Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tottuu ainaisiin pieniin tuloihin?

Vierailija
06.02.2013 |

Nettotulomme ovat n.2400€/kk eikä niissä ole näkyvissä nousua minun pienen eläkkeeni ja miehen pienten tulojen takia.Olemme 3 henkinen perhe.Miten tähän tottuu?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teidän auta kuin sopeuttaa elämänne puitteet noihin tuloihin, jos nyt jo tiedät, että lisää rahaa ei tule. Siis tärkeimpänä katsotte itsellenne sellaisen asunnon, etteivät asumiskulut haukkaa liian suurta osuutta tuloistanne.

Lisätuloja voi aina hankkia, ainakin pienimuotoisesti. Jos olet kykenevä olemaan tietokoneella, voit liittyä esimerkiksi noihin kyselypaneeleihin, joista maksetaan rahaa. Minä kuuluun kolmeen ja kaikista on tullut parin vuoden aikana muutamia kymppejä. Lisäksi kuulun Nielsenin kuluttajapaneeliin eli skannaan kaikki ostokseni ja he keräävät dataa, ja sieltä taas saa tienatuilla pisteillä tilata tavaraa, kuten kattiloita, astioita, retkeilyvälineitä, koriste-esineitä jne.

Vierailija
2/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen on se suurin menoerä ja kannattaa miettiä, miten järkevimmin asuu. Lyhyet työmatkat, ei liian iso asunto jne. Jos asunto sijaitsee niin, että ei tarvitse autoa, säästää todella merkittävästi.

Itselleni ei ole lainkaan vaikeaa säästää seuraavissa:

- ei lehtien tilauksia, lehdet voi lukea työpaikalla ja kirjastossa

- ei tupakkaa, viiniä vain poikkeustilanteissa, ei olutta

- ei valmisruokia

- ei kalliita harrastuksia, halpoja jumppia, kirjastoa, ulkoilua, uimahallia, hiihtoa jne.

- ei matkustelua, ei ainakaan kauas

- urheiluvälineitä kannattaa ostaa käytettyinä

- ystävien kanssa voi kierrättää lastenvaatteita

- ei uusinta uutta elektroniikkaa

- ravintolaillallisen sijaan hyvää ruokaa kotona + viinipullo = huomattavasti halvempaa kuin ravintolassa

- ei maksullisia tv-kanavia

- halpa peruspuhelin, ei mitään Lumiaa tms.

nämä ovat ainakin minulle sellaisia juttuja, että en koe jääväni mistään paitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen on se suurin menoerä ja kannattaa miettiä, miten järkevimmin asuu. Lyhyet työmatkat, ei liian iso asunto jne. Jos asunto sijaitsee niin, että ei tarvitse autoa, säästää todella merkittävästi.

Itselleni ei ole lainkaan vaikeaa säästää seuraavissa:

- ei lehtien tilauksia, lehdet voi lukea työpaikalla ja kirjastossa

- ei tupakkaa, viiniä vain poikkeustilanteissa, ei olutta

- ei valmisruokia

- ei kalliita harrastuksia, halpoja jumppia, kirjastoa, ulkoilua, uimahallia, hiihtoa jne.

- ei matkustelua, ei ainakaan kauas

- urheiluvälineitä kannattaa ostaa käytettyinä

- ystävien kanssa voi kierrättää lastenvaatteita

- ei uusinta uutta elektroniikkaa

- ravintolaillallisen sijaan hyvää ruokaa kotona + viinipullo = huomattavasti halvempaa kuin ravintolassa

- ei maksullisia tv-kanavia

- halpa peruspuhelin, ei mitään Lumiaa tms.

nämä ovat ainakin minulle sellaisia juttuja, että en koe jääväni mistään paitsi.

josta vähän velkaa mutta remonttia pitää tehdä.Yksi auto on ja aika lailla samalla tavalla säästetään kun noita vinkkejä laitoit.Puhelimet on uusia mutta ei mitää Lumiaa ja maksullinen tv-kanava on lapsen takia.Matkusteltu on harvoin ja vaan kotimaassa,lehtiä ei tule.Joskus käydään ravintolassa mutta ei usein.ap

Vierailija
4/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulomme ovat n.2400€/kk eikä niissä ole näkyvissä nousua minun pienen eläkkeeni ja miehen pienten tulojen takia.Olemme 3 henkinen perhe.Miten tähän tottuu?

Meillä on paljon isompi perhe ja pienet tulot opiskelujen takia. Olen aina ollut hyvin pienituloinen, sillä olin työttömänä pitkään, kotiäitinä ja nyt opiskelijana. Miehellä samoja kuvioita, välillä pienipalkkaisia hommia.

Teemme itse ruuat, emme osta mehuja, emme vanukkaita, keksejä, limuja jne. Leivomma herkkuja itse kerran viikossa.

Leipä on kallista. Sämpylät on helppo pyöräyttää ja ovat halpoja. Älkää tinkikö kuitenkaan terveydestä eli ostakaa täysjuväjauhoja-, hiutaleita- ja makarooneja, samoin riisit täysjyvänä. Keitot ja risotot on halpoja.

