Gallupp: Kuinka paljon sinulla/teillä oli säästössä rahaa kun jäit äitiyslomalle?
Kommentit (14)
mutta tokasta oli säästössä mulla 17 000 e, jotka riitti hyvin ja jäikin (olin 2 vuotta kotona). Pystyin koko ajan lyhentämään asuntolainaa ja elämään niinkuin ennenkin.
Vaikka kotona ollessa rahaa menee helposti enemmän, kun on aikaa soppailla. Työssä ollessa ei ole aikaa eikä haluakaan.
siis tuon verran meni hankintoihin. Ekat 3kk sain täyttä palkkaa ja äitiyspäivärahaa en muista. kuitenkin paljon isompi kuin minimi
ja lisäksi rahastosta sain tarvittaessa. Palkaa sain 3 kuukautta ja äitiysraha oli ihan ok.
Saman verran oli esikoisen syntyessä. Äitiyspäivärahani on ihan hyvä, mutta haluan olla vielä hoitovapaalla ainakin siihen saakka kun lapsi 1,5 vuotta, mielellään 2 vuotta. Tosin siinä vaiheessa voin hyvin tehdä jo keikkatyötä. On iso asuntolaina, auto ym, ja olen sellainen ihminen joka menettää yöunensa jos rahaa ei ole säästössä. Ja reilussa puolessa vuodessa meni viimeksi nuo säästöt..
minimi äityispäivärahan. Eikä ole säästöjä tarvittu. Elämme ihan hyvin miehen tuloilla.
minimipäivärahalla ja miehen tuloilla pärjättiin.
velkaa kyllä oli, ja on vieläkin.
Sain minimirahan.
Ihanaa että pienituloisuudesta huolimatta voin ylpeänä sanoa, että elämä ja äitiys on sujunut loistavasti ja olen onnistunut kasvattamaan lapseni tosi hyvin :-)
Eka lapsi ei ollut kovin pitkälle harkittu hankinta. Sain äitiysrahaa minimin, koska en ollut ollut työelämässä lainkaan, vaan lähdin suoraan lukion penkiltä synnyttämään. Säästöjäkään ei ollut yhtään. Tiukkaa oli, mutta selvittiin.
Toisella kerralla sain äitiysrahaa vähän paremmin, sillä olin ollut jo pari vuotta töissäkin, mutta säästöjä ei ollut vieläkään kertynyt. Jälleen oli tiukkaa, mutta siedettävää.
Kolmas lapsi kymmenen vuotta myöhemmin, oli jo selvästi tarkemmin harkittu. Tilillä oli sievoinen summa irtisanomisajan palkkaa edellisestä työpaikasta, kesälomarahat ja jonkin verran säästöjä. Rahaksi muutettavaa omaisuuttakin mukavasti. Äitiysrahaa sain kivasti ja sain säästettyä siitäkin vielä hoitovapaan "palkkakuoppaa" tasoittelemaan. Ei ollut lainkaan tiukkaa.
Ensimmäinen ja toinen lapsi menivät hoitoon noin vuoden ikäisenä, kolmas oli kotihoidossa neljä vuotiaaksi asti.
Saan minimirahan. Mulla rahaa säästössä n. 2000e ja muualla kiinni n. 4000e. Miehellä ei ole säästöjä.
En ole joutunut käyttämään säästöjäni elämiseen.
Kummankaan kohdalla ei ollut säästössä rahaa.. velkaa vaan..
Ekan kohdalla en muista äp-rahan määrää mutta tästä kuopuksesta sain bruttona noin 1500e
Mulla jää käteen äitiysrahaa 1100€/kk ja säästöjä ei ole lainkaan, velkaa sitäkin enemmän (kiitos mieheni nuoruusvuosien).
Hoitovapaalle jäädessäni meillä jää rahaa laskujen jälkeen 550€/kk joiden pitää riittää sekä bensaan että ruokaan. Perhekoko on 2+2. Sanomattakin lienee selvää, että hoitovapaani ei kestä kauaa :( Mutta en halua laittaa lastani hoitoon ennen 1v ikää.
Säästöjä oli noin 3000e, äitiyspäiväraha noin 1700e käteen. Hoitovapaallahan noi säästöt kuluu ja lisäksi on pakko ottaa lapsilisät käyttöön, kun ennen mennyt säästöön, mutta väliaikaistahan tää on :)
32.000 euroa.
Laskin, että menetän noin 27.000 euroa palkkatuloina jos olen kaksi vuotta kotona. Lapsen vaatteisiin ja varusteisiin olen varannut 5.000 euroa. Aion äitiyslomallakin osallistua täysimääräisesti lainalyhennyksiin.
Ekalla kerralla ei ollut säästössä mitään. En muista enää äitiysrahaa/vanhempainrahaa, mutta ei se tulonmenetys koskaan silloin niin suuri ollut, että olisi tarvinnut säästöjä poltella silloin. Ekan lapsen syntymän aikaan meillä oli vain 1 asunto ja 1 auto, joten selvittiin hoitovapaallakin yhden palkalla.
Toisen lapsen syntyessä meillä oli 8000 euron säästökassa hoitovapaata varten. Meillä oli tuolloin 2 autoa ja 2 asuntoa ja ei haluttu luopua niistä. Äitiyslomalla ei noita vielä polteltu, mutta sitten kun minä palasin töihin ja mies jäi kotiin, niin kulutettiin tuota 8000 euroa varmaan noin 800 e kuussa.