Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkosuomalainen ihmettelee suomalaisten hinkua SAUNOA

Vierailija
02.02.2013 |

kutsujen, pikkujoulujen tms. yhteydessä.

En tajua mitä ihmeen järkeä on ainakaan naisena ennen kylään laittaa hiuksensa ja meikata, jos isäntäväki ohjaa saman tien saunaan?! Saunan jälkeenkö sitten istutaan saunapuhtaina ja naama punoittaen pöytään vai pitääkö laittautumisrumba aloittaa uudelleen?

Ja ihan vilpittömästi tätä ihmettelen, meillä päin ei tulisi kuuloonkaan lähettää vieraita hikoilemaan. En kyllä ole tajunnut tätä saunomis-kyläilykulttuuria edes Suomessa asuessani.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kyllä missään kylissä ja pippaloissa saa saunomaan.

Vierailija
2/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä koskaan kutsuttu bileisiin, joissa olisi ollut sauna heti kättelyssä tarjolla. Joskus saunamahdollisuus oli jatkoilla tyyliin klo 05. Ihmettelen, että ap on tällaiseen törmännyt?? WT piireissä lienet pyörinyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttavapiirissä ei ainakaan juhlissa harrasteta saunomista.

Miehen kaveriporukka kokoontui kyllä joskus saunomaan, silloin kun olivat alle 30v ja perheettömiä. YLeensä iltaan kuului ensin joku sähly- tai jalkapallopeli.

Vierailija
4/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan miehet halusivat illan mittaan hetkeksi eroon naisväestä, jotta voitiin murjoa ne kaikkein rasvaisimmat vitsit. Nykyään sama taitaa koskea naisia. Tosin jos ilta on hyvin kostea, härskit vitsit tulevat kyllä saunan jälkeenkin.

Mutta itselleni tämä tapa on vieras, jopa vastenmielinen.

Vierailija
5/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä koskaan kutsuttu bileisiin, joissa olisi ollut sauna heti kättelyssä tarjolla. Joskus saunamahdollisuus oli jatkoilla tyyliin klo 05. Ihmettelen, että ap on tällaiseen törmännyt?? WT piireissä lienet pyörinyt.

En minä sanonut osallistuneeni itse Suomessa moisiin kyläsaunapippaloihin.

Onko heikko luetun ymmärtäminen myös wt-piirre kuten kyläsaunaporukatkin?

ap

Vierailija
6/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniina naisena en pikkujouluissakaan tälläydy muuten kuin ripsaria ja huulipunaa laittamalla ja laittamalla tukan nätisti kiinni. Tukka kestää saunomisen ja saunan jälkeen voi sitten laittaa sen ripsivärin takaisin ripsiin. Mukavaa vaan kun voi hyvän illallisen jälkeen mennä saunaan juttelemaan. Tykkään saunoa ja saunominen on aina hauskempaa porukassa. Ei siis mitään ongelmaa pikkujoulu/illanistujaissaunan kanssa.

Vierailija
7/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jätänkin saunat väliin. Vähän kyllä joskus ärsyttää ja kummastuttaa.

Vierailija
8/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa aina asunut nainen. Ja minäkin ihmettelen samaa.

Todella mitä järkeä juhliin laittautuneiden ihmisten liottaa itsensä saunassa märiksi ja punaisiksi? Eikä ole ilo silmälle pyyheissä kekkaloivat hikiset tyypitkään. Erityisen yleistä tämä oli opisteluaikana teekkarikuvioissa, nykyisissä kuvioissa onneksi harvemmin.

Itse en juhlissa sauno. Mökillä kyllä mielelläni, myös sekaseurassa välillä.

Vierailija
9/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vain sellainen olemista helpottava ohjelmanumero, kun ei oikein osata olla ihmisten seurassa niine hyvineen, istua ja keskustella.

Huomio keskittyy siihen saunomiseen liittyvään perusrumbaan rituaalinomaisesti kuten esim. erilaisissa juhlatilaisuuksissa tiettyihin tuttuihin kuvioihin (puheet, virrenveisuut yms.)

Itse en viihdy sen paremmin saunailloissa kuin

tyhjänpäiväisissä sukujuhlissakaan.

Vierailija
10/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja asun täällä Suomessa. En ikinä osallistu näihin ryhmäsaunomisiin. Työpaikan pikkujoulusauna on ihan pohjanoteeraus, enkä välitä saunoa kavereitten kanssakaan.

Vierailija
11/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsujen yhteydessä saunoa eikä pikkujouluissakaan.

Mökkikulttuuriin kuuluvaa ainakin omassa lähipiirissä.

Vierailija
12/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsujen yhteydessä saunoa eikä pikkujouluissakaan.

Mökkikulttuuriin kuuluvaa ainakin omassa lähipiirissä.

Mikä muu ihmetyttää "ulkosuomalaista" ? Taitaa enemmänkin olla tarve kirjoittaa - huomatkaa asun ulkomailla ja olen tottunut tämän maan tapoihin -

Vierailija
13/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla kerroilla vain miehet saunoivat. Tai ei kaikki heistäkään mutta kaikki saunaan menneet olivat miehiä. Erikseen oli sitten työporukan retki jossa oli urheilupäivän jälkeen varattu sauna ja ruoka ja sitten kotiin. Silloin kävimme kaikki kokeilemassa savusaunojen ihanuutta. Osa lähti jatkamaan myöhemmin iltaa mutta me muut olimme kotona pikkukakkosen aikaan. Kun ei tarvinnut laittautua kummemmin niin meni kyllä. Normaalisti minä en edes pidä saunasta mutta tuon savusaunan halusin ehdottomasti kokeilla.

Vierailija
14/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosuomalaisten kommentointia pidän koomisena. Kuka on oikeasti kiinnostunut siitä, missä sinä satut asumaan?

Vierailija
15/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkosuomalaisten kommentointia pidän koomisena. Kuka on oikeasti kiinnostunut siitä, missä sinä satut asumaan?

ulkosuomalainen asuu muualla kuin Suomessa, ja siellä moista metsäläisten tapaa ole. Joten älä tukehdu kateuteesi vaan mene vaikka saunaan.

Vierailija
16/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kyllä missään kylissä ja pippaloissa saa saunomaan.

En ollenkaan ymmärrä näitä juhliin kuuluvia saunomisia.

Joskus teininä oli ihan hauskaa meikkailla ja pukeutua kavereiden kanssa, ja laittaa hiuksia porukalla. Semmoinen ei enää aikuisiällä tunnu omalta jutulta.

En edes pidä saunomisesta. Siitä tulee aina huono ja heikko olo. No, viina tietty menisi paremmin päähän kun on jo valmiiksi heikossa kunnossa, mutta se ei ole tavoitteeni ;)

Vierailija
17/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy ilmi, että tämä mielestäsi wt-piirien tapa on Suomessa varsin yleinen.

Itse olen harrastanut saunomista vain mökeillä, en koskaan pikkujouluissa tms. kissanristiäisissä. Ja mökkireissuillakin yleensä on saunottu pariskunnittain etenkin, jos ei olla sukulaisia tai muuten tosi läheisiä.

Vierailija
18/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyyttäreitä. Osa porukasta voi lähteä vielä baariin ja he tietysti laittautuvat saunan jälkeen.

Vierailija
19/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkutellaan vaan vai

Vierailija
20/26 |
02.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkutellaan porukalla