Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lamictal ja raskaus

07.12.2005 |

Hei

Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta tai tietoa, miten lääke nimeltä Lamictal ( käytetään BP ja epilepsian hoitoon) voisi vaikuttaa raskauden aikana tai sikiöön?

terkuin

nipsu

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
16.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni se on epilepsialääkkeenä, eikä ole este raskaudelle. Kaikista lääkkeistä kerätään kuitenkin koko ajan tietoja kansainvälisiin rekistereihin. Koska Lamictal on suht uusi lääke, niin siitä ei ole paljoa tietoa, mutta se mitä siitä on, on positiivista. Tällä hetkellä sen uskotaan olevan turvallinen lääke raskauden aikana.

Minulta on kerätty pariin otteeseen tietoja rekisteriin, jonne kerätään kaikki Lamictalia käyttävät raskaana olevat naiset. Henkilöllisyys ei tule julki missään ja kysymyksetkin ovat aika pintaraapasuja. Lähinnä sellasia, että kuinka paljon lääkettä käyttää ja onko käyttänyt muita lääkkeitä raskauden aikana, onko perinnöllisiä sairauksia yms.

Rekisteriin ei ole pakko antaa tietoja, mutta minusta on tärkeää, että saadaan mahdollisimman monen naisen raskauden kulku tietoon, niin voidaan tutkia kuinka lääkeaine vaikuttaa sikiöön vai vaikuttaako ollenkaan.

Olen itse syönyt Lamictalia kohta 2 vuotta. Epilepsiaa olen sairastanut 13 vuotta ja muutamaa eri lääkettä olen ehtinyt syömään.

Annos on ollut 100 mg + 200 mg. Tällä hetkellä 100 mg + 250 mg. Pieniä paikallisia kouristuksia (vas.käsi) tulee aamuyöstä/aamulla heräämisvaiheessa. Ei kuitenkaan joka aamu, mutta lähes viikoittain.

Viime käynnillä neurologin luona puhuttiin lääkkeistä ja se mainitsi, että tämän päivän tiedon mukaan Lamictal on turvallisempi kuin Deprakine.

Minulla raskaus on sujunut todella hyvin tähän asti pienistä kohtauksista huolimatta. Ei ole ollut pahoinvointia, ei kipuja ja särkyjä... ei ainakaan vielä.

TSEMPPIÄ KAIKILLE EPILEPSIAA SAIRASTAVILLE ÄIDEILLE!

-Bambi ja perhonen rv26-

Vierailija
2/2 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi vetää, sanoi mun neurologi. Lääke on sen verran uusi, ettei kokemuksia ole kovin paljoa. Itselläni lääkitys on päällä epilepsian takia, annos on 300mg/vrk. Jossain uudenpuoleisessa Epilepsialehdessä (syyskuu ehkä tai sen jälkeen) oli referaatti brittiläisestä tutkimuksesta, jossa oli näitä vaikutuksia sikiöön tutkittu. Mua kiinnosti se kovasti, koska mukana oli Lamictalin lisäksi valproaatti (Deprakine), joka multa just keväällä vaihdettiin pois (aiheutti lapsettomuutta).

Sen tutkimuksen tulos oli lyhykäisesti se, että eniten epämuodostumia tuli yhdistelmälääkityksellä (näiden kahden yhdistelmä siis), sitten valproaatin kanssa ja vähiten lamotrigiinillä. En tiedä sitten, miten rajanveto annosten kanssa oli määritelty, kun valproaatin 100mg on ihan eri kuin lamotrigiinin 100mg (esim. mulla Deprakineannos oli 1100mg).

Kyllähän riskejä siis on, mutta niin on vaikkei mitään lääkettä käyttäisikään. Ja jos epämuodostumariskiprosentit hurjilta näyttäiskin, niin ei se välttämättä ole niin paha miltä kuulostaa. Epämuodostuma on kauhea sana, mutta harvemmin tarkoittaa sitä, että vaavilla olisi vaikka kolme kättä. Useimmat epämuodostumat ovat harmittomia ja korjattavissa, varsinkin kun Suomen oloissa ollaan.

Jännä muuten kun huomasin viestisi täältä, harvemmin enää käyn tällä puolella. Jos haluat lisää asian tiimoilta jutella, kannattaa ehkä huudella tuolla lapsettomuuspuolella, jos täällä sattuisi menemään viesti ohi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla