Oliko se melatoniinin antaminen lapselle nyt turvallista vai ei?
Siis meillä on 7 ja 8 ikäiset pojat, villejä ku mikä.
Nukkumaan mennään, siis päästään, vasta 23 aikaan joka ilta kun kaikki on yhtä jullunmyllyä.
Ei ole diagnosoitu adhd:tä tai muutakaan, tutkittu on, mutta ei ole sairautta.
Mutta uskallanko kokeilla melatoniinia edes yhtenä iltana että saisin edes yhden rauhallisemman illan vkossa?
Kuis paljon niille uskaltaa sitä antaa? Ja miten se vaikuttaa?
Olen yh., ei ole isovanhempia lähellä, isä ei tapaa lapsiaan juuri koskaan ja molemmat on koko ajan mulla, siksi ajattelin että uskaltaisinko ehkä kokeilla...
Kommentit (11)
kait siinä jotkut käyttöohjeet on. mistä sitä muuten voi ostaa?
Sammutat kaikki valot klo 20, myös telkkarit ja tietokoneet. Päälle et anna niitä enää laittaa. Pari ekaa iltaa varmaan jännäilevät, sen jälkeen alkavat nukkumaan jo ennen yhdeksää. Voit itse pyöriä läppärillä, jos haluat, mutta pidä valo poissa tenavien silmistä. Varmasti toimii.
oli lehdessä unitutkija Partisen haastattelu, jossa hän ihmetteli, että ei ole edes testattu melatoniinin vaikutusta sukuhormoneihin - rotilla tms. yhteys on kyllä löydetty.
Jos lapset ovat yleensäkin villejä, syy ei varmaan ole melatoniinin erityksen vähäisyydessä. No, hoitihan mieheni exä omaa mielenterveyttään syöttämällä lapselle melatoniinia, eli sattuuhan tätä. (Sen jälkeen kun lapsi muutti pois hänen luotaan ei ole melatoniinia tarvinnut.) Ei vaan, olen minäkin kadehtinut hyvin nukkuvien lasten vanhempia... Ei se nukahtaminen aina rutiineista ja rakkaudesta kiinni ole, mutta ei silti kannata lääkitä kovin herkästi...
Antakaa Tän nyt kirjoitella näitä Porvoo juttujaan
ei aleta korjaamaan rutiinin ja kurin puutetta, kai sen verran nyt pitää tajuta. Hae apua perheneuvolasta tms. jos et itse keksi mikä mättää. Muutama konsti:
- ruokarytmi: aamupala, ruoka koulussa, välipala koulusta tullessa, lämmin ruoka illalla, iltapala. Lämmin ruoka ei ole pizzaa, hampparia tai lihistä joka ilta eikä iltapala limsaa ja munkkipossua. Limsat, energiajuomat, sokeriset herkut minimiin tai kokonaan pois.
-läksyjen teko alkuillasta, ei illalla nukkumaan mennessä tappelua tehdäänkö läksyt nyt vai ei.
- telkkarin katsomista ja konsoli-/tietsikkapelien pelaamista kontrolloitava ja tarvittaessa rajoitettava. Klo 20 jälkeen ei pelaamista eikä telkkaria.
- jokaiseen päivään kuuluu liikuntaa (luistelua, uimista, kavereiden kanssa ulkoilua, mäenlaskua, hiihtoa, sählyä.... mitä tahansa).
-iltapala esim. klo 20 nurkilla, sitten iltaan rauhoittuminen, esim. lämmin suihku, hetki lukemista, rauhallisen musiikin kuuntelua tms.
-aamulla ylös riittävän aikaisin, esim. klo 7-8, myös viikonloppuna, jos kerran unirytmi menee helposti sekaisin.
Jos nämä konstit ei auta muutamassa viikossa, mieti sitten vaikka sitä perheneuvolaa. Lapsille ei aloiteta ominpäin minkäänlaisia uni- tai rauhoittavia lääkityksiä. Melatoniinin epäillään aiheuttavan häiriöitä lapsen kasvussa ja sukupuolikehityksessä.
Meillä on perheessämme 5v poika, joka on ihan vauvasta saakka ollut "illan virkku, aamun torkku". Jos saisi itse luonnollisesti päättää unirytmistään, nukkuisi 23-10. Kaikkea on koitettu, rutiinit ovat tiukat ja ruokavalio harvinaisen aineenvaihduntasairauden takia myös varmasti kunnossa. Päiväkodin aloittaminen viime syksynä pahensi vielä tilannetta, koska poika jännittää päiväkotiin menemistä eikä sen vuoksi saa unta. Sitten aamulla joudutaan herättämään väkisin, poika on kiukkuinen ja päiväkodissa sujuu huonosti --> kierre on valmis.
Melatoniinikohusta huolimatta ajattelin, että koitetaan nyt viikko tai kaksi näitä lääkkeitä. Jos tuntuu, että sopivat hyvin, niin puhun sitten lääkärin kanssa. Jos eivät sovi, niin parin viikon kokeilulla ei varmasti ole pysyvää haittaa. Olen antanut 1mg pojalle iltaisin klo19. Hän on nukahtanut sen jälkeen joka ilta kahdeksaan mennessä ja herännyt itse kuuden-seitsemän aikaan aamulla iloisena ja valmiina lähtemään päiväkotiin.
Niinpä sitten lastenneurologilla käydessämme viime viikolla otin asian puheeksi. Sanoin, että olen 10 pv:n ajan antanut 1mg illalla. Lääkäri keskeytti tässä vaiheessa: "Anna 3mg, se on normaaliannostus!" Sen jälkeen kerroin, että tuo 1mg on jo muuttanut pojan vrk-rytmin täysin ja saanut arjen toimimaan huomattavasti paremmin. Lääkäri sanoi, että voimme turvallisesti jatkaa tuolla annostuksella nyt pari kuukautta tai nostaa annostusta, jos tarve vaatii. Sitten pidetään taukoa ja katsotaan, pysyisikö rytmi uudessa muodossaan, kun on saatu päiväkotielämäkin sujumaan ja jännittäminen loppumaan. Jos ei, niin sitten jatketaan. Meidän lääkärimme oli sitä mieltä, ettei sivuvaikutuksia sukupuolikehitykseen ole ja sanoi, että sitä voi turvallisesti syödä. Toki myönsi, että netti on täynnä tutkimuksia, mutta ei kaikkia tarvitse kuulemma lukea eikä uskoa.
"siis MEILLÄ on 7 ja 8...." ja olet yh, eikä isää tai ketään muutakaan...
huoh... vähän surkeesti mietitty provo. Kannattaa seuraavalla kerralla muutenkin kysyä, että kuinka ison napin rauhoittavaa voit antaa tonikäselle iltaoluen kanssa...
Juu tyhmää, mut oli pakko kommentoida! :-D
Eli mene vastaanotolle keskustelemaan asiasta äläkä aloita ominpäin. Se on kuitenkin hormoni.
Tuskin on mitää käsikauppatavaraa, eli jos sulla on lääkärin määäräykset molemmille lapsille, niin on turvallista. Jos ei, niin ei ole.
En oikeasti lähtisi leikkimään reseptilääkkeillä lapsen terveyden kustannuksella. Voithan keskustella asiasta oman lääkärisi kanssa....
asiallisista vastauksista, puolesta ja vastaan.
Provoksi epäilevät: väärässä olette, ähäkutti!
Ja sinä joka tartui siihen "meidän lapet - yh" - lapset ovat meidän, en ole neitsyäiti.
Viikonloppu taas tosi raskas kun pojat kukkuvat vielä puoleltaöin ja seuraavana päivänä urheiluturnauksia molemmilla, väsyksissä sitten kiukkuilevat aamulla kun pitää herätä "jo" ysiltä et ehditään turnaukseen 11.
Kouluaamut vielä vaikeampia kun herätys 6.50, huoh.
Rutiineita on kokeiltu, ihan kaikenlaisia, ruokavaliot ja muut. Mutta ei toimi.
Sovin asiasta tänään puhelimessa lasten isän kanssa ja sovittiin että MEIDÄN lapset kokeilevat tänään melatoniinia.
Ostin luontaistuotekaupasta 1mg (sikakallista kylläkin) ja annan molemmille pojille illalla 1/4 tabletin.
Jospa tämä auttaisi elämämme normaalimpiin uomiin.
Kiitos vielä fiksuille vastaajille, ilkeilijöille toivotan tervemenoa! älkää vaivautuko enää kommentoimaan tätä ketjua. Kiitos.
Ilmoan huomenna miten kävi.
Iltapalat, -pesut ja -satu klo 19.30 JOKA ilta. Ei hormoneja sekoittamaan kehittyvän lapsen elimistöä. Täytyy olla päässä vikaa, että edes ajattelee moista :O