Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakottaisitko 6-v:n juomaan maitoa/syömään maitotuotteita vai antaisitko kalkkitbl?

Vierailija
01.02.2013 |

6-vuotias on keksinyt, että maito on pahaa, ei suostu juomaan kuin tilkan silloin tällöin. Viiliä tai jugurttia menee ehkä purkki päivässä. Juustoa ei syö, sekin on pahaa.

Antaisitteko suosiolla kalsiumin tabletteina vai taistelisitteko monipuolisen ruokavalion puolesta?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeilepa antaa laktoositonta, jospa onkin yliherkyyttä.

Vierailija
2/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa riisimaitoa, johon lisätty kalsiumia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää kai se lapsi ilman maitoakin.

Vierailija
4/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan antaisin kalkkitabletteja. Ja niin olen tehnytkin.

Vierailija
5/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella oli nuorempana maitoproteiiniallergia ja vaikka se on mennyt jo ohi, ei ikinä ole tottunut juomaan lehmänmaitoa (tai riisi-, kaura-, soija tms maitojakaan). Ruokajuomana hänellä siis vesi ja kalsiumin saa tableteista.

Vierailija
6/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös "keksinyt" että maito on pahaa.

En ole ainakaan 25 vuoteen juonut ollenkaan maitoa, en minkäänlaista.

Rahkaa ja raejuustoa en syö ollenkaan, enkä piimää.

Jugurttia ja juustoa toisinaan, jäätelöä joskus.

Ei mitään ravintolisiä käytössä.

Yläasteiässä kävin laktoosi-intoleranssitestissä ja sen mukaan minun ei pitäisi sietää mitään maitotuotteita.

Näin olen kuitenkin pärjännyt ja ikää nyt 37 v.

Vierailija
7/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri määrä eläinproteiinia altistaa luukadolle, eli lisää kalkin ja d-vitamiinin tarvetta. Siten minusta ei ole mitään välttämätöntä pakkoa juoda juuri maitoa, vaan riittävän monipuolisen ruokavalion voi koostaa monella muullakin tavalla. (Mutta ne kalkit + d-vitamiinit antaisin silti, muuten menee liian haastavaksi.)

Eihän suuri osa maailmasta käytä ollenkaan niin paljoa maitotuotteita kuin me, joten ei se suunnaton maidonjuonti itsessään ole mikään autuaaksi tekevä asia.

Vierailija
8/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko maitoallergiaa tai laktoosi-intoleranssia. Jos ei, pakottaisin.

Vierailija
9/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen proteiinin saanti jää helposti puutteelliseksi, jos lapsi ei juo maitoa ja käytä maitotuotteita.

Koululounaassakin lasketaan lasi maitoa mukaan proteiininlähteisiin.

Tietysti tätä voi kompensoida muilla ruuilla.

Vierailija
10/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisen vuotta myöhemmin olin Lastenklinikan päivystyksessä tipassa sokeritautidiagnoosia saamassa.

Paljonhan on puhuttu lehmänmaidon osuudesta sairastumiseen ja vaikken voi mitenkään osoittaa yhteyttä omalla kohdallani, niin maitoinho iski nopeasti enkä sen koommin maitoa juonut. Mulle tosin saatiin piimää menemään, ehkä just siksi sairastuinkin.

Vierailija
11/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalsiumlisän käyttö voi kasvattaa sydänriskiä, kertoo BBC News saksalaistutkimuksen tuloksista.

Tutkijat seurasivat yli 20 000:ta saksalaista, joilla ei seurannan alkaessa ollut sydän- ja verisuonitauteja. Yli vuosikymmenen seurannan jälkeen tutkijat totesivat, että kalsiumlisää käyttäneet olivat saaneet tutkimuksen aikana 86 prosenttia todennäköisemmin sydänkohtauksen verrattuna niihin, jotka eivät syöneet lainkaan ravintolisiä.

Tutkijoiden mielestä sydänkohtausriskin kasvu pitäisikin ottaa huomioon kalsiumlisiä käytettäessä.

Vierailija
12/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito ja maitotuotteet on varsin tuore keksintö ihmiskunnan historiassa (0-15000 vuotta riippuen paikasta), joten välttämättä mitään tarvetta kalkkitabuille ei ole.

Kaikenlisäksi kalsium pillereinä otettuna lisää sydäntautikuolleisuutta monen tutkimuksen mukaan, niin tuskin se terveellistä noin nuorillekaan on.

