Yliopisto-opiskelu ja lastenhoito
Olen 21-vuotias nainen. Opiskelen yliopistossa ensimmäistä vuotta. Olen syksyn ja talven mittaan tapaillut yhtä yli 30-vuotiasta miestä, ja nyt olen hänelle raskaana. Heti ensimmäiseksi oli mielessä keskeyttää raskaus mutta mies toivoo hartaasti että pitäisimme lapsen.
Aluksi luulin että lapsen takia menee opiskelut hyllylle ainakin vuodeksi, mutta ilmeisesti jotkut pystyy menestymään opinnoissa jopa yksinhuoltajana. Raha-asiat ratkaistaan miehen ehdotuksen mukaan niin että hän hankkii kaiken minkä tarvitsen ja tarvittaessa voin asua hänen luona. Haluaa jokatapauksessa olla lapsen hoidossa täysillä mukana alusta asti.
Useimmille keskeytys olisi tässä tilanteessa itsestäänselvyys, mutta alan uskomaan mahdollisuuteen että saadaan homma toimimaan suht vaivattomasti. Mies kohtelee minua hyvin, kunnioittaa minua, korostaa että päätös on loppujen lopuksi minun ja kehottaa tekemään se järkipohjalla. Toivoo kuitenkin minun synnyttävän ja haluaa selvästi huolehtia omasta jälkikasvusta. Keskiviikkona käyn jokatapauksessa YTHS:n terveydenhoitajalla kuuntelemaan mitä ne asiasta sanoo.
Kommentit (37)
Opiskelen lääketiedettä ja olen yksinhuoltaja. Hyvin sujuu, mitä nyt joskus hankaloittaa pakollisten opetustilanteiden järjestely jos lapsi kipeä tms. Tietenkään opiskelijaelämään en voi osallistua lapsettomien lailla mutta sekään ei varmaan ole ongelma jollei ole yh.
Miten sinulla opiskelut venyy lapsen "takia"?
Miten sinulla opiskelut venyy lapsen "takia"?
Siinä vaiheessa kun lapsen sain olin toki vuoden äitiyslomalla mutta eipä se nyt ole sen kummemmin opiskeluja venyttänyt kun monilla menee tuo aika välivuoteen ja opiskelutahtikin on paljon hitaampi (no ei ehkä lääketieteessä kun on pakko edetä tahdissa). Itse olen paljon lapsettomia opiskelutovereita tehokkaampi. Ja meillä sentään valtaosa opiskelusta on pakollista ja näin ollen vähemmän joustavaa kuin monilla muilla aloilla. Enkä ole ainoa lapsellinen opiskelija, itse tiedän lähipiiristä monta ja kaikilla opinnot etevät kuin rasvattu salama. :)
lapseni on siis aivan ihanassa päiväkodissa jossa viihtyy ja itse opiskelen 4-8 tuntia päivässä joten lapsenkaan hoitopäivät eivät veny yleensä liian pitkiksi. Päivähoitokin on ilmaista näillä tuloilla. Tiukkaahan tämä on taloudellisesti mutta lapsellinen opiskelija saa yleistä asumistukea, opintorahaa, lapsilisää ja itse otan opintolainaa ja näillä pärjätään tarpeeksi hyvin. teen myös silloin tällöin töitä, jotka lisäävät budjettia. :)
Ilman lasta olisin luultavasti maailman tehottomin opiskelija :D
lapseni on siis aivan ihanassa päiväkodissa jossa viihtyy ja itse opiskelen 4-8 tuntia päivässä joten lapsenkaan hoitopäivät eivät veny yleensä liian pitkiksi. Päivähoitokin on ilmaista näillä tuloilla. Tiukkaahan tämä on taloudellisesti mutta lapsellinen opiskelija saa yleistä asumistukea, opintorahaa, lapsilisää ja itse otan opintolainaa ja näillä pärjätään tarpeeksi hyvin. teen myös silloin tällöin töitä, jotka lisäävät budjettia. :)
Ilman lasta olisin luultavasti maailman tehottomin opiskelija :D
lääkiksessä? Oon ite fysiikan ja matikan opiskelija, ja haluaisin hakea hammaslääketieteelliseen keväällä. Mutta huolestuttaa ne pitkät päivät, kun on tosiaan lapsi (en ole kylläkään yh). Tähän asti on ollut vähän pakollisia läsnäoloja. Ja tosiaan, olin ennen lasta monta vuotta maailman tehottomin opiskelija, nyt aika keskiluokkaa.
niin useita kertoja vuodessa. Sitä sitten jää tenttejä, pakollisia läsnäoloja ym menemättä, joten kursseja pitää suorittaa uudestaan. Eikä pysty käyttämään hyväkseen ilta-aikoja, mun alalla niitä oli paljon. Pahimmillaan päivät 8-20 läsnäoloa ja siihen päälle tentit ja harjoitustyöt, mutta jos olisin opiskellut vain 8-16, niin monta vuotta enenmmän olisi mennyt.
