Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua - miten lasketaan keskihinta??

Vierailija
06.02.2013 |

Eli kun on useita samankaltaisia tuotteita, joiden hinnat ovat kolmesta kahteenkymmeneen euroa, niin miten lasken niiden keskihinnan?

Jotenkin päässäni pähkäilin, että olisi 11,5€ onko oikein??

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika saatanan paha sanoa...

Vähän niinkuin, että kello on jotain 9:00-15:00 ja mä päässäni pähkäilin, että se olis 13:00. Onko oikein?

Vierailija
2/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten kerrot tuotteen määrän hinnalla (eli esim. 15 kpl 3 e hintaisia => 45 e ja 10 kpl 20 e hintaisia => 200e) sitten lasket nämä yhteishinnat yhteen ja jaat tuotteiden määrällä eli 200 + 45 = 245 ja se jaetaan määrällä eli 25:lla => 9.8 e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskin, että kolmesta on saman verran matkaa 11,5:teen kuin kahdestakymmenestäkin

eli 8,5

en tiiä voiko sen noin laskea, mutta tolleen sen pähkäilin.

Onko oikein?

Vierailija
4/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskin, että kolmesta on saman verran matkaa 11,5:teen kuin kahdestakymmenestäkin

eli 8,5

en tiiä voiko sen noin laskea, mutta tolleen sen pähkäilin.

Onko oikein?

keskihinta on keskiarvo.

Vierailija
5/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten kerrot tuotteen määrän hinnalla (eli esim. 15 kpl 3 e hintaisia => 45 e ja 10 kpl 20 e hintaisia => 200e) sitten lasket nämä yhteishinnat yhteen ja jaat tuotteiden määrällä eli 200 + 45 = 245 ja se jaetaan määrällä eli 25:lla => 9.8 e.

Vaikuttaa monimutkaiselta, etenkin, kun näistä ei mistään pysty enää päättelemään, miten paljon mikäkin on ostettaessa maksanut (riippuu todella paljon myyntipaikasta, eikä sitä ole tuotteisiin merkitty), eli mun pitäis nyt vaan arvioida keskihinta näille ja sen mukaan päätellä koko määrän arvo.

Eli ei siis kai tolla kaavalla, vai??

Vierailija
6/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka nämä:

3e

3e

6e

11e

11e

15e

19e

20e

Siinähän on nyt tuotteita, joiden hinnat on 3-20e, kuten sanoit.

(3e+3e+6e+11e+11e+15e+19e+20e)/8 = 11e

Jos sun tuotteiden hinnat on 3e, 3e, 20e ja 20e:

(3e+3e+20e+20e)/4 = 11,50e

Vierailija
7/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tosiaan ne on kaikki samannäköisiä tuotteita, joiden ostohintojen tiedän olleen 3-20€, mutta missään sitä hintaa ei tarkalleen luo, niin mun pitäis nyt päätellä koko satsin arvo käyttäen niiden keskimääräistä hintaa, ni miten se lasketaan?

Onko se 3 ja 20 puoliväli?

Vierailija
8/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tosiaan ne on kaikki samannäköisiä tuotteita, joiden ostohintojen tiedän olleen 3-20€, mutta missään sitä hintaa ei tarkalleen luo, niin mun pitäis nyt päätellä koko satsin arvo käyttäen niiden keskimääräistä hintaa, ni miten se lasketaan?

Onko se 3 ja 20 puoliväli?

Jos ei tiedä hintoja eikä tuotteiden lukumäärää. Tuo vastaaja joka näytti parin esimerkin voimin miten keskiarvo lasketaan oli oikeassa. Lasketaan siis yhteen jokaisen yksittäisen tuotteen hinta ja jaetaan summa tuotteiden lukumäärällä.

Jos et tiedä hintoja etkä lukumäärää niin et voi laskea keskiarvoa. Joutunet siis vaan heittämään hyvin karkean arvion.

Vierailija
9/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskenut tuotteiden määrän. Nyt pitäisi arvioida keskimääräinen hinta, jonka voin sitten kertoa tuolla määrällä, jotta saan arvion koko satsin yhteishinnasta.

