Lastenlääkärin suusta kuultua tänä aamuna.
-Eskari on pakollinen, se kuuluu käydä, vuosi on tosi tärkeä.
-Vauva 2kk, kun on kasvanut erittäin hyvin, yöllä ei tarvitse imettää.
-Kun vauva 3kk ei tarvitse viedä lääkäriin jos kuumeinen, tämä on maaginen raja, ennen sitä on toki tuotava, mutta tästä eteenpäin voi huoletta hoidella kotona.
Kommentit (43)
että jos vauva herää yöllä ja hapuilee rintaa, itkee ja ei rauhoitu. Voiko siis tämänikäiseltä yösyötö lopettaa? Entä jos sillä onkin oikeasti nälkä? Ei kaikki lapset ole samalaisia, vaikka jotkut nukkuvatkin yöt heti putkeen. Se oli pointtini. Ja siksi hieman tätä lääkärin lausuntoa ihmettelin. Synnäriltä sain aivan eri ohjeet. Kuten neuvolastakin. Imetystukilistasta puhumattakaan. Eli taitaa olla melko suuret näkemys erot tästä imetyksestä kaikilla. ap
Tuskin lääkäri tarkoitti, että imetys pitää lopettaa seinään, jos on kuvailemasi kaltainen tilanne.
Synnärin ohjeet nyt on mitä on ja omaa järkeä saa käyttää. Taidat olla yhden lapsen hysteerinen äiti?
ihan siksi, että en ole koskaan ennen kuullut kenenkään väittävän vastaavaa. Vieressä seisoi sairaanhoitaja joka lisäsi, että se on tosi raskasta herätä keskellä yötä. Jo on aikoihin eletty. Lastenhoidon ammattilaiset kertovat tällaista. Olen aina ajatellut, että pienet vauvat syövät yöllä, ja varmasti se onkin väsyttävää. En vain ole ikinä kuullut, että imetyksen voisi jo tässä kohtaa lopettaa öisin. Mutta nytpä on sekin kuultu. ap
että jos vauva herää yöllä ja hapuilee rintaa, itkee ja ei rauhoitu. Voiko siis tämänikäiseltä yösyötö lopettaa? Entä jos sillä onkin oikeasti nälkä? Ei kaikki lapset ole samalaisia, vaikka jotkut nukkuvatkin yöt heti putkeen. Se oli pointtini. Ja siksi hieman tätä lääkärin lausuntoa ihmettelin. Synnäriltä sain aivan eri ohjeet. Kuten neuvolastakin. Imetystukilistasta puhumattakaan. Eli taitaa olla melko suuret näkemys erot tästä imetyksestä kaikilla. ap
Niinpä.. Nämä kaksikuisten yöimetysten vähentäjät/lopettajat ovat samoja jotkan ketovat että maito vaan loppui kun lapsi oli 3-4kk:ta.
Ei sillä että kaikkien olisi pakko kovin pitkään (tai ollenkaan) imettää, mutta se että vauva saa tasaisesti ympärivuorokauden rintaa pitää kyllä aika hyvin äidin maidossa! Ja maidon määrä kasvaa vauvan tarpeen mukaan eikä ole kauheaa kiirettä kiiteiden aloituksen kanssa!!!
mitään eskareita ollut ja hyvin opittiin kaikki taidot mitä koulussa tarvitaan.
ei mun lapsuudessa mitään kouluja ollut, hyvin sitää pärjättiin elämässä ilman koulua.
lopettaisi yösyöttöjä tuon ikäisiltä. jos maitoa on ja lapsi sitä imee niin teet kuten tähänkin asti. lääkäri tarkoitti ettei tarvitse herättää syömään mutta usein kun maidon tuotto on liian piäntä tulee ns tiheän imemisen kausi juuri illalla tai yöllä. imetystä kannattaa jatkaa ainakin vuoden, 6kk on minimi.
esikoulu on tärkeä että pääsee porukoihin mukaan. siellä opetellaan uimaan, pukemaan, jonottamaan, viittaamaaan, tekemään tehtäviä, kellon ajat, saadan ystäviä, käydään retkillä, opitaan viittomaan ym ym. lapsi saa olla isoin koko päiväkodissa ja se on hieno kokemus lapselle.
mitä vielä? lääkärillä on kliinikon mielipide, sinulla äidin, tiedät mikä on oikein.
palstalla yrittää kysyä jotain, se käsitetään jotenkin väärin. En ole yhden lapsen äiti, enkä kiihkoile minkään asian puolesta. Minulle on aivan yhden tekevää imettääkö joku muu lapsiaan vai eikö imetä. Olin vain ihmeissäni tästä kuulemastani, ja heitin kysymyksen ilmaan. Kiitos niille jotka vastasivat kysymykseeni. ap
paljon lapsia. Äiti imettää ja pitää sylissä aina kun lapsi haluaa On tehnyt kaikkien kanssa samalla tavalla. Lapsia ei myöskään nukuteta päiväunille. Ne nukahtavat syliin tai lattialle, josta ne on kannettu vuoteeseen. En ikinä ole nähnyt lasten itkevän. Kysyessäni asiaa äiti sanoi etteivät itkekään koska ei tarvitse.
