta, joka sentään on lakisääteinen juttu.
Hiiltyisin minäkin jos joku saa erityisopetusta mutta tukiopetusta tarvitsevat jäävät ilman.
Kolmasluokkalainen musta poika tuli kotiin koulupäivän päätteeksi ja sanoi äidilleen, "Meillä oli tänään matematiikan koe, muut lapset saivat hyvät numerot, minä sain hylätyn".
Äiti vastasi tähän, "Se johtuu siitä että olet musta".
Poika jatkoi, "Meillä oli tänään myös äidinkielen koe, muut pääsivät kokeesta läpi mutta minä sain hylätyn".
Äiti sanoi tähän, "Se johtuu siitä että olet musta".
Poika sanoi vielä että, "Liikuntatunnin jälkeen suihkussa huomasin että pippelini on todella paljon isompi kun muilla luokkalaisilla".
Tähän äiti sanoi "Se johtuu siitä että olet viisitoistavuotias".
Suomen koululaitoksessa onneksi kaikki saavat erityiskohtelua mahdollisuuksien mukaan.
mutta toisaalta tuollaisista tyypeistä ei koskaan tiedä. Olis voinut jäädä vänkkäämään vain typeriä juttujaan eikä olisi halunnut ymmärtää sitä mitä sä kerroit.
Mä olisin varmaan myös jäätynyt ja ollut ihan hiljaa, mutta olisin todellakin odottanut, että opettaja olisi puolustanut lasta ja kertonut asioiden todellisen laidan. Ei tietenkään mitään liian henkilökohtaista, vaan sen, että lapsi on suomalainen ja että hän saa lisätehtäviä älykkyytensä takia, ei sen takia ettei pysy kärryillä.
Avautuminen saattaa auttaa, jos se on muuten järkevä tyyppi, mutta jos isä on ihan luonnehäiriöinen mikä-lie-rasisti, se ei tule muuttamaan ajatteluaan eikä käytöstään.
Lapsesi ei ole edes mamu, vaan ilmeisesti ihan täällä syntynyt.
Opettajahan ei saa kertoa lapsestasi mitään tälle isälle.
Oma lapseni on kieliluokalla ja väriskaala lapsosissa aika laaja. En pidä näitä lapsia edes maahanmuuttajina, sillä täällähän he kaikki ovat sytyneet.
Tuo ap:n tilanne on ihan selvä vihapuhetilanne johon koulun kyllä täytyisi puuttua.
Jos kyseinen mies rupeaa höyryämään vielä asiasta, niin siinä tapauksessa mielestäni asia on hyvä oikoa.
Tuollaisten tyhjäpää ihmisten mielipiteet on paras jättää omaan arvoonsa ja nousta sen yläpuolelle. Itse en vaivautuisi edes välittämään, mutta ymmärrän että "haukutun" lapsen äitinä on vaikea suhtautua vain olan kohautuksella .
ei tuollaista käytöstä tarvitse kenenkään hyväksyä. Jatkossa rehtori on varmaan paikalla vanhempainilloissa. t.ope
Tyyli on erittäin tunnistettava. Sama henkilö kirjoittaa, joka kerran kerskaili muistaakseni noin 75 provon aikaansaamisesta. Huvinsa kullakin.
Täällä on varmaan monta samantyylistä kirjoittajaa. En tiedä mistä 75 provosta puhut.
ap
Tyyli on erittäin tunnistettava. Sama henkilö kirjoittaa, joka kerran kerskaili muistaakseni noin 75 provon aikaansaamisesta. Huvinsa kullakin.
Ei tietenkään mitään liian henkilökohtaista, vaan sen, että lapsi on suomalainen ja että hän saa lisätehtäviä älykkyytensä takia, ei sen takia ettei pysy kärryillä.
Oma nuorimmaiseni on jo lukiossa, mutta alaluokilla hän sai matematiikan lisätehtäviä. Tokalla luokalla opettaja jopa antoi hänelle jopa muutaman ylimääräiseksi jääneen ylemmän luokan matikan kirjan tehtäväksi.
Kaksi ekaa vuotta meni loistavasti kun asia oli opettajan ja lapsen välinen 'salaisuus'.
Kolmannella luokalla uusi opettaja teki asiasta numeron ja nöyryytti lasta luokan edessä. No siihen loppui lisätehtävien tekeminen, kun lapsi oli leimattu hikipingoksi niin hänhän ei tehnyt enää mitään lisätehtäviä.
Pärjäsi kyllä myöhemmin hyvin yläkoulun valtakunnallisissa matikkakilpailuissa.
Pointtini on että myös lahjakkaalla lapsella on oikeus intimiteettisuojaan. Jos et kertoisi jonkun oppilaan huonoista tuloksista ja erityistehtävistä nimeltä luokan edessä, niin älä tee sitä myöskään lahjakkaalle lapselle. Se lisäksi että se on väärin se aiheuttaa kiusaamista.
En voisi kuvitellakkaan tuollaista tapahtuvan USA:ssa ja jos tapahtuisi, siitä ei tuo isukki selviäisi ihan pikku olankohautuksella.
Millainen rasistien takapajula Suomi oikein on?!
Ilman muuta opettajan olisi pitänyt vaientaa tuo mies ja vaikka välittömästi kutsua rehtori paikalle.
Onko tuo todella totta ja tapahtui Suomessa??!!En voisi kuvitellakkaan tuollaista tapahtuvan USA:ssa ja jos tapahtuisi, siitä ei tuo isukki selviäisi ihan pikku olankohautuksella.
Millainen rasistien takapajula Suomi oikein on?!
Ilman muuta opettajan olisi pitänyt vaientaa tuo mies ja vaikka välittömästi kutsua rehtori paikalle.
USA se onkin maailman ihanin maa! Siellä ei rasismia ole koskaan nähtykään! Valkoiset ja mustat, kristityt ja muslimit, kaikki leikkivät samalla hiekkalaatikolla iloisesti ja toistansa tukien!
pantu pieniä täkyjä, joista tyhmät mammat hiiltyy. Kirjoittaja on aina hiukan avuton ja ei osaa puolustautua ja mammat kiihkona liittyy kuoroon, että rasisti ja kotiäidit ja mitkä milloinkin on niitä syyllisiä.
Sinänsä hyvä provoilija, koska olen itsekin mennyt joskus alussa lankaan. Juuri sellainen hellanlettas olen avuton ja hirveän paha joku tuli ja minä niin hämmennyin jne...