Havainto mässypäivistä kun laihiksella.
Seuraava havainto ihmetyttää.
Olen n. 1500 kcal dietillä. Välillä kun paino alkaa junnaamaan paikallaan, eli vaikka pariin viikkoon ei ole tullut pudotusta, asiaan auttaa kun pitää ns. mässypäivän. Paino on pudonnut aina heti mässypäivää seuraavana aamuna.
Tänään havaitsin saman: paino ei ollut aikapäiviin tippunut laihdutuksesta huolimatta. Söin eilen päivälliseksi hampurilaisaterian ja iltapalaksi leivonnaisen. Tänä aamuna vaaka näytti puolta kiloa vähemmän kuin edellisessä mittauksessa.
Teorioita?
Kommentit (23)
Itse en ole edes millään varsinaisella laihiksella, mutta olen jo vuosia elänyt niin, että 6 päivää viikossa olen herkuitta ja syön kasvis/proteiinipainotteisesti n. 1600kcal edestä. Lauantaisin en laske (no joskus olen laskenut, ja silloin hipoi 3000 kcal :)).
Olen oikein tyytyväinen timmiin kroppaani jolla on kannettu kolme lasta ja ikää on melkein 40 vuotta. Ja vaikka periaatteessa herkkusuu olenkin, arjen jaksaa herkuitta oikein hyvin kun tietää että lauantaina saa ;) Itse asiassa alkuviikosta ei yleensä edes tunne houkutusta makeaan kun lauantain ähky on vielä tuoreessa muistissa..
Liikuntaakin toki harrastan, ruokavalio yksistään ei tee kropasta kaunista.
Itse en ole edes millään varsinaisella laihiksella, mutta olen jo vuosia elänyt niin, että 6 päivää viikossa olen herkuitta ja syön kasvis/proteiinipainotteisesti n. 1600kcal edestä. Lauantaisin en laske (no joskus olen laskenut, ja silloin hipoi 3000 kcal :)).
tuossa vastaus ns. ylläpitovaiheeseen? tai olen vapaasylntipäiviä pitänyt myös laihduttaessani, nyt -15kg ja alan olla hyvissä mitoissa.
Tilapäisesti voi olla nesteestä johtuva notkahdus painossa, jos syö radikaalisti eri lailla kuin yleensä, mutta se on tosiaan pelkkää nestettä eikä sillä ole mitään tekemistä laihtumisen kanssa. Jos katsoo viikon päästä, niin ei ole kuitenkaan oikeasti mitään laihtunut.
Tilapäisesti voi olla nesteestä johtuva notkahdus painossa, jos syö radikaalisti eri lailla kuin yleensä, mutta se on tosiaan pelkkää nestettä eikä sillä ole mitään tekemistä laihtumisen kanssa. Jos katsoo viikon päästä, niin ei ole kuitenkaan oikeasti mitään laihtunut.
mässyttelit tai et.
Mulla on paino tippunut neljä kiloa reilussa kuukaudessa tällä "mässypäivä parin viikon välein, muutoin 1500 kcal" -menetelmällä. Ja normaalipainon sisällä laihdutan.
Mulla on paino tippunut neljä kiloa reilussa kuukaudessa tällä "mässypäivä parin viikon välein, muutoin 1500 kcal" -menetelmällä. Ja normaalipainon sisällä laihdutan.
vastasi siis ap.
että aina kun on "repsahtanut" niin sen jälkeen onkin keventynyt entisestään. Eli ehkä se ei aina ole huono asia? Ap kuinka usein pidät näitä mässypäiviä?
Kun laihduttaa, niin keho "tottuu" vähään kalorimäärään ja alkaa säätämään itseään tähän tilaan. Tästä jotenkin seuraa se, että paino ei putoa, vaan energia käytetään painon ylläpitämiseen. Kun pitää mässöpäivän, saa keho taas potkun energiaa ja alkaa käyttämään sitä monipuolisemmin -> kone käy, energiaa kuluu ja paino putoaa.
Sit et osaa laihduttaa, jos paino ei tipu, mässyttelit tai et.
ja enää kilo tavoitteeseen jäljellä. Mutta kommentoin vaan sitä että minulla mässypäivästä ei ole ollut mitään erityistä apua laihdutuksessa, vaan huolimatta pitääkö mässypäivää vai ei, nestevaihteluita lukuun ottamatta on paino pudonnut keskimäärin ihan kalorivajeen ennustamaa vauhtia.
Haet täältä pelkkää hyväksyntää paska-aterioillesi ja leivonnaisille.
Paino tippuu takuuvarmasti jos oot miinuskaloreilla.
Juo vettä 3-4l päiväs ja syö 3h välein että aineenvaihdunta on jatkuvasti tasaista.
Haet täältä pelkkää hyväksyntää paska-aterioillesi ja leivonnaisille.
Paino tippuu takuuvarmasti jos oot miinuskaloreilla.
Juo vettä 3-4l päiväs ja syö 3h välein että aineenvaihdunta on jatkuvasti tasaista.
