Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka helposti työtön työnhakija joutuu työkkärin kursseille tai osoitetaan työpaikka?

Vierailija
04.02.2013 |

Kokemuksia? Siis ihan nyt viime ajoilta, ei vuosien takaa.

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime syksyyn asti pitkäaikaistyötön, yhtään työhönosoitusta/kurssitusta/muuta koulutusta/harjoittelua minulle ei koskaan osoitettu. Hakeuduin itse uudelleenkoulutukseen, kurssille, työharjoitteluun ja loppujenlopuksi sain töitäkin.

Vierailija
22/64 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyhmä ja kysyn. Mutta en ole koskaan ollut työttömänä, enkä tiedä, mitä tarkoittaa "korkein palkkatukioikeus" tai se, että tekee töitä palkkatuella? Onko ne näitä kaiken maailman yhdistysten tukityöllisetettyjä? Onko sitä palkkatukeakin eri korkuisia tai jotain?

Mutta siis tuosta työvoimatoimiston työntekijän kirjoituksesta ymmärsin, että jos joutuisin työttömäksi, niin kyllä halukkaalle aina löytyy jotain työtä? Ettei sitä nyt välttämättä automaattisesti liusu pitkäaikaistyöttömäksi?

[quote author="Vierailija" time="04.02.2013 klo 09:33"]

Työpaikkoja laitetaan osoituksena huimia määriä heti, kun korkein palkkatukioikeus työttömälle täyttyy. Eli 500 päivää työttömyyttä takana. Pelkällä palkkatuella töihin meno on suuresti vastustettua pitkäaikaistyöttömien joukossa. Palkkatuen voisi käyttää paremmin palkattuihin töihin yksityisellä työnantajalla, ja kaikki hyötyis, mutta tätä ei pitkäaikaistyöttömät oikeestaan koskaan tee. Joten sinne sitten työttömien yhdistykseen tai kirpputorille vuodeksi.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
24/64 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä se tarkoittaa, ettei tämän vuoden alusta ole enää työvalmennusta tai harjoitteluita? Onko nämä niitä 9 e/pvä vai onko se eri systeemi?

Työkkäristä ei oikein saa mitään selväkielisiä vastauksia, byrokratiamaailma on ihan omansa.

Vierailija
25/64 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 20:22"]

Siis mitä se tarkoittaa, ettei tämän vuoden alusta ole enää työvalmennusta tai harjoitteluita? Onko nämä niitä 9 e/pvä vai onko se eri systeemi?

Työkkäristä ei oikein saa mitään selväkielisiä vastauksia, byrokratiamaailma on ihan omansa.

[/quote]

Noissa työvalmennuksissa ja harjoitteluissa oltiin ihan työttömyyspäivärahalla. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Nykyään on työkokeilu, eli teet työttömyystuella töitä jossain työpaikassa.

Vierailija
26/64 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 13:03"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 20:22"]

[/quote]

Noissa työvalmennuksissa ja harjoitteluissa oltiin ihan työttömyyspäivärahalla. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Nykyään on työkokeilu, eli teet työttömyystuella töitä jossain työpaikassa.

[/quote]

Paitsi että se on kokeilu, ei täysipainoista työntekoa. TYökokeilussa katsotaan, onko sinusta ko. työhön, ei kerrytetä työkokemusta. Jos asia ei kiinnosta, kannattaa pyytää, että työkokeilua olisi vain 1-2 kk, koska siinä ajassa jo näkee, sopiiko  työ.

Vierailija
27/64 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse ei ole täysipainoisesta työnteosta, onko sen kuitenkin 8 h per päivä maanantaista perjantaihin??

Vierailija
28/64 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 13:21"]

Jos kyse ei ole täysipainoisesta työnteosta, onko sen kuitenkin 8 h per päivä maanantaista perjantaihin??

[/quote]

Ihan kiinni siitä, mikä on työkokeilun tarkoitus. Jos olet suuntaamassa alalle, jossa tehdään töitä noin, niin työkokeilussa lienee tarpeen juuri tuota kokeilla. Jos taas olet tavalla tai toisella vajaakuntoinen, voi työkokeilua olla vaikka maanantaina ja tiistaina 6 tuntia, muina päivinä ei lainkaan. Työkokeilussa saat työpaikalta oman ohjaajan, joka arvioi ja valvoo tekemisiäsi.

Vierailija
29/64 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei puoleen vuoteen osoitettu mitään työtä. Ilmoitin tosin heti työttömäksi ilmoittautuessani, että raskaana ollaan ja kotona yhden lapsen kanssa. Eivät lähettäneet kurssille eikä työnhakuun kun ei lapselle ollut hoitopaikkaa ja töihinhän ei kukaan raskaana olevaa ota kuitenkaan. 

Vierailija
30/64 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 13:33"]

Mulle ei puoleen vuoteen osoitettu mitään työtä. Ilmoitin tosin heti työttömäksi ilmoittautuessani, että raskaana ollaan ja kotona yhden lapsen kanssa. Eivät lähettäneet kurssille eikä työnhakuun kun ei lapselle ollut hoitopaikkaa ja töihinhän ei kukaan raskaana olevaa ota kuitenkaan. 

[/quote]

Olisitko ollut valmis ottamaan töitä vastaan?? Sehän on edellytys, että saa työttömyystukea.

Vierailija
31/64 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkku on viisikymppinen mies, jolla on kolmen eri alan koulutus, viimeisin on tietoliikenneinsinööri. Hän sai vuosi sitten potkut yt:n tuloksena, samalla kertaa firma pisti ulos liki neljänneksen väestään. Serkku on hakenut töitä ympäri Suomea, ei ole tärpännyt.

