Kaikki yh-äidit saavat rahaa sossusta ja kelasta
Tai näin ainakin kovin moni luulee. Kertokaas nyt vauvapalstan viisaat, mitä kaikkia tukia olette luulleet yh-äitien saavan automaattisesti.
Olen itse normaali, työsskäyvä nainen ja olen yksin vastuussa alaikäisestä lapsestani. En saa mitään muita tukia, kuin lapsilisän yksihuoltajakorotuksella, eli 150 euroa kuussa normaalin 100 euron sijaan.
Kommentit (3)
lapsilisän korotus on ainoa ylimääräinen tuki. Mutta totta, itsekin olen monesti kuullut kuinka yksinhuoltajat saa sossusta omistusasunnot ja etelänmatkat jne. Lisäksi ystäväni (?) puhui minulle "yksinhuoltajan tuista" jotka on valtavia.
Joskus harmittaa kuunnella.
luulee, että yksinhuoltaja on iskenyt lapsensa isän baarista tai muuten saanut lapsen epämääräisessä suhteessa.
Yksinhuoltajia ovat myös ne jotka ovat eronneet syystä tai toisesta ihan kunnollisesta avo- tai avioliitosta.
Eikä kaikkien yksinhuoltajien puoliso ole jättänyt "kamalaa akkaa". Myös yksnhuoltaja on voinut päättää suhteen.
Kaikki äidit (tai isät) saavat rahaa kelasta. Lapsilisää nääs.
Itse olen nuori äiti, en tosin yh, ja muakin ärsyttää kun monesti oletetaan, että eletään sossun ja kelan rahoilla. Kelan rahoilla elänkin, koska - tadaa - olen äitiyslomalla! Sossusta en ole saanut enkä saa senttiäkään.