Mulla todettiin keuhkokuume ja tuntuu hurjalta että pitäisi jo ma olla kunnossa töihin?!?
Tänään aloitan ab-kuurin ja tokihan se vaikuttaa päivässä-parissa mutta silti, Duodeceminkin sivuilla seisoo että toipuminen kestää monesti parikin vkoa.
Työni ei edes ole mitään ihan kevyttä eikä paikallaan istumista ja lisäksi työmatkakävelyäkin tulee päivittäin.
No, kaipa se lääkäri tietää mitä tekee..
Kommentit (34)
Itse olin ainakin 3 päivässä ihan työkunnossa jo ab-kuurin alusta. Se parin viikon toipuminen on minusta sellaista samanlaista kuin flunssan jälkeenkin, että onhan sitä ehkä vähän tavallista vetämättömämpi ja ehkä vähän masentuneen oloinen mutta ihan kykenevä töihin kummiinkin.
Pe alkoi kurkun kutina, su nousi 37.7 lämpö, ma ei kummempaa. Ti eli eilen romahdin, makasin vain koko ajan ja iltapäivällä pari päivää seurana ollut päänsärky ja hirveä niskakipu paheni. Kuume nousi 38.5 ja siitä sitten ylöspäin niin että eilisilta ja viimeyö meni lukemissa 38.7-39.5
Tänään ollut 38 lukemaa ja ylikin vaikka popsinut Ibumaxia. Sairaalassa aamulla n.14 portaan ylösnouseminen aiheutti yskänpuuskan joss aoksensin ja mies suurinpiirtein kantoi autoon, puuskutin 10min portaiden nousun jälkeenkin.
ap
Ei saikkuja jonkun tautinimikkeen perusteella jaeta, koska keuhkokuumekin voi olla jopa kuumeeton ja vähäoireinen - tai sitten pahimmillaan erittäin vakava, jopa tappava tauti.
Eli lääkäri tietysti arvioi oireesi ja prognoosi siitä, miten hyvin lääkitys puree ja miten nopeasti oireet katoavat on tietenkin aina vain ennuste, joka täsmentyy sitten lääkityksen etenemisen myötä.
jos olet toipilas, et kävele.
joutuuko vaan lapset sairaalaan keuhkokuumeessà?
Pe alkoi kurkun kutina, su nousi 37.7 lämpö, ma ei kummempaa. Ti eli eilen romahdin, makasin vain koko ajan ja iltapäivällä pari päivää seurana ollut päänsärky ja hirveä niskakipu paheni. Kuume nousi 38.5 ja siitä sitten ylöspäin niin että eilisilta ja viimeyö meni lukemissa 38.7-39.5
Tänään ollut 38 lukemaa ja ylikin vaikka popsinut Ibumaxia. Sairaalassa aamulla n.14 portaan ylösnouseminen aiheutti yskänpuuskan joss aoksensin ja mies suurinpiirtein kantoi autoon, puuskutin 10min portaiden nousun jälkeenkin.ap
Ei saikkuja jonkun tautinimikkeen perusteella jaeta, koska keuhkokuumekin voi olla jopa kuumeeton ja vähäoireinen - tai sitten pahimmillaan erittäin vakava, jopa tappava tauti.
Eli lääkäri tietysti arvioi oireesi ja prognoosi siitä, miten hyvin lääkitys puree ja miten nopeasti oireet katoavat on tietenkin aina vain ennuste, joka täsmentyy sitten lääkityksen etenemisen myötä.
seurata sitä, miten lääke tehoaa. Kuten juurikin sanoin.
-2-
kuten sanoin niin työni sisältää nostelua, pesemistä, riisumista, pukemista ja ulkona oloa.
Ja 10pvän kuluttua pitäisi olla terve ja matkakunnossa joten ei hirveästi nappaa ajatus siitä että olisi aivan sippi silloin tai pahimmassa tapauksessa saisi tähän vielä jonkun uuden pöpön joltakin asiakkaalta tai jostain.
ap
Mulle vaan sanoi että ab-kuurin aloitus tänään ja pe-aamuna uudelleen labraan jossa katsotaan veriarvot toisen kerran.
On vaan kohtuuton ajatus tällainen hyppyyttäminen että sitten ma-aamuna takaisin tervariin jonottamaan jos tuntuu ettei voimia töihin ole, tälläkin vkolla tulee 3 eri käynti/odotteluaikaa tervkesk täyteen+tämän päivän sairaalareissu.
ap
jos olet toipilas, et kävele.
joutuuko vaan lapset sairaalaan keuhkokuumeessà?
Sekö tekee minusta huonon ihmisen? ei hirveästi huvita lähteä maapallon toiselle puolelle jos ei ihan kunnossa ole ja matkaa odotettu 8kk.
Tälle linjalle en kanssasi lähde, piste.
ap
loma pilalle.
Hauskoja vastauksia olet saanut.. Itsellä oli vuosi sitten kuumeeton keuhkokuume, joka oli kuitenkin todella paha. Ei se kuumettomuus tee siitä yhtään sen helpompaa. Päinvastoin. Olisi varmaan selvinnyt aiemmin jos olisi ollut kuumetta. Ekaksi lääkäri meinasi vaan että on tavallista flunssaa ja passitti kotiin. Pyörryin sairaalan pihalle jonka jälkeen selvisi että oli keuhkokuume. Sain saikkua kolme viikkoa! Kyllähän olo saattaa ab aloituksen jälkeen olla "ihan hyvä", mutta jälkitaudit on aika karuja jollei kumminkaan ole parantunut kunnolla.