En ehkä osaa oikeita termejä, mutta todellakin siis hinnat vaihtelevat kolmen ja kahdenkymmenen välillä, niin onko se keskimääräinen hinta siis niiden puolivälistä eli 11,5?

Vierailija
10/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori ap, mutta et voi laskea oikeaa keskihintaa tietämättä oikeita alkuperäisiä ostohintoja.

Vierailija
11/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskenut tuotteiden määrän. Nyt pitäisi arvioida keskimääräinen hinta, jonka voin sitten kertoa tuolla määrällä, jotta saan arvion koko satsin yhteishinnasta.

En ehkä osaa oikeita termejä, mutta todellakin siis hinnat vaihtelevat kolmen ja kahdenkymmenen välillä, niin onko se keskimääräinen hinta siis niiden puolivälistä eli 11,5?

Keskimääräistä hintaa ei voi laskea noilla tiedoilla, EDELLEENKÄÄN.

Vierailija
12/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla 20 tuotetta

hinnat 3,3,3,3,3,3,3,3,3,3,4,4,4,4,4,4,4,4, 7 ja 20.

Voitko mitenkään olla sitä mieltä, että keskimääräinen hinta olisi 11,5?

Vierailija
13/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori ap, mutta et voi laskea oikeaa keskihintaa tietämättä oikeita alkuperäisiä ostohintoja.

Alkuperäiset hinnat liikkuvat 3 ja 20 euron välillä.

Ymmärrän, että on mahdotonta laskea tarkkaa hintaa, pitää tyytyä arvioon, niin että voisko joku nyt kertoa, että onko se keskihinta-arvio oikein se 11,5??

Vierailija
14/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tiedä joka tuotteen tarkkaa hintaa, sun on mahdoton laskea niiden keskihintaakaan. Unohda koko juttu.

Vierailija
15/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen hinta-arvion muuten tekisi??

Vierailija
16/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiset hinnat liikkuvat 3 ja 20 euron välillä.

Ymmärrän, että on mahdotonta laskea tarkkaa hintaa, pitää tyytyä arvioon, niin että voisko joku nyt kertoa, että onko se keskihinta-arvio oikein se 11,5??

Miten kukaan voi sitä tietää onko se oikein kun ei tiedä mikä se keskimääräinen hinta on? Siihen keskihintaan vaikuttaa valtavasti se, onko esim. valtaosa lähempänä kolmea euroa ja vain muutama 20 euron tuote tai toisin päin. Keskihinta voi siis olla vaikka mitä.

Et suinkaan oo provo?

Vierailija
17/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karkea esimerkki:

Sulla on 11 kpl 3 euron tuotetta ja kaksi 20 euron tuotetta. Keskiarvo on 5,6 euroa.

Sulla on 11 kpl 20 euron tuotetta ja kaksi 3 euron tuotetta. Keskiarvo on 17,4 euroa.

Eli keskihinnasta on aivan mahdoton sanoa mitään jos ei ole tietoa siitä, minkä hintaisia tarkalleen tuotteet ovat (eli se minkä hintaisia on eniten jne vaikuttaa valtavasti keskihintaan).

Vierailija
18/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis joku hinta mun on tolle kasalle keksittävä.

En tiedä miten muutenkaan sen voisi tehdä.

Vierailija
19/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no onko sulla mitään hajua siitä mitä hintaluokkaa suurin osa tuotteista on? Vai onko tuossa kaikki tieto mitä sulla niistä tuotteista on olemassa, että hinnat sijoittuu tuolle välille?

Vierailija
20/21 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no onko sulla mitään hajua siitä mitä hintaluokkaa suurin osa tuotteista on? Vai onko tuossa kaikki tieto mitä sulla niistä tuotteista on olemassa, että hinnat sijoittuu tuolle välille?

Arvioin, että hinnat tuotteet jakautuvat melko tasaisesti tuon kolmen ja kahdenkymmenen euron välille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi