Piittaatko tästä tiedosta mitenkä vai huiteletko vain menemään kuin tätä faktaa ei olisi olemassa?
Ikä vaikuttaa hedelmällisyyteen
Vaikeat gynekologiset tulehdukset ja leikkaukset ovat riski hedelmällisyydelle, samoin raskautta suunnittelevan korkea ikä. Yksi syy miksi lapsettomuus näyttää yleistyneen on se, että lasten saaminen siirretään aina vain myöhemmäksi. Tämä saattaa tuottaa aikanaan ikäviä yllätyksiä, sillä naisen ikä vaikuttaa keskeisesti sekä raskaaksi tulemisen todennäköisyyteen että lapsettomuushoitojen onnistumiseen. Ikä on raskauden onnistumisen kannalta tärkein yksittäinen tekijä kaikissa niissä hoitomuodoissa, joissa käytetään naisen omia sukusoluja.
Kommentit (19)
42,5 -vuotiaan mahdollisuus tulla raskaaksi on jo aika pieni, mutta se on olemassa. Etenkin kun kierto on yhä säännöllistä ja lapsia on ennestään useampi. Se siis saa minut niin varovaiseksi, että teetän vielä tällä iällä sterilisaation.
Ymmärrän kyllä naisia jotka eivät siihen kykene tai halua, koska minulta jäi ura rakentamatta.
alkaneet helposti ja sujuneet ilman ongelmia.
Sllä ei tämä mun. 40vuoden ikänikään kokonaan tilannetta varmista.
Esikoiseni sain 32-vuotiaana hoitojen avulla.
Tuo huiteleminen on yksioikoista tulkintaa. Olisin toki voinut aloittaa lapsenteon jo 18-vuotiaanakin, mutta lapsi olisi syntynyt yhden illan suhteesta opiskelevalle yh-äidille, joka oli itsekin vielä aika lapsi.
Minusta tärkeintä on se, että on valmis lapsen tuloon. Se, raskautuuko vaikeammin tai helpommin ei ainakaan vahingoita muita kuin itseään, mutta lapsen saaminen väärään elämäntilanteeseen saattaa pilata lapsen elämän.
Eli huidelkaa mieluummin kuin väännätte niitä lapsia vääränlaisille miehille vääränlaisessa elämäntilanteessa.
Minä huitelin nuoruuttani rauhassa, sain lapseni reilu kolmikymppisenä, eikä mun ole tarkotus niitä enää tänne väsätä.
Nuorena pitää saada olla vallaton ja vapaa ja vanhana rauhassa.
en ole vieläkään herkkä uskomaan, että 30 + hedelmällisyys olisi heikkoa. Vasta 40+
vanhempana äidiksi (ekaa kertaa) tullutta, joka olisi jotenkin haahuillut hedelmällisimmät vuodet. Päin vastoin, he ovat rakentaneet uraa ja keränneet omaisuutta, matkustelleet jne. Eikä heillä näytä olleen siltikään vaikeuksia saada lapsia. Meillä on suvussa paljon vaikeuksia saada lapsia, joten siksi en uskaltanut itse jättää lapsentekoa kovin myöhäksi. Mutta siitä saa taas maksaa sen hinnan, että kun ei ole ollut kunnon uraa kun on esikoisen saanut, on paljon vaikeampi palata työelämään kunnon töihin hoitovapaalta. Jos olisin voinut luottaa siihen, että lapsia tulee myös yli kolmekymppisenä, olisin minäkin lykännyt lapsenhankintaa.
Pitäisikö minun viisikymppisen lapseni aikuisiksi kasvattaneen nyt jämähtää paikoilleni tämän asian takia?
mutta en silti ruvennut tekemään lapsia ennen kuin olin vakituisessa parisuhteessa jossa mieskin halusi lapsia.
Sain lapseni kun olin 32 ja 35.
42,5 -vuotiaan mahdollisuus tulla raskaaksi on jo aika pieni, mutta se on olemassa. Etenkin kun kierto on yhä säännöllistä ja lapsia on ennestään useampi. Se siis saa minut niin varovaiseksi, että teetän vielä tällä iällä sterilisaation.
Olen lapsivapaa ja sellaisena haluan pysyä!
t. 43-vuotias
Kesken opintojen. Vakituisessa parisuhteessa ja naimisissa. Ei edes asuntolainaa tuolloin (nyt on). Eli tein asiat monien mielestä "väärässä järjestyksessä" (ei vakityöpaikkaa jne). Tiesin kuitenkin, että lapsia haluan varmasti ja aika nuorella iällä. Olen tyytyväinen päätökseeni, koska esikoinen menee ensi syksynä kouluun ja monet ikäiseni saavat nyt ensimmäisiä lapsiaan tai taistelevat lapsettomuuden kanssa (kyllä, tunnen heitä monia).
On tilastollinen tosiasia, että naisen hedelmällisyys romahtaa 35-vuotiaana. Toki sen iänkin jälkeen voi saada lapsia ja yksilöllinen vaihtelu on suurta, mutta ei kannata jättää lasten hankintaa niin myöhään, koska tosiaan, hedelmöityshoitojenkin onnistumistodennäköisyys laskee tuon 35 ikävuoden jälkeen.
Aina on näitä, jotka tulevat julistamaan, että minäkin sain lapsen 43-vuotiaana jne. Mutta jos ei ole synnyttänyt yhtä ainoaa lasta 35 ikävuoteen mennessä, on jo huonompi tilanne (aikaisemmat raskauden pitävät ilmeisesti yllä hedelmällisyyttä pidempään).
minä opiskelin itselleni korkeakoulututkinnon ja muutin sitten työn perässä kunnes sain vakipaikan. Tapasin nykyisen mieheni vasta kolmekymppisenä, ja olemme juuri saaneet rakennettua talon. Nyt oli meillä aika lapsen tulla, ja siksi aikataulumme oli tämä. Loimme ensi kunnon edellytyksen sille, että voimme huolehtia lapsesta taloudellisesti, ennen kuin rupesimme jälkikasvua tekemään. Aikamoista kituuttamista olisi ollut, jos olisin ruvennut synnyttämään vaikka 10 vuotta sitten, ja kenen kanssa minä edes niitä lapsia olisin tehnyt?
Sai viimeisen lapseni 39-vuotiaana ja hedelmöitys tapahtui ekalla yrityksellä jo ties monennen kerran. Nyt steriloitu onneksi.
Olen 47v ja raskaana. Edellisen lapsen sain 3 vuotta sitten.
Ei kannata uskoa siihen, että ikäihminen ei tulisi raskaaksi epähuomiossa.
ja vaivattomasti kävi.
En olisi halunnut odottaa vielä kymmenen vuoden päähän, koska jopa jo silloin muinoin tiedettiin, että hedelmällisyys laskee, mitä enemmän ikää tulee.
ja tein lapset vasta yli kolmikymppisenä. Ja raskauduin muuten todella helposti.