Lyhennetty työaika?
Täällä varmasti jollakin on kokemusta lyhennetyn työajan tekemisestä kun lapsi alle 3-vuotias. Miten rahajutut käytännössä menevät? Kelalata ilmeisesti saa jotain tukea tähän?
Itse ajattelin mennä takaisin töihin kun lapsi 2-vuotias mutta tehdä tosiaan lyhyempää työpäivää tai viikkoa (en ole vielä varma kumpaa kannattaisi ja käykö molemmat vaihtoehdot työnantajalle). Varovaisesti olen jo asiaa töistä tiedustellut ja pitäisi onnistua.
Kertokaahan kokemuksia, miten tämä kannattaisi järjestää.
Kommentit (6)
siitä saa korvaukset kuten kokoaikaisestakin mutta vain osalta päivää.
Alle kolmevuotiaan vanhemmalle kela tosiaan maksaa pienen korvauksen (olisiko jotain 80e/kk) osittaisella hoitovapaalla olosta.
Itse teen osa-aikaista työtä, 30h/vk, vaikka lapseni ovat jo 4 ja 6-vuotiaat. Olen tykännyt tästä järjestelystä. Enemmän aikaa lasten kanssa, mutta työtäkin ihan sopivasti. Teen kolmivuorotyötä, viikonloppujakin, joten lapset tarvitsevat vain 10hoitopäivää/kk.
oikeus siihen asti kunnes lapsi menee 3. luokalle. Noita Kelan ropoja saa kun lapsi on alle 3-vuotias tai 1.-2.luokalla. Niitten varaan ei kannata laskea mitään, sillä tuki on muutamia kymppejä kuussa.
Minulla on toiminut erittäin hyvin, teen 6-tuntista päivää. Työtehtäväni ovat sellaisia että pystyn ne tuossa ajassa tekemään. En siis palannut entiseen työhöni tekemään samoja asioita lyhyemmässä ajassa.
Jos työmatka on pitkä, kannattaa varmaan tehdä 4-päiväistä viikkoa sillä päivistä tulee joka tapauksessa pitkiä jos matkaan menee esim tunti/suunta.
Oma työantajani ei pidä tuosta nelipäiväisestä mallista mutta onneksi minun ei ole tarvinnut siitä tapella, koska en sitä haluaisikaan.
Uralla etenemiset ja ylityöt saa unohtaa, mutta en niitä nyt kaipaakaan. Työvuosia on toivottavasti jäjellä vielä kolmekymmentä, joten ehtii sitä tämän jälkeenkin. Monet kauhistelee tuota uran menetystä, mutta itse en ole ajatellut kuolla vielä ;)
Työmatkani on tosiaan pitkä, osittain siksi aloin tätä suunnittelemaan. Tuo matkakustannusten miettiminen ajaisi kyllä lyhennettyyn työviikkoon.
Limittämään pystymme miehen kanssa vähän, työmatkojen vuoksi hoitopäivästä tulisi kuitenkin silti pitkä. Ja matka-ajat pitenevät jos joudun mennen tullen istumaan ruuhkassa. Tämä taas ajaa lyhennettyyn työpäivään. On tämä vaikeaa :/
-ap-
Tuosta summasta menee vielä ennakonpidätys.
Kannattaa ihan miettiä kumpi tulee järkevämmäksi päivähoidon kannalta, lyhennetty hoitopäivä vai hoitoviikko. Riippuu päiväkodista (ja kunnasta jos kunnallinen hoitopaikka) miten menee esimerkiksi maksut: montako hoitopäivää kuussa tarkoittaa täyttä hoitomaksua / saako osapäiväisenä alennusta jos hoitopäivä on alle tietyn tuntimäärän. Pystytkö limittämään työpäivääsi miehen kanssa niin, että hoitopäivästä saadaan lapselle lyhyt. Huomioi myös matkakulut (joka päivä töihin vai vain neljänä päivänä töihin) ja veroprosentin lasku.
Suoraan ei voine sanoa, kumpi on parempi, lyhennetty työpäivä vai lyhennetty työviikko. Itse olen tehnyt 6 tunnin työaikaa, mutta aloitin sen kun lapsi oli esikoulussa.
Niin, kannattaa muistaa, että oikeus työajan lyhentämiseen on myös välillä 3-6v vaikka Kela ei siltä väliltä osittaista hoitorahaa maksakaan (maksaa vain alle 3v tai 1-2 lk ajalta). Saat siis tehdä lyhennettyä työaikaa halutessasi lapsen 2-luokan loppuun asti jos vain talous kestää.