Mikä alkoholimäärä viikossa on teistä liikaa??
Kommentit (11)
ilmoitettu liiaksi. Oli sitten vedetty kerralla tai pitkin viikkoa.
http://www.paihdelinkki.fi/tietoiskut/224-miten-alkoholia-kannattaa-kay…
Itse en ymmärrä säännöllistä alkoholinkäyttöä, esimerkkiksi päivittäistä olutta. Humalaan juomista tarkoituksella en myöskään käsitä. Meillä viisi annosta viikossa olisi paljon.
eli yli 16 annosta viikossa naisella.
Itse juon 7-10 annosta, viiniä joka päivä ruoan kanssa lasi ja usein lauantaina tulee otettua vielä jotain muuta pari lasia iltapäivästä.
Jos alkoholin takia jää tärkeitä asioita tekemättä tai tulee huonosti tehdyksi, niin silloin juo liikaa. Samoin jos on fyysisesti tai henkisesti paha olo, väsyttää liikaa, turvottaa tms. Tai jos rahan kanssa tekee tiukkaa.
Tuollaiset grammojen ja annosten mittailut ovat niin suomalaista meininkiä, että en jaksaisi sellaisten kanssa. Kohtuus löytyy itseä kuuntelemalla.
Joka viikkoinen alkoholinjuonti on liikaa. Esim. joka toinen viikko voi juoda puoli pulloa viiniä tai muutaman kaljan, mutta ei säännöllisesti.
että voi n. kerran viikossa ottaa YHDEN saunakaljan tai YHDEN lasin viiniä ruuan kanssa.
Sitä en ymmärrä miksi pitää juoda monta olutta/lasillisti viiniä, eli tulla ns. "känniin".
On ihan ok esim. kesällä mennä kaverin kanssa terassille ja juoda siideri, mutta moni ei osaa lopettaa siihen yhteen, se on ongelma.
Ja tuo viinin lipitys joka päivä on aika hassua sekin, mutta toisaalta viini kruunaa aterian. En itse osaisi tiettyjä ruokia syödä ilman valko- tai punaviiniä, sitten taas joku hernekeitto ei todellakaan kaipaa seurakseen viiniä vaan maitoa.
että voi n. kerran viikossa ottaa YHDEN saunakaljan tai YHDEN lasin viiniä ruuan kanssa. Sitä en ymmärrä miksi pitää juoda monta olutta/lasillisti viiniä, eli tulla ns. "känniin". On ihan ok esim. kesällä mennä kaverin kanssa terassille ja juoda siideri, mutta moni ei osaa lopettaa siihen yhteen, se on ongelma. Ja tuo viinin lipitys joka päivä on aika hassua sekin, mutta toisaalta viini kruunaa aterian. En itse osaisi tiettyjä ruokia syödä ilman valko- tai punaviiniä, sitten taas joku hernekeitto ei todellakaan kaipaa seurakseen viiniä vaan maitoa.
Olisiko ihan kamalaa ottaa se kalja ilman saunaa ja viini ilman ruokaa? Tämä oli pientä vinoilua ja kohteena oli tuo suomalaisten tapa vähentää juomisen synnillisyyttä liittämällä se johonkin viattomaan, kuten saunaan ja ruokaan.
Mutta itselleni maistuu esim. hellepäivänä jääkylmä olut (ihan kotikaljakin käy) paremmin mitä pelkkä vesi (jota juon myös) mehut tmv.
Joku sama juttu saunan kanssa: olut maistuu saunan päälle hyvältä, mutta en joka kerta saunan päälle olutta ota, mikä hyvä asia koska varsnkin talvella pakkasaikaan tulee käytyä joinain viikkoina melkein joka päivä saunassa.
miks pitäis juoda joka viikko alkoholia?