Kalsiumin päiväsuosituskin lienee hatusta kiskottu, kun korkealle säädetty pitoisuus johtunee K- ja D-vitamiinin puutteesta, joiden tehtävänä on auttaa kalsiumia imeytymään ja kiinnittymään luihin.

Monessa maassa pärjäävät murto-osalle suhteessa maitoa lipittäviin. Jossain kerroshampparin kahdessa juustopalassakin on helposti 300 mg kalsiumia, joka on jo kiinalaisen koko päivän kalsiumannos. Eikä Kiinassakaan mitään osteoporoosia ole samaan malliin kuin täällä.

Vierailija
13/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska itse olen lopettanut maidon juonnin 1v.

Maito vain on minun mielestäni oudon makuista.

Ensimmäinen sanani oli "että" eli vettä ;)

Olin hokenut keittiössä: että, että...

Ja kun kukaan ei ymmärtänyt niin olin näyttänyt sormella vesihanaa.

Vierailija
14/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen proteiinin saanti jää helposti puutteelliseksi, jos lapsi ei juo maitoa ja käytä maitotuotteita.

Tätä en usko. Vaikka söisi pelkkää spagettia ja vettä, niin saa noin tuplasti päivän proteiinitarpeen. Samoin päivän proteiinitarve tulee, vaikkei muuta söisikään porkkanoiden, perunoiden, riisin, mansikoiden, appelsiinien, sipulien, leivän, yms. lisäksi. Tietysti jos syö pelkästään vaikka karkkia tai omenaa, niin proteiineissa jää vajaaksi, mutta melkein pitäisi valitsemalla valita nuo vähäproteiiniset ruokatuotteet.

Laskeskelin, että sellaiset 120 grammaa proteiinia tulee ruokatuotteista keskimäärin ja täysin ei-maitoa/ei-munaa/ei-lihaa/ei-kalaa vegelinjallakin keskimäärin 90 grammaa. (per 2400 kcal)

Vierailija
15/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan juotu maitoa. En usko sen tarpeellisuuteen, olen itse kulttuurissa jossa maitoa ei juoda. Ihmiset suurimmassa osassa maailmaa kasvaa ja voi hyvin ilman maitoakin, ja osteoporoosikin on harvinaisempaa kuin Pohjoismaissa jossa maitoa latkitaan, joten miksipä sitä maitoa juomaan?

Vierailija
16/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmänmaito ei ole missään nimessä edes paras mahdollinen kalkinlähde, se on vain niin hyvin iskostettu valion propagandalla tajuntaan että luulo elää ja voi hyvin.

Kalkkia saa vaikka ja mistä:

pähkinät, manteli, soijamaito, tofu, kaali, kuivatut hedelmät, appelsiini, auringonkukansiemen, nokkonen, seesaminsiemen, ruusunmarjasose.

Ei muuta kun lukemaan ja ravistelemaan omia ennakkoluuloja!

Vierailija
17/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululounaassakin lasketaan lasi maitoa mukaan proteiininlähteisiin.

Älkää nyt ihmeessä uskoko tällaista, Suomessa yleensä ruokavalio on niin paljon jo ihan lihasta ja kalasta eläinproteiinia sisältävä että proteiininpuutosta ei ole käytännössä kellään anorektikkoja ja huonosti syöviä vanhuksia lukuun ottamatta. Kasvissyöjätkin saavat yleensä riittävästi proteiinia koska tiedostavat tarpeen kiinnittää asiaan huomiota.

Vierailija
18/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee juustona, jäätelönä, maitoon valmistetuissa ruuissa, jne. niin mikäs hätä siinä on. Tarvittaessa antaisin kalsiumia D-vitamiinin oheen. Ainakaan asiasta ei pidä tehdä numeroa.

Vierailija
19/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistyneenä mammana tiedän että lehmänmaidossa on yleensäkin enemmän haittoja kuin hyötyä. Jos itse olisin niin ajattelematon että tarjoaisin lapselle sellaista, olisin iloinen että hän ymmärtäisi kieltäytyä ;)

Vierailija
20/24 |
01.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä se tule täyteen pelkkää spagettia syömällä. Saati tuplana, kuten joku edellisistä kirjoitti.

Omien lasteni koulussa oli yhtenä päivänä tällä viikolla ruokana kasvissosekeittoa, riisipiirakka, juustoa ja omena. Jos tästä jättää juuston pois, eikä juo maitoa, vain 9% energiasta tulee proteiinista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan