Älyttömiä väittämiä, luuloja, yms. mitä olette kuulleet aikuisen ihmisen suusta. (ov)
Kaverini on ravintolakokki ja inhoaa ylikaiken maksaruokia. Tykkäsi kuitenkin syödä maksamakkaraa innolla. Sitten kuuli että maksamakkara on tehty mistäpä muustakaan kuin maksasta, ja sen jälkeen ei ole voinut syödä ko. tuotetta. Kuulemma maistuu pahalle.
Sama tyyppi väitti että yksin elävä/kaupassa asioiva henkilö ei saa/voi ostaa perhepakkauksia. En ole koskaan saanut järkevää perustelua väitteelleen.
Eräs toinen ihminen luuli että Maapallo on kaiken keskusta, jota tähdet, aurinko ja planeetat kiertää, eikä tiennyt mikä on Linnunrata. Aika monikaan ei itseasiassa tiedä edes sitä, mitä auringonpimennyksessä tapahtuu. Tosin se ei olekaan enää nykypäivänä kovin oleellista tietoa ihmisen arkipäivän kannalta.
Kaikkein älyvapaimpia "faktoja" olen kuullut yhdeltä ihmiseltä, joka on patologinen valehtelija, mutta se painiikin jo ihan eri sarjassa, enkä enää ota juttujaan tosissani.
Kommentit (394)
Tamponia käyttävillä on kovemmat menkkakivut.
Ei varmastikaan automaattisesti, mutta ennen hormonihoitoja omat menkkakipuni pahenivat tamponin kanssa enkä voinut koskaan parin ekan päivän aikana sellaista siis käyttää.
Alppeja on olemassa enenmmän kuin yhdet.
Pakko kertoa sen verran tuosta alilämmöstä, että kaverilla sitä kyllä on. Itse olen vierestä katsonut kun on aivan uudella kuumemittarilla saanut 34 alkuisia lukemia. Tämän saman on häneltä mitannut joskus lääkäri, kun on mennyt valittamaan flunssan oireita.
Itsekin väitin kovasti vastaan ennen kuin näin todisteet. Oli lääkäri kuulemma sanonut että on alilämpöä ja oireet on samat kuin miten muut kokevat kuumeen.
'Eikö sitruunahappo ole emäksinen, on se'
sun äidiltäs on ehkä mennyt syy ja seuraus sekaisin.
Eikös hoitamattoman/puhjenneen diabeteksen yksi oire ole jatkuva janon tunne. Vai onko tämäkin nyt niitä vääriä uskomuksia?
Mummini ei kuulemma tarvitse enää silmälaseja, koska on syönyt paljon voita.
Voissa on paljon A-vitamiinia. A-vitamiinin puute taas on aiheuttanut 14 miljoonalle lapselle näköongelmia ja osalle täydellisen sokeuden. Että voihan tuossa perää ollakin.
Kuumeessa ei kannata ottaa särkylääkettä vaikka kuinka särkis päätä ja jäseniä, kun sitten ei parane.
Pitää osittain paikkansakin. Siis sikäli, että kuumeen laskeminen lääkkeillä aiheuttaa pidemmän sairausajan, tutkimuksia aiheesta löytyy. Kuume kun on elimistön oma puolustusmekanismi, eikä taudinaiheuttajien aiheuttama haitta; Lämpimämmässä leukosyytit liikkuvat nopeammin, lymfosyytit lisääntyvän nopeammin ja fagosyytit syövät pöpöjä tehokkaammin.
Tuohonhan osittain lihavuusleikkauksetkin perustuvat.
Ei suoli mihinkään kasva. Vatsa kyllä kasvaa ja sitä voidaan pienentää leikkauksella.
...pinta-alaan, jossa ravinto imeytyy. Joillakin on luonnostaankin pitempi suoli kuin toisilla.
Höpö, höpö, lihavuusleikkauksella pienennetään vatsalaukkua, ei siinä kosketa suoleen.
Ei mikään vatsalaukku! Argh!
Minä en ymmärrä miksi ihmiset vieläkin puhuvat alilämmöstä. Ihmisen normaalilämpö vaihtelee 35,8-37,8 välillä ja jos tuo lämpö menee normaalilukemia alemmas, on kyse joko mittausvirheestä (yleensä nämä "alilämmöt" tulevat kainalosta mitattuina) tai HYPOTERMIASTA.
Lääketiede ei myöskään tunne sanaa alilämpö.
Minulla oli sydämen vajaatoiminta. Tai on vieläkin, mutta tällä hetkellä se on oireeton. Kun se oireili, palelin helteelläkin ja minulle tuli hyvin herkästi kylmä hiki, kun yritin lämmittää itseäni vaikka peitoilla. Kuumemittarilla sain toistuvasti outoja lukemia, 35 asteen tuntumassa, joskus allekin. Normaalisti lämpöni on noin 36,5 astetta. Minulla oli samanlainen olo kuin olisin ollut korkeassa kuumeessa. Tämä kuulemma johtui siitä, että sydämeni ei jaksanut pumpata riittävästi verta. Ehkä tilasta sitten käytetään jotain muuta sanaa kuin alilämpö, mutta ruumiinlämpöni oli kuitenkin huomattavasti tavallista alhaisempi.
niin kuvitellaan heti, että on vilustunut.
Ja tähän liittyen: allergiaa voi olla vain keväisin.
Tämmöistä äitini pitkään ihan vauhkona selitti. Varsinkin jos sattui olemaan kuuma kesä ja luonnollisesti piti juoda tavallista enemmän.
'Työkaverin lapselle tuli sokeritauti kun se joi kauhean paljon' oli todella usein kuultu peruste sille, miksi ei saisi juoda (esim. vettä).
on tainnut käsittää pahasti väärin vedenjuonnon yhteyden diabetekseen. Diabetes ei tule juomalla paljon vettä. Vaan jos ihminen juo aina paljon vettä, voi hänellä jo olla diabetes, sitä vain ei ole todettu vielä. Toki muitakin oireita on.
Että kun imettää vauvaa niin jossain vaiheessa se maito vaan loppuu -> ei pidä paikkaansa, jos äiti saa riittävästi ravintoa ja imettää vauvaa sen tahtiin (mikä voi olla välillä tunnin väleinkin) niin ei se maito lopu. Myöskään tiheänimun kausista ei tiedetä (että vauva tilaa lisää maitoa äidiltä imemällä rintaa useammin)
Usein luullaan myös että epiduraalipuudutus ei vaikuttaisi synnytykseen muuten kuin lievittämällä kipua. Sillä on monia vaikutuksia mistä vaan ei puhuta.
niin onhan sillä mm. sellainen hyvä vaikutus, että naiset joilla ei meinaa paikat aueta synnytyksessä, epiduraali rentouttaa lihakset ja synnytys nopeutuu, paikat aukeaa. Olen itse tällainen nainen ja tiedän monta muutakin. Tästä vaan puhutaan aika vähän.
että ensimmäinen kirjoittaja tarkoitti epiduuralin muilla vaikutuksilla ikäviä vaikutuksia. Kuten se että voi vaikuttaa vauvan hengitystä vaikeuttavasti.
Kyllä minä olen kuullut paljonkin siitä että epiduraali voi vaikuttaa synnytystä nopeuttavasti.
Kuumeessa ei kannata ottaa särkylääkettä vaikka kuinka särkis päätä ja jäseniä, kun sitten ei parane.
Pitää osittain paikkansakin. Siis sikäli, että kuumeen laskeminen lääkkeillä aiheuttaa pidemmän sairausajan, tutkimuksia aiheesta löytyy. Kuume kun on elimistön oma puolustusmekanismi, eikä taudinaiheuttajien aiheuttama haitta; Lämpimämmässä leukosyytit liikkuvat nopeammin, lymfosyytit lisääntyvän nopeammin ja fagosyytit syövät pöpöjä tehokkaammin.
käsittänyt että pienessä kuumeessa (alle 38,5) ei kannata ottaa kuumelääkettä mutta jos menee sen yli niin kuumelääkettä täytyy antaa ainakin pienille lapsille.
Yksi harhaluulo on kanssa se, että kun värjää hiukset, alkaa omat hiukset kasvaa eri värisenä. Monikin on tässä vuosien varrella valitellut, että ennen oli niin kaunis oma väri, ja sitten kun alkoi värjäämään, niin se muuttui ihan maantien väriseksi.
juuri noin, eli omien hiusten väri muuttuu niitä värjättäessä. Muija on kuitenkin tehnyt duuniaan jo pitkään...
(tai pk-seutua pohjoisempi Suomi) ei ole yhtäkuin maaseutu. Mutta joo, en lähde sinunkaan kanssasi väittelemään.
"Että pohjoisempana kuin pääkaupunkiseudulla
(hänen sanojensa mukaan landella) asuvat ihmiset huolehtivat vähemmän ulkonäöstään kuin pk-seutulaiset."
Kirjoittahan just sanoi että "hänen sanojensa mukaan", eli tämän kaverin mukaan Pohjois-Suomi = maaseutu, ei siis tämän kirjoittajan mielestä. Miksi siitä pitäisi siis hänen kanssaan alkaa väittelemään?
kyllä tädin käly kun väitti että jos harrastaa seksiä kahdesti kuukaudessa tulee raskaaksi kaksosilla. On tosin vaikeaa tietää miten tämä kyseinen henkilö on ollenkaan saanut lapsia, jos on voinut vain kerran kuukaudessa harrastaa seksiä. On ollut paljon tuuria...
Jossain päin muistaakseni Tyynellä valtamerellä on elänyt keskimitaltaan hyvin lyhyt ihminen, nimeltään floresinihminen. Tästä uutisoitiin hetki sitten juutikin tuota hobitti-sanaa väärinkäyttäen.
Sikäli nämä asiat liittyvät toisiinsa, että tamponia eivät käytä ne joilla on kovin niukka vuoto, ja heillä harvoin on voimakkaat kivutkaan. Mutta typerä on, jos kuvittelee että tamponin käyttö jotenkin voimistaisi kipuja.
Mulla mahakin turpoo paljon isommaksi kun on tamponi. Taas joku pätee, jolla ei ole omakohtaista kokemusta. Huoh näitä!
Pitäisi teille typerien uskomusten typerille "tietäjille" laittaa ihan oma ketju =D
Tuohonhan osittain lihavuusleikkauksetkin perustuvat.
Ei suoli mihinkään kasva. Vatsa kyllä kasvaa ja sitä voidaan pienentää leikkauksella.
...pinta-alaan, jossa ravinto imeytyy. Joillakin on luonnostaankin pitempi suoli kuin toisilla.
Höpö, höpö, lihavuusleikkauksella pienennetään vatsalaukkua, ei siinä kosketa suoleen.
Ei mikään vatsalaukku! Argh!
niin kuvitellaan heti, että on vilustunut.