Ei autoa. Se on rahasyöppö. Jos on pakko olla, mahdollisimman vähän ajoa.

Uusia vaatteita ja muita kulutushyödykkeitä harkiten.

Ei lehtiä.

Harrastukset ilmaisia tai hyvin halpoja: kansalaisopiston jumppia, kävelyä, metsissä samoilua, kirjastoista kirjoja, uimahallia jne.

No, vinkkejä riittää, mutta kysyit miten siihen toyttuu? En tiiä, Hyväksymällä asian. Itse laitan pienistäkin rahoista koko ajan säästöön, niin pääsemme ulkomaille silloin tällöin tai saamme tehtyä isomman hankinnan jne.

Vierailija
5/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on paljon isompi perhe ja pienet tulot opiskelujen takia. Olen aina ollut hyvin pienituloinen, sillä olin työttömänä pitkään, kotiäitinä ja nyt opiskelijana. Miehellä samoja kuvioita, välillä pienipalkkaisia hommia.

Teemme itse ruuat, emme osta mehuja, emme vanukkaita, keksejä, limuja jne. Leivomma herkkuja itse kerran viikossa.

Leipä on kallista. Sämpylät on helppo pyöräyttää ja ovat halpoja. Älkää tinkikö kuitenkaan terveydestä eli ostakaa täysjuväjauhoja-, hiutaleita- ja makarooneja, samoin riisit täysjyvänä. Keitot ja risotot on halpoja.

Ei autoa. Se on rahasyöppö. Jos on pakko olla, mahdollisimman vähän ajoa.

Uusia vaatteita ja muita kulutushyödykkeitä harkiten.

Ei lehtiä.

Harrastukset ilmaisia tai hyvin halpoja: kansalaisopiston jumppia, kävelyä, metsissä samoilua, kirjastoista kirjoja, uimahallia jne.

No, vinkkejä riittää, mutta kysyit miten siihen toyttuu? En tiiä, Hyväksymällä asian. Itse laitan pienistäkin rahoista koko ajan säästöön, niin pääsemme ulkomaille silloin tällöin tai saamme tehtyä isomman hankinnan jne.

Että ravintolaan menemme jos mieli tekee, samoin jsokus jonnekin hop lopiin jne, sillä elämän pitää olla myös hauskaa ja miellyttävää. Jos menemme vaikka Linnanmäelle ja siihen menee paljon rahaa, säästämme sitten pari viikkoa muusta: esim vain tärkeimmät ostokset, puuroruokia, keittoruokia, ei mitään muita tuhlaamisia. Tai olemme säästäneet mieluummin jo ennakkoon. Kaikista tulosta VOI säästää vähän. Laita vaikka 20-50e jonnekin kahvipurkkiin tms. käteisenä, ettei sitä ikäänkuin ole olemassakaan, kun mietit kaupassa ruokaostoksia. Säästämällä saa elämään laatua pienilläkin tuloilla.

Vierailija
6/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sieltä saa todella halvalla leipää,pullaa meillä ei syö kukaan.Itse kun olen keliaakikko niin se nostaa ruokalaskua,uusia vaatteita ei meille aikuisille osteta,lapselle vaan ja hänellekkin jotain lassieta tms.ap

Vierailija
7/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta helpottaa jos tapaa vain suunnilleen yhtä köyhiä ihmisiä. Ei tule kateutta eikä tunne olevansa kovin outo kun muillakin on yhtä tiukkaa.

Vierailija
8/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta helpottaa jos tapaa vain suunnilleen yhtä köyhiä ihmisiä. Ei tule kateutta eikä tunne olevansa kovin outo kun muillakin on yhtä tiukkaa.

minä en tunne ketään näin pienillä tuloilla elävää,kaikki asuvat hienoissa uusissa taloissa tai isoissa asunnoissa yms

Vierailija
9/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en tunne ketään näin pienillä tuloilla elävää,kaikki asuvat hienoissa uusissa taloissa tai isoissa asunnoissa yms

Olen karsinut tuttavapiiristäni pois kaikki varakkaammat, joten nykyään olen aika lailla yksikseni. Mutta enpähän kadehdi ketään henk.koht. eikä tule paha mieli muiden rahoista.

Vierailija
10/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

erikoisruokavalio nostaa kauppalaskua.

Se, että joku asuu hienossa isossa talossa, ei aina kerro mitään siitä, miten taloudellisesti menee. Toisilla on myös valtavasti velkaa.

t. 3

Vierailija
11/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että joku asuu hienossa isossa talossa, ei aina kerro mitään siitä, miten taloudellisesti menee. Toisilla on myös valtavasti velkaa.

t. 3

kenenkään sellaisen kaveri, jolla on iso hieno talo. Haaveilin taloa itselleni vuosikausia, enkä ikinä pystyisi olemaan sellaisessa talossa asuvan kaveri vaikka niillä kuinka olisi velkaa.

Se on kuulkaas niin, että köyhyys ja unelmien saamattomuus aikaan saa kateutta vaikkei tahtoisi.

