Tuttu väittää, että sai vasta synnytyksessä tietää olevansa raskaana
Näitä legendojahan on varmasti jokainen kuullut, mutta nytpä sattui omaankiin tuttavapiiriin tällainen tapaus. Tuttava sai vauvan jokin aika sitten, sain tietää tämän vain Facebookista ja ihmettelin, miten ei ollut mitään tietoa että hän edes on raskaana. Olin myös tavannut hänet pari kuukautta ennen synnytystä, ja havaitsin silloin hänen olevan hieman pyöreämpi (on aina ollut ylipainoinen). Hän myös joi silloisella tapaamisellamme alkoholia ja on ilmeisesti juonut reippaasti koko raskauden ajan.
Voiko siis olla oikeasti mahdollista, ettei joku tietäisi olevansa raskaana? Itse en voi millään uskoa. Kyllähän se vauvamaha tuntuukin ihan erilaiselta kuin läskimaha, ja potkiihan se vauva! Miten muka voisi olla huomaamatta? Toisaalta jos tuttuni olisi tiennyt odottavansa, ei kai hän olisi ryypiskellyt niin paljon ja kai asiasta olisi ollut puhetta?
kommentteja?
Kommentit (29)
Eikä vain legondoja, vaan eräs kätilökin kertoi asiasta. He ovat aina (?) ylipainoisia ja ajattelevat vain kärsivänsä vatsanväänteistä. Kai se kohtu on myös taaksepäin kallistunut, eli vauva kasvaa enemmän "sisällä". Ja kun paino lisääntyy, niin sitä vaan ajattelee olevansa huonokuntoinen. Ja jos menkat on aina olleet epäsäännölliset ja niukat, niin ei kI sitä kiinnitä huomiota.
Kyllä olen tuntenut jo alkuraskaudessa kohdun kovana möykkynä ja vauvan liikkeetkin rv 14-16 alkaen, vaikka kohtu on taaksepäin kallistunut ja ylipainoakin niin, että olen ollut 100-kiloinen.
Eikä vain legondoja, vaan eräs kätilökin kertoi asiasta. He ovat aina (?) ylipainoisia ja ajattelevat vain kärsivänsä vatsanväänteistä. Kai se kohtu on myös taaksepäin kallistunut, eli vauva kasvaa enemmän "sisällä". Ja kun paino lisääntyy, niin sitä vaan ajattelee olevansa huonokuntoinen. Ja jos menkat on aina olleet epäsäännölliset ja niukat, niin ei kI sitä kiinnitä huomiota.
voi olla nuori, jolla epäsäännöllinen kierto ja elämäkin epäsäännöllistä, kieltävät mielessään raskauden epäilytkin, synnytys alkaa ennenaikaisesti
terv. kätilö
Itse olen lähes aina ollut reilusti ylipainoinen. Kyllähän se vauvamaha on jonkin verran "joustamattomapi" kuin läskimaha...mutta jollei tiedä olevansa raskaana niin siihen ei välttämättä kiinnitä huomiota.
Itselläni ei ole koskaan ollut muita raskausoireita kuin pois jääneet kuukautiset. Jos nekin olisi tulleet, en olisi tiennyt raskaudesta mitään. Esikoiseni oli erittäin vähäliikkeinen. Liikkeet olivat hyvin vaimeita ja niitä tuli harvoin. 10 liikettä tunnissa oli täyttä utopiaa. Viimeiset 3 viikkoa se oli käytännöllisesti katsoen liikkumaton.
Niinpä se sitten kuoli kohtuun 38+6 - 39+5 välisenä aikana enkä huomannut mitään. Ja kaikki - aina lääkäriä myöten- ihmettelivät, että etkö sinä huomannut, ettei se liiku. No huomasin, mutta sehän oli sen normaali olotila! Miten minun olisi pitänyt siihen reagoida?
Tällä perusteella uskon, että joku voi olla raskaana tietämättään aina synnytykseen asti.
