Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka helposti työtön työnhakija joutuu työkkärin kursseille tai osoitetaan työpaikka?

Vierailija
04.02.2013 |

Kokemuksia? Siis ihan nyt viime ajoilta, ei vuosien takaa.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.12.2014 klo 12:57"]Ongelma on se että edelleen puuttuu laki, joka velvottaisi työnantajan maksamaaan jotain työntekijälle. Tällöin ei olisi enää ilmaista työvoimaa. Eli kyllä sen nyt pitäisi jo riittää työnantajalle että saa 1000e palkkatukea, niin voisi maksaa vaikka toisen lisää työntekijälle. Kukaan ei jaksa vuosia tehdä kädestä suuhun työtä, se antaa vääristyneen kuvan työmarkkinoista ylipäätäänkin. Nyt lienee yhditystenkin pakko kehittää liikeideaansa, kun eivät enää saa pyörittää ilmaisia työttömiä...vapaaehtoiset kurssit ja työt tuo aina parhaan tuloksen. ihmisen elämä ei mene byrokrattien mukaan, toivon sen myös tonne soskuun lisääntyvän että heidän tehtävä on auttaa, tukea ja saada eteenpäin, turvata kokonaisuus, mutta usein tuntuu kun hakee paria satasta että pitäisi olematon omaisuuskin myydä. Hullua ajattelua että köyhälle ei vain olisi ikinä vähän enemmän ja pääsisi vaikka yrittäjäksi. Pääajatus on että sosku ja työkkäri pitäisi olla auttava taho, turvaverkko josta eteenpäin, ei mikään rangasituslaitoa ja hullu kyttäyspaikka, ettet vaan eroa lain vastaisesti työpaikasta , jossa meni selkä sijoiltaan.
[/quote]näinhän se on. Näiden kelijen, työkkärien ja sossujen tehtävä ei ole auttaa vaanölikeroida ihmisiä koodeiksi ja tilastoiksi kasvottomaksi massaksi. Myöskään pokiitikkoja ei oikeasti kiinnosta tämä massa paskan vertaa.

Vierailija
42/64 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin iloinen jos osoittaisivat työpaikan. Olen tämä vuonna tehnyt 2 lyhyttä pätkää. Kursseille tuskin minua patistavat, olen jo iäkkäämpi nainen. Sanoin etten tarvitse työnhakuvalmennusta, osaan itse hakea töitä. Kaikki työt joita on ollut viimeisen 5 v. aikana ovat itse hankkimiani. Asun paikkakunnalla, jos on tällä hetkellä tosi huono tilanne, etenkin nuorisotyöttömyyttä on paljon. En usko, että mitään osoitusta tulee ensi vuonna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen odottanut työtarjousta postiluukusta kolahtavaksi minä päivänä hyvänsä, mutta tuskin tulee. Työkkärissäkin sanoivat suoraan, että mun alan työpaikkoja he eivät käytännössä pysty välittämään. Että työllistyt varmaan omia kanavia pitkin. Ja näinhän se on.

Vierailija
44/64 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2013 klo 09:33"]

Työpaikkoja laitetaan osoituksena huimia määriä heti, kun korkein palkkatukioikeus työttömälle täyttyy.

[/quote]

Olen kymmenettä vuotta työttömänä. En ole koskaan saanut työosoitusta tai muutakaan määräystä hakea jotain työpaikkaa. TE-toimisto henkilökunnalla ei yksinkertaisesti ole aikaa tuollaiseen.

Lain mukaan varsinaisia aktivointitoimia voidaan kohdistaa ansioon sidottua työttömyysturvaa saavan työttömän kohdalla vasta 500+180 päivän päästä. Se on lähes kaksi vuotta. Jollekin lyhyelle työnhaku/CV-kurssille voi joutua ennen sitä.

Vierailija
45/64 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 17:46"]

Kursseille on valtavasti hakijoita. Esim. minä olen hakenut ihan vapaaehtoisesti työvoimakoulutukseen, jonne oli 232 hakijaa. Hakijoista haastatellaan 37 ja olen näiden joukossa. En usko kuitenkaan saavani paikkaa. Että tällaista joutumista...

[/quote]

Kymmenen työttömyysvuoden aikana olen hakenut työvoimapoliittiseen koulutukseen vähintään 10 kertaa. "Tutustuminen rakennusalaan" oli ainoa, jolle pääsin. Työvoimahallinto ei ole halunnut päivittää nykyistä ammattitaitoani tai kouluttaa minua uuteen ammattiin. Ilmaistyöhön haluaisivat minun kuitenkin osallistuvan. Omalla alalla vallitsee ikäsyrjintä, muilla aloilla olen ammattitaidoton. Työttömyyteni päättyy vain kuolemaan tai erittäin pienellä  todennäköisyydellä vankilatuomioon tai vielä pienemmällä  todennäköisyydellä työkyvyttömyyseläkkeeseen. Vanhuuseläkettä minun sukupolveni ei tule enää saamaan kun ottaa huomioon työttömyyden ja köyhyyden vaikutuksen elinikään.