Isommilla lapsilla on ruoka-ajat vaikka vauvelina ei ollut!!! Hekposti sopeutuivat.
Osa lapsista on jo isoja ja millaisia sitten? Mykistyneenä pitää sanoa, että erittäin miellyttäviä, hyväkäytöksisiä, iloisia eivätkä juurikaan tappele tai kinastele. Ovat myös älykkäitä!!
Olisko meillä jotain opittavaa?
Varmasti oli, ellet ole sitten joku kuuskymppinen. Minä olen 47v ja eskarin käynyt
Isossa kaupungissa asuttiin. Tietääkseni suurin osa kavereistanikaan ei käynyt eskaria. Eskari oli vain päiväkotilapsille, eikä 70-luvulla päässyt (kunnalliseen) päiväkotiin, jos vanhemmat oli töissä ja muutenkin kaikki ok. Ainakin mun kotikaupungissa päiväkodit oli vain sosiaalitapauksille. Muiden oli ostettava yksityiseltä lastenhoito.
yöimetykset hyvä lopettaa? Eikös unirytmiä yleensä korjata vasta yli 6kk ikäiseltä vauvalta? ap
Onneksi, saanut minäkin hyvät yöunet
Mutta maailma on ehkä lapsuudestasi muuttunut. Olen 40-vuotias, ja minä kävin eskarissa, joten lienet vielä vanhempi? Koulu toivoo, että lapsi osaa perusasiat ryhmässä toimisesta, vuoronsa odottamisesta jne. Näin koulu voi keskittyä paremmin opettamaan lasta lukemaan, laskemaan ja muihin tarpeellisiin taitoihin. Ja jos asiaa katsoo lapsen kannalta, eikö se myös hänelle ole mukava, että koulun alkuun on valmentauduttu leikinomaisella tavalla? Koulun alku on aika rankkaa pienelle, ja voisin kuvitellä olevam vielä rankempaa niille, jotka suoraan kotoaan sinne reväistään.
Mutta ei meidän kaupungissa tarhat vain sosiaalitapauksille olleet. Ne oli työssäkäyvien vanhempien lapsille, silloin ei vielä subjektiivista hoitopaikkaoikeutta tunnettu.
Varmasti oli, ellet ole sitten joku kuuskymppinen. Minä olen 47v ja eskarin käynyt
Isossa kaupungissa asuttiin. Tietääkseni suurin osa kavereistanikaan ei käynyt eskaria. Eskari oli vain päiväkotilapsille, eikä 70-luvulla päässyt (kunnalliseen) päiväkotiin, jos vanhemmat oli töissä ja muutenkin kaikki ok. Ainakin mun kotikaupungissa päiväkodit oli vain sosiaalitapauksille. Muiden oli ostettava yksityiseltä lastenhoito.
Vantaalla asuttiin ja ei semmoista edes ollut. Meidän asuinpaikassamme ei ollut päiväkotiakaan. Lapset olivat hoidossa naapureilla. Minusta aloituksen ohjeet ovat hyvät ja pidän eskaria pakollisena.
että jos 2kk ikäinen EI HERÄÄ syömään, ei tarvitse erikseen herättää. Pikkuvauvojan kehotetaan yleensä syöttämään sen kolmen tunnin välein. Pointti on siis se, että jos vauva itse nukkuu yöllä pitempään, voi antaa nukkua, eikä se häiritse kasvua (jos on kasvanut hyvin).
Siskoni on lastenlääkäri, ja vielä huvikseni kysäisin, että onkohan tämä aloittaja ymmärtänyt ihan oikein... Eli joo, lääkäri on tällä todennäköisesti tarkoittanut tuota, mitä joku tässä vastasikin. Eli toki imetetään lapsentahtisesti, mutta ei tarvitse enää herätellä syömään, jos nukkuu.
Kaikki vastanneet mammat täällä sen sijaan eivät ihan ole pointtia hokanneet....