Miehelle pitäisi sinä olla se tärkein eli parisuhde, eikä vain lapsi syynä olla kanssasi.
Mieti nyt tarkkaan, onko tosissaan, vai joku 'auervaara'. Ja on vielä 30v ikiopiskelija?
että suhde lapsen isän kanssa jatkuu ja muuttuu vähintää avoliitoksi.
Mutta muille vinkiksi: HUOLEHTIKAA EHKÄISYSTÄ.
Suhde tuore, olet nuori. Ikäero aika suuri tässä vaiheessa. Mieti vielä.
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1767591/miten_lainaa…
mistä teitä nuoria höynäytettäviä opiskelijatyttöjä löytyykin
Taidat olla melko kokematon, vai miten tollanen vahinko pääsi käymään??
Mä keskeytin opinnot kun tulin raskaaksi 3kk tapailun jälkeen. Tosin suurin syy oli se, että halusin muuttaa takaisin kotipaikkakunnalleni, missä kaikki muut läheiseni olivat. Kyllä sen mututuntumallakin aika hyvin osaa päätellä, tuleeko miehen kanssa miten sujumaan isyys (siis ihan aikuisten oikeesti, ei varmasti tule "pommina" kenellekään, jos tyyppi ei velvollisuuksia hoida, vaikka olisi puhunut mitä).
Meillähän kävikin siis juuri näin, että olen sitten yyhoo, vaikka on-offia olikin vielä neljä vuotta lapsen syntymän jälkeen!
Sittemmin aloitin opinnot toisella alalla uudestaan, ensin päiväopiskeluna ja sittemmin etäopintoina, kun sellainen mahdollisuus tuli. Päiväopinnoissa muksu oli tietty päivähoidossa siinä missä töissäkäydessäkin, läksyt ym. tein illalla lapsen nukkuessa. Nyt teen päivät töitä ja iltaisin kuuntelen luentoja kotona.
Kyllä sä selviät ihan mistä vaan, kun vaan päätät niin! Onnea odotukseen! :)
Niin että mullakin oli aika aborttiin varattuna, mutta viikkotolkulla itkettyäni peruin sen sinä aamuna kun olisi pitänyt mennä.
Klisee, mutta päivääkään en ole katunut, ja lapsi on fisku & kiva & terve eikä mikään huoran penikka.
Ei ole mikään huonon äidin merkki olla epävarma ja pohtia asioita monelta eri kannalta. Se nimenomaan osoittaa mielestäni kypsyyttä :)
Ollaan tapailtu pitkin syksyä. Opiskelijajuhliin osallistuu usein kaikenikäiset opiskelijat, eikä 30-vuotias ole lainkaan harvinaisuus. Varsinkaan AMK-puolella.
Jos mies tarjoutuu elättämään niin minut kun lapsen (esim. asuu 100-prosenttisesti maksetussa osakkeessa) niin miten ihmeessä minä joutuisin hyväksikäytetyksi? Miten mies voi olla auervaara?
Pistä vaan opinnot jäihin vähäksi aikaa. En tiedä mitään niin rasittavaa, kuin mammat tuo iniseviä penskoja luentosaliin häiritsemään muiden opiskelua. Ryhmätöiden tapaamisaikojen sopiminen myös täyttä tuskaa, kun nämä mammat sanoo "en minä voi tulla sillin, kun pitää hoitaa yannica-petteriä"...
Mies ei ole paska, vaan kohtelee minua hyvin ja haluaa pitää lapsen ja olla mukana sen elämässä. Kirjoitinko tämän, menikö muutenvaan ohi vai tarkoititko jotain muuta?
Mies opiskelee hänkin (tapasimme bileissä), mutta pitää lasta omia opintoja tärkeämpänä. Todennäköisesti aikoo siis olla kotona lapsen kanssa kun minä olen luennoilla.
Avoliitto tästä näyttäisi olevan mahdollisesti tulossakin. En tiedä mikä yksinhuoltajuudessa 13 ottaa pannuun.
Kannattaa kuitenkin varautua kaikkeen
Miten paljon yliopistot tulee vastaan kun saa lapsen opiskeluaikana?
Läsnäolopakko on läsnäolopaako, ei niissä jousteta.
Eikä missään muussakaan. Säännöt on kaikille samat.
Mies ei ole paska, vaan kohtelee minua hyvin ja haluaa pitää lapsen ja olla mukana sen elämässä. Kirjoitinko tämän, menikö muutenvaan ohi vai tarkoititko jotain muuta?
Mies opiskelee hänkin (tapasimme bileissä), mutta pitää lasta omia opintoja tärkeämpänä. Todennäköisesti aikoo siis olla kotona lapsen kanssa kun minä olen luennoilla.
Avoliitto tästä näyttäisi olevan mahdollisesti tulossakin. En tiedä mikä yksinhuoltajuudessa 13 ottaa pannuun.