Vierailija
12/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllähän tuo 5v joskus kysyy miksi meillä ei ole isoa taloa yms mutta en aio heidän ystävyyttää siksi katkaista että ovat rikkaampia kuin me.ap

Vierailija
13/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllähän tuo 5v joskus kysyy miksi meillä ei ole isoa taloa yms mutta en aio heidän ystävyyttää siksi katkaista että ovat rikkaampia kuin me.ap

jonkin aikaa. Mutta kaveruus hiipui vähitellen kun tämän tytön asenne oli aika ikävä. Hän tuli meille ja kulki ympäriinsä nenäänsä nyrpistellen ja kysellen miksei meidän tytöllämme ole sitä ja tätä ja miksei meillä ole pleikkaa, mikroaaltouunia, kuivausrumpua tms.

Ei kai kukaan tieten tahtoen lasten kaveruuksia riko mutta aina se ei ole itsestä kiinni.

Vierailija
14/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkin aikaa. Mutta kaveruus hiipui vähitellen kun tämän tytön asenne oli aika ikävä. Hän tuli meille ja kulki ympäriinsä nenäänsä nyrpistellen ja kysellen miksei meidän tytöllämme ole sitä ja tätä ja miksei meillä ole pleikkaa, mikroaaltouunia, kuivausrumpua tms.

Ei kai kukaan tieten tahtoen lasten kaveruuksia riko mutta aina se ei ole itsestä kiinni.

niin heidän isänsä eli mieheni ja tuon lapsen isä ovat parhaita kavereita keskenään olleet jo vuosikymmeniä niin toivon että tuo ystävyys kestää.Mistä lapselle sitten löytää köyhiä kavereita?asumme ok-talo alueella,harrastamme muskaria ja tuolla päiväkodissa missä poika on osa-aika hoidossa näyttää olevan aika varakasta porukkaa,lapsilla hienot vaatteet,vanhemmilla hienot autot yms.

Vierailija
15/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen tottuu kun hyväksyy sen, että tulot ovat sen mitä ovat eikä siitä muutu. Kun lakkaa haaveilemasta siitä paremmasta, vaikkei sitä myönnäkään tekevänsä...

Elämä on tässä ja nyt, parempi ottaa siitä tänään kaikki ilo irti sen sijaan, että jää odottamaan huomista. Päivän latteus, olkaa hyvä. Mutta tottahan se on.

Vierailija
16/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin löytyy perspektiiviä jos ei muuta.

Vierailija
17/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksullinen tv-kanava on lapsen takia.lehtiä ei tule.

...että mihin lapsi tarvitsee maksullista tv-kanavaa, jos sellainen pitää lapsen takia olla? Meillä on ehkä pikkuisen parempi taloudellinen tilanne kuin teillä, mutta ei tulisi ikinä mieleenkään maksaa jostain maksullisista tv-kanavista. Mitä joskus on hotellissa tai muualla katsottu, niin samaa turhaa roskaa niistä tulee kuin Yleltä ja Maikkarilta. Ennemmin tilaan sen sanomalehden.

Vierailija
18/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen kakara on noin huonosti kasvatettu? Kulkee ymäriinsä ja määkii, että miksei teillä ole mikroa?!

Kun olin lapsi, meillä ei ollut mikroa (vanhemmilla ei ole vieläkään), yhteen aikaan ei tvtä, ei stereoita, ei levysoitinta, ei elektroniikkapelejä. Eikä ollut kyse siitä, etteikö olisi ollut rahaa niitä hankkia. Vanhemmat vaan katsoi, että niitä ei tarvita niin paljon kuin mitä niihin menee rahaa.

Olisin kyllä vihjannut räkänokan käytöksestä vanhemmille. Meillä ainakin aina käsketty pitää matalaa profiilia eikä kehuskella jollain omistamisilla. Se on niin typerää kuin olla ja voi.

Vierailija
19/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 3

kenenkään sellaisen kaveri, jolla on iso hieno talo. Haaveilin taloa itselleni vuosikausia, enkä ikinä pystyisi olemaan sellaisessa talossa asuvan kaveri vaikka niillä kuinka olisi velkaa.

Se on kuulkaas niin, että köyhyys ja unelmien saamattomuus aikaan saa kateutta vaikkei tahtoisi.

Yksi perhe oli hyviä kavereitamme niin kauan, kuin me asuimme pienessä kerrostaloasunnossa. Jaksoivat aina v*lla meille siitä, kun heillä sentään ok-talo! (Joskin vanha ja pieni, mutta sentään ok-talo!)

No, me säästimme siinä kerrostaloasunnossa käsirahan ja ostimme nyt uuden, ihanan talon ja samalla upouuden auton. Kinusivat päästä heti kylään, lopulta vaan tulivat kutsumatta paikalle. Kulivat ympäriinsä, haukkuivat talon ja sen jälkeen eivät ole halunneet olla missään tekemisissä.

Vierailija
20/25 |
06.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön kaveri kysyi mm. miksi meillä on niin pieni auto ja miksi meillä on niin pieni koti. Vastattiin ettei tarvita isompia. Tytöt edelleen parhaita kavereita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän