Toipilaana työskentely
Olin leikkauksessa, sain pari kuukautta sairauslomaa.
Olo ei ole kipeä, muttei tervekään. Lisää sairauslomaa ei heru.
Työnantaja vaatii normaalia työpanosta, mutta siihen en pysty.
Mitä teen? Koen olevani puun ja kuoren välissä.
Kommentit (9)
Olen tehnyt muutaman virheen (en mitään drastista tms.) ja olen mm. jättänyt väliin kaikki ei-pakolliset kokoukset. Muuten työpanokseni on erinomainen, kuten ennenkin.
Nyt sitten sain luokatonta noottia noista kokouspoissaoloista (kokoukset palkattomia, vapaa-ajalla mikä tarkoittaisi sitä että pitäisi palkata lapsille hoitaja) ja noista lapsusvirheistä.
Ja mm. työkaverilleni oli vuodettu niitä virheitä, jolloin hän levitti ympäriinsä oman näkemyksensä, että olen burnoutissa... Vaikka siis ihan fyysisestä sairaudesta kyse.
Tein nyt sitten ilmoituksen työpaikkakiusaamisesta tuon työkaverin ja toisen samanlaisen osalta.
ap
ap
ja kokototuus ei taaskaan kohdanneet.
Meillä on mentävä kokouksiin, vaikka eivät ole ns työaikaa, ihan työsopparissa tähän on velvoitettu. Jos teilläkin on tuossa vakiintunut käytäntö samoin, en ihmettele, että noottia olet saanut.
Ko. kokoukset on täysin _vapaaehtoisia_, eivätkä kuulu toimenkuvaani mitenkään.
Minä sitäpaitsi silti ilmoitin esteistä etukäteen ja ne on kuitattu. Suurin osa esteistä on sellaisia, että olen kiinni työnantajan määräämissä töissä, joita ei pysty siirtämään...
Sitäpaitsi niissä kokouksissa on parhaillaan ollut paikalla 4 ihmistä 104:stä, mutta vain minulle on huudettu aiheesta.
ap
muita ongelmia? Siis sinulla itselläsi, ei muiden toimesta.
Lääkitystä säädetään, mikä aiheuttaa esimerkiksi väsymystä illalla, enkä pysty mielestäni keskittymään yhtä hyvin kuin ennen. Ja olen ehkä aloitekyvyttömämpi kuin ennen - mutta tässä nykyään lähinnä normitasoa, koska ennen olin huippu.
Mutta tästäkin soitin lääkärille ja jonotin syksyn sinne vastaanotolle. Eli mielestäni olen toiminut siinä vastuuntuntoisesti.
Ja ne virheeni ovat ihan samanlaisia kuin kaikki muutkin tekevät.
Nyt kyllä tuon työpaikkakiusaamisen takia menetin yöuneni jne.
ap
Ja osaltaan olen samaa mieltä, ettei työelämässä jousteta esim sairauden suhteen. Oletetaan että vaika edellisellä viikolla olit työkyvytön niin seuraavalla viikolla pystyt jo kaikkeen. Minäkin jouduin tilanteeseen, että 6 viikon sairausloman jälkeen työt oli niin ruuhkassa, että tein jatkuvasti ylitöitä kahden viikon ajan. Olen sitämieltä, että hiukan luovemmalla työnjaolla ruuhka olii voitu estää.
Olinhan edelleen toipilas, ja moni asia oli ielletty, vaikka toimistotyöt sujuikin. Mutta mulle esim pitkään istuminen on myrkkyä, ja nykyisin teenkin suuren osan työöstä seilsaltaan. Mutta 10 h on vähän liikaa.
Onneksi mun työkaverit ymmärsi ennen leikkausta mun huonontuneen työkyvyn. Olin vain 3 kertaa sairauslomilla, yhteensä viisi viikkoa, mutta kyllä vahva kipulääktys heikensi muistia ja välillä pyörrytti niin, että jouduin lepäilemään sohvilla. Mutta tukea löytyi.
Siinä teet esim. 3 päivää viikosta töitä ja kaksi olet saiarslomalla. Kela maksaa päivärahaa siaraspäiviltä.
Kysypä työterveyslääkäriltä. Jos se ei myönnä, ota sitten uusi kokoaikainen saiarsloma esim. masennuksen perusteella, kyllähän toi kiusaaminen ja toipilaana olo aiheuttaa masennusta ja unettomuutta.
...että väki saa toipua kunnolla työkykyiseksi.
Olen henkilöstöpäällikkö valtiolla.
jos se huonontaa vointiasi, sitten menet lääkäriin ja haet sairaslomaa.