Minä olin päiväkodissa vuoden ennen koulun alkua, eli eskari-ikäisenä, joskus vuonna 1970. Kunnallisessa päiväkodissa, siis kaupungin päiväkodissa.
Ja olin siellä siksi, että äiti meni töihin, oli ollut kotiäitinä sitä ennen. Isä oli ollut koko ajan töissä.
Sen muistan, että menin sinne usein yksin, itsekseen, kävellen sen matkan ja oikopolku metsän läpi pelotti, koska kuusimetsä oli hämärä, puut valtavan isoja ja siellä oli iso kivi, jonka takana asui peikkoja, se oli kaikin puolin pelottava metsä koska siellä asui peikkoja (aloitin päiväkodin syksyllä ja loppuvuodesta täytin 6 v). Tien kautta olisi ollut huomattavasti pidempi matka.
En sitten tiedä mitä sosiaalitapauksia ne muut lapset olivat, isoissa omakotitaloissa asuivat ja meidän kerrostalosta ne lapset, joiden äidit olivat kotona, eivät menneet päiväkotiin.
Ei meillä mitään eskaria ollut, päiväkoti oli säilytyslaitos. En oppinut siellä sosiaalisia taitoja enkä mitään muutakaan kuin sen, että ne samat lapset jotka kiusasi päiväkodissa, jatkoivtat asetelmaa koulussakin, olin varsin arka lapsi.
Onneksi tämän päivän päiväkodit ja eskarit ovat erilaisia.
Mitä tulee ap.n aloitukseen:
jos vauva nukkuu yöt läpeensä, miksi se pitäisi herättää syömään? Vauvat kyllä herää syömään yöllä jos on nälkä.
Jokainen inahdus ja itku tai rinnan hapuilu ei ole nälkää. Se on tapaa, tottumusta ja vauva on tottunut rauhoittumaan rinnalla. Lisäbonuksena on, että maitoa tulee.
Oma vauvani lopetti yösyönnin noin 2 kk ikäisenä, koska jätin yösyötön vastuun miehelle, en jaksanut enää öitäni valvoa, vaikka vauva herätti vain kerran yössä. Mies ei herännyt samalla tavalla herkästi vauvan inahduksiin vaikka samassa huoneessa nukkui vauvan kanssa joten vauva tottui siihen, ja yösyönti jäi. Hyvin kasvoi. ja joo, maitoni ei yllättäen loppunut ja plaaplaa vaan en imettänyt alkuunkaan koska maito ei riittänyt mihinkään, lypsin + korviketta ja pullosta.
Ja eskari ei ole pakollinen, mutta hyvä se olisi käydä, etenkin jos lapsi on aivan kotihoidossa: tutustuu muihin lapsiin ja tuleviin luokkakavereihin, oppii olemaan ryhmässä, odottamaan vuoroaan, oppii istumaan paikallaan, kuuntelemaan ja noudattamaan "käskyjä", ottamaan vastaan ohjeet tehtävän tekemistä varten jne. eli varsin laajalti sosiaalisia taitoja. Nykymaailman koulu on aivan eri asia kuin silloin kun 70-luvulla oltiin. Vaaditaan valtavasti.
-Eskari on pakollinen, se kuuluu käydä, vuosi on tosi tärkeä.
-Vauva 2kk, kun on kasvanut erittäin hyvin, yöllä ei tarvitse imettää.
-Kun vauva 3kk ei tarvitse viedä lääkäriin jos kuumeinen, tämä on maaginen raja, ennen sitä on toki tuotava, mutta tästä eteenpäin voi huoletta hoidella kotona.
Jos yli 3 kk ikäinen vauva, tai leikki-ikäinen, päiväkoti-ikäinen, koululainen, jne. on kuumeessa, mutta voi hyvin, ei ole veltto, jaksaa syödä ja etenkin juoda, ja kuume alenee kuumelääkkeellä, lasta voi hyvin hoitaa kotona normaalein kuumeenhoito-ohjein. Jos kuume pysyy korkeana eikä laske lääkkeillä ja tätä on ollut 3-4 pv jo, ja jos lapsen vointi menee huonommaksi, sitten mennään lääkäriin.
Yöllä saa toki imettää, mutta se ei ole välttämätöntä vauvan kasvun vuoksi.
Jos yöllinen imetys sopii sekä sinulle että vauvallesi, niin ei ole aihetta lopettaa. Palko pois nenästä!
yöimetykset hyvä lopettaa? Eikös unirytmiä yleensä korjata vasta yli 6kk ikäiseltä vauvalta? ap