Vettä ei oikeasti tarvi juoda kuin silloin kun on jano, ja laihtumiseen juomisella ei ole mitään merkitystä. Samoin on todettu ettei ateriarytmillä ole mitään vaikutusta laihtumiseen, vain sillä paljonko kaloreita päivässä saa.
Jos vedän tuommoisen mässysatsin niin seuraavana päivänä paino on vähintään sen puoli kiloa noussut, sen takia että suoli on täynnä tuota ruokaa, ja lisäksi nestettä hirveän janon takia.
Eli ei mässypäiviä.
Vettä ei oikeasti tarvi juoda kuin silloin kun on jano, ja laihtumiseen juomisella ei ole mitään merkitystä. Samoin on todettu ettei ateriarytmillä ole mitään vaikutusta laihtumiseen, vain sillä paljonko kaloreita päivässä saa.
Palstan tyypillinen av-äiti..
Oikeasti jos joku täällä laihduttaa niin älkää kommentoiko jos ette tiedä faktoja!!!!
Se ei todellakaan ole sama asia syötkö päivässä yhden 1500kcal pizzan kerralla vai jaatko tuon 1500-2000kcal esim viiteen tasaisin väliajoin nautittuihin aterioihin. Pointti on nimenomaan se että jos syöt kerran kaksi päivässä kroppa ei suorita aineenvaihduntaa koska tietää ettei uutta ruokaa tule kuin korkeintaan huomenna taas. Tasaisella syömisellä ja juomisella pidetään aineenvaihdunta kiihtyvänä. Koita ite av-tietäjä jos et usko, mutta ota tena ladyja laukkuun jos tulee pissahätä yllättäen kaupassa ym ym..
Ottaa oikeesti aivoon nämä "tietäjät"
Palstan tyypillinen av-äiti..
Oikeasti jos joku täällä laihduttaa niin älkää kommentoiko jos ette tiedä faktoja!!!!
Se ei todellakaan ole sama asia syötkö päivässä yhden 1500kcal pizzan kerralla vai jaatko tuon 1500-2000kcal esim viiteen tasaisin väliajoin nautittuihin aterioihin. Pointti on nimenomaan se että jos syöt kerran kaksi päivässä kroppa ei suorita aineenvaihduntaa koska tietää ettei uutta ruokaa tule kuin korkeintaan huomenna taas. Tasaisella syömisellä ja juomisella pidetään aineenvaihdunta kiihtyvänä. Koita ite av-tietäjä jos et usko, mutta ota tena ladyja laukkuun jos tulee pissahätä yllättäen kaupassa ym ym..Ottaa oikeesti aivoon nämä "tietäjät"
Ja minua ottaa aivoon kun erilaiset personal trainerit sun muut itseoppineet opettavat faktoina elimistön toiminnasta ja ravitsemuksesta täysin perättömiä, jopa tieteellisen tutkimuksen kumoamia väitteitä.
Tutkimus kuitenkin osoittaa, että on oikeasti ihan sama, syötkö sen 1500 kcal kerralla, kolmella aterialla vai viidellä. Harvalla yhden aterian malli toimii käytännössä, koska nälkä pakottaa viimeistään parin viikon päästä syömään muutakin kuin sen yhden aterian. Siksi sellaista syömistä ei voi kellekään suositella. Mutta kolmen aterian malli jo varsin monelle sopii. Osalle taas välipalat tarpeen. Laihtumisen kannalta asialla ei kuitenkaan ole mitään "aineenvaihduntaa tehostavaa" vaikutusta, vaan ruokarytmi kannattaa valita sen mukaan miten itse pystyy syömään kohtuukalorit päivässä ilman kovia nälän tunteita ja heikotuksia.
Tuo "kroppa ei suorita aineenvaihduntaa" muuten ei ole mahdollista niin kauan kun ihminen on elossa. Ihmisen keho suorittaa aineenvaihduntaa jopa vuodelevossa tai koomassa. Sitä paitsi asia menee aivan toisin kuin sanot, jos syö harvoin: silloin keho tottuu ottamaan varastoistaan energiaa aterioiden välillä, ja jatkaa aineenvaihduntaa tämän varastoenergian turvin. Osalla ihmisistä tämä ei hyvin toimi, vaan tulee epämiellyttäviä tuntemuksia aiheuttava verensokerin notkahdus ennen kuin varastoenergia otetaan kunnolla käyttöön, mutta moni aikuinen voi myös syödä ongelmitta vain 3 kertaa päivässä.
Ja se runsas veden juonti, sitä on oikeasti ihan tutkittu, ja todettu että kilojen pudottamiseen se ei vaikuta. Se ei edes vaikuta nälkää lykkäävästi, koska ihmisen jano- ja nälkämekanismit ovat erilliset. Veden janontunteen sanelemaa juomista on tutkittu myös ihon kosteuden suhteen, koska aina sanotaan että jotta iho pysyy hyvänä, pitää juoda paljon vettä. Myös tämä on todettu myytiksi, veden runsas juonti ei vaikuttanut ihon kosteuspitoisuuteen mitenkään.