Vierailija
46/64 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2013 klo 10:04"]

juuri se ikuisesti työtön, joka ei viitsi persettään penkistä nostaa, kun siitä ei saa tarpeeksi rahaa. Työnantajan silmissä olet juuri se laiska ja vaativa työntekijä, jolla on omasta mielestään pelkkiä oikeuksia...

Kiva, se sopii minulle.

Niin, sehän on "laiskan ja vaativan" ihmisen kriteeri, että haluaisi saada työstään palkan?

Juuri näin. Eihän kukaan tee työtä ilmaiseksi vaan odottaa saavansa siitä palkan jolla elää ainakin jollain lailla.

Vierailija
47/64 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut on ainakin pistetty kursille ilman et oon tietoinen itse asiasta siis pakotetaan meneen sinne ilman että oltaisiin ilmoitettu tai kysytty multa mitään olen ollut työtömänä vasta 3 kuukautta

Vierailija
48/64 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtainen työnvälitys tarkoittaa sitä, että työkkäri esittelee sut tietyille työnantajille, jotka ettii työntekijää. Ja se tarkoittaa käytännössä sitä, että sulle tulee kirje kotiin työkkäristä ja kerrotaan, että sun täytyy hakea tähän tiettyyn työpaikkaan. Se sama kirje on voinu mennä viidelle tai kolmellekymmenelle muullekkin. Työnantaja päättää sitten, ketkä haastattelee ja kenet valitsee. Tälleen sun mahdollisuudet työllistyä on paremmat, kun sulla on kirjattuna henkilökohtainen työnvälitys, ei pelkkä omatoiminen työnhaku. Ja jos et hae noihin paikkoihin, tai olet haluton haastattelussa, siitä napsahtaa karenssi.

Eli miksi et pyydä työllistymissuunnitelmaasi henkilökohtaista työnvälitystä??

Jotkut työnantajat haluaa, että työkkäri etsii x määrän työntekijöitä heille.

Vierailija
49/64 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2013 klo 10:24"]

Työpaikkoja laitetaan osoituksena huimia määriä heti, kun korkein palkkatukioikeus työttömälle täyttyy. Eli 500 päivää työttömyyttä takana.

Uskoo ken tahtoo. Minä olen ollut työttömänä nyt 4,5 vuotta eli se 500 päivää on täyttynyt ajat sitten. Tänä aikana minulle on tarjottu yhtä osa-aikaista palkkatukipaikkaa (hain, mutta en päässyt edes haastatteluun) ja kahta palkatonta harjoittelupaikkaa, joita en hakenut, koska ei ollut pakko hakea. Kuka haluaisi tehdä ilmaista työtä, en minä ainakaan.

juuri se ikuisesti työtön, joka ei viitsi persettään penkistä nostaa, kun siitä ei saa tarpeeksi rahaa. Työnantajan silmissä olet juuri se laiska ja vaativa työntekijä, jolla on omasta mielestään pelkkiä oikeuksia...

En minäkään nosta persettäni penkistä jos ei mulle siitä makseta. Ja se on ihan normaalia. Vapaaehtoistyö on ihan eri asia, sitä teen jos teen huvitkseni ja silloin kun se mulle sopii.

Harjoittelujaksoilta saa päivärahaa + jotain kulukorvausta, joten ei niitä ilmaiseksi tehdä.

Työttömyyskorvaus on valtion työttömälle maksama korvaus työttömyydestä. Palkka eläkekertymineen on korvaus tehdystä työstä.

Vierailija
50/64 |
26.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työttömille mitään työpaikkoja "osoiteta", eli nimetä jotain tiettyä henkilöä tiettyyn paikkaan. Työttömille vain ilmoitetaan avoimista paikoista ja käsketään hakea. Äärimmäisen harvoin ( 45 !, tunnenko saman henkilön?) voi sattua, että on olemassa yksi avoin työpaikka, johon jostakin syystä haetaan työntekijää nimenomaan te-toimiston kautta, työttömistä. Palkkatuki on yksi motiivi sellaisessa tapauksessa.

Vierailija
51/64 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen työkkärin kursseja, useimmat ovat laadukkaita. Itse olin eräällä kurssilla, jossa opeteltiin mm. CV:n kirjoittelua ja kättelyä työhaastattelussa. Kurssilla opittujen oppien ansiosta sain vakituisen työpaikan. :)

Vierailija
52/64 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että henkilökohtaista työnvälitystä. Tampereella on koko työkkäri "maan alla". Vaikea on edes puhelimella ketään tavoittaa.

