Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Kuinka kovasti vauvaa

Vierailija
03.02.2013 |

täytyy "ravistella" että aivot vaurioituvat? Olin eilen ystäväni luona, tarkoituksena, että kun vauvansa nukkuu, herkuttelemme ja otamme ehkä lasin viiniä ym. No, vauvansa ei sitten nukkunutkaan ja kun ystäväni yritti häntä huoneessa nukuttaa, lähdin kylppäriin ja näin sattumalta, että ystäväni turhautuneena vauvaa vähän heilutti/ravisti/täristi. En nähnyt tarkkaan kuinka kovalla voimalla, mutta ei vauva kuitenkaan ihan holtittomasti heilunut, mutta itku pienelle tuli. Ystäväni ei nähnyt, että minä näin ja minäkään en oikein osannut toimia tilanteessa, mutta nyt huoli on vauvasta kova. Vaurioituiko aivot ja tuliko traumoja? Apua, mitä ihmettä nyt teen :/

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy "ravistella" että aivot vaurioituvat? Olin eilen ystäväni luona, tarkoituksena, että kun vauvansa nukkuu, herkuttelemme ja otamme ehkä lasin viiniä ym. No, vauvansa ei sitten nukkunutkaan ja kun ystäväni yritti häntä huoneessa nukuttaa, lähdin kylppäriin ja näin sattumalta, että ystäväni turhautuneena vauvaa vähän heilutti/ravisti/täristi. En nähnyt tarkkaan kuinka kovalla voimalla, mutta ei vauva kuitenkaan ihan holtittomasti heilunut, mutta itku pienelle tuli. Ystäväni ei nähnyt, että minä näin ja minäkään en oikein osannut toimia tilanteessa, mutta nyt huoli on vauvasta kova. Vaurioituiko aivot ja tuliko traumoja? Apua, mitä ihmettä nyt teen :/

Vauvan ravistelu on AINA vaarallista!!½

Vierailija
2/7 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kai heti pitänyt puuttua ja jotenkin ystävällisesti mutta napakasti sanoa ettei noin saa tehdä. En usko että pienelle mitään aiheutui mutta herää kysymys että miten usein tuota tekee..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva on saatava välittömästi lääkärihoitoon!

Vierailija
4/7 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy olla rajua ja edestakaista. Pieni tärinä ja heilutus ei aiheuta mitään, eihän se vauvan pää mitenkään pysy aina liikkumattomana muutenkaan.

Itsekin olen kerran meinannut ravistella vauvaa. Vauva makasi sängyllä ja vain itki ja itki, olin aivan loppu. Vein jo kädet häntä kohti raivoisasti, mutta onnistuin viime hetkellä pysäyttämään itseni. Aivan karsea olo tuli ja tunnen vieläkin syyllisyyttä.

En tiedä onko ls-ilmoitus oikea tapa toimia. Ehkä ystäväsi on hyvin väsynyt ja voisit auttaa häntä muulla tavoin.

Vierailija
5/7 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et puuttunut asiaan, puolustuskyvytöntä kohdeltiin kaltoin ja sinä et sano mitään.

Ottaisin asian puheeksi ja ilmoittaisin neuvolaankin tai lastensuojeluun. Tilanne on vakava.

Et voi tietää onko tuota tapahtunut jo aiemmin ja tapahtuuko tämän jälkeenkin.

Äiti oli itsekäs, ajatteli vain omia nautintojaan ja vauva on hänelle rasite.

Vaurioitumisesta ei voi sanoa ellei vauvaa tutkita. Joka tapauksessa ravistelu pitäisi kirjata neuvolan tietoihin.

Paha tilanne.

Vierailija
6/7 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisen pahasta on se, jos pää pääsee heilumaan eteen taakse.

Omaa vauvaa itse joskus tärisyttelin sylissä kun se sillä rauhoittui (sellaista nopeaa tuudittamista), ei mitään ravistelua siis vaan niska koko ajan hyvin tuettuna.

Itse olet varmasti paras arvioimaan tilanteen, jos tosiaan vauvaa ravisti niin pikainen lääkärikäynti on paikallaan! Jos on tullut esim verenvuotoja, niin niiden aiheuttamat haitat vähenee paljon jos vauva pääsee ajoissa hoitoon, ei vasta päivien päästä.

Vierailija
7/7 |
03.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sille ystävällesi, kerro mitä näit ja kysy onko kaikki hyvin (sekä ystävällä että vauvalla).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän