Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työkkäri pakottaa yötyöhön?

Vierailija
05.02.2013 |

Olen siis valmistumassa terkkariksi (ja samalla saamassa luvan toimia sairaanhoitajana). Jo opintoihin liittyvien harjoittelujen aikana huomasin, että yötyö ei todellakaan sovi mulle. Harjoittelut kituuttelin tietysti läpi, vaikka jouduin yövuoroja joissain paikoissa tekemäänkin, mutta tiedän että pidempiaikaisesti mulla ei terveys kestäisi tuontyyppistä työtä. Ei mulla mitään lääkärintodistuksia tai muita siitä ole, mutta en vaan saa nukuttua päivällä vaikka olisin miten väsynyt ja muutenkin mun elimistöllä kestää monta päivää toipua yövuorosta niin että olo olisi taas terve ja normaali. Kunhan rytmi on säännöllinen, yöaikaan mulla ei ole mitään univaikeuksia normaalisti.

Jos en heti valmistuttuani löydä oman alani päivätöitä, voiko työkkäri tehdä mulle työhönosoituksen kolmivuorotyöhön (mitä siis suurin osa koulutustani vastaavista tarjolla olevista töistä on), joka mun siis olisi pakko ottaa vastaan karenssin uhalla? Kellään kokemusta / tietoa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se kaikille muillekaan helppoa ole.mutta lohdutukseksi voin kertoa että monella osastolla voikertoa toiveensa että esim. Mielellän 1-2 yötä listalla. Löytyy kuitenkin aina ihmisiä jotka öitä mielellään tekevät.

Vierailija
2/11 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs opiskelit tuon alan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

menisi "keikkalaiseksi" ja sanoisi tekeväsi vain aamua ja iltaa?

Vierailija
4/11 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittaa sitä ettei sinua heti "pakoteta" vastaanottamaan työtä X.

Mutta muutaman kuukauden jälkeen alkavat painostaa enemmän, ja silloin töitä on haettava/otettava jos (ja kun koska hoitoalasta kyse) niitä sinulle tarjotaan.

MUTTA älä vaivu epätoivoon, kannattaa etsiä se sopiva työpaikka nopeasti, niin pelkoa yövuoroista ei ole. Moni tekee mielellään yövuoroja koska niistä maksetaan paremmin mitä päivävuorosta.

Mutta on olemassa paljon työpaikkoja joissa tehdää vain päivää/iltaa, eli sinä voi kyllä valita työn mikä sopii sinulle. Hoitajilla on laaja skaala missä voi työskennellä, osa tekee töitä vain virka-aikaan, etsi OMATOIMISESTI sellainen työ.

Vierailija
5/11 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

revi todistuksesi ja hae siivojjan työtä. Sitä löytyy päivätyönäkin.

Vierailija
6/11 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs opiskelit tuon alan?

Terveydenhoitajaksi opiskelin nimenomaan siksi, että useimmiten se on päivätyötä! Mulla on myös koulutus aivan muulle alalle, mutta sille työllistyminen oli valmistuttuani todella vaikeaa (opinnot aloittaessani työpaikkoja piti olla luvassa pilvin pimein). Ajattelin etten tee toista kertaa enää samaa virhettä vaan valitsen uudeksi alaksi sellaisen, joka varmasti työllistää vielä valmistuttuakin ja eihän niitä paljoa muita ole kuin tuo hoitoala.

En voi sille mitään, että terveydenhoitajaksi opiskelleelle tulee nykyään automaattisesti samalla tuo sairaanhoitajan pätevyys. Mulla ei ole muutenkaan mielenkiintoa sairaanhoitajan hommiin. En olis ikimaailmassa opiskellut sairaanhoitajaksi, ellei se olisi ns. kuulunut terkkarin opintoihin. Ehdottomasti terveydenhoitajan töitä haenkin, niitä vaan ei ole ihan niin helposti saatavilla kuin sairaanhoitajan (joita ymmärtääkseni olen pakotettu ottamaan vastaan ellen muuta saa).

En sitten tiedä, miten pätevät terveydelliset vaatimukset pitäisi olla yötyöstä kieltäytymiseen, että ne menisivät läpi työkkärissä. Mä en todellakaan tahdo siinä kunnossa, missä olen yövuorossa tai sen jälkeen, joutua työtehtäviin joissa joudun vastaamaan muiden ihmisten terveydestä ja jopa hengestä! En edes sitä yhtä tai kahta yötä vuorolistassa.

Sinällään ongelma on toistaiseksi vielä hypoteettinen, koska voihan olla että mulla käy tuuri ja löydänkin terkkarin töitä jo heti valmistuttuani.

Vierailija
7/11 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi voisi muka pakottaa?

Vierailija
8/11 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei tartte tehdä yötyötä. Sitä tekevät vaan ne, joille se sopiiu!

Vierailija
9/11 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sieltä työkkäristä aletaan vähitellen painostamaan jos et omatoimisesti löydä töitä. Mutta musta se on vain hyvä, sillä nyt kun valmistut, niin sun osaaminen rapistuu nopeasti jos et mene töihin. Kyllä sä hetken kestät niitä yötöitäkin, vaikka se ei mitään herkkua olisi. Kun olet töissä, sun on paljon paremmat mahdollisuudet saada muuta työtä. Mieti jos sulla olisi kaksi hakijaa, jotka olisivat valmistuneet samaan aikaan ja olisivat suunnilleen yhtä hyviä. Toinen olisi ollut töissä 3kk heti valmistumisen jälkeen ja toinen olisi ollut saman ajan työttömänä. Kumman valitset?

Vierailija
10/11 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti jotkut eivät vaan voi! Ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
11/11 |
05.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sieltä työkkäristä aletaan vähitellen painostamaan jos et omatoimisesti löydä töitä. Mutta musta se on vain hyvä, sillä nyt kun valmistut, niin sun osaaminen rapistuu nopeasti jos et mene töihin. Kyllä sä hetken kestät niitä yötöitäkin, vaikka se ei mitään herkkua olisi. Kun olet töissä, sun on paljon paremmat mahdollisuudet saada muuta työtä. Mieti jos sulla olisi kaksi hakijaa, jotka olisivat valmistuneet samaan aikaan ja olisivat suunnilleen yhtä hyviä. Toinen olisi ollut töissä 3kk heti valmistumisen jälkeen ja toinen olisi ollut saman ajan työttömänä. Kumman valitset?

Hoitoalalla työt ovat useimmiten pätkätöitä. Joten jos mulla olis 2 yhtä hyvää hakijaa, joista toinen olisi töissä ja pystyisi aloittamaan työt joskus parin kuukauden kuluttua, kun senhetkinen määräaikainen sopimus (nehän ovat sitovia myös työntekijän puolelta koeajan jälkeen) loppuu, toinen taas olisi työtön ja pystyisi aloittamaan työt heti, niin eiköhän se työtön veisi voiton...

Mut ihan hyvä tietää, jos parikin kuukautta on aikaa etsiä itsenäisesti töitä ennenkuin alkaa osoituksia sadella. Koska eiköhän tuossa ajassa tän kokoisesta kaupungista löydä jo niitä päivätöitäkin hoitoalalla vaikka keikkailemalla jos ei muuten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä seitsemän