Meillä eletään kuin 50-luvulla,kysyttävää.
Kommentit (30)
Miten kauan lapsesi olivat sairaana, kun heillä oli vihurirokko, tuhkarokko, polio tai hinkuyskä?
Millaista oli synnyttää samassa salissa muiden naisten kanssa selällään paikallaan maaten?
Entä kasvoiko lapsi hyvin neljän tunnin imetysväleillä, jotka katsottiin kellosta?
Tässä nyt muutamia kysymyksiä näin aluksi.
Tarkoitin 50-luvulla elämisenä sitä että olen kotirouvana en edes työttömänä vaan meillä vaan mies tienaa.Muuten eletään kuin muutkin.
Mistä ihmeestä tulee tää käsitys, että 50-luvun Suomessa olisivat naiset yleisesti olleet kotiäiteinä? Maalla osallistuttiin tilan hommin (tai jos elanto tuli esim. kaupan pidosta, autettiin siellä), kaupungissa suuri osa naisita kävi töissä. Toki oli paremmin toimeentulevia perheitä, joiden "hienostorouvat" eivät töissä käyneet, mutta heilläkin oli kotiapua eli eivät olleet kotiäitejä sanan varsinaisessa merkityksessä, edustusvaimoja ennemminkin. Toki silloinkin oli kaikenlaisia perheitä, mutta ei todellakaan voi yleistää, että 50-luvulla naiset olivat kotiäitejä.
Sitä varten oli kotiapulaiset. Eikä niitä lapsia juuri hoidettu muutenkaan. Ainakaan sillä lailla kuin tänään.
Ihan trendikäs "kotoilumamma" ja downshiftaaja tässä on kyseessä. Ehkä lähempänä 70-80-luvun äitiä kuin 50-luvun. 50-luvulla meillä oli agraariyhteiskunta, 70-80-luvuilla oli tosiaan paljon äitejä vielä kotona, hyvin olemattomilla tuilla. Monen kaverini äiti oli kotona kunnes lapsi meni kouluun.
Oma äitini meni töihin kun olin 3kk vanha, hän ei halunnut jättäytyä miehen palkan varaan. Olen syntynyt 70-luvulla.
Miehet ja naiset teki yhdessä maataloustöitä.
Kaupunkilaisia oli pieni vähemmistö ja kaupungeissakin naisten työnteko oli tavallista.
Ei kun siis tarkoitit vain kotonaoloa. Olisinkin kysynyt, lypsääkö myös miehesi lehmiä (ei lypsänyt 50-luvulla) ja ajatko sinäkin hevosella itse. Mutta ajatko sinä autolla silloinkin, kun miehesi on kyydissä selvin päin? Jos et koskaan etkä missään tapauksessa, niin silloin häivähtää 1950-luku.
Sinä olet nyt tainnut ymmärtää jotenkin väärin 1950-luvun. Silloin elettiin vielä sodanjälkeistä aikaa, vaikka varsinaista pulaa ei enää ollutkaan.
Sitä en osaa ihan tarkkaan sanoa, kuinka suuri osa naisista oli sinun kuvitelmasi mukaisia kotiäitejä.
Epäilen, että 1960- ja 70-luvuilla oli enemmän, kun ei enää tarvittu maataloustöissä, ja teollisuuskin oli koneellistuneempaa.
merkittävästi vasta 1960/70-luvuilta alkaen (toki aikaisemminkin töissä käyviä naisia oli, mutta ei valtaosaa naisista).
Omassa suvussani mm. molemmat mummuni olivat ihan kotirouvia 50-luvulla. Asuivat kaupungissa rintamamiestaloissa, joissa oli sisä-wc, sauna kylläkin ns. kellarisauna.
Miehet ja naiset teki yhdessä maataloustöitä. Kaupunkilaisia oli pieni vähemmistö ja kaupungeissakin naisten työnteko oli tavallista.
mulla kuitenkin lapsi hoidossa 10 päivänä kuussa päiväkodissa koska siellä saa kavereita ja saan rauhassa tehdä kotitöitä yms.ap
merkittävästi vasta 1960/70-luvuilta alkaen (toki aikaisemminkin töissä käyviä naisia oli, mutta ei valtaosaa naisista).
Omassa suvussani mm. molemmat mummuni olivat ihan kotirouvia 50-luvulla. Asuivat kaupungissa rintamamiestaloissa, joissa oli sisä-wc, sauna kylläkin ns. kellarisauna.
Miehet ja naiset teki yhdessä maataloustöitä. Kaupunkilaisia oli pieni vähemmistö ja kaupungeissakin naisten työnteko oli tavallista.
samanlaisessa talossa asun.ap
Oletteko jo maistaneet Ameriikan herkkua, Koka-Kolaa?
Vessa on sisällä muttei suihkua.
Pihasaunassa pata jolla keitetään pesuvedet.
Asutaan Helsingissä eli aika uskomatonta touhua!
Enemmän tää on 50-lukua kun ap:lla.
että millaista meidän elämämme on.