Miksei lapsille opeteta enää käytöstapoja?
Tänään taas huomattiin kun pojan kaksi kaveria (8-vuotiaita) oli meillä koulun jälkeen ja vein heidät kotiin.
Kun tulivat meille, niin kumpikaan ei katsonut silmiin ja tervehtinyt. En siis odota mitään käsipäivää, mutta edes "Moi" olisi kiva kuulla vastaukseksi.
Syötyään pojat vaan lähtivät pöydästä, Lautaset jäivät pöytään ja kiitosta ei kuulunut. Omani kyllä tietää, että AINA kuuluu kiittää.
Toinen pojista vielä kävi tyttäteni huoneessa availemassa lelulaatikkoja ja muita ja meni meidän makkariin läppärille ja yritti saada sitä päälle, ilman lupaa.
Kotiin vietäessä kumpikaan ei kiittänyt edes kyydistä.
Ja siis tämä vaan on yksi tapaus. Nykyään tuntuu, että lapsille ei opeteta mitään käytöstapoja. Kai sekin sitten on nykyään kauheaa natsikuria tai jotain, jos lapselta vaaditaan kohteliaisuutta?
Kommentit (10)
Jos tuntee ihmiset paremmin, niin on tosi kiva ja ihana tyyppi. Oikeasti empaattinen ja huomioiva. Hävettää kun antaa aina uusille ihmisille helposti huonon kuvan itsestään. Voisin kuvitella että unohtaa ujouspuuskassaan kiittää kyydistä ja unohtaa helposti kiittää jopa ruoasta, vaikka PITÄISI osata.
odoteltiin 3-vuotiaani kanssa spåraa.
Kun se tuli oli sieltä tulossa ulos pyörätuolilla nainen ja hänen saattajansa. Eivät päässeet ulos koska ensin sisälle änki VÄKISIN n. 10-vuotias pojankloppi ison urheilulaukun kanssa. Se laukku osui sitten lähes tätä pyörätuolissa istuvaa naamaan.
Kun vihdoin päästiin me muutkin sisälle seiso tää kloppi siinä, missä vaunuja voi pitää. Yleensä en käytä "vaunukorttia" mut nyt teki vaan niin mieli näpäyttää tätä moukkaa. Tajus liikkua kun oli oma jalka jäämässä kärryjen alle.
Ja samassa spårassa 3 n. 13-vuotiasta kundia työnty väkisin ulos pysäkillä niin, että me meinattiin jäädä kyytiin vaikka oltiin poistumassa ennen niitä.
Voihan muna mitä juntteja nää kaikki oli. Toivottavasti osaan itse kasvattaa omasta pojastani vähän paremmin käyttäytyvän.
osaa kiittää, oltiin kotona tai ei. Sanoo moi aina kaikille. Sanoo ole hyvä, kun antaa jotain. Pyytää anteeksi, jos tekee jotain pahaa. Kyllä meillä siis käytöstavat ainakin opetetaan ja hyvin tuo on ne oppinut :) Päiväkodissa meidän muksu on ainoa, joka kiittää kohteliaasti yms.
5-vuotiaani katsoo huuli pyöreänä kun aikuiset ihmiset ohittelevat meidät bussijonossa, metroon tungetaan hengenhädässä ja viedään lapsen nenän edestä se vika istumapaikka. Osa ihmisistä on niin röyhkeitä, että yrittää viedä paikan liikennevälineessä vaikka joku haluaisi antaa sen nimenomaan pojalleni- viimeksi paikkaa luovuttanut nainen sai mennä poikittain tielle, ettei eräs kloppi olisi tunkenut siihen ensin. Sekin on ihan tavallinen näky, että nuori poika urheilukassinsa kanssa jää vaunutilaan pönöttämään eikä tajua väistää ellei erikseen sitä pyydä.
Lapset kasvatetaan tosi, tosi löysiksi, koska mitään ei saa vaatia ja kaikkea pitää suvaita. Tästä maksamme tulevaisuudessa kovaa yhteiskunnallista hintaa.
Mulle ei oikeastaan opetettu käytöstapoja, vaikka mulla ihan fiksut vanhemmat onkin. Kantapään kautta olen saanut oppia. Omalle lapselleni aion opettaa, on varmempi olo joka paikassa, kun tietää, miten pitää käyttäytyä. Mutta ei sitä välttämättä lapsen olemisesta tiedä, mitä kotona on opetettu, semmoiset asiat voi unohtua, vaikka kuinka niitä kertaisi.
oisit voinut sanoa, että "eikö vierailla ole tapana tervehtiä, kun tulee kylään" ja tervehtiä uudelleen. "meillä kiitetään ruuasta ja viedään itse astiat tiskipöydälle" ja "oisiko nyt syytä kiittää kyydistä, kun sinut toin tänne kotiin asti?" ihan peruskäytöstapoja voi vaatia, vaikka ei olisi oma lapsi, he ovat vieraisilla teidän kotona ja sinä olet aikuinen, joka niitä hyviä käytöstapoja antaa omalla esimerkillään.
mutta en valitettavasti tiedä miten lapseni käyttäytyy kylässä kun en ole paikalla.