Kyllähän minäkin katsoin, että onpas "minna" pyöristynyt....mutta eihän sellaista sanota fläsälle jolla on jo ennestään huono itsetunto.
Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että kyllä siihen täytyy liittyä myös jonkinlaista asian kieltämistä ja mielestä pois työntämistä.
Varmaan häpeääkin, kun on mennyt antamaan ja paukahtanut paksuksi ilman seurustelua.
No tämä tutun tutun tapaus oli lopulta ihan iloinen yllätys kaikille ja lapsikin kohta teini.
mahan riplatukselta. Olen tottunut hirveisiin vatsakipuihin ja vatsan liikkeisiin (näkyy siis ihan kuin vatsasa joku potkisi) ruoka-aineallergioideni tähden. Periaatteessa jos n olisi raskaudesta tiennyt, niin nuo potkut olisin voinut tulkita jollekin uudelle aineelle allergisoitumiseksi.
Vauvahan potkii loppuraskausessa jo niin lujaa, että koko maha rytkyy ja heiluu. Luulisi ettei kukaan, ei edes vähän heikommalla käsityskyvyllä varustettu, voisi pitää sellaista mylläystä pelkkinä vatsanväänteinä :0
Vauvahan potkii loppuraskausessa jo niin lujaa, että koko maha rytkyy ja heiluu. Luulisi ettei kukaan, ei edes vähän heikommalla käsityskyvyllä varustettu, voisi pitää sellaista mylläystä pelkkinä vatsanväänteinä :0
Siinä yksi heikolla käsityskyvyllä varustettu.
Täydellinen kieltäminen. Jos ihminen todella on päättänyt, ettei ole raskaana, pystyy hän varmasti selittämään itselleen raskausoireet mitä kummallisimmilla tavoilla.
Eniten minua ihmetyttävät tapaukset, joissa normaalipainoinen teini saa tietää olevansa raskaana, vasta synnytyksen käynnistyttyä. Ymmärrän, että raskaus voi olla teinille niin kova paikka, että on helpompi kieltää jopa itseltään totuus. Minua ihmetyttääkin näissä tapauksissa teinin vanhemmat, jotka asuvat teinin kanssa, mutta eivät hekään huomaa mitään. Eivätkö todellakaan huomaa, vai haluavatko hekin kieltää totuuden itseltään?
vatsanväänteitä? Jos et ole, niin et tiedä, että ne vauvan potkut ovat pientä verrattuna niihin vatsanväänteisiin.
Ja jos istukka on edessä, voi vaimentaa tehokkastikin liikkeitä. Itse tämän tiedän kun en tuntenut yhtään olevani raskaana, mitä nyt maha oli jättikokoinen, mut mitään ns oireita tai tuntemuksia ei ollu, ainakaan niin selviä etteikö olis voinu laittaa jonkun mun piikkii. Ja tuttavallakin oli niin pieni maha et pari pv ennen syntymää (!!) tutut ei tajunnu sen olevan raskaana. Vauva kasvoi sisään ja oli hyvin pienikokoinen
Mutta potkuja tunnen. Eilen tuli sellainen napakka ja mahakin heilahti. Oudolta tuntuu ja ultrassakin kävin kun ihan tuntuu kui joku siellä potkisi.
En siis lainkaan ihmettele, että joku ei tajua olevansa raskaana.
Täydellinen kieltäminen. Jos ihminen todella on päättänyt, ettei ole raskaana, pystyy hän varmasti selittämään itselleen raskausoireet mitä kummallisimmilla tavoilla.
Eniten minua ihmetyttävät tapaukset, joissa normaalipainoinen teini saa tietää olevansa raskaana, vasta synnytyksen käynnistyttyä. Ymmärrän, että raskaus voi olla teinille niin kova paikka, että on helpompi kieltää jopa itseltään totuus. Minua ihmetyttääkin näissä tapauksissa teinin vanhemmat, jotka asuvat teinin kanssa, mutta eivät hekään huomaa mitään. Eivätkö todellakaan huomaa, vai haluavatko hekin kieltää totuuden itseltään?