Vierailija
53/64 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 17:59"]

Vai että henkilökohtaista työnvälitystä. Tampereella on koko työkkäri "maan alla". Vaikea on edes puhelimella ketään tavoittaa.

[/quote]

Mäkin kuulin, että karkuun ovat menneet ja jossain "salaisessa" paikassa ottavat puheluita vastaan (sen mitä kykenevät) kun on tullut niin paljon uhkailuja :D Kyllä tulis multakin jos tommoseksi menis JKL:ssäkin. Älytön systeemi.

Niin alkuperäiseen kysymykseen. Olen ollut jo useamman vuoden työttämänä, ei ole tarjottu mitään kurssia eikä töitä työkkärin puolesta. Noin puolen vuoden välein käyn siellä.

Vierailija
54/64 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tuttu on notkunut 3,5 vuotta hakematta edes töitä. Patalaiska. Toivottavasti pian pakottavat edes sitä perusrahaa vastaan harjoitteluun. Pääkin alkaa jo selvästi brakata, mutta kun perse ei sieltä sohvalta nouse.

Toinen taas ilmottautui työttömäksi ja kolmen päivän päästä annettiin työhaastatteluun ohjaus. Sai paikan. Ihan asiallinen työ omalta alalta, päivätyö ja työaikakin 35 h/vko. Uskomatonta, mutta totta.

Vierailija
55/64 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 17:59"]

[/quote]

Edelleen ajanvarauksella pääsee virkailijan luokse, ei se palvelu ole minnekään kadonnut. Ei lääkärillekään pääse jonottamalla, sairaanhoitaja nekin potilaat esikarsii. Miksiei työkkärissä viisi olla samoin?

Vierailija
56/64 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ajanvaraus on vaan tehty varsin hankalaksi.

Vierailija
57/64 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ajanvaraus on vaan tehty varsin hankalaksi.

Vierailija
58/64 |
01.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:52"]

Henkilökohtainen työnvälitys tarkoittaa sitä, että työkkäri esittelee sut tietyille työnantajille, jotka ettii työntekijää. Ja se tarkoittaa käytännössä sitä, että sulle tulee kirje kotiin työkkäristä ja kerrotaan, että sun täytyy hakea tähän tiettyyn työpaikkaan. Se sama kirje on voinu mennä viidelle tai kolmellekymmenelle muullekkin. Työnantaja päättää sitten, ketkä haastattelee ja kenet valitsee. Tälleen sun mahdollisuudet työllistyä on paremmat, kun sulla on kirjattuna henkilökohtainen työnvälitys, ei pelkkä omatoiminen työnhaku. Ja jos et hae noihin paikkoihin, tai olet haluton haastattelussa, siitä napsahtaa karenssi.

Eli miksi et pyydä työllistymissuunnitelmaasi henkilökohtaista työnvälitystä??

Jotkut työnantajat haluaa, että työkkäri etsii x määrän työntekijöitä heille.

[/quote]

Ei taida täällä oikein toimia kun työttömiä on pitkälle yli 2000 ja työkkärissä näytti olevan normaaleja avoimia työpaikkoja 80, joista suurin osa sellaisia joihin täytyy olla alan koulutus. Kaupan alan työpaikkoja oli muutama, mutta niistä mikään ei ollut täysiaikainen. 

Vierailija
59/64 |
29.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se että edelleen puuttuu laki, joka velvottaisi työnantajan maksamaaan jotain työntekijälle. Tällöin ei olisi enää ilmaista työvoimaa. Eli kyllä sen nyt pitäisi jo riittää työnantajalle että saa 1000e palkkatukea, niin voisi maksaa vaikka toisen lisää työntekijälle. Kukaan ei jaksa vuosia tehdä kädestä suuhun työtä, se antaa vääristyneen kuvan työmarkkinoista ylipäätäänkin. Nyt lienee yhditystenkin pakko kehittää liikeideaansa, kun eivät enää saa pyörittää ilmaisia työttömiä...vapaaehtoiset kurssit ja työt tuo aina parhaan tuloksen. ihmisen elämä ei mene byrokrattien mukaan, toivon sen myös tonne soskuun lisääntyvän että heidän tehtävä on auttaa, tukea ja saada eteenpäin, turvata kokonaisuus, mutta usein tuntuu kun hakee paria satasta että pitäisi olematon omaisuuskin myydä. Hullua ajattelua että köyhälle ei vain olisi ikinä vähän enemmän ja pääsisi vaikka yrittäjäksi. Pääajatus on että sosku ja työkkäri pitäisi olla auttava taho, turvaverkko josta eteenpäin, ei mikään rangasituslaitoa ja hullu kyttäyspaikka, ettet vaan eroa lain vastaisesti työpaikasta , jossa meni selkä sijoiltaan.

Vierailija
60/64 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up