Olet itse vastuussa itsestäs!
Jos et ole kunnossa, menet sitten sunnuntaina lääkäriin. Keuhkokuumeeseen ei aina löydy helposti toimivaa antibiottia.
Jos parissa päivässä ei ala tuntumaan siltä, että alkaa helpottamaan, sittenkin menet takasin.
Keuhkokuume on vakava tauti, jopa nuorille aikuisille.
Kaikkien oireiden sekä verikokeiden (crp huitelee sadassa ja esim virustartunnan raja on 50) ja keuhkortg pohjalta.
ap
Matkavakuutus ei korvaa, jos se tauti jatkuu matkalla, koska se on alkanut jo matkaa ennen :(
ja varmaan sitten verikokeestakin.
meillä ainakin, kahdella pienellä lapsella on se ollut, molemmat röntgenkuvista todettiin ja hospitalisoitiin päiviksi.
kauheeta, jos näinkin vakava tauti voi olla kuumeeton ja oireeton.
mulla on aina ollut käsitys, että ilman röntgen-kuvaa diagnoosi ei ole varma.
Jos huitelee parissasadassa, alkaa olla sellainen, että otetaan sisään sairaalaan, ellei selviä tutkimuksissa, mikä on.
Moni sekoittaa crp.n senkkaan ja kauhistelee jos crp on vaikka 50-100, että on ihan kuolemankielissä.
Kaikkien oireiden sekä verikokeiden (crp huitelee sadassa ja esim virustartunnan raja on 50) ja keuhkortg pohjalta.
ap
En aio asioida matkalla lääkärissä jos ei aivan pakottava tarve tule.
Ja siksikin tuskailen tuon ensivkon suhteen, tiedän että olisin vkon kuluttua pe aivan raato jos norm työvkon teen tämän jälk.
Mulla on vuosittain keuhkoputkentulehdus/ksia joten tämä on oikein kirsikka nyt kakun päälle:/
ap
Matkavakuutus ei korvaa, jos se tauti jatkuu matkalla, koska se on alkanut jo matkaa ennen :(
Yleensä keuhkokuume hoidetaan kotona ab-kuurilla. Jos on crp todella korkea, että tarvitaan antibiottii tippana, sitten sairaalaan.
Itse en lähtisi missään nimessä ulkomaille, jos olo on sellainen, että tarvitsee useamman viikon sairauslomaa keuhkokuumeen takia. Jos pystyy ulkomaille, pystyy töihinkin.
ja varmaan sitten verikokeestakin.
meillä ainakin, kahdella pienellä lapsella on se ollut, molemmat röntgenkuvista todettiin ja hospitalisoitiin päiviksi.
kauheeta, jos näinkin vakava tauti voi olla kuumeeton ja oireeton.
mulla on aina ollut käsitys, että ilman röntgen-kuvaa diagnoosi ei ole varma.
Mutta juuri siksihän sulla on se kontrollilabra-aika, et ole ollenkaan heitteillä! Varaat sitten uutta lääkäriaikaa ja kerrot, ettet suoriudu vielä maanantaina työtehtävistäsi ja olet edelleen uupunut ja sairas.
Erikoisia käsityksiä täällä muuten tästä keuhkokuumeasiasta. Keuhkokuume voi olla tosi monenlainen, kohtuullisen vähäoireisesta henkeäuhkaavaan ja tehohoitoa vaativaan. Ja etenkin nuorilla ihmisillä tila saattaa romahtaa puolessa tunnissa sinne hengityskonetta vaativalle tasolle. Keuhkokuume tunnistetaan oireista, keuhkoauskultaatiosta, keuhkokuvasta ja labroista. Jos keuhkokuume on kotisyntyinen, valitaan tietty antibiootti. Jos keuhkokuume on laitossyntyinen, valitaan usein toisin.
Lääkäri vain totesi että virustaudin raja on crp:ssä 50 ja minulla se arvo oli tuplaten sen.
Ja olisitpa ollut eilenillalla tai viimeyönä meillä, olin aika kuolemankielissä kyllä kun ei lääkkeistä huolimatta lukema laskenut alle 38.7 ja niska tuntui katkeavan ja pää halkeavan, varsinkin yskiessä.
ap
Jos huitelee parissasadassa, alkaa olla sellainen, että otetaan sisään sairaalaan, ellei selviä tutkimuksissa, mikä on.
Moni sekoittaa crp.n senkkaan ja kauhistelee jos crp on vaikka 50-100, että on ihan kuolemankielissä.
ap
Mitä ei korvaa? En aio asioida matkalla lääkärissä jos ei aivan pakottava tarve tule.
Ja siksikin tuskailen tuon ensivkon suhteen, tiedän että olisin vkon kuluttua pe aivan raato jos norm työvkon teen tämän jälk.
Mulla on vuosittain keuhkoputkentulehdus/ksia joten tämä on oikein kirsikka nyt kakun päälle:/ap