Koska en vain pysty uskomaan, ettei ylipainonkaan alta huomaisi vauvaa. Onhan kohtu sellainen kovan oloinen, ei pysty makaamaan mahallaan loppuvaiheessa jne. Mutta ehkä se sitten jotenkin on mahdollista, vaikka tosi epäuskottavalta kuulostaakin... Itsellänikin siis on lapsi.
Ap
kun se yksi nuori tyttö sai tietää olevansa raskaana vasta synnytyksessä. Oli lähtenyt sairaalaan kovien mahakramppien takia ja saanut vain pari tuntia aikaa valmistautua siihen, että hänestä tulee äiti. Oli ollut oireeton raskaus, ei ollut painokaan noussut. Joten onhan se mahdollista.
Omalla kohdalla taas ei olisi mitenkään mahdollista, koska kummatkin raskaudet aiheuttaneet niin hirveän pahoinvoinnin, että huh huh.
Ihmiset voivat kieltää itseltään vaikka mitä asiota. Päättävät vain olla näkemättä ja kuulematta totuutta. Tämä päätös on tietenkn alitajuinen, ja sitä on vaikea ymmärtää.
oli joku lihasairaus jota en nyt tarkemmin muista. Nainen oli huonossa kunnossa, joten hänen äitinsä kävi paljon auttamassa häntä. Hän tuli raskaaksi, eikä kukaan huomannut, ei hän itse, ei äiti, eikä mies. Tämä raskaus pahensi huomattavasti sairautta. Sitten eräänä yönä nainen heräsi koviin vatsakipuihin, meni vessaan pöntölle istumaan tuskaisena. Mies tuli katsomaan ja kohta pönttöön tipahti vauva. Hetkeä myöhemmin syntyi toinen lapsi, nainen odotti siis kaksosia. Muistaakseni naisella oli ennestään lapsi ja lääkäri sanoi ohjelmassa että luultavasti nainen ei tuntenut potkuja lihassairauden vuoksi, ei sitä myöskään huomannut kukaan. Kun raskaus oli ohi, naisen sairaus helpotti, hän esim. Hetkeä myöhemmin pystyi liikuttamaan kättään, mihin ei ollut kyennyt raskaana.
sai tietää kuukautta aikaisemmin, että odottaa lasta. Hän oli tuolloin 16 vuotias.
Kertoi, että oli täysin tietämätön raskaudesta siihen saakka. Kun menkatkin oli ollut sitä ja tätä ja muutenkin kroppa teini-iässä on erilainen "päivittäin". Hän meni vatsakramppien takia käymään terkkarilla ja tämä epäili raskautta ja siitä sitten jatkotutkimuksiin.
Anoppi ei asiasta kertonut kellekään. Ei uskaltanut. Vasta sitten kuukauden kuluttua, kun synnytys alkoi, niin isäänsä ja äitiänsä herätteli synnärille viemään.
Kylläpä olivat ihmeissään vauvasta, mutta sinne se vauva sujahti sujuvasti muiden mukuloiden joukkoon.
ja sen tarkoitus on suojata mieltä ehjänä
t.psykoterapeutti
Ihan terveillekin ihmisille voi käydä noin.. Ei tarvitse olla alkoholisti tai 300 kg painava immeinen.
Kuulostaa kyllä oudolta! Erittäin oudolta.. Itse raskaana olleena, en kyllä pystyisi uskomaan, etteikö joku alkaisi jo siinä vaiheessa ihmettelemään kun mahassa tuntuu potkuja.
En sitten tiedä miten ylipaino vaikuttaa asiaan. Jos ei oikeasti tiedä, niin kai sitä on kuvitellut, että ne potkut ovat jotain vatsan väänteitä taikka vastaavaa.
Kyllähän moni dogailee pitkin raskautta, vaikka olisivat tietoisia, että odottavat. Onko tuttavasi reippaasti alkoon päin kääntyvää sorttia? Alkkiksia ei käsittääkseni kiinnosta lopettaa käyttöä "siunatussa" tilassa.