Millaiset ihmiset kyselevät av:lta siivousvinkkejä
ja millaiset antavat niitä muille?
Mietin, onko jokin ihmistyyppi joka kyselee ja toinen tyyppi, joka on kasvanut Marttakerhon kunniajäseneksi luonnostaan.
Minä olen kysynyt. Usein.
Kasvoin kodissa, jossa molemmat vanhemmat tekivät kotitöitä. Minulta ei osallistumista koskaan vaadittu ja sitä jopa vastustettiin ts. vanhemmat omalla aktiivisuudellaan tekivät selväksi, että minä en osaa enkä pysty tai jos tein jotain, tein sen huonosti. Siis luovutin.
Olisin myös halunnut tehdä ruokaa, mutta siinäkin oltiin aina vieressä kyttäämäss.Siis teini-iässäkin, kun oli jo kotitaloutta koulussa. Jätin sitten kotitalousläksyt tekemättä tästä syystä ja väärensin nimikirjoituksen. Koulussa tein reippaasti tehtävät ja koin onnistumisia. Kotona sätittiin kaikesta.
Ja minusta tuntuu, että jo valmiiksi ruuanlaitossa ja kodinhoidossa hyvät osaavat KYSYÄKIN enemmän ja spesifimmin kuin jotkut uusavuttomat ihmiset.
Eli kun on kiinnostunut vaikkapa ruuanlaitosta, löytää aina vain uusia knoppeja ratkaistavaksi. Kukaanhan ei ole ruuanlaittotaidossa ikinä VALMIS siinä mielessä...
Samaten vaikka sain lapset kypsässä 30+ iässä, heidän terhennyksestään on kotiin tullut sen sortin "kulumajälkiä", että niihin on ollut hyvä täältä kysyä kohdennettuja erikoisneuvoja. Ei sitä "maalaisjärjellä" välttämättä keksaisi esim. kokeilla hiuslakkaa kuulakärkikynäjälkien irrottamisessa tms.