Tutkimus kuitenkin osoittaa, että on oikeasti ihan sama, syötkö sen 1500 kcal kerralla, kolmella aterialla vai viidellä. Laihtumisen kannalta asialla ei kuitenkaan ole mitään "aineenvaihduntaa tehostavaa" vaikutusta.Ja se runsas veden juonti, sitä on oikeasti ihan tutkittu, ja todettu että kilojen pudottamiseen se ei vaikuta. Se ei edes vaikuta nälkää lykkäävästi, koska ihmisen jano- ja nälkämekanismit ovat erilliset.
Huutonaurua!!!
No ei mitään siinähän sitten arvon av-äidit laihdutatte juomalla aamulla kupin kahvia ja iltapäivällä syömällä kerrosaterian (1500kcal). Onnea uuteen elämäntapamuutokseen!
Vai ei veden juonnilla ole vaikutusta aineenvaihduntaan ja kuona-aineiden poistoon jälleen HUUTONAURUA! Oli aika lähellä ettei ollut kahvit näytöllä.
kantaa aineenvaihduntaan, kyllä mulla veden juonti auttaa. Ihan pelkästään siksi, että välillä tekisi mieli napostella jotain "pikkunälkään", mutta se menee ohi vesilasillisella tai yrttiteellä. Eli säästyy monta napostelukaloria.
Ja minua ottaa aivoon kun erilaiset personal trainerit sun muut itseoppineet opettavat faktoina elimistön toiminnasta ja ravitsemuksesta täysin perättömiä, jopa tieteellisen tutkimuksen kumoamia väitteitä.
Personal trainerin tittelin pystyy nykyään saamaan lyhyellä kurssilla kuka tahansa. Ennen kuin ottaisin tosissaan yhdenkän pt:n väittämiä tarkistaisin, onko hänellä mitä muuta näyttöä alalta. Vähintään liikunnanohjauksen pt, mieluiten amk-tasolla täytyy olla.
Tutkimus kuitenkin osoittaa, että on oikeasti ihan sama, syötkö sen 1500 kcal kerralla, kolmella aterialla vai viidellä. Laihtumisen kannalta asialla ei kuitenkaan ole mitään "aineenvaihduntaa tehostavaa" vaikutusta.Ja se runsas veden juonti, sitä on oikeasti ihan tutkittu, ja todettu että kilojen pudottamiseen se ei vaikuta. Se ei edes vaikuta nälkää lykkäävästi, koska ihmisen jano- ja nälkämekanismit ovat erilliset.
Huutonaurua!!!
No ei mitään siinähän sitten arvon av-äidit laihdutatte juomalla aamulla kupin kahvia ja iltapäivällä syömällä kerrosaterian (1500kcal). Onnea uuteen elämäntapamuutokseen!
Vai ei veden juonnilla ole vaikutusta aineenvaihduntaan ja kuona-aineiden poistoon jälleen HUUTONAURUA! Oli aika lähellä ettei ollut kahvit näytöllä.
joka on laihduttanut syömällä kerroshampurilaisaterian, ison rullakebabin, ravintolapizzan tms keskioluen kanssa joka päivä, mutta vain syömällä tosiaan sen yhden kerran päivässä. Laihduttaminen onnistui häneltä hyvin niin. Mutta ei toki ole terveellinen tapa laihtua. Ja niitä tiedän useita, joilla laihtuminen on lähtenyt käyntiin jättämällä välipalat pois. Joillekin voi olla ihan hyväkin tapa opettaa keho käyttämään varastorasvoja sen sijaan että aina huutaisi vatsaan ruokaa vähän väliä.
Tuo kuona-aineiden poisto on myös melko mielenkiintoinen termi. Sen nimissä kaupitellaan ties mitä detox-kuureja ja paastoja, mutta tosiasia on että ihmisen maksa ja munuaiset suorittavat kuona-aineen poiston ihan ilman mitään erikoistemppuja tai aineita. Kun elimistö tarvitsee vettä, se ilmoittaa siitä janolla ja silloin kannattaa juoda. Useammin se on turhaa.
Itse kiinnittäisin huomiota pt:n kroppaan. Jos KIINTEÄ salilla muokattu kroppa osaa takuuvarmasti myös ravinto-asiat.
Jos taasen tyypillinen kerran päivässä syövä ja tippaakaan vettä juova av-mamma en ottaisi palveluita vastaan.
Jos oikeasti halutaan kiinteää hyvän näköistä kroppaa on käytävä salilla ja syötävä täten myös hiilareita. Ei kukaan asian osaava pt karsi näitä liikaa.
Kuntosali on kaiken a ja o laihduttamisessa ruokavalion ohella. Ilman kuntosalia vartalosta on jäljellä lopussa vain luut ja sen ympärillä roikkuva nahka.
Eli summa summarum laiha ja kiinteä ovat kaksi täysin eri asiaa.