Kahdelle kurssille haki myös, toiseen oli 75 hakijaa, toiseen nelisenkymmentä ja kummallekin kurssille otettiin 15. Toinen kurseista olisi ollut sellainen, että hän olisi saanut neljännen ammatin ja sen jälkeen olisi ollut hyvät työllistymisnäkymät. Kummallekaan kurssille hän ei päässyt edes varasijalle.

Kauheasti päättäjät vouhkaavat eläkeiän nostosta ja työvoimapulasta, mutta siitä huolimatta ei kunnollisille ja motivoituneille ihmisille löydy töitä. Saisivat työnantajatkin katsoa peiliin.

Vierailija
32/64 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
33/64 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2013 klo 11:28"]

eikä ole mihinkään patisteltu. Mulla on kaksi vajaa neljävuotiasta lasta, ja päivähoitomaksu on 500€, en todellakaan lähde näihin ilmaisiin töihin ja maksa koko työttömyyskorvaustani siitä hyvästä päiväkotiin. Lapset saa kaikki kulkutaudit vielä kaupan päällisiksi.
Minulla on kaupallisen alan koulutus ja alan kokemusta, myös yrittäjänä, lisäksi olen muutama vuosi sitten työttöyysaikana hommannut isännöitsijän ammattitutkinnon itselleni, meinasivat senkin takia viedä työttömyyskorvaukset kokonaan, vaikka koulutus oli etäopiskelua, ja lähiopiskelua iltaisin ja viikonloppuisin.
Haen töitä aina kun sopiva tulee vastaan.

[/quote]

Juuri kävin työkkärissä, ensi viikolla tulee vuosi työttömyyttä täyteen, elokuuhun vain laittoi seuraavan käynnin. Sanoi, että jaha sinä sitten haet niitä töitä aina kun sopivia on avoinna, ja mä sanoin että joo tottakai.

Vierailija
34/64 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 20:47"]

eikä ole mihinkään patisteltu. Mulla on kaksi vajaa neljävuotiasta lasta, ja päivähoitomaksu on 500€, en todellakaan lähde näihin ilmaisiin töihin ja maksa koko työttömyyskorvaustani siitä hyvästä päiväkotiin. Lapset saa kaikki kulkutaudit vielä kaupan päällisiksi.
Minulla on kaupallisen alan koulutus ja alan kokemusta, myös yrittäjänä, lisäksi olen muutama vuosi sitten työttöyysaikana hommannut isännöitsijän ammattitutkinnon itselleni, meinasivat senkin takia viedä työttömyyskorvaukset kokonaan, vaikka koulutus oli etäopiskelua, ja lähiopiskelua iltaisin ja viikonloppuisin.

[/quote]

Juuri kävin työkkärissä, ensi viikolla tulee vuosi työttömyyttä täyteen, elokuuhun vain laittoi seuraavan käynnin. Sanoi, että jaha sinä sitten haet niitä töitä aina kun sopivia on avoinna, ja mä sanoin että joo tottakai.

[/quote]

Ei sitten laittanu sulle henkilökohtaista työnvälitystä?!

Vierailija
35/64 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
36/64 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 20:47"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jaa-a, mitähän se mahtaa olla? Ihan henk. koht. ajan sain tälle naiselle jonka puheilla kävin.

Vierailija
37/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan näiltä ajoilta kokemus: noin yksi tarjous vuodessa. Mutta se tarjous on vain henkilökohtainen  ilmoitus jostakin MOL:n sivulla olevasta ilmoituksesta, siihen voi olla hakijoita  vaikka 300.

Kuvitteleeko joku vielä olevansa ainoa hakija ja työpaikan saanti on varma?

Vierailija
38/64 |
25.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 11:13"]

[/quote]

Minäkin kysyn, että mikähän semmoinen mahtaa olla? Minä olen ollut kohta vuoden työttömänä ja ainoat yhteydenotot ovat olleet kahdesti ilmoitus työnhaun jatkumisesta ja kerran ilmoitus avoimesta työpaikasta, johon ei sitten olllutkaan kuin vain 10 hakijaa. Enkä minä saanut sitäkään paikkaa.

Vierailija
39/64 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se nykyään menee että valtio pakottaa nuoria alle 25 vuotiota ilmais töihin. Paikkakunnasta riippuen nämä tietyt työpaikat ovat täynnä ilmais työntekijöitä joten ei varmasti löydy enään palkkaa saava nuorta ja jos sattuu löytymäänkin niin palkka on aivan naurettavan alhainen. Näin se yhteiskunta toimii.

Vierailija
40/64 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hitossa näyttö voi pomppia sinne ja tänne. Äsken katosi miltei valmis kirjoitukseni. Yritetään uudelleen. Minulle kävi siis niin, etten voi tehdä entisen ammattini töitä, koska en pysty olemaan tietsikalla tuntikaupalla ja naputtamaan näppistä. Rasitusvammat alkoivat uusiutua turhan usein ja yhä pahempina. Niinpä sitten työkkärin kautta kouluttauduin uuteen ammattiin. Olkapään vammat eivät ilmoitelleet enää itsestään, mutta nyt alkoi sitten jännetupentulehduskierre ja polven kulumat alkoivat kiukuttelemaan. Minut laitettiin vajaakuntoiseksi työnhakijaksi. Voi siis käydä niin, ettei minua osoiteta enää mihinkään kursseille ainakaan. Tekisin kyllä mielelläni vaikka osa-aikatöitä. Mutta heikolta näyttää.